Werk & Studie alle pijlers

minimum-maximum contract

12-11-2014 10:36 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een minimum-maximum contract.

Ik werk in een winkel en van hogerhand is bepaald dat werknemers aan hun minimum contract gehouden moeten worden. Prima. Nu is het geval dat het drukker wordt in de winkel, hoera, maar ik mag niet meer werken dan mijn minimum uren terwijl er wel goedkope krachten (tijdelijk) worden aangenomen.

Mag dit? Ik ben zelf niet lid van een vakbond mijn man wel, hij zegt dat ik daar ook gebruik van mag maken, klopt dat?
bartjes wijzigde dit bericht op 12-11-2014 10:37
Reden: typefout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, vakbonden zijn er voor hulp en ondersteuning van haar leden.

Heb je misschien een rechtsbijstandsverzekering afgesloten waar je in dit geval wat aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Je man kan misschien een algemene vraag stellen voor jou, maar de vakbond zal geen belangen voor jou behartigen want jij bent geen lid.



De werkgever mag zelf bepalen hoe hij uren verdeelt, zolang hij zich maar aan het contract (minimum uren) houdt.

Het gebeurt wel vaker op deze manier, omdat werknemers die gedurende een langere periode meer uren hebben gewerkt, rechten kunnen gaan ontlenen aan dat aantal uren.

Als een werkgever vooraf al weet dat de extra uren van tijdelijke aard zijn, is het dus slimmer om andere mensen tijdelijk aan te nemen voor de piekperiode. Dit voorkomt achteraf 'gezeur'.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer in jouw contract is opgenomen dat je een minimum aantal uren en een maximaal aantal uren werkt, mag je tot je max. aantal uren werken en daarnaast mag de werkgever gewoon tijdelijk personeel aannemen.

Wanneer je minimum uren bv 8 is, en je max 20, dan zou je 20 uur mogen werken. Wanneer je werkgever nu oplegd dat je er maar 8 mag werken, dan is dit in strijd met je contract.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, werkgever is helemaal niet verplicht om iemand meer te laten werken dan het minimum aantal uren.

Het is niet echt logisch om in zo'n geval voor een min/max contract te kiezen; maar dat is misschien gedaan ivm flexibiliteit ???
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft de vakbond, zo bekijk ik het ook. Hij is lid, niet ik.

Girasole, wat jij schrijft dat kan ik inderdaad snappen. Ik heb in het verleden, tot 1 jaar terug, eigenlijk altijd mijn maximum aantal uren gemaakt. En daar heb ik nooit enig recht aan ontleend. Achteraf spijt van, maar ja dat verander ik nu niet meer.

Ik hoop eigenlijk dat het zo is als dat ravenloos schrijft.

We hebben een rechtsbijstandverzekering. Die ga ik eens bellen morgen. Ik baal eigenlijk gewoon. Ik wil graag meer werken, leidinggevende wil mij ook best de uren geven maar hij wordt terug gefloten.
Alle reacties Link kopieren
He, jammer Girasole. Daar gaat mijn hoop
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad gruwelijk balen als je graag meer wilt werken; maar bij veel winkeliers staat het water tot aan de lippen en zij zullen daarom zo weinig mogelijk risico willen lopen.

Ik hoor het om me heen ook.
Alle reacties Link kopieren
Nog even gegoogled;



http://www.arbeidscontrac ... Page4aovkmin_maxuren.html



hierin staat wel: De werkgever is in principe verplicht een oproepkracht op te roepen wanneer er werkaanbod is waarvoor de oproepkracht in aanmerking komt. Bij meerdere oproepkrachten dienen de oproepen zo evenredig mogelijk te worden verdeeld.



Dit zou betekenen voor je, dat je wel voorrang hebt op de tijdelijke krachten die nu ingezet worden.

Misschien heb je dan toch nog een sterk punt tegenover de werkgever?!
Alle reacties Link kopieren
Dank je ravenloos dit probeer ik te plakken in mijn tekst. Dit had ik dus ook gevonden.



Girasole, ik begrijp het ook wel.



Ik moet nu kinderen uit school halen, drukke middag voor de boeg. Ik reageer later op de dag nog.

Ben er al wel achter dat we geen rechtsbijstandverzekering hebben. Niet slim.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een minimum-maximum contract voor 5-12 uur pw.

Meestal werk ik 12-14 uur, ook wel eens 18-20, want heel vaak is er wel iemand op vakantie, ziek, drukte, of zo iets.

Als ik dan een paar weken veel heb gewerkt volgt er prompt een week van 3-5 uur.

En daarna weer een periode van meer uren.

Als ik het gemiddelde over een jaar uitreken is dat 12 uur pw.

Ik dacht altijd dat er een periode gehanteerd werd, en dat je gemiddeld dan tussen 5-12 uur moet werken.

Maar dat is dus niet zo begrijp ik nu.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net contact opgenomen met het juridisch loket, en ik kan geen rechten ontlenen aan mijn contract.

De mevrouw aan de telefoon gaf dezelfde reden aan als girasole.



Nou ja, het is jammer maar het kan maar duidelijk zijn.



Ik ben uiteraard blij met 13 uur in de week. Alles is beter dan niets in deze tijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven