Werk & Studie alle pijlers

Mail checken op vrije dag?

18-09-2014 19:23 205 berichten
Ik heb morgen een externe afspraak samen met een collega. Mijn collega heeft vandaag ouderschapsverlof en ik heb hem vanmiddag nog een mail gestuurd met belangrijke info plus het verzoek om iets van het netwerk te halen. Wij kunnen alleen via een wifi op het netwerk dus als hij het thuis niet doet heeft hij het niet. Tot op heden heb ik nog geen ontvangstbevestiging dus ik heb maar even een whatsappje gestuurd met het verzoek zijn mail te checken.

Mag je dat vragen aan iemand op zijn vrije dag? Mag je 'verwachten' dat iemand op zijn vrije dag (zijnde een normale vaste vrije dag) zijn mail checkt als hij de volgende dag een afspraak heeft?

Ik doe het zelf wel omdat ik niet van verrassingen houd, maar wil toch even peilen hoe anderen daarover denken.

Mail checken op vaste vrije dag?

Totaal aantal stemmen: 72

Ja (31%)
Nee (69%)
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat hij er niet mee zit. Aardig van je dat je het hem gevraagd hebt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:betjebig schreef op 19 september 2014 @ 16:51:

Nou ik heb het hem gevraagd, hoe hij mijn mail had ervaren. Hij was er erg blij mee dat ik hem had geïnformeerd. Of ik niet te opdringerig was geweest met mijn sms'je? Nee zeker niet, want als het niet was uitgekomen had hij er zelf voor kunnen kiezen om het niet te doen.

Wat ook wel grappig was. We hebben een berg werk meegekregen dus dat eerlijk verdeeld. Waarop ik tegen hem zei dat hij volgende week wel drie dagen vrij is dus tijd zat heeft om dat te doen Nou ja, dat vind ik een leuk grapje, en hij voelde zich echt niet onder druk gezet. Het is alleen wel lastig samenwerken met zo'n parttimer, want het schiet allemaal niet op natuurlijk. Maar goed, ik snap ook wel dat hij daar recht op heeft, gun hem dat van harte, en ik heb zelf in het verleden ook ouderschapsverlof gehad (en kon daar gelukkig ook flexibel mee omgaan).Nee, dat is niet lastig, jij vindt het lastig! Als de werkgever het prima vindt zo, dan is dat zo. En als er wel problemen ontstaan, dan is de werkgever de aangewezen "persoon" om dat bij aan te kaarten.
Overigens, ik heb net een vrije dag achter de rug. De eerste dag van 6 dagen, een weekje vakantie, mijn tweede dit jaar. Ik heb 2 avonden tot laat gewerkt om het allemaal mogelijk te maken, en heb vandaag evengoed nog een uur of 3 aan werk moeten besteden.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel, 16 seconden geleden

Overigens, ik heb net een vrije dag achter de rug. De eerste dag van 6 dagen, een weekje vakantie, mijn tweede dit jaar. Ik heb 2 avonden tot laat gewerkt om het allemaal mogelijk te maken, en heb vandaag evengoed nog een uur of 3 aan werk moeten besteden. Ocherm.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 19 september 2014 @ 16:59:

[...]





Ocherm. Dank voor de knuffel. Die kon ik echt wel even gebruiken!
quote:NummerZoveel schreef op 19 september 2014 @ 16:57:

Overigens, ik heb net een vrije dag achter de rug. De eerste dag van 6 dagen, een weekje vakantie, mijn tweede dit jaar. Ik heb 2 avonden tot laat gewerkt om het allemaal mogelijk te maken, en heb vandaag evengoed nog een uur of 3 aan werk moeten besteden. Dat is niet leuk. Wij hoeven ons gelukkig helemaal niet over de kop te werken. We krijgen een jaardoelstelling die heel goed te halen is, als je een beetje doorwerkt, binnen je contracturen. Het enige is dat het vaak hollen of stilstaan is. Ik heb weken weinig te doen omdat ik allerlei verzoekjes heb uitstaan en op dingen zit te wachten, en soms komt dat dan in een keer los en moet ik flink aan de bak. Gelukkig stuur ik dat zelf, waardoor ik ook wel invloed heb op wanneer die drukke tijden zijn (nu!). Ik neem in de zomervakantie altijd 3 of 4 weken vakantie, dan zijn onze klanten er ook niet, en in de kerstvakantie ongeveer anderhalve week (uren opmaken).
We hebben een berg werk meegekregen dus dat eerlijk verdeeld. Waarop ik tegen hem zei dat hij volgende week wel drie dagen vrij is dus tijd zat heeft om dat te doen Nou ja, dat vind ik een leuk grapje.



Ik zou er ongemakkelijk van worden, zo'n opmerking. Waarom moet je nog een opmerking maken over zijn thuis-zijn en zijn parttime baan? De werkgever vind het prima, hij vind het prima. Jij hebt je daar op aan te passen. Het zou je sieren om hem niet meer te wijzen op het feit dat jij 40 uur aan het werk bent en om 5:15 appjes van de directeur krijgt en hij 2.5 dagen thuis is bij zijn gezin. Jullie staan anders in het (werkende) leven, nu is het wel klaar.
quote:betjebig schreef op 19 september 2014 @ 17:05:

[...]



Dat is niet leuk. Wij hoeven ons gelukkig helemaal niet over de kop te werken. We krijgen een jaardoelstelling die heel goed te halen is, als je een beetje doorwerkt, binnen je contracturen. Het enige is dat het vaak hollen of stilstaan is. Ik heb weken weinig te doen omdat ik allerlei verzoekjes heb uitstaan en op dingen zit te wachten, en soms komt dat dan in een keer los en moet ik flink aan de bak. Gelukkig stuur ik dat zelf, waardoor ik ook wel invloed heb op wanneer die drukke tijden zijn (nu!). Ik neem in de zomervakantie altijd 3 of 4 weken vakantie, dan zijn onze klanten er ook niet, en in de kerstvakantie ongeveer anderhalve week (uren opmaken).Ik zou willen dat het bij mij ook zo werkte. Maar downtime heb ik in mijn functie niet. De afgelopen maanden waren zelfs nog drukker dan anders (dag zomervakantie!). En vooruit plannen is ook onmogelijk, ik neem me zelfs niet voor wat ik op een dag ga doen. Ik hoop altijd nog aan wat dingen toe te komen die ook moeten, maar dat kan zo een week of 3 duren voordat het ook daadwerkelijk gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn email komt gewoon op mijn telefoon binnen dus ook op mijn vrije dagen zie ik mijn emails binnenkomen. Ik reageer als het belangrijk is en anders wacht ik gewoon tot de volgende werkdag. Vind het helemaal niet stressvol. Kost me nauwelijks tijd en het voordeel is dat als ik na een paar vrije dag ik weer aan het werk ga ik geen enkele grote achterstand heb.

Daarnaast heb ik er geen enkel probleem mee om thuis te werken in het weekend als dat zo uitkomt. Andersom is mijn werkgever ook heel flexibel als je een keer later weg wil of later wil komen of op het werk iets prive wil afhandelen.
quote:Mevrouw75 schreef op 19 september 2014 @ 07:59:

Bij ons is het vrij diffuus, dus hier is mail checken op een vrije dag vrij normaal. We sturen elkaar die dan ook gewoon, ook in het weekend. Verwacht niet meteen binnen een minuut antwoord, maar vrij=vrij gaat hier gewoon niet op, vrij=lesvrij, dat wel.

Wij worden ook geacht op vrije dagen naar vergaderingen te komen.

Ik werk ook in het onderwijs, maar ik kies er voor om mijn lessen zo veel mogelijk op school voor te bereiden, tijdens 'kantooruren' als het ware. Dat betekent dat ik 's avonds en in het weekend mijn mail niet check, en ik heb dus voor mezelf besloten dat vrij=vrij wel opgaat. Tenzij het natuurlijk gaat om ouderavonden, open dagen, vergaderingen, etc.



Nou moet ik zeggen dat bovenstaande niet altijd haalbaar is, en dat ik natuurlijk ook wel eens 's avonds wat voorbereid, maar liever niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 19 september 2014 @ 17:37:

[...]



Ik werk ook in het onderwijs, maar ik kies er voor om mijn lessen zo veel mogelijk op school voor te bereiden, tijdens 'kantooruren' als het ware. Dat betekent dat ik 's avonds en in het weekend mijn mail niet check, en ik heb dus voor mezelf besloten dat vrij=vrij wel opgaat. Tenzij het natuurlijk gaat om ouderavonden, open dagen, vergaderingen, etc.



Nou moet ik zeggen dat bovenstaande niet altijd haalbaar is, en dat ik natuurlijk ook wel eens 's avonds wat voorbereid, maar liever niet.



Dat doe ik ook, maar mails of belletjes van collega's s avonds of op mijn vrije dag vind ik niet zo erg. Ik plan het zelf zoveel mogelijk op mijn lesdagen, maar anderen mogen mij best bellen op mijn vrije vrijdag of mailen in de vakantie. Ik zit sowieso die vrijdag vaak nog op school te werken.



Gelukkig zijn het nooit echt spoedzaken en mijn mails beantwoord ik ook gewoon, maar niet meteen direct na versturen of lezen. Soms gewoon pas 's avonds laat ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 19 september 2014 @ 17:37:

[...]



Ik werk ook in het onderwijs, maar ik kies er voor om mijn lessen zo veel mogelijk op school voor te bereiden, tijdens 'kantooruren' als het ware. Dat betekent dat ik 's avonds en in het weekend mijn mail niet check, en ik heb dus voor mezelf besloten dat vrij=vrij wel opgaat. Tenzij het natuurlijk gaat om ouderavonden, open dagen, vergaderingen, etc.



Nou moet ik zeggen dat bovenstaande niet altijd haalbaar is, en dat ik natuurlijk ook wel eens 's avonds wat voorbereid, maar liever niet.



Dat doe ik ook, maar mails of belletjes van collega's s avonds of op mijn vrije dag vind ik niet zo erg. Ik plan het zelf zoveel mogelijk op mijn lesdagen, maar anderen mogen mij best bellen op mijn vrije vrijdag of mailen in de vakantie. Ik zit sowieso die vrijdag vaak nog op school te werken.



Gelukkig zijn het nooit echt spoedzaken en mijn mails beantwoord ik ook gewoon, maar niet meteen direct na versturen of lezen. Soms gewoon pas 's avonds laat ofzo.
Ik heb naar aanleiding van je topictitel ja gestemd. Ja ik lees mijn mail op mijn vrije dag. Maar wat jij doet is iemand anders pushen omdat jij je zaakjes niet goed op orde hebt. Heel ander verhaal dus.
Alle reacties Link kopieren
Betjebig je komt echt enorm gefrustreerd en vol zelfmedelijden over. Och och wat moeilijk met een parttimer werken en och och wat heb je het zwaar dat jij wel 40 uur werkt en hij niet. Jij ben hem aan het inwerken dan moet jij zorgen voor een sluitende planning. Blijkbaar vind je baas het prima dat hij 2,5 dag werkt dus wat is je probleem? Je zit jezelf in de weg en deponeert dat op zijn bord. Dat is niet ok.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die opmerking dta die collega wel in de vrije dagen kan werken echt stom. Was ik zelf ook boos over geworden. Het lijkt wel alsof jij jezelf entitled vindt om te bepalen wat je collega in zijn vrije tijd doet.



Dat is net zoiets als dat jouw collega zou zeggen: betaal jij onze lunch, jij werkt toch fulltime.
quote:Mevrouw75 schreef op 19 september 2014 @ 17:47:

[...]





Dat doe ik ook, maar mails of belletjes van collega's s avonds of op mijn vrije dag vind ik niet zo erg. Ik plan het zelf zoveel mogelijk op mijn lesdagen, maar anderen mogen mij best bellen op mijn vrije vrijdag of mailen in de vakantie. Ik zit sowieso die vrijdag vaak nog op school te werken.



Gelukkig zijn het nooit echt spoedzaken en mijn mails beantwoord ik ook gewoon, maar niet meteen direct na versturen of lezen. Soms gewoon pas 's avonds laat ofzo.Daar sta ik toch anders in. Ik kan mijn werk maar moeilijk loslaten als ik thuis ben, en dan helpt het niet echt als collega's je in je vrije tijd bellen of smsen. Maargoed, dat doen ze ook niet, en als ze het doen zal ik daar wel mijn grenzen in aangeven. Zo zit iedereen weer anders in elkaar.
Alle reacties Link kopieren
en ik zou echt een appeltje gaan schillen met een collega die mij eerst mailt op mijn vrije dag (prima, kan ik op mijn tijd beantwoorden), maar het vervolgens nodig vindt mij daar prive over te appen. zo iemand vraag ik om mijn prive nr niet meer te gebruiken. (en ja, ik ben erg van het nieuwe werken, maar niet van collega's die bepalen wanneer en hoe)
Alle reacties Link kopieren
En die dan vervolgens ook nog eens een dijenkletser van een grap maakt dat je toch genoeg vrije tijd hebt aankomende week om wel wat werk te doen. En nee natuurlijk vindt hij het allemaal niet erg, want hij is nieuw dus hij houdt zijn mond. Als je mijn collega was geweest op mijn nieuwe werkplek had ik nu al een hekel aan je gehad met al je leuke opmerkingen erbij.
quote:meisje22 schreef op 19 september 2014 @ 18:01:

En die dan vervolgens ook nog eens een dijenkletser van een grap maakt dat je toch genoeg vrije tijd hebt aankomende week om wel wat werk te doen. En nee natuurlijk vindt hij het allemaal niet erg, want hij is nieuw dus hij houdt zijn mond. Als je mijn collega was geweest op mijn nieuwe werkplek had ik nu al een hekel aan je gehad met al je leuke opmerkingen erbij.

Dat valt echt reuze mee. Hij werkt al jaren bij ons en is net overgestapt naar onze afdeling. Als er eentje is die niet op zijn mondje gevallen is, is hij het wel. Ik vermoed dat hij na zijn ouderschapsverlof ook 'gewoon' weer fulltime gaat werken. Tegen andere collega's die pt werken maak ik dat soort opmerkingen niet, en ik ben al helemaal niet onaardig tegen mensen.

Het is wel zo dat in onze functie minder dan 4 dagen werken niet handig is. Dat vindt mijn manager ook, maar het is nu eenmaal wettelijk geregeld dat je zelfs 8 uur per week mag werken als je dat wilt.

En ook nog. Ik vind niet dat ik verantwoordelijk ben voor zijn inwerktraject (zoals jij in je andere berichtje zegt). Dat is hij zelf. Hij heeft zelf gekozen voor onze afdeling en we hebben aan het begin van het traject besproken of hij wil meelopen of dat hij wil dat ik met hem 'meeloop'. Hij heeft gekozen voor een mix daarvan. Ik loop soms dus een beetje achter hem aan met (al dan niet gewenste) adviezen en informatie en mailtjes op zijn vrije dag. Daarbij vraag ik hem regelmatig hoe hij vindt dat het gaat, en heeft hij ook wel eens een overleg over zijn voortgang voorgesteld.
Ik vind het sowieso niet mannelijk dat een mannelijke collega gaat parttimen om voor 'n kind te zorgen. Daar zijn au-pairs of nanny's voor uitgevonden.
Alle reacties Link kopieren
Je blijft het maar zijn richting induwen. Het gaat niet om hem. Het gaat om jou en al je frustratie over de werktijden van je collega erbij.

Misschien moet je eens met je leidinggevenden gaan praten ipv continue je frustraties op hem botvieren. Hij kan er namelijk ook niks aan doen dat jouw leidinggevende je om 5:15 je nest uit belt/mailt/bericht dus dat hoef je ook niet naar hem toe te etaleren.
quote:meisje22 schreef op 19 september 2014 @ 18:20:

Je blijft het maar zijn richting induwen. Het gaat niet om hem. Het gaat om jou en al je frustratie over de werktijden van je collega erbij.

Misschien moet je eens met je leidinggevenden gaan praten ipv continue je frustraties op hem botvieren. Hij kan er namelijk ook niks aan doen dat jouw leidinggevende je om 5:15 je nest uit belt/mailt/bericht dus dat hoef je ook niet naar hem toe te etaleren.Eens. Zoek eens een andere baan. Dit is niet het eerste topic over je werk. Je klinkt erg ontevreden.
Alle reacties Link kopieren
quote:meisje22 schreef op 19 september 2014 @ 18:01:

En die dan vervolgens ook nog eens een dijenkletser van een grap maakt dat je toch genoeg vrije tijd hebt aankomende week om wel wat werk te doen. En nee natuurlijk vindt hij het allemaal niet erg, want hij is nieuw dus hij houdt zijn mond. Als je mijn collega was geweest op mijn nieuwe werkplek had ik nu al een hekel aan je gehad met al je leuke opmerkingen erbij.



En hier ben ik het dan wel weer mee eens, ook al is het bij ons zo diffuus als ik weet niet wat.

Die man heeft gewoon verlof, of je het daar nu mee eens bent of niet, en hoeft dus helemaal jouw mail niet te beantwoorden op zijn vrije dag en al helemaal niet binnen een tijdsbestek dat jou schikt.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 19 september 2014 @ 18:18:

Ik vind het sowieso niet mannelijk dat een mannelijke collega gaat parttimen om voor 'n kind te zorgen. Daar zijn au-pairs of nanny's voor uitgevonden.Mijn oma zou zeggen "wat jij vindt, moet je bij de politie brengen"
Alle reacties Link kopieren
quote:meisje22 schreef op 19 september 2014 @ 17:48:

Betjebig je komt echt enorm gefrustreerd en vol zelfmedelijden over. Och och wat moeilijk met een parttimer werken en och och wat heb je het zwaar dat jij wel 40 uur werkt en hij niet. Jij ben hem aan het inwerken dan moet jij zorgen voor een sluitende planning. Blijkbaar vind je baas het prima dat hij 2,5 dag werkt dus wat is je probleem? Je zit jezelf in de weg en deponeert dat op zijn bord. Dat is niet ok.Ik lees dat ook. Misschien dat het komt door je huidige omstandigheden maar heel sympathiek kom je niet over

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven