Werk & Studie alle pijlers

Mail checken op vrije dag?

18-09-2014 19:23 205 berichten
Ik heb morgen een externe afspraak samen met een collega. Mijn collega heeft vandaag ouderschapsverlof en ik heb hem vanmiddag nog een mail gestuurd met belangrijke info plus het verzoek om iets van het netwerk te halen. Wij kunnen alleen via een wifi op het netwerk dus als hij het thuis niet doet heeft hij het niet. Tot op heden heb ik nog geen ontvangstbevestiging dus ik heb maar even een whatsappje gestuurd met het verzoek zijn mail te checken.

Mag je dat vragen aan iemand op zijn vrije dag? Mag je 'verwachten' dat iemand op zijn vrije dag (zijnde een normale vaste vrije dag) zijn mail checkt als hij de volgende dag een afspraak heeft?

Ik doe het zelf wel omdat ik niet van verrassingen houd, maar wil toch even peilen hoe anderen daarover denken.

Mail checken op vaste vrije dag?

Totaal aantal stemmen: 72

Ja (31%)
Nee (69%)
Alle reacties Link kopieren
Lol! Mijn oma zei dat ook altijd!
quote:Star schreef op 19 september 2014 @ 18:22:

[...]





Eens. Zoek eens een andere baan. Dit is niet het eerste topic over je werk. Je klinkt erg ontevreden.

Eens. En ik ben al aan het zoeken. Dat vlot alleen niet zo. Dat is verder helemaal niet relevant trouwens.

In eerste instantie was ik gewoon benieuwd hoe anderen ernaar kijken, en er zijn (gelukkig) ook mensen die vinden dat het niet gek is om wat flexibiliteit te 'verwachten'. Al begrijp ik helemaal dat je in je recht staat om op vrije dagen niets aan werk te doen. Ik doe dat zelf ook alleen als ik het nodig vind.
Alle reacties Link kopieren
quote:meisje22 schreef op 19 september 2014 @ 18:31:

Lol! Mijn oma zei dat ook altijd!Wat?
quote:meisje22 schreef op 19 september 2014 @ 18:20:

Je blijft het maar zijn richting induwen. Het gaat niet om hem. Het gaat om jou en al je frustratie over de werktijden van je collega erbij.

Misschien moet je eens met je leidinggevenden gaan praten ipv continue je frustraties op hem botvieren. Hij kan er namelijk ook niks aan doen dat jouw leidinggevende je om 5:15 je nest uit belt/mailt/bericht dus dat hoef je ook niet naar hem toe te etaleren.Wij kunnen heel goed met elkaar overweg. Twee botte harken bij elkaar (waarbij hij veel erger is dan ik).
Alle reacties Link kopieren
Het is ook niet gek om wat flexibiliteit te verlangen maar wel om dat af te dwingen en dat ben jij aan het doen. Je illustreert het met wat semi grappige opmerkingen/steken onder water naar hem toe, maar dat is niet correct. Als je op vrijdag een overleg met iemand hebt die altijd op donderdag afwezig is moet je dat gewoon op woensdag dicht timmeren en niet van hem verlangen dat hij dat op donderdag doet, omdat dat jou beter uitkomt.

Overigens doet je onvrede over je werk er in dit topic wel degelijk toe. Het druipt er aan alle kanten af namelijk en je legt die onvrede ook op iemands bord die daar niets aan kan veranderen.
Nou Betjebig, dat je niet lekker op je werk zit, lijkt wel wat door te werken in hoe jij met collega omgaat. Misschien zie ik dat verkeerd hoor, maar... Je ergert je aan zijn afwezigheid, terwijl die man gewoon recht heeft op zijn duurbetaalde vrije tijd! En dat werk wat je met hem hebt verdeeld, is dat een realistische stapel werk voor hem en haalbaar binnen de tijd die hij wel werkt?
Alle reacties Link kopieren
En weer duw je het zijn richting op....voor jouw frustratie doet het er niet toe if hij bot is of niet. He gaat om jou en al je frustraties mbt werk erbij. En dat zijn er nogal wat zo te lezen.
quote:meisje22 schreef op 19 september 2014 @ 18:41:

En weer duw je het zijn richting op....voor jouw frustratie doet het er niet toe if hij bot is of niet. He gaat om jou en al je frustraties mbt werk erbij. En dat zijn er nogal wat zo te lezen.Houd jij nu maar even je mond. Negeren is beter.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha ach gossie toch Betjebig. Hier heb je een aai over je bol. TGIF!

Die aai geef ik ook altijd aan kindjes die vinden dat een ander kindje meer snoepjes krijgen dan zij. En dat is nie eerlijk! Wat laat jij jezelf kennen zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:meisje22 schreef op 19 september 2014 @ 18:44:

Hahaha ach gossie toch Betjebig. Hier heb je een aai over je bol. TGIF!

toe, niet zo ver offtopic

We houden het gezellig
quote:NummerZoveel schreef op 19 september 2014 @ 18:40:

Nou Betjebig, dat je niet lekker op je werk zit, lijkt wel wat door te werken in hoe jij met collega omgaat. Misschien zie ik dat verkeerd hoor, maar... Je ergert je aan zijn afwezigheid, terwijl die man gewoon recht heeft op zijn duurbetaalde vrije tijd! En dat werk wat je met hem hebt verdeeld, is dat een realistische stapel werk voor hem en haalbaar binnen de tijd die hij wel werkt?Nee hoor, ik erger me niet, ik vind het gewoon niet handig maar het is prima te verkopen waarom we langer bezig zijn dan normaal. Als ik klaar ben met mijn deel, neem ik de rest wel van hem over. Mijn mail en sms werden door hem op prijs gesteld, dus eigenlijk is er helemaal geen probleem.
quote:lilalinda schreef op 19 september 2014 @ 18:46:

[...]



toe, niet zo ver offtopic

We houden het gezelligOf hoe een simpele vraag over werkmail uit de hand kan lopen
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 19 september 2014 @ 18:48:

[...]



Of hoe een simpele vraag over werkmail uit de hand kan lopen blijkbaar net zo gevoelig als flesvoeding vs borstvoeding
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat je mag 'eisen' dat iemand zijn mail checkt op zijn vrije dag al is het ongetwijfeld afhankelijk van de functie.

Ik check mijn mail eigenlijk nooit als ik vrij ben. Als er echt iets is, bellen of appen ze me wel. En een enkele keer weet ik dat ik waarschijnlijk even moet werken op mijn vrije dag en dan log ik ook gewoon in vanaf huis. Sommige collega's lezen de laatste dag van hun vakantie hun mails al, ik vind mijn eerste werkdag in de ochtend wel vroeg genoeg
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk best flauw om het te blijven betitelen als 'een beetje flexibiliteit die je wel of niet mag verwachten'.

Dat impliceert toch wel heel sterk dat als je jouw actie niet kan waarderen, dat je dan niet een beetje flexibel bent.

Dat is een drogredenatie.



Ook heel flexibele mensen kunnen grenzen stellen en de meest starre mensen kunnen flexibel zijn in het ontvangen van werkappjes op privé-mobiel.



Verder eens met nummerzoveel.

Ik denk dat jij vooral iets te bespreken hebt met je leidinggevende.

En ik adviseer je om toch een beetje zorgvuldiger om te gaan met ('grapjes' over) zijn verlof. Fijn dat hij geen drama maakt over deze actie en dat hij ook je 'grapje' accepteert, maar grote kans dat hij op een gegeven moment daar wel genoeg van krijgt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
En elninjoo, zucht, ga eens terug naar de jaren 50 joh
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 19 september 2014 @ 18:34:

[...]



Eens. En ik ben al aan het zoeken. Dat vlot alleen niet zo. Dat is verder helemaal niet relevant trouwens.

In eerste instantie was ik gewoon benieuwd hoe anderen ernaar kijken, en er zijn (gelukkig) ook mensen die vinden dat het niet gek is om wat flexibiliteit te 'verwachten'. Al begrijp ik helemaal dat je in je recht staat om op vrije dagen niets aan werk te doen. Ik doe dat zelf ook alleen als ik het nodig vind.Voor iemand die "benieuwd is hoe anderen ernaar kijken" dram je wel eindeloos door om je gelijk te krijgen. Van wat ik hier lees, kom je over als een nare collega die haar eigen frustraties botviert op een collega die nota bene zelf betaalt voor zijn vrije tijd, want ouderschapsverlof. En die van het zelf haar werk niet op orde hebben zijn probleem maakt door te gaan zitten mailen en appen over een document dat ook eerder dan z'n vrije dag bij hem had kunnen zijn. "Dat zijn dingen die jij wel kan voorbereiden met al je vrije tijd" vind ik overigens ook geen leuk grapje. Wel een onder de gordel kutopmerking. En nee, ik werk niet 9-5, maar nogal veel daarbuiten. Met mensen zonder frustraties, scheelt een stuk.
quote:betjebig schreef op 19 september 2014 @ 18:34:

[...]



Eens. En ik ben al aan het zoeken. Dat vlot alleen niet zo. Dat is verder helemaal niet relevant trouwens.

In eerste instantie was ik gewoon benieuwd hoe anderen ernaar kijken, en er zijn (gelukkig) ook mensen die vinden dat het niet gek is om wat flexibiliteit te 'verwachten'. Al begrijp ik helemaal dat je in je recht staat om op vrije dagen niets aan werk te doen. Ik doe dat zelf ook alleen als ik het nodig vind.Toen ik ouderschapsverlof had, had ik een verse baby. Werken vond ik leuk, maar niet op mijn vrije dagen. Ik zou jouw opmerkingen dan ook niet gewaardeerd hebben. En als je er een probleem mee hebt dat mijn werk langer duurt dan normaal; daar is de leidinggevende.
quote:betjebig schreef op 19 september 2014 @ 18:46:

[...]



Als ik klaar ben met mijn deel, neem ik de rest wel van hem over.



Kan ik hier in lezen dat hij dus eigenlijk teveel op zijn bord heeft gekregen?



Als dat inderdaad zo is, dan vind ik dat echt niet fair. Zelfs al neem je zijn deel dan over, zoals je schrijft dat je van plan bent, dan nog zit hij dus tot dat moment wel tegen die enorme stapel werk aan te hikken.



Realiseer jij je dat dat een psychische belasting voor iemand kan zijn? Als ik zo'n stapel werk heb liggen, dan betekent dat zo min mogelijk privé-leven en zoveel mogelijk werken (of toch even niets doen en je daar dan nog schuldig over voelen ook) om er doorheen te komen.



Hij moet zoveel werk op zijn bord krijgen als hij binnen zijn werktijd af kan maken, en de rest is voor jou. En als dat dan vervolgens ook teveel voor jou is, dan is het niet aan jouw collega om dat voor jullie op te lossen, maar aan jullie leidinggevende.



Disclaimer: mocht ik de verkeerde conclusie hebben getrokken, dan mijn excuus.
quote:NummerZoveel schreef op 19 september 2014 @ 21:02:

[...]





Kan ik hier in lezen dat hij dus eigenlijk teveel op zijn bord heeft gekregen?



Als dat inderdaad zo is, dan vind ik dat echt niet fair. Zelfs al neem je zijn deel dan over, zoals je schrijft dat je van plan bent, dan nog zit hij dus tot dat moment wel tegen die enorme stapel werk aan te hikken.



Realiseer jij je dat dat een psychische belasting voor iemand kan zijn? Als ik zo'n stapel werk heb liggen, dan betekent dat zo min mogelijk privé-leven en zoveel mogelijk werken (of toch even niets doen en je daar dan nog schuldig over voelen ook) om er doorheen te komen.



Hij moet zoveel werk op zijn bord krijgen als hij binnen zijn werktijd af kan maken, en de rest is voor jou. En als dat dan vervolgens ook teveel voor jou is, dan is het niet aan jouw collega om dat voor jullie op te lossen, maar aan jullie leidinggevende.



Disclaimer: mocht ik de verkeerde conclusie hebben getrokken, dan mijn excuus.Ik weet niet hoe hij daar in staat. Het is niet zo dat het volgende week af moet zijn, maar ik kan niet inschatten of hij zich opgejaagd voelt als die stapel daar ligt. Daar gaan we het ook maar eens over hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg ook in mijn prive-tijd werkmail. Omdat ik mijn werk leuk vind en ik nieuwsgierig van aard ben kan ik die mail niet laten liggen.

Ik merk nu dat ik echt een overbelasting ervaar van de mails en telefoontjes die ik krijg in mijn vrije tijd.

Ik heb mijn vrije tijd nodig om m'n werk aan te kunnen en doordat mails/telefoontjes maar door blijven gaan blijf ik bijna 24/7 bezig met m'n werk. Niet goed want daardoor kan ik wanneer ik daadwerkelijk bezig daarmee moet zijn het minder aan. Omdat het maar door blijft gaan en ik geen afstand meer kan nemen.



Ik heb een werktelefoon, ik kan deze uitschakelen en daardoor m'n werk stop zetten. Wanneer mijn collegae mij zouden appen op mijn prive telefoon zou ik daar heel veel last van hebben.



Ik begrijp jou wel dat je dit doet want het lijkt maar een klein dingetje, maar het kan voor je collega erg groot zijn.



Wees gewoon alert op het contact met je collegae en vraag je af of het echt nodig is en hoe je kan voorkomen dat je mensen in hun privetijd lastig valt.
@romyro

Ik ben het met je eens dat lastig vallen in privé een uitzondering moet zijn. Maar mbt de mail niet los kunnen laten, daar ligt natuurlijk ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Je kunt niet verwachten dat collega's hun mails opsparen totdat jij weer aan het werk bent. Het is dan echt de verantwoordelijkheid van de ontvanger om zijn/haar mailbox beter te managen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 18 september 2014 @ 19:31:

Ik heb sinds kort een nieuwe baan en krijg van een collega (die ook nieuw is) steeds werkgerelateerde apps, ook bijv. op zondagavond. Ik word er zo onderhand gek van! Mijn mail check ik ook niet op dagen dat ik vrij ben. Op mijn vorige baan deed ik dat wel, maar nu bewaak ik mijn grenzen beter.





Heel verstandig, op mijn werk zijn ook collega's die hun werk mailbox op hun mobiel hebben zitten.



Zelf lees ik misschien 2x per jaar vanuit huis werkmail maar in basis hou ik het gescheiden, ik check op mijn werk ook geen prive mail.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Maar heel weinig mensen hebben mijn prive nummer/mail (directeur wel). De rest belt zakelijk nummer of zakelijke mail, dat is de enige scheiding die ik heb
Alle reacties Link kopieren
quote:just4helpverliefd schreef op 18 september 2014 @ 20:58:

Jeetje wat zijn er veel reacties 'vrij is vrij' en dan check ik mijn mail niet. Wat een ouderwetse instelling in 2014, kom je lekker ver mee in je carrière. Ik neem wel aan dat jullie dan ook NOOIT tijdens werktijd privé-appen, mailen, bellen en internetten. Goed hoor zakelijk en privé zo strikt scheiden, lijkt me echt een aanwinst voor een bedrijf





Ik heb geen smartphone dus om mijn werkmail te lezen moet ik via codes inloggen op het netwerk van mijn werkgever en daar begin ik niet aan op vakanties en vrije dagen.



Als er hele dringende zaken zijn kunnen ze bellen en een enkele keer doen ze dat.



Ik geloof niet zo in " ik moet 24 uur per dag bereikbaar zijn " voor de baas, je moet ook tot rust komen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven