Werk & Studie alle pijlers

Mijn hele loon gaat naar de kinderopvang

30-08-2014 17:21 285 berichten
'Mijn hele loon gaat naar kinderopvang, en daarom ga ik maar niet werken. ' Dit is een uitspraak die ik weleens hoor van vrouwen. Mijn vraag is dat klopt toch niet, meestal gaat het om een nettobedrag van 10-20 % dat naar de kinderopvang gaat? Dan houden ze toch 80 procent over?

Of heb ik het altijd verkeerd berekend/begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Jij werkt zelf niet?

Of hebt geen kinderen?
Dat zijn vrouwen die het een goed excuus vinden om niet te hoeven werken.
Alle reacties Link kopieren
Geen flauw idee. Ik werk nu 24 uur in de week, maar na mijn ouderschapsverlof zal ik terug gaan naar 27,5 uur per week.

Dan moet mijn dochter nog een halve dag extra naar het kdv.

Maar ik vraag me serieus af of het loont om die halve dag extra te werken.
Dat klopt idd niet. Of je verdient als stel zoveel dat je inderdaad weinig terug krijgt. Maar om dan alleen háár loon te verrekenen mer de kinderopvangkosten en zijn loon buiten beschouwing te laten..... Dat is een beetje suf.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand 5x3 uur werkt (5 ochtenden van 3 uur) = 15 uur

Tegen minimumloon

En je kind moet 5 ochtenden á ... Per dagdeel naar het kdv

Partner verdient teveel voor kinderopvangtoeslag



Dan wel denk ik..
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan het totale inkomen,....
Dat kan prima hoor. Als het verschil in inkomen tussen partners heel erg groot is, kan de minst verdienende partner er zelfs op moeten toeleggen.
quote:Pantax schreef op 30 augustus 2014 @ 17:26:

Dat kan prima hoor. Als het verschil in inkomen tussen partners heel erg groot is, kan de minst verdienende partner er zelfs op moeten toeleggen.Ja maar je deelt toch met je vent? Als je alleenstaande moeder bent is het een ander verhaal.
Als je man heel veel verdient en je dus maar 20% opvangtoeslag krijgt en jij zelf een baantje op minimumloon hebt als bijvoorbeeld schoonmaakster of cassiere ofzo, dan heb je best kans dat bijna alles naar de kinderopvang gaat.



Voor het overgrote deel is dit niet zo natuurlijk.
@dubbeltje4 ik heb zelf kinderen en ik werk ook



@Star zal het?



@Emma77emma wat zegt de berekening?
Ik snap het wel.



Het uurtarief voor kinderopvang ligt rond de 7 euro per uur. Je moet je kind eerder brengen dan dat je eigen werkdag begint en aan het einde van de dag ben jij wel klaar met werken maar dan ben je nog niet bij de opvang. Je moet dus minimaal een uur extra rekenen, als je er al eentje vindt waar je uberhaubt per uur kunt afrekenen, meestal betaal je gewoon voor een dag, of voor een dagdeel.



Als je dan zelf ergens in een winkel werkt voor een tientje bruto per uur, dan blijft er echt niet veel meer over.
quote:Pantax schreef op 30 augustus 2014 @ 17:26:

Dat kan prima hoor. Als het verschil in inkomen tussen partners heel erg groot is, kan de minst verdienende partner er zelfs op moeten toeleggen.Dat lijkt me sterk, of je moet echt een schijtloontje hebben. Hier kost kinderopvang ruim 6 euro per uur, het minimumloon ligt een stuk hoger.
Je deelt met je vent als je het zo wil bekijken. Als je dat liever niet doet, dan is het jouw salaris. Ieder z'n keuze, hè
Dus het zou kunnen als je man een topbaan hebt en jij hebt een kleine baan. Dat er misschien wel 80% van jouw inkomen naar het kinderopvang gaat of zelf op toeleggen wat pantax zegt.



Hier was laatst een topic waar er gevraagd werd naar het inkomen in verhouding tot de kinderopvang en daar zag ik procenten van 10-20 procent.
Ik was zeker 25 procent kwijt en mijn man verdiende niet eens zoveel. En dat was bij 1 kind een aantal jaar terug.

Toen was de toeslag wat ruimer dan nu.



Nu weet ik dat de toeslagen nog soberder zijn en maar voor een max aantal uren gelden en ook de alleen echt gewerkte uren. Dus je neemt 10 uur af, deze uren ben je ook onderweg en aan het werk en je krijgt maar over 8 uur eventueel toeslag.



Dus hele salaris is misschien overdreven maar het kost je een lieve duit, zeker als je man heel goed verdient. Dan is thuis blijven soms zelf lonender.



Goed dat je het vraagt trouwens, kunnen we je van je vooroordeel af helpen.
Maar je krijgt toch altijd kinderopvang terug, ook al verdien je super veel.
En je moet wel heel veel verdienen wil je geen KOT krijgen. Net even een berekening gemaakt, vrouw 20.000 per jaar, man 110.000 per jaar, kind twee dagen naar de opvang. Krijg je nog 78,- van de Belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
In zo een geval zou ik de kosten van ko af laten schrijven van mans rekening...
quote:mamavk schreef op 30 augustus 2014 @ 17:28:

[...]





Dat lijkt me sterk, of je moet echt een schijtloontje hebben. Hier kost kinderopvang ruim 6 euro per uur, het minimumloon ligt een stuk hoger.Het minimumloon is netto ook 6 euro. Inderdaad een schijtloontje. Schandalig dat mensen hiervoor moeten werken.
Ik kan wel situaties bedenken met reistijd, reiskosten, onhandige werktijden, nauwelijks toeslag door een flink verdienende partner en het moeten afnemen van hele dagen bij een kdv, waarin werken niet lonend is. Of voelt, want uiteraard is het altijd een kwestie van perceptie en persoonlijke overtuiging van wat waardevol is. Hoe dan ook, ik snap wel dat er mensen zijn voor wie werken minder waardevol is dan thuisblijven.
Het kan wel aardig in de buurt komen.. Collega werkte in kinderopvang voor 3 dagen maar kreeg niks terug van belasting want haar man verdiende heel veel. Daarom woog haar loon niet op tegen de kosten voor de kinderopvang. Misschien dat ze er wel iets van overhield maar met alleen zijn loon hadden ze het al goed en dan deed haar loon er niks aan bij. Toen ze dus zwanger werd van de 2e had ze zoiets ik stop maar met werken want bijna al dat geld gaat naar de kinderopvang van mijn kind terwijl ik liever zelf thuis doorbreng met mijn kind. Zo zei zij het.. Of het natuurlijk helemaal klopt weet je niet. Maar het is niet de persoon om dingen te vertellen die niet kloppen.
quote:Pantax schreef op 30 augustus 2014 @ 17:28:

Je deelt met je vent als je het zo wil bekijken. Als je dat liever niet doet, dan is het jouw salaris. Ieder z'n keuze, hè Tuurlijk ieder zijn keuze, maar ik vind het slap argument om niet te werken
Wat ik niet begrijp is dat mensen überhaupt kinderen nemen als het kind opgevoed wordt op het kinderdagverblijf.
@Annapalona oke op die manier. Ik had geen vooroordeel, ik vroeg het mij gewoon af. Klopt het wel of klopt het niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven