Werk & Studie alle pijlers

Netto salaris leerkracht basisonderwijs

07-08-2012 18:31 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,



Wat krijg je netto bijgeschreven op je rekening als fulltime leerkracht basisonderwijs (LA)?



Alvast bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
quote:Juffie88 schreef op 07 augustus 2012 @ 22:47:

Kom ik terug van het sporten, blijken er gelukkig een heleboel mensen te zijn die van de hoed en de rand weten.. :D Applaus voor alle juffen..:PIk vind eerlijk gezegd dat jij iets teveel drama (negativiteit) maakt van een in mijn ogen prachtig vak en ik vermoed die wijze van praten er mede voor zorgt dat bepaalde standaard denkbeelden van ons vak in stand worden gehouden.



Ja ik stoor me aan mensen die in dogma's denken over ons beroep maar eerlijk gezegd ook aan collega's die op deze wijze over hun werk praten met anderen. Jammer in mijn ogen voor de kinderen met wie je werkt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Nou sorry hoor, heb vergelijkings materiaal.. En blijf het onderwijs gewoon een enorm zware baan vinden. Verdient in t begin weing. Als ik dan bv op een kantoor kijk, waar mensen lekkwr op eigen tempo werken achter een bureautje of naar een klas met bijna 40 kinderen..heel verschil. Heb genoeg vriendinnen die al jaren afgestudeerd zijn en maar niet aan een vaste baan kunnen komen. Blijven maar van hot naar her invallen..Soms is het gewoon moeilijk om t leuk te blijven vinden
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 08 augustus 2012 @ 00:37:

[...]





Ik vind eerlijk gezegd dat jij iets teveel drama (negativiteit) maakt van een in mijn ogen prachtig vak en ik vermoed die wijze van praten er mede voor zorgt dat bepaalde standaard denkbeelden van ons vak in stand worden gehouden.



Ja ik stoor me aan mensen die in dogma's denken over ons beroep maar eerlijk gezegd ook aan collega's die op deze wijze over hun werk praten met anderen. Jammer in mijn ogen voor de kinderen met wie je werkt.precies mijn idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ontken ook niet wat jij schrijft ik voel alleen minder de behoefte om deze punten te benadrukken en draai ze daarnaast liever om: Op dit moment heb ik een redelijke opbouw en verdien gemiddeld en ik ben blij dat ik niet de hele dag in een kantoor mijn werk hoef te doen en (heel) veel leven en uitdaging om me heen heb.



Verschil in het denken over hetzelfde dus,.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb respect voor alle leerkrachten op het basis/middelbaar en hoger onderwijs. Heel zwaar en moeilijk beroep.



Ben blij dat er zoveel mensen met passie dit werk kunnen uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
Whoa wat een reacties! Wilde eigenlijk ook alleen weten wat een LA-er verdiende



Ik snap beide kanten in deze discussie. Ik werk zelf als docente in het VO en verdien naar mijn mening genoeg. Punt is wel, dat als je het werk niet leuk vindt, je echt een zwaar leven hebt. Je kan niet om 5 uur de deur achter je dicht trekken, ook thuis blijven de mails komen, ligt rr nakijkwerk, lessen voorbereiden, contact met ouders, mentoraat, leerlingvolgsysteem bijhouden, cijfers op orde maken, en al niet meer. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig werk, beantwoord ook rustig een mail van ouders op zaterdagavond (behalve als de fles wijn open is), maar het loopt wel over in je priveleven. Werken in het onderwijs doe je niet voor het geld. Dat hou je misschien een jaar vol, zie het om me heen ook gebeuren.

Hiermee wil ik het onderwijs absoluut niet vergelijken met een andere baan. Ik zie hoe hard mijn vrienden werken met een 9-5 baan en zou voor geen ton per jaar willen ruilen. Anderzijds zij ook niet met mij.

En die 7 weken zomervakantie, moeten docenten zich verontschuldigen voor een cao-regeling? Ik snap dat het veel is/lijkt, maar dat neemt de druk van de overige 45 weken niet weg. Misschien van de eerste 3 ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyrose2012 schreef op 08 augustus 2012 @ 09:33:

Nou sorry hoor, heb vergelijkings materiaal.. En blijf het onderwijs gewoon een enorm zware baan vinden. Verdient in t begin weing. Als ik dan bv op een kantoor kijk, waar mensen lekkwr op eigen tempo werken achter een bureautje of naar een klas met bijna 40 kinderen..heel verschil. Heb genoeg vriendinnen die al jaren afgestudeerd zijn en maar niet aan een vaste baan kunnen komen. Blijven maar van hot naar her invallen..Soms is het gewoon moeilijk om t leuk te blijven vinden



Soms denk ik weleens: werkte ik nog maar op kantoor, zucht...

En dat gezucht gaat dan inderdaad om dat op je eigen tempo werken. Of als je een keer niet zo lekker in je vel zit/ koppijn hebt, dat je je gewoon een beetje kan terug trekken, niet zoveel herrie om je heen hebt en gewoon even níet in de schijnwerpers van voor de klas, maar lekker 'tussen' je collega's achter je bureau.



Maar realiseer me dan alweer snel waarom ik níet meer op kantoor werkte. Ik heb al die prikkels die je te verwerken krijgt blijkbaar tóch nodig om plezier in mijn werk te hebben.
Alle reacties Link kopieren
ja heb blijft heel dubbel..maar ja alles zal wel voor-en nadelen hebben..
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyrose2012 schreef op 08 augustus 2012 @ 09:33:

Als ik dan bv op een kantoor kijk, waar mensen lekker op eigen tempo werken achter een bureautje [...]





Dat is net zoiets als: De kinderen wat instructie geven, ze lekker hun eigen gang laten gaan en 12 weken vakantie vieren.



In de meeste gevallen niet waar dus. En een miskenning van wat anderen beroepsmatig doen. Ik heb een kantoorbaan, maar no way dat ik op m'n dooie gemak m'n werk kan doen, ook al lijkt dat in jouw ogen wel zo.
Alle reacties Link kopieren
vind alleen dat leraren altijd zoveel eigen inspanning moeten leveren. even een extra dag of vergadering..al dat extra werk, moet allemaal maar kunnen , terwijl je er in ander werk voor betaald wordt.Ook al die extra dingen die ik mensen op kantoo recht niet zie doen: prullenbakken legen? lokaal opruimen/ramen wassen enz..
Alle reacties Link kopieren
Nou ik ben toch dingen tegen gekomen waar mensen zich terug trekken op hun kamertje en alles heeeel rustig afwerken,maar ook dat is per bedrijf verschillend i guess..
Alle reacties Link kopieren
Prullenbak legen, opruimen op de werkvloer? Check. Extra personeelsbijeenkomsten of vergaderingen en niet extra betaald krijgen? Check.



En ik help ook wel 's mee het lokaal van schoolgaande dochter te poetsen, of fiets mee naar de schooltuinen, of breng tenten naar de plek van het schoolkamp, schenk limo of deel ijs uit bij schoolfeesten.



Er zijn maar weinig banen waarbij je nooit een extra stap hoeft te zetten. Extra eigen inspanning is niet voorbehouden aan het onderwijs, dat is echt een misvatting.



Maar goed, we gaan erg off topic nu en TO heeft inmiddels antwoord op haar vraag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn schreef op 08 augustus 2012 @ 10:47:

[...]





Dat is net zoiets als: De kinderen wat instructie geven, ze lekker hun eigen gang laten gaan en 12 weken vakantie vieren.



In de meeste gevallen niet waar dus. En een miskenning van wat anderen beroepsmatig doen. Ik heb een kantoorbaan, maar no way dat ik op m'n dooie gemak m'n werk kan doen, ook al lijkt dat in jouw ogen wel zo.



nou ja, ik snap die gedachtengang wel. (van beide kanten trouwens) Zelf merk ik dat ik nogal eens last heb van de 'tirannie van de bel' zoals een oud-collega dat zo fijn noemde. Af en toe wil ik gewoon even de laatste cijfers invoeren, dat is echt een half minuutje werk, maar dat kan niet, omdat je naar de les moet racen. Een minuut later komen, omdat je je telefoongesprek moet afronden ofzo, is echt niet aan de orde. Heb je weer een half afgewerkt ding in je tas/ agenda. En dat is wat ze bedoelt denk ik, met op je eigen tempo dingen doen. Niet op je dooie gemak de dingentjes maar doen. Althans, dat zijn mijn verzuchtingen als ik eens terugdenk aan de gemakken van mijn oude kantoorbaan. En daar werkte ik ook niet op mijn dooie gemak.



Ik vind het ook heel moeilijk anderen nou uit te leggen wat ík nou heel zwaar vind, voor de klas, want in mijn ervaring is het echt het zwaarste beroep dat ik ooit gehad heb. Maar bovenal het interessantste beroep trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75, ik denk dat dat soort gestress voorkomt bij alle banen die een combinatie zijn van front- en backofficetaken. Als in: deels direct met leerlingen/klanten/cliënten/patiënten werken en deels achter de schermen werk verrichten (lessen voorbereiden, rapporteren, behandelplannen opstellen, administratie doen, producten inkopen, telefoontjes plegen, etcetera).
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn schreef op 08 augustus 2012 @ 11:37:

Mevrouw75, ik denk dat dat soort gestress voorkomt bij alle banen die een combinatie zijn van front- en backofficetaken. Als in: deels direct met leerlingen/klanten/cliënten/patiënten werken en deels achter de schermen werk verrichten (lessen voorbereiden, behandelplannen opstellen, administratie doen, producten inkopen, telefoontjes plegen, etcetera).t grappige is dat mijn ook mijn oude baan precies wat jij beschrijft inhield. En toch, daar had ik er totaal geen last van en op school kan ik die constant dwingende bel vaak niet uitstaan!
Alle reacties Link kopieren
misschien is dat steeds moeten performen voor een hele klas (ook als je je minder voelt) het zwaarste? Klas reageert overal direct op..je lege kamer niet..
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer het wel eens uit te leggen als een trein die gaat rijden. Dat geldt op een schooldag (maar ook met een schooljaar). Herkent iedereen uit het onderwijs vast wel, dat moment dat de schooldeur opengaat en de kinderen binnenstromen, op dat moment begint die trein te rijden en stopt pas weer aan het einde van de dag. En je kunt niet even tussendoor stoppen, of afremmen, hij dendert door in dat vaste tempo en stopt pas als hij het eindstation bereikt heeft.



Je zit op dat spoor, moet langs vaste stations, kunt niet zomaar van de route afwijken, afremmen, moet wel alle seinen en wissels goed in de gaten houden en er wordt verwacht dat je op tijd het station binnenrijdt en dat iedereen dan op zijn bestemming is.

Overigens vind ik het heerlijk om op die trein te mogen meerijden, hoor!
Onderwijzen is een prachtig iets! Als ik een off-day heb is dat meestal over zodra mijn kinderen binnenkomen. Niets mooier dan een kind iets bij kunnen brengen en te zien groeien. Niets frustrerender dan kinderen hard zien werken en maar niet vooruit te zien komen. Of kinderen die je maar niet bereikt. Of een geweldige aanpak hebben gevonden, maar op de vingers worden getikt omdat je afwijkt van wat er is afgesproken. Ik vind dat binnen de sector de leerkracht vaak niet de erkenning en het vertrouwen krijgt dat ze zouden moeten krijgen. Beleid, financien en cijfers winnen het steeds meer van pedagogiek en menselijkheid. Het mag duidelijk zijn, ik vind het geen vooruitgang!
Alle reacties Link kopieren
Die trein is idd zeer herkenbaar, daar vergelijk ik het ook altijd mee..en zolang hij blijft rijden gaat het goed..
Alle reacties Link kopieren
quote:Bluebirds schreef op 08 augustus 2012 @ 22:56:

Onderwijzen is een prachtig iets! Als ik een off-day heb is dat meestal over zodra mijn kinderen binnenkomen. Niets mooier dan een kind iets bij kunnen brengen en te zien groeien. Niets frustrerender dan kinderen hard zien werken en maar niet vooruit te zien komen. Of kinderen die je maar niet bereikt. Of een geweldige aanpak hebben gevonden, maar op de vingers worden getikt omdat je afwijkt van wat er is afgesproken. Ik vind dat binnen de sector de leerkracht vaak niet de erkenning en het vertrouwen krijgt dat ze zouden moeten krijgen. Beleid, financien en cijfers winnen het steeds meer van pedagogiek en menselijkheid. Het mag duidelijk zijn, ik vind het geen vooruitgang!



dat herken ik heel erg.

Ik kan 's ochtends zoo geen zin hebben, of gewoon koppijn ofzo, maar zodra inderdaad die kinderen je lokaal binnen komen, gaat de switch om ofzo en is alles opgeklaard.
quote:lilyrose2012 schreef op 08 augustus 2012 @ 13:50:

misschien is dat steeds moeten performen voor een hele klas (ook als je je minder voelt) het zwaarste? Klas reageert overal direct op..je lege kamer niet..





Welke lege kamer?

Mensen op kantoor werken ook onder constante tijdsdruk en absolute deadlines, alleen hebben sommigen daarvan blijkbaar een heel vertekend beeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oriane schreef op 09 augustus 2012 @ 09:26:

[...]





Welke lege kamer?

Mensen op kantoor werken ook onder constante tijdsdruk en absolute deadlines, alleen hebben sommigen daarvan blijkbaar een heel vertekend beeld.



Dit vertekende beeld werkt natuurlijk 2 kanten op. Ze heeft het hier namelijk helemaal niet over constante tijdsdruk en absolute deadlines, maar over het performen voor een klas met 30 leerlingen die elke seconde aan je staan te trekken en ik vind beide absoluut niet met elkaar te vergelijken.



Ik, met ervaring beide kanten op, ervaar het performen voor zo'n klas nl. inderdaad als zwaar, hoewel het performen dus zoals ik eerder herkende bij een eerdere poster ook weer allerlei ongemak doet verdwijnen omdat ik voor de klas echt alles buiten het lokaal vedwijnt. Na zo'n dag ben ík helemaal op. Wat dat betreft heb ik heel veel waardering voor échte performers zoals toneelspelers, dansers etc etc. Die kunnen op een slechte dag helemáal niet slechter presteren.



Mijn ervaringen zullen trouwens deels met mijn karakter te maken hebben en heb weleens getwijfeld of het onderwijs karaktertechnisch wel mijn beroep is.



Ik moet trouwens wel vermelden dat juist die zwaarte mij veel voldoening geeft.
Alle reacties Link kopieren
ik heb zelf ook ervaring met beide kanten..en vind het onderwijs nog steeds niet te vergelijken met ander werk, maar dat kan ook voor een deel aan mezelf liggen en aan de manier waarop ik ermee omga..maar die constante aandachtsvraag ervaar ik als zeer zwaar
Alle reacties Link kopieren
de dagen gaan wel lekker snel, maar als ik thuiskom na zo'n dag ben ik meer dan op..herkennen andere leerkrachten dit?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyrose2012 schreef op 09 augustus 2012 @ 10:51:

de dagen gaan wel lekker snel, maar als ik thuiskom na zo'n dag ben ik meer dan op..herkennen andere leerkrachten dit?ja, dus. Zoals mijn post voor jouw posts beschrijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven