Werk & Studie alle pijlers

Kortdurend zorgverlof

15-12-2014 10:25 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is voor het eerst mijn kindje ziek. Eigenlijk is het voor mij een werkdag. Man en ik hebben overlegd en hij heeft belangrijkere werkafspraken staan dan ik vandaag. Daarom wil ik vandaag een dag kortdurend zorgverlof opnemen. Morgen hebben we al geregeld en kan ik gewoon weer aan het werk. Mijn werkgever zegt dat ik hiervoor een vrije dag moet opnemen. Het lukt mij niet om vandaag een oppas te vinden. Wel geprobeerd.

Hier is juist kortdurend zorgverlof voor bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 15 december 2014 @ 11:02:

Ik denk wel dat er iets meer aan de hand moet zijn dan een griepje oid. Denk TO dat als je kind bij moest komen van een operatie oid dat je dan wel kdz op had kunnen nemen.



Gevoelsmatig denk ik ook dat er meer aan de hand moet zijn dan een griepje maar dat staat er niet ( in de link die jij stuurde).



Het is een wettelijke regeling, heeft niets met de cao te maken.

Het kost idd wel geld ( je krijgt minder betaald).
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 15 december 2014 @ 11:04:

Jij beslist zelf om niet te gaan werken. Wees blij dat je mag snipperen. Verlof krijg je niet voor elk griepje van je kind. Dat zou effe mooi worden. Het geldt voor ernstige zaken niet voor kleinigheidjes.



Zo staat het niet in de tekst vsn de rijksoverheid. Nogmaals: gevoelsmatig denk ik dat je gelijk hebt.



Edit: je kunt het wel degelijk hiervoor gebruiken, in de link hieronder staat zelfs dat het niet om een ernstige ziekte hoeft te gasn



Zorgverlof
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Goed van je dat je op je strepen gaat staan!

Niet miepen als er straks weer wat is en je werkgever doet het dan ook, want dit soort akkefietjes over "rechten" worden niet vergeten.

Is het je dat waard voor 1 dag?
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Zodra ik iemand ken die zijn eigen leven uit zijn handen wil laten vallen voor een dag, omdat mijn kind ziek is dan zal ik nooit meer zorgverlof aanvragen.

Opa en oma werken nog, vrienden werken en/of hebben zelf kinderen. En helaas is oppassen op een ziek kind anders dan op een gezond kind. Een vertrouwd persoon voor zo'n kleine is dan wel erg fijn. De kans is groot dat het kind de oppas anders niet eens accepteert. Mensen hebben ook hun afspraken en verplichtingen. Mijn achterban ook.

Dat de werkgevers het zwaar hebben weet ik. Met mijn werkgever gaat het goed. Toch doe ik met liefde een stapje harder. Je hoort mij ook niet over overuren, bonussen en salarisverhogingen. Toch wil ik wel dat mijn werkgever zich houdt aan de afspraken die we gemaakt hebben toen ik in dienst trad. Mijn arbeidsovereenkomst, personeelsgids en de nederlandse wetgeving. Hij verwacht dit terecht ook van mij.

En Girasole, over dat mentaliteitsverschil. Ik denk dat het verschil is dat ik een werkgever heb en jij waarschijnlijk een baas.
quote:Pientjexxxx schreef op 15 december 2014 @ 14:50:

[...]





...... iemand die elk jaar zijn twee weken zorgverlof volmaakt voor ieder griepje of verkoudheidje van een kind. Daar komen ook jouw eventuele ziektedagen nog eens bij. Dan kun je wel in je recht staan, maar je laat toch een bepaalde indruk achter.Het gaat hier om 1 (EEN) dag gebruik maken van een regeling die daar voor bedoeld, ontworpen en gemaakt is
Alle reacties Link kopieren
quote:asta schreef op 15 december 2014 @ 13:02:

Poldervrouw, heb je ook een bron?http://www.rijksoverheid. ... tie/kortdurend-zorgverlof



Je kan in discussie gaan over noodzakelijke zorg.. Ik lees het (en daar zit het gevaar in denk ik) dat het echt noodzakelijk is dat je thuis blijft.. Bij een ziek kind zijn er ook andere oplossingen te bedenken.. IK nam daar een vrije dag voor als ik echt niemand kon regelen.. Ik had een vrij groot netwerk destijds.. allemaal vrouwen met kinderen.. er was er altijd wel eentje thuis.. en als kind echt ziek ziek was, dan nam ik vrij.. Toen mijn man plotseling in het gips zat en de thuiszorg pas een dag later kon starten, nam ik zorgverlof.. Calamiteitenverlof heeft mijn man gehad toen ik in een rolstoel kwam.. tja.. dat was nogal lastig op te vangen met twee kleine kinderen.. voordat dat helemaal logistiek geregeld was, waren we 1 1/2 week verder.. Daarvoor vind ik dit verlof. MAar voor een kind met koorts (even kort door de bocht) vind ik het niet raar om een vrije dag te nemen óf je werkdag om te zetten (als je PT werkt)..
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=17299210,noline]asta schreef op 15 december 2014





Ik denk dat het verschil is dat ik een werkgever heb en jij waarschijnlijk een baas.Doe niet zo nuffig zeg! Pfffff. ..
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga met mijn werkgever hier geen strijd over maken. Maar ik hoef niet bij de eerste nee meteen maar ja en amen te zeggen. En als het hier niet voor bedoelt is dan moeten ze de personeelsgids verduidelijken. En dan wil ik graag weten waar het in hun ogen wel voor bedoeld is.

Ik vind het allemaal prima. Als ik hiervoor een vakantiedag moet inleveren dan zal ik daar niet over klagen. Ik wil het alleen wel onderbouwd hebben, omdat ik in eerste instantie een andere gedachten daarover heb.

Ik vind het niet raar om hierover een normaal gesprek te hebben met mijn werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook normaal Asta. Je bent niet pas een goede werknemer als je jezelf benadeelt ten gunste van je werkgever. Succes met het gesprek.
Alle reacties Link kopieren
De meningen verschillen. Ik ben wel klaar met deze discussie. We gaan het niet eens worden. Agree to disagree. De enig met wie ik het eens moet worden is mijn werkgever en dat gaat wel goed komen.ik hoop dat nummerzoveel nog even langskomt met haar visie. Mijn patiënt is wakker dus ik sluit voorlopig af.
Waarom zijn het meestal de vrouwen die het zorgverlof opnemen en niet hun mannen? Er zijn vrouwen die om de haverklap verzuimen vanwege hun kinderen, terwijl pa zogenaamd nooit thuisblijven kan. Dan kan je misschien toch maar beter een man aannemen......
Alle reacties Link kopieren
quote:asta schreef op 15 december 2014 @ 14:57:

En Girasole, over dat mentaliteitsverschil. Ik denk dat het verschil is dat ik een werkgever heb en jij waarschijnlijk een baas.Hahaha, wat een giller. Je zou eens moeten weten......
Volgens mij is dit calamiteitenverlof. En dat is gewoon bij wet geregeld dus doe daar een beroep op.
quote:JannaQueen schreef op 15 december 2014 @ 10:59:

Ik neem dan een vrije dag op en probeer tussendoor dan nog wat te werken. Zorgverlof heb je volgens mij wel recht op, maar ik vind het ook mijn eigen probleem als mijn kind ziek is. Als kind ernstig ziek is vind het wel een ander verhaal, gelukkig hier niet van toepassing.Prima maar dat betekend niet dat anderen geen aanspraak willen maken op een bij wet vastgelegde regelingen speciaal voor dit soort gevallen. Daarnaast kost het je 30 procent salaris.
quote:Pientjexxxx schreef op 15 december 2014 @ 15:50:

Waarom zijn het meestal de vrouwen die het zorgverlof opnemen en niet hun mannen? Er zijn vrouwen die om de haverklap verzuimen vanwege hun kinderen, terwijl pa zogenaamd nooit thuisblijven kan. Dan kan je misschien toch maar beter een man aannemen......Netjes om en om, dat mag een baas wel vragen ook aan je.
quote:asta schreef op 15 december 2014 @ 15:05:

Ik ga met mijn werkgever hier geen strijd over maken. Maar ik hoef niet bij de eerste nee meteen maar ja en amen te zeggen. En als het hier niet voor bedoelt is dan moeten ze de personeelsgids verduidelijken. En dan wil ik graag weten waar het in hun ogen wel voor bedoeld is.

Ik vind het allemaal prima. Als ik hiervoor een vakantiedag moet inleveren dan zal ik daar niet over klagen. Ik wil het alleen wel onderbouwd hebben, omdat ik in eerste instantie een andere gedachten daarover heb.

Ik vind het niet raar om hierover een normaal gesprek te hebben met mijn werkgever.Precies, en ja daar is het dus wel voor.
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan P&O wat hun definitie is van kortdurend zorgverlof is, dan kun je daar een discussie over hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 15 december 2014 @ 21:14:

Vraag aan P&O wat hun definitie is van kortdurend zorgverlof is, dan kun je daar een discussie over hebben.Een bedrijf mag nooit onder de wet gaan qua regels en volgens de wet heeft To er recht op.
Je bent zelf een theepot
Mijn mannelijke collega's maken er ook wel eens gebruik van. En ik dus ook. En dat vindt iedereen, inclusief onze baas (of werkgever) prima want zo is het gewoon wettelijk geregeld.

Waarom zou je in godsnaam een vrije dag opnemen, als de regel is dat je in zo'n geval kortdurend zorgverlof opneemt? Ik snap er niks van.

Moet ik dan ook vakantie opnemen voor mijn bevalling?
Alle reacties Link kopieren
quote:hannaeva schreef op 15 december 2014 @ 22:31:

Mijn mannelijke collega's maken er ook wel eens gebruik van. En ik dus ook. En dat vindt iedereen, inclusief onze baas (of werkgever) prima want zo is het gewoon wettelijk geregeld.

Waarom zou je in godsnaam een vrije dag opnemen, als de regel is dat je in zo'n geval kortdurend zorgverlof opneemt? Ik snap er niks van.

Moet ik dan ook vakantie opnemen voor mijn bevalling?Moet jij dan zo onverwacht bevallen?

KZV is voor voorziene zorg. Nazorg na een operatie etc. Niet voor plotseling opkomende griepjes.

Verder kan het prima zo zijn dat een groot bedrijf zich daar minder druk om maakt of dat de uren gecompenseerd worden door overuren oid.

Volgens de wet namelijk moet je van te voren opgeven per wanneer, hoelang en hoeveel uur. Dat is dus wat anders dan in de ochtend ff een belletje met "ik ben er vandaag niet"
Ik heb een aantal jaar geleden een paar dagen kortdurend zorgverlof opgenomen, en toen was het volgens mijn werkgever essentieel dat ik echt de enige was die de noodzakelijke zorg kon verlenen. (Mijn baby die de fles weigerde kwam net uit het ziekenhuis, en het was cruciaal dat hij genoeg dronk - dat was dus moeilijk door iemand anders te regelen ). Mijn werkgever zou in jouw geval dus moeilijk gedaan hebben omdat je man ook best had kunnen thuisblijven. Het kwam slechter uit, maar het kon op zich wel.

Ik heb toen niet meer uitgezocht of de interpretatie van mijn werkgever klopte, maar dat is in jouw situatie misschien wel relevant.
quote:nina1966 schreef op 15 december 2014 @ 22:52:

[...]

Moet jij dan zo onverwacht bevallen?

KZV is voor voorziene zorg. Nazorg na een operatie etc. Niet voor plotseling opkomende griepjes.

Verder kan het prima zo zijn dat een groot bedrijf zich daar minder druk om maakt of dat de uren gecompenseerd worden door overuren oid.

Volgens de wet namelijk moet je van te voren opgeven per wanneer, hoelang en hoeveel uur. Dat is dus wat anders dan in de ochtend ff een belletje met "ik ben er vandaag niet"Dat is helemaal niet waar, Dat is jouw mening.
Alle reacties Link kopieren
Nina1966, ik lees nergens dat de zorg onvoorzien moet zijn.

En ja, de meeste bevallingen zijn onverwachts. Je hebt een richtlijn, maar ik zou het niet durven om ern een vrije dag voor aan te vragen van te voren. De kans is groot dat je dan toch net op een andere dag bevalt.



Het valt mij op dat vooral meningen worden gegeven ipv kennis die mensen hebben. Jammer, ik was toch vooral op zoek naar kennis over deze wet.
quote:asta schreef op 15 december 2014 @ 23:03:

Nina1966, ik lees nergens dat de zorg onvoorzien moet zijn.

En ja, de meeste bevallingen zijn onverwachts. Je hebt een richtlijn, maar ik zou het niet durven om ern een vrije dag voor aan te vragen van te voren. De kans is groot dat je dan toch net op een andere dag bevalt.



Het valt mij op dat vooral meningen worden gegeven ipv kennis die mensen hebben. Jammer, ik was toch vooral op zoek naar kennis over deze wet.Beter lezen
Alle reacties Link kopieren
Over de ernst van de ziekte is niets in de wet bepaald. De zieke moet zorg nodig hebben. Bij een kind ligt dat anders dan bij bijv je man. Je man met griep kan voor zichzelf zorgen, een kind niet. Kortdurend zorgverlof is hier wel voor bedoeld. Uit mijn hoof zeg ik dat je er (wettelijk, tenzij anders bepaald) 70% voor krijgt doorbetaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven