Werk & Studie alle pijlers

Kortdurend zorgverlof

15-12-2014 10:25 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is voor het eerst mijn kindje ziek. Eigenlijk is het voor mij een werkdag. Man en ik hebben overlegd en hij heeft belangrijkere werkafspraken staan dan ik vandaag. Daarom wil ik vandaag een dag kortdurend zorgverlof opnemen. Morgen hebben we al geregeld en kan ik gewoon weer aan het werk. Mijn werkgever zegt dat ik hiervoor een vrije dag moet opnemen. Het lukt mij niet om vandaag een oppas te vinden. Wel geprobeerd.

Hier is juist kortdurend zorgverlof voor bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
quote:spuit-elf schreef op 15 december 2014 @ 12:02:

Bij mijn werkgever is het gebruikelijk om alleen zorgverlof op te nemen bij ernstige ziekte of ziekenhuisopname oid en om voor een peuter met een griepje gewoon een vrije dag op te nemen of thuis te werken. Hoe het wettelijk precies zit weet ik niet. Ik ben daar wel erg benieuwd naar.



Dit dus.



En nee, dat heeft niks te maken met 'roomser dan de paus'; maar ik heb niks met de mentaliteit om bij elk akkefietje onmiddellijk te gaan kijken 'wat zijn mijn rechten' ipv het zo mogelijk gewoon zelf op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
To lóst het toch ook zelf op? Voor morgen heeft ze iets geregeld, vandaag lukt niet. Het is nota bene de eerste keer dat het haar kind überhaupt ziek is. En: op mijn werk is het heel normaal dat je gewoon zorgverlof krijgt, totdat er een andere oplossing is gevonden. Die regelingen zijn er toch niet voor niks? Als je zwanger bent wordt er toch ook niet gezegd: 'ja zeg, ga je dat een beetje op je werkgever afschuiven; je neemt maar vrij voor die bevalling'.
Alle reacties Link kopieren
Girasole3, je zit nu wel in je eigen aannames. Elk akkefietje kijken welke rechten ik heb?? Omdat ik gebruik wil maken van de regeling die er is?

Of had ik ook eerst moeten vertellen wat ik doe voor mijn werkgever op mijn kosten? Welke extra moeite ik doe voor hun uit loyaliteit?

Ik vraag hier of ik de regeling volgens de wet op de juiste manier interperteer. Dat jij hier nooit gebruik van zou maken is jouw keuze. Hopelijk voel jij je nu heerlijk verheven. Geniet er lekker van.

Ik zie mijn arbeidsovereenkomst als iets zakelijks. Mijn werkgever en ik hebben verplichtingen rechten aan en tot elkaar. Ik dien mij daaraan te houden en mijn werkgever ook.
Alle reacties Link kopieren
TO kan er nogal iets aan doen dat haar kind ziek is... Een ziek kind mag je niet eens op de creche brengen al zou je het willen. Als ze in het ziekenhuis liggen kun je in theorie nog beter gaan werken, want dan is tenminste de verzorging geregeld. Bij mijn werkgever mag je gewoon een dag bijzonder verlof opnemen, collega's nemen met liefde en plezier je werk over want die zitten ook wel eens thuis met een ziek kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:asta schreef op 15 december 2014 @ 12:17:



Ik zie mijn arbeidsovereenkomst als iets zakelijks. Mijn werkgever en ik hebben verplichtingen rechten aan en tot elkaar. Ik dien mij daaraan te houden en mijn werkgever ook.



Dit. Dat jij gebruik mag maken van dit soort regelingen is opgenomen in jullie zakelijk contract. Dat jij hard je best doet een andere oplossing te vinden is loyaal genoeg aan je baas.



beterschap met je kind, en ik hoop dat je er goed uitkomt met je baas. Wellicht dat jullie samen even kunnen kijken naar die links over kortdurend zorgverlof en calamiteitenverlof van de rijksoverheid. Daarin staat het helder omschreven. Bij geen cao, geldt de wet.
Alle reacties Link kopieren
zorgverlof is niet voor een grieperig kind.. Zorgverlof is voor ernstigere zaken... Ik zou gewoon een vrije dag opnemen..
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 15 december 2014 @ 12:08:

[...]





Dit dus.



En nee, dat heeft niks te maken met 'roomser dan de paus'; maar ik heb niks met de mentaliteit om bij elk akkefietje onmiddellijk te gaan kijken 'wat zijn mijn rechten' ipv het zo mogelijk gewoon zelf op te lossen.precies.... dit dus..
Alle reacties Link kopieren
Poldervrouw, heb je ook een bron?
Alle reacties Link kopieren
Maar Asta: jouw werkgever heeft aangegeven dat je een vrije dag op moet nemen. Wat heeft het dan voor nut om hier naar je "rechten" te gaan zoeken?



Overigens neem ik ook gewoon een vrije dag als een van de kinderen ziek is. Ik zie daar het probleem ook niet van.
Alle reacties Link kopieren
Nou... het nut is dat, mocht TO toch recht hebben op zorgverlof, dan scheelt dat haar één vakantiedag. Daar zou ik die moeite ook wel voor over hebben.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik benieuwd ben naar hoe de wet kortdurend zorgverlof werkt. De p&o medewerker zei dat ik een vrije dag op moest nemen. Hoe aardig ze ook is van haar vakkennis heb ik geen hoge pet op.

"En omdat mijn werkgever het zegt" vind ik een non-argument. Misschien is het inderdaad een gebrek aan kennis bij mijn collega. Maar ik hoef zeker niet overal maar akkoord mee te gaan.

Mijn werkgever is een moeder onvriendelijk bedrijf maar dat betekent nog niet dat ze daarom ook buiten de wetgeving vallen.

En waarschijnlijk kom ik nu over als een zeer vervelende werknemer, maar ik werk hard, ik vind mijn werk en collega's erg leuk. Ik ben ook zeker niet te beroerd om iets extra te doen.
Alle reacties Link kopieren
Kortdurend zorgverlof



Kortdurend zorgverlof is er om enkele dagen noodzakelijke zorg aan inwonende (pleeg- of adoptie)kinderen, de partner of ouders te geven. De werkgever betaalt minstens 70% van uw salaris door.

Duur kortdurend zorgverlof



U kunt meerdere keren per jaar kortdurend zorgverlof opnemen. Er geldt wel een maximum aantal uren. Dit is 2 keer het aantal uren dat u per week werkt in een periode van 12 maanden. De periode van 12 maanden gaat in op de eerste dag waarop het verlof wordt genoten.



Als u bijvoorbeeld 36 uur per week werkt, kunt u per 12 maanden in totaal 72 uur kortdurend zorgverlof opnemen.



Kortdurend zorgverlof aanvragen



Kortdurend zorgverlof vraagt u aan bij uw werkgever. De werkgever kan het verlof alleen weigeren als het bedrijf hierdoor in ernstige problemen komt. Als het zorgverlof is begonnen, mag uw werkgever dit niet meer stoppen. Uw werkgever mag wel achteraf vragen naar bijvoorbeeld een doktersrekening of een afspraakbevestiging voor een medisch onderzoek.



Kunt u het niet eens worden met uw werkgever? Dan kunt u contact opnemen met personeelszaken, uw vakbond of rechtshulp inschakelen.



Doorbetaling salaris en vakantiedagen



Tijdens het verlof betaalt uw werkgever ten minste 70% van uw salaris door. Als dat minder is dan het minimumloon, geldt het minimumloon. Tijdens het kortdurend zorgverlof bouwt u vakantiedagen op. Uw werkgever mag de verlofdagen niet aftrekken van uw vakantiedagen.



Link



Succes met je "strijd" hoor.
Alle reacties Link kopieren
Beste TO, het is inderdaad voor dit soort zaken dat je je kortdurend zorgverlof mag opnemen (30% eigen kosten, WG 70%, in totaal 2x het aantal uur dat je werkt per week, bij fulltime is dat max 10 dgn p/j). Ik vind juist dat je het heel netjes doet, met partner bespreken of hij evt kan en voor de dag erna heb je ook al een oplossing gezocht. Ik vind het soms erg jammer hoe medewerkers van PZ kunnen reageren op dit soort verzoeken. Binnen ons bedrijf kan ik gewoon 's ochtend opbellen om door te geven dat mijn kind ziek is en ik een zorgverlof neem. Je werkgever moet dit toestaan! Ik neem juist geen vakantiedagen op, want ik heb die nl nodig om alle schoolvakanties op te vangen. Als je trouwens al op werk bent en je wordt gebeld dat je kind ziek is, dan kan je calamiteitenverlof opnemen voor deze dag (geheel op kosten van de baas).

En..woow wat een paar vreemde reakties van andere forummers ..je hebt er gewoon recht op!..ook voor griep mag je zorgverlof opnemen, ziek is ziek! Ik zou het goed uitzoeken/bespreken met WG, want ook in de toekomst zal je dit nodig hebben als je een kind hebt. Succes!
Forget what hurt you, but never forget what it taught you!
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 15 december 2014 @ 13:13:

Maar Asta: jouw werkgever heeft aangegeven dat je een vrije dag op moet nemen. Wat heeft het dan voor nut om hier naar je "rechten" te gaan zoeken?



Overigens neem ik ook gewoon een vrije dag als een van de kinderen ziek is. Ik zie daar het probleem ook niet van.Het 'probleem' is, dat jij een vakantiedag opoffert terwijl je die dag gewoon wettelijk recht op verlof hebt. Dat is inderdaad geen probleem, zeker niet voor je werkgever; alleen een beetje dom om in je eigen vingers te gaan snijden...
quote:asta schreef op 15 december 2014 @ 13:30:

Omdat ik benieuwd ben naar hoe de wet kortdurend zorgverlof werkt. De p&o medewerker zei dat ik een vrije dag op moest nemen. Hoe aardig ze ook is van haar vakkennis heb ik geen hoge pet op.

"En omdat mijn werkgever het zegt" vind ik een non-argument. Misschien is het inderdaad een gebrek aan kennis bij mijn collega. Maar ik hoef zeker niet overal maar akkoord mee te gaan.

Mijn werkgever is een moeder onvriendelijk bedrijf maar dat betekent nog niet dat ze daarom ook buiten de wetgeving vallen.

En waarschijnlijk kom ik nu over als een zeer vervelende werknemer, maar ik werk hard, ik vind mijn werk en collega's erg leuk. Ik ben ook zeker niet te beroerd om iets extra te doen.Eigenlijk geloof ik dat ik vind dat je gewoon gelijk hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de reacties hier zo raar. Is het zo vreemd dat ik dit vraag? Bedankt voor diegene die het voor mij opnemen. Dat waardeer ik zeker. Als ik er geen recht op heb dan niet, maar ik ga niet overal mee akkoord omdat mijn werkgever toevallig niet eens is met een regeling. Gaan jullie altijd akkoord met wat jullie werkgever zegt? Als hij zegt spring, vraag jij dan "hoe hoog?" Ik lees zo vaak op het forum dat werkgevers misbruik maken en kunnen maken van de crisis. Dat we poppetjes zijn die precies moeten doen wat ze zeggen. Voor elke werknemer zo tien andere en dat dat oneerlijk is. Maar dit werken we zelf in de hand. We ontmoedigen elkaar om gebruik te maken van de rechten die je hebt. Er wordt vooral gewezen naar je verplichtingen. Zo kijkt mijn werkgever ook niet naar mij. Die kijkt ook vooral naar wat hij van mij kan eisen. Hij denkt (terecht) al genoeg aan zichzelf. Waarom moet ik dan ook nog eens aan hem denken en niet aan mezelf?

En nogmaals, ik werk er met heel veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt niet aan jou, Asta. Ik zie het hier vaker gebeuren op het forum dat men zich maar al te graag verheven voelt ten koste van iemand anders, die eigenlijk heel normaal doet. Een beetje een zielige manier om jezelf een goed gevoel te geven.



Zeker bij vrouwen en moeders zie je dit gedrag vaak; die zouden wel gebaat zijn bij een beetje onderlinge solidariteit, maar zoals men met elkaar omgaat lijkt het meer op de spreekwoordelijke krabbenmand.



Ik vind het juist goed dat je zorgvuldig onderzoekt waarop je recht hebt en voor jezelf opkomt!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Aureel.
Alle reacties Link kopieren
Aureel, wat een prachtig opportunistisch stukje.



Ik zie het namelijk als een mentaliteitsverschil: rechten opeisen tegenover een stuk eigen verantwoording nemen. Dat jij daar een waarde oordeel aan hangt, ligt volledig bij jou.

Maar hier kan ook sprake zijn van een generatie kloof die aan het ontstaan is; zoals ik al eerder schreef zie ik steeds vaker dat mensen onmiddellijk over hun 'rechten' beginnen in situaties waarvan ik denk "waar heb je het over?".
quote:Aureel schreef op 15 december 2014 @ 12:13:

To lóst het toch ook zelf op? Voor morgen heeft ze iets geregeld, vandaag lukt niet. Het is nota bene de eerste keer dat het haar kind überhaupt ziek is. En: op mijn werk is het heel normaal dat je gewoon zorgverlof krijgt, totdat er een andere oplossing is gevonden. Die regelingen zijn er toch niet voor niks? Als je zwanger bent wordt er toch ook niet gezegd: 'ja zeg, ga je dat een beetje op je werkgever afschuiven; je neemt maar vrij voor die bevalling'.Volgens mij is TO nog niet zo lang weer aan het werk. Dus dat het de eerste keer is, zegt niet zoveel. Volgens mij is er ook nog sprake van een tweeling, dus ik kan mij wel voorstellen dat haar werkgever zo reageert. Die ziet de bui al hangen......
quote:asta schreef op 15 december 2014 @ 13:54:

Ik vind de reacties hier zo raar. Is het zo vreemd dat ik dit vraag? Bedankt voor diegene die het voor mij opnemen. Dat waardeer ik zeker. Als ik er geen recht op heb dan niet, maar ik ga niet overal mee akkoord omdat mijn werkgever toevallig niet eens is met een regeling. Gaan jullie altijd akkoord met wat jullie werkgever zegt? Als hij zegt spring, vraag jij dan "hoe hoog?" Ik lees zo vaak op het forum dat werkgevers misbruik maken en kunnen maken van de crisis. Dat we poppetjes zijn die precies moeten doen wat ze zeggen. Voor elke werknemer zo tien andere en dat dat oneerlijk is. Maar dit werken we zelf in de hand. We ontmoedigen elkaar om gebruik te maken van de rechten die je hebt. Er wordt vooral gewezen naar je verplichtingen. Zo kijkt mijn werkgever ook niet naar mij. Die kijkt ook vooral naar wat hij van mij kan eisen. Hij denkt (terecht) al genoeg aan zichzelf. Waarom moet ik dan ook nog eens aan hem denken en niet aan mezelf?

En nogmaals, ik werk er met heel veel plezier.



Tegenwoordig komt er heel wat op het bordje van de werkgever. Die zo ondertussen overal verantwoordelijk voor. Twee jaar doorbetalen bij ziekte en daarna nog eens 10! jaar aansprakelijk bij arbeidsongeschiktheid. Kolfverlof (25% van de werktijd) doorbetalen, zorgverlof doorbetalen, het houdt niet op. Prachtig allemaal die rechten, maar voor kleine bedrijven is het allemaal bijna of helemaal niet meer te doen. Het is dan ook geen wonder dat er bijna geen vast personeel meer wordt aangenomen.



Als werknemers dan alleen maar op rechten hameren, dan kan ik mij sommige reacties daarop best wel voorstellen. Je kunt natuurlijk ook zelf van te voren voor een back-up oppas zorgen bij eventuele ziektes van kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 15 december 2014 @ 14:33:

Aureel, wat een prachtig opportunistisch stukje.



Ik zie het namelijk als een mentaliteitsverschil: rechten opeisen tegenover een stuk eigen verantwoording nemen. Dat jij daar een waarde oordeel aan hangt, ligt volledig bij jou.

Maar hier kan ook sprake zijn van een generatie kloof die aan het ontstaan is; zoals ik al eerder schreef zie ik steeds vaker dat mensen onmiddellijk over hun 'rechten' beginnen in situaties waarvan ik denk "waar heb je het over?".



Tjonge, wat heb je aan een recht als je het niet opeist? Nogmaals, jij vindt dus ook dat iemand die zwanger is, maar niet over rechten moet beginnen, maar gewoon doorwerkt tot de weeën beginnen? En voor de bevalling een vakantiedag opneemt?



Bovendien: het sluit eigen verantwoordelijkheid nemen beslist niet uit. Geven en nemen, noemen we dat...



Ik ben het op zich met je eens dat steeds vaker mensen onmiddellijk over hun rechten beginnen in situaties waarin dit eigenlijk impertinent is. Klopt; er zijn zat voorbeelden van! Wat mij betreft valt deze vraag daar nu juist níet onder.
Alle reacties Link kopieren
Pientje, ik ben nu een jaar weer aan het werk. De kinderen zijn nu 1,5 jaar. Nu mag jezelf bedenken of het wat zegt dat het de eerste keer is.

De werkgever ziet de bui al hangen? Kortdurend zorgverlof is niet onbeperkt. Dat is max 2 x je werkweek in een periode van een jaar. Ik vind dat veel, maar heb het termijn niet bedacht. Ik wil alleen gebruik maken van de regeling.

Dat mensen het niet eens zijn met deze regeling maakt mij niks uit. Als je jezelf in je vingers wil snijden als je eigen kind ziek is, moet jezelf weten.

Ik ben blij om te horen dat het klopt dat ik hier zorgverlof voor op kan nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 15 december 2014 @ 14:40:

[...]





Tegenwoordig komt er heel wat op het bordje van de werkgever. Die zo ondertussen overal verantwoordelijk voor. Twee jaar doorbetalen bij ziekte en daarna nog eens 10! jaar aansprakelijk bij arbeidsongeschiktheid. Kolfverlof (25% van de werktijd) doorbetalen, zorgverlof doorbetalen, het houdt niet op. Prachtig allemaal die rechten, maar voor kleine bedrijven is het allemaal bijna of helemaal niet meer te doen. Het is dan ook geen wonder dat er bijna geen vast personeel meer wordt aangenomen.



Dat doet er in deze situatie natuurlijk totaal niet toe... Alsof TO de wetten heeft gemaakt.



Als werknemers dan alleen maar op rechten hameren, dan kan ik mij sommige reacties daarop best wel voorstellen. Je kunt natuurlijk ook zelf van te voren voor een back-up oppas zorgen bij eventuele ziektes van kinderen.Lekker realistisch... mijn moeder staat in principe stand-by, maar het kan natuurlijk voorkomen dat zij al andere verplichtingen heeft als mijn kind ziek is... dat laat zich moeilijk van te voren inplannen...
quote:asta schreef op 15 december 2014 @ 14:45:

Pientje, ik ben nu een jaar weer aan het werk. De kinderen zijn nu 1,5 jaar. Nu mag jezelf bedenken of het wat zegt dat het de eerste keer is.

De werkgever ziet de bui al hangen? Kortdurend zorgverlof is niet onbeperkt. Dat is max 2 x je werkweek in een periode van een jaar. Ik vind dat veel, maar heb het termijn niet bedacht. Ik wil alleen gebruik maken van de regeling.

Dat mensen het niet eens zijn met deze regeling maakt mij niks uit. Als je jezelf in je vingers wil snijden als je eigen kind ziek is, moet jezelf weten.

Ik ben blij om te horen dat het klopt dat ik hier zorgverlof voor op kan nemen.Maar waarom zorg je niet dat je een back-up oppas achter de hand hebt? Ik denk trouwens dat een werkgever (en veel collega's) gauw klaar is (zijn) met iemand die elk jaar zijn twee weken zorgverlof volmaakt voor ieder griepje of verkoudheidje van een kind. Daar komen ook jouw eventuele ziektedagen nog eens bij. Dan kun je wel in je recht staan, maar je laat toch een bepaalde indruk achter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven