Werk & Studie alle pijlers

Niet nederlands praten op het werk. Hoe zit dat wettelijk?

20-10-2016 19:05 139 berichten
Van mijn werkgever moet er Nederlands gesproken worden op de werkvloer. Nu heb ik een collega die hier een probleem van maakt. In de pauze heeft hij wetteljjk het recht om zijn eigen taal te spreken, zegg hij. Pauzes worden echter doorbetaald, bovendien blijft hij in het bedrijf, hjj luncht in de bedrijfskantine.

Ik persoonlijk vind het onfatsoenlijk om te midden van iedereen in je eigen taal te gaan praten die de meesten niet verstaan. Ik vind mijn collega ook niet zo sympatiek. Maar vraag me af of het echt in de wet staat, dat je in pauzes, ook als die doorbetaald worden, wel in een andere taal mag praten.



Is er iemand die weet wat er daar over in de wet staat? Ik heb gegoogled maar vond het niet.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Jouw Nederlands is ook niet al te best. En wat wil je ermee bereiken?
Alle reacties Link kopieren
Tjonge....Who cares
Alle reacties Link kopieren
Wat boeit het jou nou in welke taal iemand in zijn pauze praat?
Met wie praat hij dan in zijn eigen taal?
Maar met wie praat hij dan? Zal hij dus niet alleen doen.
En in de wet staat hier niets over, gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Dus hij mag niet eens even met zijn moeder die geen Nederlands spreekt bellen?
Alle reacties Link kopieren
Met wie praat je collega in zijn eigen taal?



Het zou van de zotten zijn als twee collega's uit hetzelfde land niet hun moedertaal mogen spreken als ze samen buiten een sigaret staan te roken. Of als collega naar zijn vrouw belt in zijn pauze en verplicht Nederlands moet praten.

Anders wordt het idd als je met een groep zit te lunchen bijvoorbeeld, maar ik snap niet zo goed wat het punt is en waarom je je er aan stoort.



Zolang ie met jou toch Nederlands spreekt en niet verwacht dat jij Mandarijns verstaat, is er toch geen issue?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Hier op werk worden onderling zes verschillende talen gesproken. Niemand die er een probleem van maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de situatie niet zo goed, eigenlijk. Wat voor bedrijf is het? Zijn er veel internationale klanten en werknemers die daarom zijn aangenomen om in een bepaalde taal te kunnen communiceren? Zijn er collegae die dan (in de pauze) in een groepje die taal spreken en al dan niet bewust jullie buiten sluiten? Wat is nu precies het bezwaar?



Ik heb geen idee hoe het wettelijk geregeld is, maar sociaal klinkt het niet...
Alle reacties Link kopieren
Wat doe jij dan als je op vakantie gaat naar een ander land waar ze geen Nederlands spreken? Ga je dan tegen je partner Engels praten op het terras omdat je het " onfatsoenlijk vindt om te midden van iedereen in je eigen taal te gaan praten die de meesten niet verstaan"?



Ik zie het probleem niet zo. Leef en laten leven. Waarom wil je zo veel controle hebben over wat een ander doet?
De wet nog wel. Wat voor straf had je in gedachten dan?



Je moet maar kijken naar de CAO of bedrijfsregels, de wet heeft hier niets mee te maken.



Dat een werkgever verplicht dat men de zelfde taal spreekt snap ik wel, dat heeft te maken met samen werken en dergelijke. Maar een pauze hoef je niet samen door te brengen en als hij niet door de kantine heen gilt lijkt het me ook vrij lastig om je echt te ergeren, of om zelfs maar te horen wat hij zegt.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig werk je niet bij een internationaal bedrijf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
De baas betaald, de baas beslist.

Er zijn ook bedrijven die veel nationaliteiten hebben en waar de voertaal engels is.

Wettelijk? Personeel een bepaalde taal laten praten is aan de baas, niet aan de wet.
Er staat niks in de wet over. Wel kun je de algemene norm goed werkgeverschap en goed werknemerschap in het arbeidsrecht vinden plus de definitie van de arbeidsovereenkomst. Onderdeel daarvan is dat je in dienst bent bij de ander. In dienst moet gelezen worden als een gezagsrelatie en je moet daarom gehoor geven aan redelijke instructies van werkgever. Nederlands spreken op de werkvloer lijkt mij een redelijke werkinstructie. Ook tijdens de pauze Nederlands spreken vind ik geen rare eis.
Mijn vraag is of iemand weet wat er over staat in de wet.



Gizzmo er staat niets over in de wet zeg jij. Ben je jurist oid? Ik bedoel weet je het zeker of denk je het.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet zo goed geloof ik.

Je vind't je collega toch al niet aardig, dus echt zin in een goed gesprek met hem of haar zal je toch niet hebben toch?



Jullie lunchen blijkbaar met zijn allen? Dan praat je toch gewoon met iemand anders?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Op de werkvloer moet er Nederlands gesproken worden. Daar ga ik mee akkoord. Maar in de pauze mag die toch spreken wat die wil. Als jij jou bedreigd voelt is dat jouw probleem. Ik snap echt niet waarom er over zo'n zaken moeilijk gedaan wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 20 oktober 2016 @ 19:13:

De wet nog wel. Wat voor straf had je in gedachten dan?

.Stokslagen voor elk woord 1. En 2 voor buitenlandse woorden die ook in het Nederlands gebruikt worden zoals trottoir en laptop.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje zeg, als hij in zijn pauze alleen een blokje om wil lopen, of een boek wil lezen, mag dat toch ook? Waarom zou iemand dan geen andere taal mogen spreken? Voor mensen voor wie Nederlands niet hun eerste taal is, is het vaak best vermoeiend om de jele tijd Nederlands te spreken, ook als ze het wel redelijk kunnen. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat hij in de pauze even in zijn eigen taal wil kletsen.



Als iemand zich daarbij storend gedraagt (schreeuwen, duidelijk anderen belachelijk maken dmv wijzen etc), dan kan je dáár oets van zeggen. Maar dat heeft dan met het gedrag te maken, niet met de taal.
quote:fifty schreef op 20 oktober 2016 @ 19:16:

Mijn vraag is of iemand weet wat er over staat in de wet.



Gizzmo er staat niets over in de wet zeg jij. Ben je jurist oid? Ik bedoel weet je het zeker of denk je het.



Denk nou eens na, de wetgever zal in ons vrije land hier geen verboden voor opleggen. Dit past niet in onze rechtsstaat.



Een werkgever kan en mag ( binnen redelijkheid) hiervoor bedrijfsregels opstellen, maar de wetgever heeft dit zeker niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 20 oktober 2016 @ 19:17:

[...]





Stokslagen voor elk woord 1. En 2 voor buitenlandse woorden die ook in het Nederlands gebruikt worden zoals trottoir en laptop.
Meer dan de helft van mijn collega's spreekt niet eens Nederlands. Het zou werkelijk absurd zijn als er een wet was die ze zou verplichten Nederlands te spreken dan wel ze zou verbieden een andere taal te spreken. Wat een idiotie om je daar druk over te maken.
Alle reacties Link kopieren
en klikkers krijgen een smiley van oor tot oor. De zweer gaat er vast op vooruit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven