Werk & Studie alle pijlers

Leerkrachten en vakantie

21-07-2016 15:31 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat? Echt niet meer bezig zijn met je werk in de vakantie?

Elk jaar weer duurt het een poosje voordat ik niet meer denk aan mijn werk.

ik heb nu al even vakantie, maar heb elke nacht nachtmerries over allerlei uiteenlopende dingen ook van school.

Ook schieten er elke dag wel dingen van mijn werk door mijn hoofd. Heb ik dat wel goed gedaan? Was dat wel ok? Terwijl ik echt geen vervelende dingen meegemaakt heb met kinderen of ouders.

Ik voel me best raar , een soort uitzondering, maar ik zouin gedachten best eens 'uit' willen zetten.

Iemand tips of herkenning?
Alle reacties Link kopieren
Als ik vakantie heb, heb ik vakantie. En zet ik de knop om.



Soms denk ik wel eens aan het volgende schooljaar: hoe ga ik mijn klas inrichten etc. Ergens in week 4 komt weer de lichte tegenzin (omdat er al-tijd geouwehoer is met de directie), maar verder kan ik heel goed loslaten.



Op rommelmarkten heb ik wel altijd mijn ogen open voor leuke spullen in de klas. Dat soort dingen. Dus dan ben ik op een leuke manier bezig met mijn werk.



Ben je niet gewoon heel onzeker?
Mijn tante - leerkracht middelbaar - moest elk jaar 14 dagen "afkicken" .
Alle reacties Link kopieren
Bij mij duurt het ook een week of twee voordat mijn werk uit mijn hoofd is hoor. Wat helpt is jezelf gewoon lekker bezig houden. Zorg dat je elke dag iets te doen hebt, dan heb je ook geen tijd om te piekeren over van alles en nog wat.



Ik heb wel het goede beroep gekozen want ik weet dus echt niet hoe ik het zou moeten rooien met een klein aantal vakantiedagen haha.
Alle reacties Link kopieren
Probeer anders eens te bedenken wat de hoogtepunten waren van afgelopen jaar en wat minder ging. Relativeer de mindere dingen en schrijf dingen op die je volgend jaar beter wil aanpakken.



Wat mij altijd hielp was alles weg te leggen wat me ook maar aan school deed denken. Agenda, etui, tas die ik altijd gebruikte, broodtrommel. Echt de gekste dingen gooide ik zo ver mogelijk weg.



Ga leuke dingen doen Zoek afleiding of praat er juist één keer goed over met een collega misschien? Dan ben je er vanaf en kun je daarna lekker gaan genieten. Het is heel lastig, iedereen doet het natuurlijk op zijn/haar eigen manier.



Maarrrr... houdt altijd in gedachten de kids hebben volgend schooljaar een uitgeruste juf nodig die weer lekker kan knallen met ze



Hele fijne vakantie gewenst en geniet ervan!
Is toch niet specifiek voor een leerkracht? Ik heb ook een tijdje nodig om af t schakelen en te kunnen ontspannen. Jammer dat ik maar 3 weken heb ipv 6
Vriendin van mij had dat ook een aantal jaar. Eigenlijk is dit het eerste jaar dat ze het niet heeft. De truc: kitten in huis halen. Dat bood genoeg afleiding om he-le-maal niet meer met school bezig te zijn.



Natuurlijk kan dat niet ieder jaar. Wat wel kan schelen is als je dus een goeie afleiding hebt. En of dat nou een kitten, een puppy of een groot project is ('verf je woonkamer', 'kleur een heel kleurboek', 'haak een nieuwe garderobe', 'kook alles uit een kookboek minstens een keer', 'lees het verzameld werk van Hermans/Mulisch/Reve/Jane Austen'), dat maakt dan niet zo veel uit.
Nou als je 14 dgn moet afkicken heb je volgens mij een te zwaar emotioneel belastend beroep.



Jullie worden volgens mij zwaar overvraagd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist heerlijk dat het to-do lijstje eindelijk eens leeg is.

En na de vakantie kan je (meestal) met een nieuwe groep en dus een schone lei weer beginnen; superfijn!



Waarom twijfel je aan jezelf?
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Wel een goede tip van een klus in huis.



Ik werk dan wel niet in het onderwijs (hoewel ik dat wel overweeg ooit te gaan doen), ik ben gelijk op vakantie gegaan en thuis stond de stukadoor op het menu voor de keuken.



Dan ben je echt even met heel andere dingen bezig dan werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben leerkracht in het basisonderwijs geweest en ik moest de eerste week wel even "afkicken" ja, maar nachtmerries heb ik er nooit van gehad.



Probeer het los te laten en die knop om te zetten. Fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Toevallig las ik dit vandaag:



https://www.tes.com/us/ne ... ers-they-dont-know-theyre
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik ben geen leerkracht maar ben ook in mijn vakantie nog met mijn werk bezig. Soms in mijn hoofd, soms moet ik echt wat regelen.

Ik vind mijn werk leuk, dus vind het niet zo´n enorm probleem.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je accepteren dat je afkicktijd nodig hebt. Misschien is het wat om een soort dagboekje te pakken en alles op te schrijven waar je aan denkt nog dit jaar. De mooiste momenten, de zorgen om de kinderen, de mooie dingen die je bereikt hebt, fijne momenten met collega's.



Dit gecombineerd met "knop om zetten" activiteiten die hier genoemd zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:DG2015 schreef op 21 juli 2016 @ 15:45:

Toevallig las ik dit vandaag:



https://www.tes.com/us/ne ... ers-they-dont-know-theyreNou het is goed om zo nu en dan op jezelf te reflecteren, maar het zit bij TO haar dagelijks leven (/nachtrust) in de weg. Dat lijkt me een paar stappen te ver gaan.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:DG2015 schreef op 21 juli 2016 @ 15:45:

Toevallig las ik dit vandaag:



https://www.tes.com/us/ne ... ers-they-dont-know-theyreWat een mooi stuk !
Alle reacties Link kopieren
quote:ellenz schreef op 21 juli 2016 @ 15:48:

Misschien moet je accepteren dat je afkicktijd nodig hebt.



Dit gecombineerd met "knop om zetten" activiteiten die hier genoemd zijn.Ik ben leerling en ik ben ook nog steeds niet afgekickt van het schoolgebeuren...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor het eerst aan het toegeven aan m'n instortperiode aan het begin van de vakantie. En dat gaat prima. Doe al vier dagen helemaal niks. Maar moet wel streng zijn voor mezelf. Niet dat ik met werk aan de slag ga, maar ik kan het tempo van doorgaan moeilijk loslaten.



Maar of dit anders zou zijn als ik niet in het onderwijs zou werken? Geen idee. Als je betrokken bent bij je werk en gewend bent aan op hoog tempo werken moet je toch sowieso even afkicken? Voordeeltje is, vind ik, dat we in het onderwijs wat langer vakantie hebben om er toch van te genieten. Ik word alleen na week 4/5 weer onrustig en wil dan aan de slag...



Fijne vakantie allemaal!
Als ik eerst twee weken zou moeten afkicken zou ik maar één week vakantie hebben.

Wat mij helpt is denken: "maak je niet druk, het is maar werk".
Ik word altijd aan het begin van de vakantie ziek. Dat is standaard geworden en daarna ben ik werk wel weer vergeten. Wel een beetje jammer dat ik meestal maar 3 weken heb ivm het onderzoek dat ik verricht naast de lessen die ik geef.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, wel herkenning. Ik heb nu mijn eerste vakantieweek en lig ziek op de bank haha. Standaard elke vakantie ziek. Hopelijk volgende week weer beter, en hopelijk kan ik mijn werk dan ook vergeten. Waarschijnlijk niet helaas, omdat er nog wat regeldingetjes aankomen waarschijnlijk.
"After all this time?" "Always."
quote:theamuts schreef op 21 juli 2016 @ 16:04:

Als ik eerst twee weken zou moeten afkicken zou ik maar één week vakantie hebben.

Wat mij helpt is denken: "maak je niet druk, het is maar werk".Nou zeker!!
Alle reacties Link kopieren
Accepteren dat het werk voor m'n gevoel nog niet klaar is en dit jaar heb ik na 3 dagen vakantie m'n been gebroken, dat geeft ook afleiding
Alles komt goed
quote:Severus_Snape schreef op 21 juli 2016 @ 16:17:

Geen tips, wel herkenning. Ik heb nu mijn eerste vakantieweek en lig ziek op de bank haha. Standaard elke vakantie ziek. Hopelijk volgende week weer beter, en hopelijk kan ik mijn werk dan ook vergeten. Waarschijnlijk niet helaas, omdat er nog wat regeldingetjes aankomen waarschijnlijk.Ik lig ook altijd standaard de eerste vakantie week ziek op bed
Dat heeft toch niets te maken met leerkracht zijn? Dat heb ik net zo goed. De eerste week ben ik altijd nog half met werk bezig.

Tweede week gaat goed en daarna begint het riedeltje weer van vooraf tot de volgende vakantie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven