Werk & Studie alle pijlers

Mag dit.

16-10-2014 20:30 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is al geregeld.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
quote:mala8 schreef op 17 oktober 2014 @ 09:44:

Jennie, voor de volgende keer. Vraag je vakantie heel ruim van te voren aan. Dus nu alvast gaan overleggen over de voorjaarsvakantie.Nog vroeger? Ze vraagt nu vakantie aan voor zomer 2015, ruim op tijd toch?
quote:mind_game schreef op 17 oktober 2014 @ 09:18:

[...]





Mwoa, daar denk ik dus heel anders over!

Omdat direct via een rechtbijstand moet doen zou ook niet mijn keus zijn, maar om het zakelijk belang of van een werkgever per definitie hoger in te schalen dan iemands persoonlijk geluk gaat mij veel te ver.



Persoonlijk vind ik het abnormaal als iemand jaren lang niet met de kinderen op vakantie is geweest vanwege werk. Dan doe je echt iets niet goed in mijn beleving.Als je persoonlijk geluk afhangt van jaarlijks op vakantie gaan, dan heb ik oprecht medelijden met je.
quote:eldorado schreef op 17 oktober 2014 @ 09:48:

[...]



Als je persoonlijk geluk afhangt van jaarlijks op vakantie gaan, dan heb ik oprecht medelijden met je.Waarom? En als je "op vakantie gaan" dan zou vervangen door "het opnemen van vakantiedagen"? Zou je dat wel begrijpen?
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 17 oktober 2014 @ 09:48:

[...]



Als je persoonlijk geluk afhangt van jaarlijks op vakantie gaan, dan heb ik oprecht medelijden met je.



Wat doen jullie allemaal flauw tegen TO. Ze zegt toch nergens dat ze huilend ter aarde stort en het leven niet meer ziet zitten?



TO, ik kan me heel goed voorstellen dat je dit jammer vindt. Ik zou er ook enorm van balen. De reizen met mijn gezin die ik elk jaar maak zijn voor ons echt hoogtepunten.

Overigens heb je, met een verklaring van je werkgever dat je niet in de zomervakantie weg mag, de mogelijkheid om verlof aan te vragen voor je kinderen, zoals al eerder gemeld. Dat kan een oplossing zijn, maar dat ligt eraan wat je wilt en hoe oud je kinderen zijn. Realiseer je bijvoorbeeld wel dat andere kinderen op school zitten, dus als je in oktober naar de Canarische Eilanden gaat, bijv, zit je daar tussen de pensionado's en kinderlozen, misschien niet zo leuk voor je kinderen.



Heeft je werkgever al definitief aangekondigd dat niemand vrij mag nemen in de zomervakantie? En is hij de "eindbaas"? Of is er er nog een niveau hoger, of een afdeling HRM waar je om raad kunt vragen? Is er in de OR gesproken over dit vakantiebeleid?



Een alternatief is natuurlijk dat je tussen nu en zomer 2015 een andere baan probeert te vinden?
quote:NYC schreef op 17 oktober 2014 @ 10:01:

[...]





Waarom? En als je "op vakantie gaan" dan zou vervangen door "het opnemen van vakantiedagen"? Zou je dat wel begrijpen?



Dat is nou het verschil waar het om gaat NYC. Vakantiedagen zijn verplicht, o.a. om ervoor te zorgen dat een werknemer de ruimte krijgt om tijd voor zichzelf (al dan niet met gezin) te hebben. Daarom is het ook vaak verplicht om minimaal 1 keer per jaar 2 aaneengesloten weken vakantie op te nemen. Dit ook in het kader van ziekteverzuimpreventie.

Het persoonlijk geluk ophangen aan OP vakantie gaan is dus een ander verhaal. Daar is niets mis mee. Maar met niet op vakantie gaan is ook niets mis.
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 17 oktober 2014 @ 10:03:

[...]





Wat doen jullie allemaal flauw tegen TO. Ze zegt toch nergens dat ze huilend ter aarde stort en het leven niet meer ziet zitten?Dit zijn reacties op een post van mindgame die de term 'persoonlijk geluk' aanhaalt. Wat je ook duidelijk kan zien aan het feit dat die reactie geciteerd wordt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:NYC schreef op 17 oktober 2014 @ 10:01:

[...]





Waarom? En als je "op vakantie gaan" dan zou vervangen door "het opnemen van vakantiedagen"? Zou je dat wel begrijpen?

Ik snap best dat je graag op vakantie gaat, maar nogmaals, het is wel erg van de first world problems als je doet alsof je levensgeluk voorbij is omdat je eens een jaartje niet weg kan.



En inderdaad, ook zonder vakantie kan een mens prima gelukkig zijn.
quote:sassafras schreef op 17 oktober 2014 @ 10:03:

[...]





Wat doen jullie allemaal flauw tegen TO. Ze zegt toch nergens dat ze huilend ter aarde stort en het leven niet meer ziet zitten?



TO, ik kan me heel goed voorstellen dat je dit jammer vindt. Ik zou er ook enorm van balen. De reizen met mijn gezin die ik elk jaar maak zijn voor ons echt hoogtepunten.

Overigens heb je, met een verklaring van je werkgever dat je niet in de zomervakantie weg mag, de mogelijkheid om verlof aan te vragen voor je kinderen, zoals al eerder gemeld. Dat kan een oplossing zijn, maar dat ligt eraan wat je wilt en hoe oud je kinderen zijn. Realiseer je bijvoorbeeld wel dat andere kinderen op school zitten, dus als je in oktober naar de Canarische Eilanden gaat, bijv, zit je daar tussen de pensionado's en kinderlozen, misschien niet zo leuk voor je kinderen.



Heeft je werkgever al definitief aangekondigd dat niemand vrij mag nemen in de zomervakantie? En is hij de "eindbaas"? Of is er er nog een niveau hoger, of een afdeling HRM waar je om raad kunt vragen? Is er in de OR gesproken over dit vakantiebeleid?



Een alternatief is natuurlijk dat je tussen nu en zomer 2015 een andere baan probeert te vinden?



Eldorado reageerde niet op TO

Goede vragen. Ik vraag me wel oprecht af hoeveel mensen een andere baan zouden gaan zoeken (en zeker in deze tijd) alleen omdat ze voor de eerste keer niet op vakantie kunnen in de door hun gewenste periode.
quote:sassafras schreef op 17 oktober 2014 @ 10:03:

[...]





Wat doen jullie allemaal flauw tegen TO. Ze zegt toch nergens dat ze huilend ter aarde stort en het leven niet meer ziet zitten? Nee, wel dat ze rechtsbijstand in wil schakelen omdat ze wéét dat haar werkgever haar nodig heeft, maar een vakantie met de kids nu eenmaal voor gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 17 oktober 2014 @ 10:08:

[...]

Nee, wel dat ze rechtsbijstand in wil schakelen omdat ze wéét dat haar werkgever haar nodig heeft, maar een vakantie met de kids nu eenmaal voor gaat.



Maar dat is dus iets waar ik eerst mijn vraagtekens bij zou hebben. TO geeft aan dat ze 2 dagen per week werkt. Ik wil niet generaliseren, maar meestal ben je dan "uitvoerend" bezig en is het dus maar echt de vraag of het "zwaarwegend bedrijfsbelang" is dat TO de hele zomer aanwezig is.



TO, werp eens een beetje licht op je functie. Als je aangesteld bent als eerstehulparts in een groot pretpark, kan ik me voorstellen dat je beschikbaar moet zijn juist in de zomer. Als je daarentegen iets in de horeca doet, dan kun je prima vervangen worden.
Kun je schuiven met je dagen? Dat je bijv de ene week maandag en dinsdag werkt, en de andere week donderdag en vrijdag? Dan kun je toch in de zomer nog een week weg met je gezin, en dan lekker in de meivakantie 2 weken.

Of is er een collega die wel die 2 dagen extra wil werken tijdens jouw vakantie? Is dat een optie die je al hebt voorgesteld aan de werkgever?

Zijn er mogelijkheden om op afstand te werken, via je laptop of zo?



Probeer eens te denken in oplossingen.
quote:mind_game schreef op 17 oktober 2014 @ 08:13:

Grappig om te lezen hoe de "kinderlozen" hier denken over de positie van ouders met kinderen.

Ik weet uit ervaring hoe die mening omslaat wanneer ze zelf kinderen krijgen. Dan geldt het verleden ineens niet meer.Heb ik van dichtbij zien gebeuren, jaren geleden. Iemand kwam nieuw ergens te werken, maar wou per se op een bepaalde dag vrij. Collega had die dag eigenlijk al vrij, met kinderen, maar wou dan wel ruilen. Paar jaar later krijgt 'nieuwe' collega zelf kinderen en wil ineens een andere vrije dag... want dat is handiger met kinderen...
Ik zou idd. eens kijken of het zwaarwegend belang wel geldt in dit geval.



Maar ik kreeg wel de kriebels van je tekst hoor. Ben zo blij dat mijn werkgever gewoon individueel keek. Zo wilde ik graag een hele week vrij in de zomervakantie omdat ik dan altijd een vakantiespeelweek draaide met mijn vrijwilligerswerk. Geen punt.

Verder wil ik (kinderloos) graag met lekker weer een paar dagen op stap met mijn geliefde neefjes en nichtje.

Is mijn vakantie aanvraag dan minder belangrijk dan de jouwe?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op vrijdag 17 oktober 2014 05:45 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="jennie77 in "Mag dit."" class="messagelink">jennie77 schreef op 16 oktober 2014 @ 22:28</a>:</b>

Ik werk trouwens 2 dagen.</div></blockquote>

Poehee, da's de moeite zeg!



Misschien wil je werkgever je via deze weg motiveren iets anders te zoeken zodat hij 'n volwaardige kracht (minstens 32 uur) op jouw plek kan zetten?

Wat is dit nou voor een domme opmerking. Ik heb er wel een leuke collega aan overgehouden die mijn andere dagen is gaan werken. Dan ben ik ook maar stom zeker omdat ik schoonmaakster ben. De rest van mijn week ben ik mantelzorger dus ik verveel me niet hoor.



Mijn collega heeft net gebeld en die zou voor mij willen werken die twee dagen.

De rechtsbijstand gebeld en gevraagd hoe het precies zit. Hij moet dus kunnen aantonen waarom ik onmisbaar ben in deze twee dagen en waarom er geen inval geregeld kan worden.



Ik laat het eerst even zo. Hij moet mij binnen twee weken een reactie geven en anders staat mijn vakantie vast.



Dit is het derde jaar dat we anders op vakantie zouden gaan. Andere jaren nooit geweest vanwege mijn moeder die ziek was. Na vorig jaar een depressie te hebben gehad voelt het voor mij heerlijk om er uit te gaan. Maar ja daar koop ik niks voor.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:jennie77 schreef op 16 oktober 2014 @ 20:30:

Maar nu kwam de baas naar mij toe dat ik waarschijnlijk in die 6 weken helemaal geen vakantie kan krijgen dit ivm met een evenement die in die 6 weken valt en ook echt zo lang duurt.

Kan hij mij die vakantie weigeren.



Eigenlijk hebben we te weinig informatie om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar ik kan me voorstellen dat als je voor een evenementenbureau werkt dat een bepaald evenement organiseert, dat je dan tijdens het betreffende evenement niet op vakantie kan, kinderen of niet.

Maar als het goed is, is dit al van tevoren duidelijk aangegeven door de leidinggevende, bijv. bij je aanstelling.



Een evenement van 6 weken is trouwens best lang, ben wel benieuwd wat voor soort evenement dat dan is. Maar als je bijv. voor Pinkpop werkt, is het niet zo handig als je tijdens het weekend van Pinkpop er niet bent, kan ik me zo voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Een van het kantoor heeft de vakantie al wel aangevraagd,juli begin aug. En dat kan wel. Dus ik vind het een beetje krom.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:jennie77 schreef op 17 oktober 2014 @ 11:57:

[...]

Ik laat het eerst even zo. Hij moet mij binnen twee weken een reactie geven en anders staat mijn vakantie vast. Dat lijkt mij niet verstandig, als je de verstandhoudingen op je werk goed wilt houden.
Alle reacties Link kopieren
Heb je gelijk in toedoe maar werkgever heeft zelf gezegd je hoort nog van me. Dus afwachten maar.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Jennie, je hoeft je niet te verantwoorden hoor! Welk werk je doet maakt niet uit, en alle werk is waardevol, dus ook jouw werk!!!



Mijn tip: ontspan, zoek naar alternatieven en leg deze ook aan je baas voor. Blijf in gesprek, dat is vele malen prettiger en constructiever. Komt vast goed!
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 17 oktober 2014 @ 09:36:

[...]





Uhh, het zakelijk belang gaat zeker voor. Stel dat dat niet zou zijn, dan ga je lekker op vakantie en is je baas daarna failliet. Zit je zonder werk, niet echt handig. Je hebt recht op vakantie, maar niet recht op een bepaalde periode. De baas is verplicht om je in de gelegenheid te stellen deze dagen op te nemen en zoveel mogelijk tegenmoet te komen aan de persoonlijke wensen, de werknemer is verplicht deze dagen op te nemen en rekening te houden met de bedrijfsbelangen.



De baas heeft geen enkele verplichting om rekening te houden met iemands persoonlijke geluk. Hij is wel verplicht om een goede werkgever te zijn.



En als zelfstandig ondernemer kan het heel goed zijn dat je jaren niet op vakantie kunt met de kinderen. Als niet zelfstandige gebeurt dit ook (niet iedereen kan / wil op vakantie).



TO, ga in gesprek met je nieuwe baas. Vraag hem welke weken niemand vakantie op mag nemen en ga met deze informatie met je collega's in overleg. Vraag ook hoe het zit als jullie onderling vervanging regelen. Succes



Je mist de woorden "per definitie en jaren lang" uit mijn post.

Bovendien overdrijf je schromelijk door te stellen dat een werkgever direct falliet gaat als iemand op vakantie gaat.



Een goed werkgever zijn betekent bovendien juist rekening houden met het persoonlijk geluk van je werknemers wanneer dat raakt aan afspraken rondom het werk.



En inderdaad, niet iedereen kan of wil op vakantie.

Kunnen zij mooi werken in het hoogseizoen
*do not underestimate the power of stupidity*
Alle reacties Link kopieren
Wij op Viva zijn zo ontzettend goed in overdrijven.

TO schetst situatie en vervolgens wordt van alles uit het verband getrokken.

Zoals ik lees: voorgaande jaren is in prima overleg met collega's vakantie altijd geregeld en ook nog eens in de schoolvakantie. Ook nu hebben collega's daar geen moeite mee voor zover bekend.

TO krijgt van leidinggevende te horen dat ze in genoemde periode niet gemist kan worden. Even later blijkt dat zij 2 dagen per week werkt en een collega wil voor haar invallen. Dus dat zwaarwegende bedrijfsbelang valt misschien wel mee?

Ook komen er reacties dat een zelfstandige ook geen vakantie kan pakken....ja duh, voel je echt niet aan dat je dan in een andere situatie zit? Als je dat zo dwars zit, ga dan in loondienst werken.

Niemand mag voor zijn rechten opkomen blijkbaar of er naar vragen met de motivatie hoe zwaar de zelfstandige het wel niet heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:friezinnetje2014 schreef op 16 oktober 2014 @ 20:42:

[...]





waarom een naaistreek? Hij geeft het iig meer dan op tijd aan. Als hij nou een maand van te voren dit zegt, dan is het een naaistreek. En bedrijfsbelang gaat voor.

Hij geeft het pas aan als TO haar vakantie aanvraag indient.

Dus zo op tijd vind ik dat niet.

Doorgaans moet bij grote bedrijven/instellingen de aanvraag voor zomervakantie in november/december ingeleverd worden (tenminste, dat is mijn ervaring), dus als haar baas nu direct kan aangeven dat vakantie niet mogelijk is, dan had hij dit eerder ter sprake moeten brengen, zodat TO samen met haar baas en collega's kunnen bekijken hoe de vakantie dan ingevuld kan worden.

Vaak heb je ook nog te maken met vakantie mogelijkheden van een partner die weer rekening moet houden met zijn/haar baas (en bij een gezin met kinderen met school) en moet er toch wel een en ander aangepast worden in de planning.



quote:jennie77 schreef op 17 oktober 2014 @ 12:00:

Een van het kantoor heeft de vakantie al wel aangevraagd,juli begin aug. En dat kan wel. Dus ik vind het een beetje krom.Dat is zeker raar. Hier worden dus met twee maten gemeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 17 oktober 2014 @ 14:53:

Wij op Viva zijn zo ontzettend goed in overdrijven.

TO schetst situatie en vervolgens wordt van alles uit het verband getrokken.

Zoals ik lees: voorgaande jaren is in prima overleg met collega's vakantie altijd geregeld en ook nog eens in de schoolvakantie. Ook nu hebben collega's daar geen moeite mee voor zover bekend.

TO krijgt van leidinggevende te horen dat ze in genoemde periode niet gemist kan worden. Even later blijkt dat zij 2 dagen per week werkt en een collega wil voor haar invallen. Dus dat zwaarwegende bedrijfsbelang valt misschien wel mee?

Ook komen er reacties dat een zelfstandige ook geen vakantie kan pakken....ja duh, voel je echt niet aan dat je dan in een andere situatie zit? Als je dat zo dwars zit, ga dan in loondienst werken.

Niemand mag voor zijn rechten opkomen blijkbaar of er naar vragen met de motivatie hoe zwaar de zelfstandige het wel niet heeft.



Dit heet verdiepen van een discussie.

Maar inderdaad wordt er een halszaak van gemaakt als iemand ptobeert zijn vakantie voor komend jaar te plannen.
*do not underestimate the power of stupidity*
Alle reacties Link kopieren
Extrapoleren wordt het ook wel genoemd.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 17 oktober 2014 @ 14:53:

Wij op Viva zijn zo ontzettend goed in overdrijven.

TO schetst situatie en vervolgens wordt van alles uit het verband getrokken.

Zoals ik lees: voorgaande jaren is in prima overleg met collega's vakantie altijd geregeld en ook nog eens in de schoolvakantie. Ook nu hebben collega's daar geen moeite mee voor zover bekend.

TO krijgt van leidinggevende te horen dat ze in genoemde periode niet gemist kan worden. Even later blijkt dat zij 2 dagen per week werkt en een collega wil voor haar invallen. Dus dat zwaarwegende bedrijfsbelang valt misschien wel mee?

Ook komen er reacties dat een zelfstandige ook geen vakantie kan pakken....ja duh, voel je echt niet aan dat je dan in een andere situatie zit? Als je dat zo dwars zit, ga dan in loondienst werken.

Niemand mag voor zijn rechten opkomen blijkbaar of er naar vragen met de motivatie hoe zwaar de zelfstandige het wel niet heeft.

Dank je voor deze wijze woorden.

Weetje ik heb al 3 collega's waarvan de kinderen al het huis uit zijn,Dus die begrijpen waarom ik het altijd graag in de schoolvakantie wil.Ze weten ook dat als zij net dezelfde week willen als ik, dat ik er ook nooit moeilijk over doe en dan een week later neem.Dit is 1 keer voor gekomen.We hebben het onderling altijd kunnen oplossen.Niet op elke werkvloer is er onderling strijd.

En net wat je zegt mijn man moet ook weer rekening houden met zijn werk,die heeft ook geen alledaags beroep dus daar zit ik ook even mee hoe we dat dan gaan oplossen.Ook al heb je geen kinderen je wil toch samen met je partner vakantie hebben?
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven