Werk & Studie alle pijlers

MBO keuzestress

24-02-2014 10:10 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochters zitten op het VMBO KB in het examenjaar.Ze doen examen op niveau 4, hun cijfers geven aan dat dat geen enkel probleem voor ze moet zijn.



Er moeten dus keuzes gemaakt worden over een vervolgopleiding. Vanaf augustus vorig jaar word er al aandacht gegeven aan het feit dat ze moeten kiezen. Aan alle kanten worden ze er aan herinnert dat het hun keuze is, niet die van hun ouders of klasgenootjes. Ze kiezen zelf voor hun toekomst. De uiterste inschrijfdatum is 1 maart bij de meeste opleidingen.



Maar mijn jongste heeft een probleem. Ze koos in eerste instantie voor Media en vormgeving. En omdat ze dat zo zeker wist had ze geen plan B. Ze heeft zelfs een dag meegelopen. Daar is ze teleurgesteld van terug gekomen, want sommige (lees: duits en wiskunde) vakken vond ze niet zo leuk, de mensen met wie ze mee liep waren niet zo aardig...

Nu wil ze niet meer.

Maar wat moet je met een kind dat niet kiezen kan?

Ze weet wat ze niet wil. Geen extra jaar op het VMBO want ze zit al op niveau 4. Doorstromen naar de Havo is geen optie.

Geen opleiding in de richting van verzorging. Geen bouw en techniek.



De media en vormgeving lijkt me helemaal geknipt voor haar. Ze kan haar creativiteit er in kwijt. Het past bij haar. En het past bij haar toekomstdroom.



Ze staart zich blind op details..en ik mag kan haar niet dwingen.



Zijn er meer ouders die hier tegenaan lopen? Ik voel me zo machteloos.
sleutelbos wijzigde dit bericht op 24-02-2014 10:56
Reden: lettertjes vergeten..
% gewijzigd
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren
De mensen waren niet leuk en sommige vakken zijn niet leuk?



De eerste smoes is natuurlijk bullshit. Je hebt één dag mee gelopen en je komt waarschijnlijk niet bij die mensen in de klas.



De vakken.. tsja.. elke opleiding zal vakken hebben die je niet altijd even leuk vind.



Als dit haar ding is, maken die 2 vakken dan echt uit?

Is er geen andere grafische studie die ze leuk vind?



Ik zou 1 maart met een korreltje zout nemen. Mijn ervaringen is dat je nog een week voor de start van het jaar je nog kan inschrijven. Je loopt alleen de kans dat de gekozen opleiding vol zit.
Alle reacties Link kopieren
Dat het flauwekul smoezen zijn weet ik. Maar ze is op dit moment er van overtuigd dat het niet de goede keus is.De andere richtingen op het gebied van Media en Vormgeving vallen af omdat ze daar wel duidelijke en geldige redenen voor heeft..



En er is een intake gesprek en een toelatingsopdracht nodig voor deze opleiding. Hoe gaat een leerling dat halen als ze er zelf niet eens van overtuigd is of het de juiste opleiding voor haar is?



Misschien maak ik me druk om niets. En er is natuurlijk niets veranderlijker dan een meid van 15. Ik laat haar op dit moment ook even sudderen, geef alleen aan dat ze online maar weer een paar testen moet maken.(Waarvan het merendeel aangeeft dat ze met haar creativiteit een grafische of vormgevings-opleiding moet doen.)
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren
Ze is leerplichtig en minderjarig. Je hoeft haar niet te dwingen, maar je kan haar wel gewoon inschrijven.

Even een goed gesprek met dochter lijkt mij het verstandigste en duidelijk maken dat er blijkbaar geen keuze is, even doorzetten en gaan met die banaan.
Alle reacties Link kopieren
En een andere school? Waar ze misschien een andere opzet hebben van dezelfde opleiding?
Alle reacties Link kopieren
o ok er moet een opdracht voor gemaakt worden. Tja, dat kan jij niet voor haar doen.



Lijkt mij toch duidelijk dat je om tafel moet met dochter.
Alle reacties Link kopieren
In elke opleiding krijg je vakken die je niet leuk vindt. Dan komt ze van een koude kermis thuis. Dat bij vormgeving wiskunde zit vind ik niet eens zo heel raar eigenlijk.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Je kunt haar niet dwingen, maar een beetje sturing kan geen kwaad.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog 2 scholen met een vergelijkbare opleiding. Maar voor beide is er een reistijd van ong. 2 uur. En dat vind ik te ver. Op kamers is ook nog geen sprake van.



We zitten een beetje in een impasse.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Kijk ook naar de werkgelegenheid, media en vormgeving is volgens mij een opleiding met een slecht arbeidsperspectief (ik kan het mis hebben hoor, ik kijk alleen maar naar mijn omgeving). Anders wellicht eens met een loopbaancoach praten?
Waarom is havo geen optie?
quote:StoraHuntur schreef op 24 februari 2014 @ 11:16:

Waarom is havo geen optie?Dat vroeg ik me ook af, dat stelt de keuze nog 2 jaar uit, en als 17jarige heb je vaak al veel meer duidelijk wat je wilt en wat niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de omgeving is in alle richtingen crisis en een beperkte arbeidsmarkt. Dochter heeft ook niet de intentie om in de regio te blijven. En dan kun je in mijn ogen beter een opleiding doen die bij je past dan een opleiding voor het geld en de baan...

De loopbaan coach is een goed idee.



Je kan van VMBO-KB niet doorstromen naar HAVO omdat deze niet op elkaar aansluiten. Het vakken pakket is heel anders. Je kan wel eerst een extra jaar VMBO-TL doen en dan HAVO.

Maar ik denk dat ze daar juist doodongelukkig wordt.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
quote:Sleutelbos schreef op 24 februari 2014 @ 11:27:

Hier in de omgeving is in alle richtingen crisis en een beperkte arbeidsmarkt. Dochter heeft ook niet de intentie om in de regio te blijven. En dan kun je in mijn ogen beter een opleiding doen die bij je past dan een opleiding voor het geld en de baan...





Ik woon in de randstad, hier zou het dus nog redelijk goed moeten zijn, maar een vriend van mij met een dergelijke opleiding op HBO niveau kan geen baan in zijn vakgebied vinden, zo ook zijn klasgenoten. Er zit wel degelijk verschil in de richtingen waarin de crisis hard slaat. Overigens vraag ik me af of er nog wel sprake is van crisis, of dat dit gewoon de nieuwe werkelijkheid is maar dat is een andere discussie.



Daarnaast denk ik dat je een opleiding doet om later geld mee te verdienen en dat puur afgaan op je gevoel in verband met "maar" 4 jaar studeren (tov je werkzame leven peanuts) gewoon een slecht idee is. Juist in deze tijd. Tegen de tijd dat ze een baan gaat zoeken heeft ze namelijk veel grotere wensen, waar je toch écht een baan bij nodig hebt. Auto, huis, alles kost geld. Daarbij vallen "leuke mensen" en "dichtbij huis" echt totaal in het niet.
HAVO lijkt mij echt geen slecht idee, dan is ze daarna wat ouder en heeft ze ook nog eens veel meer keus.



Kent ze toevallig mensen met banen die haar leuk lijken? Of bedrijven waar het haar leuk lijkt om te werken? Dan kan ze daar misschien eens een dagje meedraaien.



Echt, een opleiding heeft een hoger doel dan de opleiding en het papiertje an sich. Als ze straks met leuke opleiding plus diploma thuis komt te zitten durf ik te wedden dat ze dat zal beamen.
Alle reacties Link kopieren
Eens, baankans is minimaal. Dat is al zo voor de afgestudeerde HBO'ers, maar voor de MBO'ers is er helemaal geen droog brood mee te verdienen. Op de functies op MBO niveau die ingevuld moeten worden kunnen bedrijven uit honderden HBO ers kiezen die dolgraag (onder niveau) aan de bak willen. Idem voor 'MBO marketing en communicatie'. Die twee opleidingen leiden op voor chronische bijstand.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Overigens, het kan nog erger hoor. Nichtje doet de opleiding 'MBO artiest'. Ja! Die bestaat! En kan helemaal niks na haar opleiding.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 24 februari 2014 @ 12:11:

Overigens, het kan nog erger hoor. Nichtje doet de opleiding 'MBO artiest'. Ja! Die bestaat! En kan helemaal niks na haar opleiding.







Meest. Gemeende. Facepalm. Ooit.
quote:Justmaartje123 schreef op maandag 24 februari 2014 12:19 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="adorabull in "MBO keuzestress"" class="messagelink">adorabull schreef op 24 februari 2014 @ 12:11</a>:</b>

Overigens, het kan nog erger hoor. Nichtje doet de opleiding 'MBO artiest'. Ja! Die bestaat! En kan helemaal niks na haar opleiding.</div></blockquote>





Meest. Gemeende. Facepalm. Ooit. +1!
Alle reacties Link kopieren
VMBO KB is toch per definitie eindexamen waarmee je op het MBO niveau 3 kan instromen toch? Niveau 4 heb je TL voor nodig. Daarom kan ze ook niet doorstromen naar de havo?



MBO heeft per definitie algemene vakken zoals Nederlands, rekenen, Engels. Dit omdat ze na het mbo op een hoger niveau mogen instromen, hun algemene vaardigheden moeten dan van hetzelfde niveau zijn (is het idee). Dus welke MBO opleiding ze ook kiest, daar ontkomt ze niet aan. Weet ze dit?

Wat betreft de mensen, bedoelt ze de leerlingen of de docenten? Leerlingen is volgend jaar natuurlijk hele nieuwe groep.
If we don't get lost, we'll never find a new route
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet dat die opleidingen mogen. Hoe leidt je een kind op tot 'professioneel werkeloze'.



Kansloze opleiding die ze echt moeten afschaffen
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Algemene vakken als Nederlands, Engels, Duits en Wiskunde zal ze in bijna elke MBO opleiding tegenkomen. En daarnaast heb je bij elke opleiding wel een paar vakken die je niet of weinig aanspreken. Zo gaat dat nu eenmaal.



Ik zou het gesprek met haar aangaan en ervoor zorgen dat ze naar de HAVO gaat. Is nog lekker algemeen en ze heeft nog de tijd om na te denken wat ze wil.
Is er geen MBO schakeljaar of iets dergelijks waar ze een jaar lang aan allerlei beroepen kunnen ruiken?



Of iets anders met een creatieve insteek? Activiteitenbegeleider, MBO groen bloemschikken, Mode & textiel etc.

Ze zal iets moeten kiezen, want ze heeft gewoon leerplicht.
Ze is leerplichtig en nog hartstikke jong. Kan ze het niet gewoon een jaar proberen? Dan spreek je met haar af dat als het niet bevalt ze alsnog iets anders kan gaan doen na een jaar. Als ze nu maar iets gaat doen.
en ja, algemene vakken als nederlands, wiskunde/rekenen en engels zijn verplicht, dat heeft de regering zo bedacht. Dan krijg je in mijn geval de debiele situatie dat ik Nederlands op het hbo heb gedaan maar het nu op mbo-niveau alsnog moet halen. Vrijstelling is niet mogelijk omdat ik aan de urennorm moet voldoen. Pffff, nou ja, ik sla me er wel doorheen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven