Werk & Studie alle pijlers

Lerarenopleiding nederlands

20-03-2010 13:29 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die geen zin hebben in een lange OP: wie doet of deed deze opleiding en wil je me erover vertellen?



Ik zoek al een tijdje naar een HBO studie. Eentje die ik via afstandsonderwijs kan doen, die me leuk lijkt én waarmee ik na de studie ook daadwerkelijk een baan zou kunnen vinden.



Als ik het helemaal voor het zeggen had en geen rekening met kinderen, financien, audities en werkgelegenheid te houden had, wist ik het wel: dan zou het kunstacademie of toneelschool worden.

Omdat ik me steeds maar vastpin op wat ik eigenlijk wil, maakt dat het kiezen voor iets anders des te moeilijker. De mensen die om me geven benadrukken maar dat ik alleen iets moet gaan doen waar ik helemaal gelukkig van word, maar dat is dus geen optie.



Nu zijn er een aantal opleidingen die je via afstandsonderwijs kunt doen en waarbij je ook dan recht hebt op studiefinanciering. Bij de LOI zijn dit de lerarenopleidingen en de opleiding Personeel en Arbeid. Ik heb eerder overwogen om die laatste te gaan doen, maar heb er vanaf gezien omdat ik me besefte dat dat het echt niet is.

Als ik begin aan een opleiding MOET ik het afmaken omdat ik met geen mogelijkheid de IBG terug kan betalen als ik zou stoppen. Dat is een tweede argument om dan maar niets te gaan doen.



Maar ik moet wat doen. Ik kan niet tot mijn 67e in een callcenter blijven zitten, want dan word ik gillend gek, en ik wil niet meer in een kapsalon staan.

Nu ben ik alweer een tijdje aan het denken over de lerarenopleidingen. En ik denk dat het me best erg trekt. (kwestie van angst overwinnen en heel goed beseffen dat ik anders niet verder ga komen) Ik durf al bijna!



Dus mijn vraag: zijn er leraren nederlands in the house? Vanwege de onderdelen drama en theater trekt dat me namelijk het meest, naast het feit dat ik zelf op school altijd goed ben geweest in nederlands (en andere talen)

En willen jullie met mij je ervaringen met de opleiding delen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan allereerst eens beginnen met Nederlands met een hoofdletter te schrijven.



Dit was je eerste gratis les.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Alle reacties Link kopieren
quote:ladiosa schreef op 20 maart 2010 @ 13:29:

Als ik begin aan een opleiding MOET ik het afmaken omdat ik met geen mogelijkheid de IBG terug kan betalen als ik zou stoppen. Dat is een tweede argument om dan maar niets te gaan doen.?Dat is absoluut geen argument om dan maar niets te doen. Hoe kom je er bij?
Alle reacties Link kopieren
Collega's van mij (stuk of 5, verschillende vakken) zijn allemaal begonnen met hun lerarenopleiding via LOI-Windesheim, maar zijn allemaal na een aantal jaar overgestapt naar de deeltijd opleiding in o.a. Utrecht. De begeleiding vanuit LOI-Windesheim was erg slecht, weinig contacturen (nog minder dan vooraf aangegeven was), vrijstellingen die beloofd waren die uiteindelijk niet gegeven werden, stagebegeleiders die bijna nooit bereikbaar waren en ze kwamen uiteindelijk allemaal tot de conclusie dat contact met medestudenten wel een heel essentieel onderdeel van een HBO studie is, vooral bij een talenstudie.



Maar goed, een kennis van mij is er net mee begonnen en is tot nu toe nog redelijk positief dus misschien waren het de kinderziektes (al weet ik niet precies wanneer de opleidingen via LOI-Windesheim begonnen zijn.)
Alle reacties Link kopieren
@Zamirah:

Nee daar heb je ook gelijk in hoor. Het is wel iets dat mij terughoudt en ik wilde even zien of anderen dat een realistisch argument vinden. Ik weet eigenlijk ook wel dat dat het domste is wat ik kan doen, het daarvan af laten hangen.



@ Elizabeth24

Tja, ik denk dat ik over iedere hogeschool wel een aantal positieve en negatieve verhalen te horen ga krijgen, maar op afstand kan dit geloof ik alleen via LOI en Windesheim. Ik zal nog eens goed zoeken.

Ik hoop dat je collega positief blijft, maar als ik hoor over nog minder contactdagen dan is afgesproken...

Die contactdagen lijken me juist heel belangrijk.

quote:Paque_in_Pink schreef op 20 maart 2010 @ 14:27:

Ik zou dan allereerst eens beginnen met Nederlands met een hoofdletter te schrijven.



Dit was je eerste gratis les.

Wauw, wat een ge-wel-dig-e bijdrage lever jij direct al aan dit topic. Fijn ook dat je mijn vraag zo inhoudelijk wilt beantwoorden!

Alles wat er nog mis is met mijn Nederlands zal ik wel op de opleiding kunnen bijschaven, denk je ook niet?



zeiksnor.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
bij het nti krijg je ook studiefinanciering bij hbo recht hbo psychologie, misschien passen die opleidingen wel beterbij je? Ook krijg je voor de lerarenopleiding daar ook studiefinanciering voor. succes.
Toch is de opmerking van Paque relevant, in die zin dat als je een taalopleiding doet - of dat nu HBO of WO is - je m.i. een passie moet hebben voor de taal. Iemand die écht een passie voor Nederlands heeft, zou nooit Nederlands met een kleine letter schrijven.



Doe een opleiding in een richting waar je passie ligt, en niet omdat het toevallig in de buurt is of via internet te volgen valt. Een opleiding houd je doorgaans alleen vol als de richting je ook boeit, zeker als het een langdurige opleiding betreft. En waarom zou je jezelf een opleiding misgunnen die wel bij je past. Bedenk daarbij dat je ook nog jaren in het vakgebied zal moeten werken. Des te belangrijker om een richting te kiezen waar je warm van wordt.
quote:ladiosa schreef op 20 maart 2010 @ 13:29:

Vanwege de onderdelen drama en theater trekt dat me namelijk het meest, naast het feit dat ik zelf op school altijd goed ben geweest in nederlandsBedenk wel dat een leraar Nederlands voor het overgrote deel bezig is met lessen Nederlands, en niet met drama of theater.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me als docent VO echt af of je met deze motivatie echt nog jaren voor de klas gaat staan. Nederlands is een pittige opleiding en daarvoor moet je veel lezen, echt veel lezen. Drama en toneel komen in elke lerarenopleiding terug voor rollenspel en houding voor de klas e.d. Staat dus helemaal los van een opleiding theater of toneel. Nederlands is ook de opleiding met de meeste afhakers. Alleen goed zijn in Nederlands redt je het niet mee, je moet echt een passie hebben voor het vak en erover kunnen vertellen. Grammatica is heel zwaar ( gaat ontzettend diep in Utrecht) en daarbij heb je ook nog niet voor de klas gestaan. Heb je wel eens een kijkmiddagje gedaan op een school?
anoniem_80190 wijzigde dit bericht op 21-03-2010 11:27
Reden: niet helemaal correct Nederlands
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
|er zijn best opleidingen geschikt voor thuisleren, maar een lerarenopleiding is dat mijns inziens niet. Ik heb zelf een lerarenopleiding doorlopen en zeker als je totaal geen ervaring hebt in de didactiek van het lesgeven, dan heb je de contacturen gewoon echt nodig.



Verder is goed zijn in Nederlands iets heel anders dan een goede docent zijn. Je moet het niet alleen heel erg goed snappen, maar het ook kunnen overbrengen. Kun jij uitleggen waarom iets is zoals het is. De regeltjes goed leren is 1 ding, maar ze ook goed over kunnen brengen is een ander.
Alle reacties Link kopieren
@Nolet:

Klopt dat had ik gezien, maar die opleidingen lijken me werkelijk waar niet om vol te houden voor me. Wel bedankt voor het meedenken.



@Branwen:

Om eerlijk te zijn: ik twijfelde. Ik had het al twee keer veranderd in mijn OP voordat ik op versturen klikte.

Verder ben ik het eigenlijk eens met alles wat je zegt, maar een opleiding doen in de richting waar mijn passies liggen, is niet te doen. De enige twee opleidingen waar ik echt met hart en ziel voor zou kunnen gaan zijn Autonome Beeldende Kunst en Acteur/Theatermaker.

Ik had dit misschien kunnen doen toen ik nog geen kinderen had maar dat gaat nu niet.

Er zijn een aantal dingen waarvan ik afhankelijk ben voor het kunnen studeren nu. De belangrijkste is dat ik tijd moet hebben om te werken en daarnaast recht hou op studiefinanciering. Van alleen studiefinanciering of alleen salaris, is het onmogelijk.

Dus als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.



@Animani:

Of ik met deze motivatie nog jaren voor de klas ga staan? Ik weet het niet, je hebt echt een heel goed punt.

Of ik de opleiding ga afmaken? Ja, dat zeker! Als ik aan een opleiding begin nu, heb ik geen andere keuze dan het af te maken. Het vele lezen is geen probleem, eerder iets wat me sterk aantrekt. Ik ben een boekenwurm en ik hou van leren.

Nu is het niet nederlands op zich dat me aanspreekt, maar taal en talen in het algemeen wel.

Ik besef me trouwens wel dat drama niet een onderdeel is dat je veel zal doen als leraar Nederlands, maar dat stukje spreekt me extra aan.



@gizz

Of ik het over kan brengen weet ik niet, en iemand die direct na de middelbare school een lerarenopleiding gaat doen weet natuurlijk net zo weinig van didactiek als ik. Misschien moet ik ook eens gaan zoeken op ervaringen+lerarenopleiding+LOI

Of een lerarenopleiding iets is om via afstandsonderwijs te doen, daar kan ik niet over oordelen omdat ik er (behalve een cursus Spaans) geen ervaring mee heb. Dank je voor je antwoord.



Iedereen tot zo ver bedankt voor het reageren, ik ga nog even zoeken op ervaringen van anderen die zoiets op deze manier gedaan hebben ook.
Alle reacties Link kopieren
Ga dan eens op een middelbare school praten. Loop een weekje mee: bij ons op school gebeurt dat regelmatig.

Ik zou het afraden, studeren via de LOI voor een lerarenopleiding.

Leraar word je voor de klas, dus heel veel stages of werken en studeren tegelijkertijd.
Alle reacties Link kopieren
Dat was nou net mijn punt TO, je hebt geen idee of je het over kunt brengen aangezien je er geen ervaring mee hebt. Dit betekent dat je daar veel ondersteuning en feedback in nodig hebt, en dan is een thuisopleiding tot docent met af en toe een cursusdag niet geschikt denk ik.



Als ik heel eerlijk ben, hang je heel erg vast aan dat je een opleiding moet gaan doen, maar ben je niet bepaald overtuigd van wat je nu precies wil gaan doen en is docent Nederlands een beetje een compromis. Ik zou eens kijken of je wellicht ergens een beroepskeuze test kunt doen. Misschien komt daar duidelijker aan het licht waar nu precies je passie ligt.
Alle reacties Link kopieren
Hey Ladiosa,

Ik ben wel benieuwd of je het gaat doen! Ik ben me ook aan het oriënteren op o.a. de lerarenopleiding Nederlands (al zou ik, als het mijn passie blijkt te zijn, liever nog een tweede bevoegdheid erbij willen halen, Engels of Geschiedenis, omdat ik het zelf leuk vind om te leren, maar ook om tijdens de komende jaren lesgeven een beetje afwisseling te kunnen hebben). Omdat ik een WO bachelor op talengebied heb, kan ik volgens mij best wat vrijstellingen krijgen, dus het hoeft niet de volle 4 jaar te duren. De studie kan ik prima aan, het overbrengen kan ik waarschijnlijk ook wel goed, het enige waar ik me druk over maak, is of ik een klas aankan! Of ik een leuke, populaire, humorvolle lerares zal zijn, of binnen korte tijd een zuurpruim met permanente hoofdpijn...

Ben een beetje bang geworden na het lezen van Bint.....
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen lerarenopleiding drama?



En ik zou je ook aanraden een deeltijdvariant te kiezen ipv de afstandsvariant.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de opleiding gevolgd aan de Hogeschool van Amsterdam. Bijna afgestudeerd. Als je deze opleiding wilt volgen vanwege drama en theater zoals je schrijft, dit onderdeel is echt nihil, dus daarom zou ik het niet doen.



Wat amani zegt over het vele lezen... Ik ben nu afgestudeerd en ik heb misschien 10 boeken moeten lezen, jeugdboeken meegeteld. Ik vond het allemaal erg meevallen... Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ten eerste nóóit nu nog aan een opleiding beginnen als ik niet echt het gevoel had dat dit écht was wat ik wilde.



Ik heb de lerarenopleiding Nederlands gedaan en ik kan je vertellen dat drama daarvan maar een heel klein onderdeel was. Vooral na een tijdje (bij de voltijdopleiding begon dat in het 2e jaar) ben je alleen nog maar bezig met lesgeven, lesgeven en nog eens lesgeven. Je moet echt graag lerares willen worden, anders zit je daar verkeerd. Daarnaast vind ik uit je bericht niet blijken dat je iets hebt met de Nederlandse taal, dat vind ik ook al een reden om het niet te doen. Leraren Nederlands die ik op de middelbare school heb gehad, waren allemaal helemaal gek van Nederlands en dat merkte je ook bij het lesgeven.



Als je echt het allerliefst iets met drama en theater wilt doen, ga daar dan mee aan de slag. Anders heb je later spijt, zie je de opleiding niet meer zitten en zit je alsnog in dat callcenter tot je bejaard bent. Volg je hart en ga op zoek naar opleidingen die je écht ziet zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:noanne schreef op 24 maart 2010 @ 17:56:

Waarom geen lerarenopleiding drama?



En ik zou je ook aanraden een deeltijdvariant te kiezen ipv de afstandsvariant.Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Hier een juf Nederlands die voor de opleiding gekozen heeft omdat de opleiding leuk was.

Toevallig bleek ik (ik deed de duale variant, werken als onderwijsassistent en voltijd studeren, ik was 19 toen ik begon) het lesgeven ook erg leuk te vinden.



Nu sta ik 8 jaar voor de klas als docent, ben bijna afgestudeerd en vind mijn baan geweldig.

Mijn passie ligt helemaal niet bij de Nederlandse taal, maar bij de leerlingen die ik in de klas heb. Natuurlijk houd ik van lezen en poëzie en vind ik het echt een kik om grammatica uit te leggen aan pubers, maar mijn passie ligt echt bij het omgaan met kinderen.



Ik zou iedereen die zomaar aan een l.o. begint dit af willen raden. Ga eerst eens meelopen en kijken op een middelbare school.

Ik zing zelf in mijn vrije tijd en houd van toneel (wat wij juist weer heel veel kregen op onze opleiding) en ik heb in het verleden meegewerkt aan theaterprojecten op mijn school en ik geef nu drama aan een klas voor heel slimme kinderen. (gymnasium+klas) Je kan er dus uiteindelijk best wat mee doen, als je geluk hebt, maar focus je er niet teveel op.



Misschien eens een beroepskeuzetest?

Of toch maar kleinkunst?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna klaar met mijn lerarenopleiding Nederlands, gevolgd bij Windesheim/LOI. Morgen zal ik er wat meer over vertellen. Gaaaaap, nu slapen.



Jennie
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lerares Nederlands en heb dus de lerarenopleiding gedaan. Allereerst krijg je bijna geen drama of theater bij de opleiding. Ik had 3 middagen drama (vreselijk trouwens) en één periode theater waarbij we een toneelstuk opvoerden.



Ik ben het er niet mee eens dat je enorm van de Nederlandse taal moet houden om de opleiding te doen. De opleiding gaat namelijk veel en veel meer in op lesgeven en didactiek. Je moet het natuurlijk niet erg vinden om boeken te lezen en je moet uiteraard wel een affiniteit hebben met het vak, maar je hoeft er nu ook weer niet wég van te zijn.



Zelf vind ik omgaan met pubers de belangrijkste motivatie.
Alle reacties Link kopieren
Egjel, weinig boeken idd.

Ik heb wel 60-70 boeken moeten lezen. Gelukkig vind ik lezen erg leuk.



Ik ben het ook eens met Sosofie en Cassius, je moet van kinderen/pubers houden en graag voor de klas willen staan. Daarnaast is het natuurlijk wel prettig als je het vak erg leuk vindt. Ik twijfelde ook erg lang tussen Nederlands en de Pabo.



Het is trouwens apart dat veel mensen denken dat je een soort cursus volgt bij de LOI en dan na vier jaar een diploma krijgt. Zo gaat het niet hoor, je loopt gewoon stages en hebt ook gewoon contactdagen en tentamens natuurlijk. Alleen is deze variant erg handig als je bijvoorbeeld kinderen hebt. Mijn oudste was elf maanden toen ik begon, tussendoor kreeg ik ook een tweeling.

Drama vond ik het leukste vak tijdens de opleiding, je kunt drama ook gebruiken tijdens je lessen Nederlands. Vooral in de brugklas is het leuk om dit te gebruiken.

Als je vragen hebt over het afstandonderwijs hoor ik het wel.



Jennie
Alle reacties Link kopieren
quote:sosofie schreef op 01 april 2010 @ 09:38:

Hier een juf Nederlands die voor de opleiding gekozen heeft omdat de opleiding leuk was.

Toevallig bleek ik (ik deed de duale variant, werken als onderwijsassistent en voltijd studeren, ik was 19 toen ik begon) het lesgeven ook erg leuk te vinden.



Nu sta ik 8 jaar voor de klas als docent, ben bijna afgestudeerd en vind mijn baan geweldig.

Mijn passie ligt helemaal niet bij de Nederlandse taal, maar bij de leerlingen die ik in de klas heb. Natuurlijk houd ik van lezen en poëzie en vind ik het echt een kik om grammatica uit te leggen aan pubers, maar mijn passie ligt echt bij het omgaan met kinderen.



Ik zou iedereen die zomaar aan een l.o. begint dit af willen raden. Ga eerst eens meelopen en kijken op een middelbare school.

Ik zing zelf in mijn vrije tijd en houd van toneel (wat wij juist weer heel veel kregen op onze opleiding) en ik heb in het verleden meegewerkt aan theaterprojecten op mijn school en ik geef nu drama aan een klas voor heel slimme kinderen. (gymnasium+klas) Je kan er dus uiteindelijk best wat mee doen, als je geluk hebt, maar focus je er niet teveel op.



Misschien eens een beroepskeuzetest?

Of toch maar kleinkunst?Tenenkrommend dat een docent Nederlands zoveel foutief geformuleerde zinnen in één stukje tekst weet te krijgen.
Ik denk dat je de omgang met leerlingen ook niet moet onderschatten. Veel leerlingen (ik zeg niet alle hoor) worden steeds brutaler, er is minder respect voor de docent en er wordt steeds meer van de docent gevraagd. Dat zijn dingen waar je ook goed over na moet denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven