Werk & Studie alle pijlers

Man mag niet naar sollicitatiegsprek ..

23-11-2012 14:37 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,



Man heeft gisteren laat in de middag een mail en telefoontje ontvangen om op sollicitatiegesprek te komen bij bedrijf B.

Vanmorgen heeft hij pas kunnen reageren op de uitnodiging, en heeft voor aanstaande maandag een afspraak gemaakt.

Vervolgens stuurt hij een mail naar bedrijf A (waar hij werkzaam is) om aan te geven dat hij maandag een vrije dag wil ivm het gesprek bij bedrijf B.



Nog geen 5 minuten later krijgt hij een telefoontje van zijn werkgever dat hij maandag niet naar het gesprek mag, want hij zou dan op locatie gestuurd worden naar bedrijf C.

En krijgt hij te horen dat het niet netjes dat hij achter hun rug om een gesprek heeft geregeld, want dit dient via hen te gaan.



Dus man heeft sollicitatie maar afgebeld..(hij zou terug gebeld worden voor een nieuwe afspraak).



Toelichting; man werkt voor een Detachering bureau (bedrijf A).

Bedrijf B is een klant van bedrijf A, waar man de afgelopen 8 mnd gedetacheerd geweest is.

Wat mij bevreemd; bedrijf A heeft man aangespoord om zijn diploma's en C.V in te leveren bij bedrijf B want het zou wel een wat kunnen worden..

Maar nu man zelf actie onderneemt (het buiten hen om doet vinden ze) mag het niet.

Man dient zelfs de gegevens te mailen van de persoon die hem benaderd heeft, zodat werkgever het gaat regelen met bedrijf B.



Heeft iemand hier verstand van Arbeidsrecht?



Alvast bedankt voor het lezen, hoop dat het een beetje duidelijk is.



Diva.
Alle reacties Link kopieren
Even los gezien van arbeidsrecht denk ik dat het hier gaat om de afspraken die het detacheringsbedrijf heeft met de opdrachtgever. Misschien gingen zij er vanuit dat bedrijf B contact met hen zou opnemen om jouw man "weg te kopen" van hun.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag bellen dat je maandag vrij wil: ik vind het persoonlijk ook niet kunnen als er mensen afhankelijk van je zijn.
Het is een goed idee om eens het contract door te spitten dat je man heeft afgesloten met het detacheringsbureau, daar staat meestal duidelijk in vermeld wat wel en niet de bedoeling is.

Mijn zoon heeft zo'n contract en mag geen arbeidsovereenkomst aan gaan met waar hij nu werkzaam is.
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt logisch hoor. Ik snap dat het detacheringsbureau niet wil dat hij 'achter hun rug om' een gesprek aangaat met bedrijf B. Zo werkt het bij een detacheringsbureau.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij een concurrentiebeding in het contract?
Alle reacties Link kopieren
Het hoort niet maar zover ik weet mag het wel.



Ik heb zelf een dergelijke situatie gehad in het verleden. Op gesprek via Bureau en de werkgever belde of het niet buiten het Bureau om kon. Het besproken met bureau. Zij gaven aan dat het wel mag maar dat werkgever wel op een zwarte lijst zou komen.



Ik heb er voor gekozen niet voor iemand te willen werken die zo met zakenrelaties om gaat (en dus waarschijnlijk ook met personeel) Op dat moment kon ik nog kiezen
Alle reacties Link kopieren
Als bedrijf B een goede afspraak maakt met bedrijf A (concurrentiebeding afkopen - als er idd een concurrentiebeding in je man's contract staat) dan kan het wel lukken. Als hij geen concurrentiebeding heeft, dan is hij natuurlijk vrij om te solliciteren. Waarom heeft je man verteld dat hij een sollicitatiegesprek heeft bij bedrijf B? Zou ik persoonlijk niet vertellen totdat je zeker weet dat bedrijf B je inderdaad wil hebben. En eerst even met bedrijf B bespreken hoe dat zit met eventuele afspraken met bedrijf A, voordat je bij bedrijf A aangeeft dat je weg wilt.
Maar voor sollicitatiegesprekken hoor je toch vrij te krijgen?



Al had ik het wel wat beter gepland als ik jouw man was, eerst eens even kijken wanneer je vrij kunt krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Werkgever heeft man zelf geïntroduceerd bij bedrijf B, geadviseerd diploma's en C.V op te sturen.

Werkgever wist/weet dat bedrijf B geïnteresseerd is in man, maar wil zelf de touwtjes in handen houden.



Komt bij mij over alsof ze er zelf meer belang bij hebben dan man, man weet nml nog niet eens of hij wel aangenomen word/ daar wil werken.



Man zal zijn contract eens nalezen, altijd verstandig!
Alle reacties Link kopieren
Er spelen 2 dingen:

- je man vraagt een dag vrij en dat krijgt hij niet

- je man solliciteert bij een klant van bedrijf A.



Voor het eerste punt geldt, ja de werkgever mag jou weigeren om een dag vrij te nemen omdat het bijv. te kortdag is om vervanging te regelen of een andere zwaarwegende redenen. En je werkgever is niet verplicht om je vrij te geven voor een sollicitatiegesprek.



Wat betreft het tweede punt, is er sprake van een concurrentiebeding? Ik vermoed het namelijk wel gezien de prikkelbare reactie van werkgever A. Waarschijnlijk heb jij een concurrentiebeding en hebben A en B contractueel vast gelegd dat B geen werknemers van A mag overnemen. Hier kunnen torenhoge boetes opstaan en bedrijf B kan waarschijnlijk (als ze het toch doorzetten met jou) een toekomstige werkrelatie met A vergeten.



Wat nu te doen: er achter komen wat voor contract je man heeft, staat daar een concurrentiebeding in? En er achter komen wat er tussen A en B speelt. Hebben zij afspraken gemaakt over het overnemen van personeel.



Van 1 ding kan je zeker zijn, zijn positie bij werkgever A staat nu in ieder geval te wankelen...
Alle reacties Link kopieren
quote:diva05 schreef op 23 november 2012 @ 15:18:

Werkgever heeft man zelf geïntroduceerd bij bedrijf B, geadviseerd diploma's en C.V op te sturen.

Dat is toch logisch als A een detacheringsbureau is? Je man mag waarschijnlijk wel bij B werken, maar dan via A, zodat A aan je man verdient.
Alle reacties Link kopieren
Concurrentiebeding is in deze situatie helemaal niet van toepassing.

Formeel en juridisch is het DT bureau de werkgever dus met een concurrentiebeding kunnen zij wel tegenhouden dat je man niet via een ander DT bureau gaat werken bij de opdrachtgevers waar je man voor gewerkt heeft.



Let wel, een concurrentiebeding zegt weer dermate weinig omdat een werkgever je er nooit in mag belemmeren je vak uit te oefenen.

Ik werk zelf in deze branch op contractmanagement maar als ik bij een ander bureau ga werken kan dat, ik mag alleen niet mijn huidige klanten meenemen. Dit staat in het Relatiebeding.

Concurrentiebeding wordt meer gebruikt om af te schrikken dan dat het een juridische waarde heeft. Menig rechter zal die ook van tafel vegen.



Echter de situatie die je hier schets. Bedrijf B is een klant van het DT bureau. Als je man daar op gesprek gaat en wordt aangenomen bij bedrijf B, is dit inkomstenderving voor het DT.

Bedrijf B kent je man dankzij het DT bureau en je man bedrijf ook door het DT bureau.

waarschijnlijk zal er in zijn contract staan met het DT bureau dat hij niet in dienst mag treden bij opdrachtgevers tenzij anders overeengekomen.

De opdrachtgever/klant dient hier dan een fee voor te betalen of een andere regeling te treffen.



Anders hebben DT bureaus echt geen bestaansrecht meer.
Alle reacties Link kopieren
Fijn alle snelle reacties; Dank!



Ik weet wel, dat het niet geweldig gaat bij het DT (bedrijf A) ; vestigingen die moeten sluiten, werknemers die thuis zitten; geen werk ect. Man is gelukkig altijd aan het werk geweest, waren altijd klanten die hem graag terug wilde hebben.



Behalve het doorlezen van zijn contract, is het verstandig de contact gegevens door te sturen van bedrijf B?

DT wil deze graag hebben, zodat zij het verder kunnen regelen voor man..
Alle reacties Link kopieren
Zou ik wel doen, tenzij je zit te wachten op een boete vanuit het DT bureau...
Of je vrij 'hoort' te krijgen voor een sollicitatie hangt natuurlijk ook af van de reden waarom je een nieuwe baan zoekt. Als je niet verder kunt bij je huidige werkgever is het netjes als ze je de ruimte geven te solliciteren. Maar als jij zelf weg wilt, dan is het een ander verhaal.



TO - begrijp ik uit het verhaal nou dat jouw man al een tijdje gewerkt heeft bij bedrijf B op detacheringsbasis en via bedrijf A?
Alle reacties Link kopieren
quote:ericito schreef op 23 november 2012 @ 16:02:

Of je vrij 'hoort' te krijgen voor een sollicitatie hangt natuurlijk ook af van de reden waarom je een nieuwe baan zoekt. Als je niet verder kunt bij je huidige werkgever is het netjes als ze je de ruimte geven te solliciteren. Maar als jij zelf weg wilt, dan is het een ander verhaal.



TO - begrijp ik uit het verhaal nou dat jouw man al een tijdje gewerkt heeft bij bedrijf B op detacheringsbasis en via bedrijf A?



Klopt! Man heeft ruim 8 mnd gewerkt bij bedrijf B via bedrijf A, toen werd hem al verteld, dat hij op contract kon komen bij B..



Als ik alle reacties lees, mag man bij geen enkel bedrijf gaan solliciteren waar hij ooit gedetacheerd is ? Althans niet zonder tussenkomst van DT?
Alle reacties Link kopieren
Dus als bedrijf B vervolgens te weinig voor man wil betalen vlgns DT, kan man niet weg?
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan hoe lang hij al niet meer werkt bij dat bedrijf en wat er in je contract staat met het DT.



Ik heb standaard voor de mensen hier erin staan dat ze minimaal 1 jaar (12 aaneengesloten maanden) niet werkzaam mogen zijn geweest via ons. Daarna zijn ze vrij om te gaan naar een bedrijf waar ze ooit hebben gewerkt.



LET OP. Ik bedoel hier dus via DT bij de opdrachtgever weg is.

Dus stel

OPdracht 1 is 3 jaar laatste werkdag

Opdracht 2 is 11 maanden en 2 dagen laatste werkdag

Beide via zelfde DT dan kan opdrachtgever 1 wel in dienst nemen zonder DT bureau ertussen.

Opdrachtgever 2 nog niet.



De periode zal in het contract moeten staan.

Alles hier is gekoppeld aan je contract dus zorg dat je altijd weet wat je tekent en bij sollicitaties bij bekende opdrachtgevers wat je rechten en plichten zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:cayke schreef op 23 november 2012 @ 16:32:

Ligt eraan hoe lang hij al niet meer werkt bij dat bedrijf en wat er in je contract staat met het DT.



Ik heb standaard voor de mensen hier erin staan dat ze minimaal 1 jaar (12 aaneengesloten maanden) niet werkzaam mogen zijn geweest via ons. Daarna zijn ze vrij om te gaan naar een bedrijf waar ze ooit hebben gewerkt.



LET OP. Ik bedoel hier dus via DT bij de opdrachtgever weg is.

Dus stel

OPdracht 1 is 3 jaar laatste werkdag

Opdracht 2 is 11 maanden en 2 dagen laatste werkdag

Beide via zelfde DT dan kan opdrachtgever 1 wel in dienst nemen zonder DT bureau ertussen.

Opdrachtgever 2 nog niet.



De periode zal in het contract moeten staan.

Alles hier is gekoppeld aan je contract dus zorg dat je altijd weet wat je tekent en bij sollicitaties bij bekende opdrachtgevers wat je rechten en plichten zijn.



Owkay..man heeft 2 wkn geleden nog bij bedrijf B gewerkt..



Bedankt voor je uitleg! Ga gelijk de contracten nakijken...hoewel er vast nergens zal staan dat hij al na 2 wkn vrij is om te mogen solliciteren..



Lastig dit.
Alle reacties Link kopieren
Vaak is zn periode 12 maanden, maar dat zou in een contract moeten staan.



Sommige DT stellen ook wel eens dat werknemer helemaal nooit in dienst mag komen van een bedrijf waar de werknemer, of het bedrijf ooit zaken mee heeft gedaan. Dus ook al heb je 5 jaar geleden 2 maanden voor dat bedrijf gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Wat je moet doen is contact opnemen met bedrijf B wat er is de overeenkomst staat met betrekking tot overname van de detacheerder. Meestal is het zo dat na 1 jaar werkzaam geweest te zijn bij bedrijf b via bedrijf a dat ze hem kostenloos kunnen overnemen. Indien dit niet zo is, is er vaak een regeling voor een overnamefee vanaf 6 maanden en 9 maanden dienstverband. Wellicht staat dit ook in de overeenkomst van je man, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn omdat dit afspraak is tussen detacheerder en inhurend bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Grrrlstar schreef op 23 november 2012 @ 18:21:

Wat je moet doen is contact opnemen met bedrijf B wat er is de overeenkomst staat met betrekking tot overname van de detacheerder. Meestal is het zo dat na 1 jaar werkzaam geweest te zijn bij bedrijf b via bedrijf a dat ze hem kostenloos kunnen overnemen. Indien dit niet zo is, is er vaak een regeling voor een overnamefee vanaf 6 maanden en 9 maanden dienstverband. Wellicht staat dit ook in de overeenkomst van je man, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn omdat dit afspraak is tussen detacheerder en inhurend bedrijf.



Heb zojuist man zijn contract nagelezen op hetgeen ik hier lees; maar kan niets vinden over afspraken tussen DT en klanten en welke regels die man in acht dient te nemen.



Zal er toch moeten instaan? Wellicht ligt er ergens nog iets wat ik niet gezien heb.



Man zal eerst telefoontje van bedrijf B afwachten (is hem vanmiddag toegezegd dat er een nieuwe afspraak gemaakt zou worden). Anders belt hij zelf in de loop van deze week.



De telefoongesprekken van vanmiddag met werkgever hebben hem ook geen duidelijkheid gebracht.



Forummers bedankt voor de reacties en jullie info!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet begrijp is; waarom bedrijf B dan contact zoek met man en hem uitnodigt voor een sollicitatiegesprek, zij moeten dan toch weten dat het niet op die manier hoort te gaan?



Ze hebben zijn C.V en zien toch dat hij nog steeds werkzaam is voor DT?



Of zie ik dat verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Nou, wat ik me eigenlijk afvraag is meer waarom je man tot 2 weken terug er heeft gewerkt via dat detacheringsbedrijf en waarom ze niet naar overname opties hebben gevraagd bij de detacheerder. Waarom is ie nu eigenlijk 2 weken niet voor hen werkzaam en moet ie op sollicitatie komen om terug, maar dan ook direct in dienst, te komen? Ze kennen hem toch? Of gaat het om een andere functie.



Hoe dan ook, bedrijf B na laten gaan wat de overname opties zijn. Zij hebben dit ongetwijfeld wel in een contract staan met de detacheerder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven