Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan, tijden niet zoals besproken

21-02-2017 19:24 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 2 dagen in de week bij een bedrijf waar ik inmiddels al jaren werk en ben voor erbij gaan solliciteren naar een andere baan.



Nu ben ik aangenomen en heb ik mijn eerste werkdag gehad, alleen nu kwam ik erachter dat wat we hadden besproken qua tijden in sollicitatie gesprek ineens wel heel anders is..



Ik had aangegeven wel op de maandag tm woensdag willen werken, toen hij vroeg of dit ook op zaterdag kon heb ik aangegeven dat ik dit voor 1x in de 3/4 weken prima vind maar liever niet vaker (anders zie ik mijn vriend nooit) en dit was volgens hem ook het geval dus geen probleem!



Nu kreeg ik vandaag echter de planning van de komende weken en daar sta ik komende zaterdagen erop en ook tot 19:00 terwijl we hadden afgesproken ook dit niet elke keer te gaan doen (zou in eerste instantie gewoon tot 17:00 werken en in ochtend al beginnen)



Daarbij worden mijn 24 uren ineens verspreid over 4 dagen ipv 3 waardoor ik de lange rit 4 keer moet maken en ik dus 6 dagen kwijt ben aan het werk samen met mijn andere werk erbij.



Ik twijfel nu of ik hier allemaal over moet beginnen, ik wil niet overkomen als een zeur of iemand die niet wil meewerken maar aangezien ik het duidelijk had aangegeven in het sollicitatie gesprek en het toen akkoord was vind ik het raar dat hij nu ineens zegt dat ik wel vaak op zaterdag moet?



Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Er iets van zeggen? En hoe? Ik weet al wel dat ik niet 6 dagen alleen maar kan werken, hebben een huishouden en ook nog een leven naast werken nl. Vind het onwijs lastig dit...
“I am rarely bored alone; I am often bored in groups and crowds."
Gewoon bespreken natuurlijk!
Is er bij de bespreking iets op papier gezet?

Wat staat er in je contract?
Wel aangeven, anders blijven ze het doen en kun je niet na een hele tijd ineens zeggen dat jullie andere afspraken hadden.
Alle reacties Link kopieren
Zo snel mogelijk in een gesprek aankaarten. Dit is namelijk niet hoe het afgesproken was
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 21 februari 2017 @ 19:27:

Is er bij de bespreking iets op papier gezet?

Wat staat er in je contract?



Niets op papier gezet en krijg mijn contract volgende werkdag pas want die moest hij nog klaarmaken..



Vind het gewoon zo lullig om nu al "zeurderig" over te maken... weekends, 4 dagen ipv 3 en tot 19:00 ipv 17:00 ... Gewoon al 3 dingen en dat vind ik wel heavy over te beginnen, bang dat ze mij niet flexibel genoeg vinden en negatief gaan doen over mij.
“I am rarely bored alone; I am often bored in groups and crowds."
Alle reacties Link kopieren
Een gesprek aanvragen.

Met je baas om de tafel. Aangeven dat je rooster er niet uitziet zoals verwacht. Omdat jij volgens jou duidelijk had aangegeven wat wel/niet kan. En of dit akkoord kan blijven gelden of niet. Vertellen wat je mogelijkheden zijn. Dat je onder die voorwaarden dit werk hebt aangenomen/bent aangenomen. De voorwaarden nogmaals duidelijk afspreken en dit ook op laten nemen in je contract.

Als dit niet mogelijk is dan voor jezelf de afweging maken of je deze baan wel door kan of niet.
quote:HighOnLife schreef op 21 februari 2017 @ 19:30:

[...]





Niets op papier gezet en krijg mijn contract volgende werkdag pas want die moest hij nog klaarmaken..



Vind het gewoon zo lullig om nu al "zeurderig" over te maken... weekends, 4 dagen ipv 3 en tot 19:00 ipv 17:00 ... Gewoon al 3 dingen en dat vind ik wel heavy over te beginnen, bang dat ze mij niet flexibel genoeg vinden en negatief gaan doen over mij.



Je bent niet zeurderig.

Je wil gewoon de afspraken nageleefd zien.



Jij hebt dit werk aanvaard onder bepaalde afspraken.

En vanaf de eerste week wordt daar door je baas of de planningsdienst al de voeten aan geveegd.

Ga daar 1 week mee akkoord en ze weten dat ze 't volgende keer terug kunnen doen.



Dus om de tafel.

VOOR je het contract tekent.
Alle reacties Link kopieren
quote:HighOnLife schreef op 21 februari 2017 @ 19:30:

[...]





Niets op papier gezet en krijg mijn contract volgende werkdag pas want die moest hij nog klaarmaken..



Vind het gewoon zo lullig om nu al "zeurderig" over te maken... weekends, 4 dagen ipv 3 en tot 19:00 ipv 17:00 ... Gewoon al 3 dingen en dat vind ik wel heavy over te beginnen, bang dat ze mij niet flexibel genoeg vinden en negatief gaan doen over mij.Eh... draai het eens om. Wie is er hier lullig? Je hebt duidelijke afspraken gemaakt. Als je niets zegt blijft het zo voor de komende 10 jaar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Overigens zou ik best flexibel willen zijn.

En af en toe bijspringen of toch dagen en uren werken die niet afgesproken zijn.



Maar NIET in de eerste week al.
quote:HighOnLife schreef op 21 februari 2017 @ 19:30:

[...]





Niets op papier gezet en krijg mijn contract volgende werkdag pas want die moest hij nog klaarmaken..



Vind het gewoon zo lullig om nu al "zeurderig" over te maken... weekends, 4 dagen ipv 3 en tot 19:00 ipv 17:00 ... Gewoon al 3 dingen en dat vind ik wel heavy over te beginnen, bang dat ze mij niet flexibel genoeg vinden en negatief gaan doen over mij.Hoezo zeurderig? Je hebt dit toch besproken en toen toch aangenomen? Nou dan! Kom op voor jezelf!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 21 februari 2017 @ 19:35:

[...]





Je bent niet zeurderig.

Je wil gewoon de afspraken nageleefd zien.



Jij hebt dit werk aanvaard onder bepaalde afspraken.

En vanaf de eerste week wordt daar door je baas of de planningsdienst al de voeten aan geveegd.

Ga daar 1 week mee akkoord en ze weten dat ze 't volgende keer terug kunnen doen.



Dus om de tafel.

VOOR je het contract tekent.

Dit. En laat in het contract zetten dat je je 24u in 3 dagen maakt. Dan kun je best eens inspringen daarbuiten, maar hoef je dat niet wekelijks te accepteren. Daarnaast dat je max eens in de 3weken op zaterdag werkt.



Dat van zaterdag tot 17u of 19u vind ik wat anders: je geeft aan dat je in het begin tot 17u zou werken, maar daarna kan dat dus wel tot 19u begrijp ik. Dat zou ik dan verder zo laten eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dit toont maar weer aan hoe belangrijk contracten zijn voordat je iets gaat doen. Het zou ook zo maar kunnen zijn dat beide partijen denken gelijk te hebben en dat er een misverstand was tijdens het gesprek. Op papier staat dan altijd de waarheid.



Dus: meteen in gesprek gaan en zorgen dat je z.s.m. het contract hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 21 februari 2017 @ 19:43:

[...]



Dit. En laat in het contract zetten dat je je 24u in 3 dagen maakt. Dan kun je best eens inspringen daarbuiten, maar hoef je dat niet wekelijks te accepteren. Daarnaast dat je max eens in de 3weken op zaterdag werkt.



Dat van zaterdag tot 17u of 19u vind ik wat anders: je geeft aan dat je in het begin tot 17u zou werken, maar daarna kan dat dus wel tot 19u begrijp ik. Dat zou ik dan verder zo laten eigenlijk.



Ik heb ook inderdaad gezegd best wel een willen bij te springen in weekend en dat van 17:00 gaat over de dagen doordeweeks, ik moet namelijk nog een halfuur rijden en als ik dan 19:00 vrij ben kan ik na de tijd niet meer sporten omdat ik bij mijn andere werk weer vroeg moet.



Ook aangegeven best om de keer tot 19:00 te willen werken maar niet elke werkdag.. en dat was dus op komende weken wel het geval... vandaar
“I am rarely bored alone; I am often bored in groups and crowds."
Alle reacties Link kopieren
Gewoon met je baas om de tafel vóórdat je iets tekent, zou niet gelijk in de aanval springen, maar gewoon heel rustig zeggen: Volgens mij hadden we dat-en-dat besproken en was dat ook akkoord, maar nu merk ik dat er anders mee omgegaan wordt, hoe kan dat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Tip voor de volgende keer:

Als je zo min mogelijk flexibel wil zijn, dan moet je ook niet zeggen dat je best wil bijspringen.



Ik als werkgever vind het altijd prettig als mensen zeggen dat ze heel flexibel kunnen zijn, en dat ze best tot 19u willen en best bijspringen op zaterdag. Je maakt er toch makkelijker 'gebruik' van. Heb je écht duidelijke afspraken gemaakt, of heb je gezegd. Het liefst maandag dinsdag en woensdag en soms zaterdag en liefst tot 17 maar 19 kan ook alleen liever niet elke keer. wat voor jou een duidelijke afspraak kan zijn, betekent niet dat het voor je werkgever ook duidelijk was
nieuwsbrief wijzigde dit bericht op 21-02-2017 20:10
Reden: Kromme zin
% gewijzigd
Je zult heel duidelijk moeten zijn naar deze werkgever over wat jij kunt en niet kunt werken. Geen halve toezeggingen. Ik vind je argument voor tot 19 uur werken niet zo heel sterk, maar de andere argumenten wel. Je was overeengekomen 24 uur in drie dagen te werken, en maximaal eens per 3/4 weken een zaterdag. Direct bespreken dus.
Alle reacties Link kopieren
Zo snel mogelijk bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien hij morgen het contract al zou klaarmaken heb ik besloten een mail te sturen

zodat het vantevoren nog wordt gelezen (+ als hij het op "papier" heeft kan hij het niet ineens weer vergeten)



KOMT IE:



Je vertelde mij vorige week dat een 20 uren contract ook mogelijk was en ik vroeg mij af of dit nog steeds kon? Ik zag namelijk de planning nog even door en was 4 dagen ingepland volgende week, met mijn andere werk van 2 dagen wordt dat mij echt wat te veel van het goede ook omdat ik een uur heen en weer moet rijden en ik daardoor dus maar 1 dag vrij zou hebben in de week waarin ik het huishouden/boodschappen e.d. moet doen.



Daarnaast had ik even een vraag over de zaterdagen, in ons sollicitatie gesprek had ik namelijk aangegeven best een keer in weekend te willen invallen, dat ik het geen probleem vond dat dit 1x in de 3/4 weken een keer voorkwam en dit was dan ook het geval had je toen aangegeven maar gister overviel je mij een beetje door te zeggen dat de zaterdag wel veel zou voorkomen, na mijn idee hadden we dit namelijk besproken in ons 1e en 2e gesprek dat je op de maandag en dinsdag sowieso iemand nodig had (wat goed zou uitkomen) en dat we nog even zouden kijken of het woensdag en donderdag zou worden en dat dit nu de zaterdag wordt en/of over 4 dagen verspreid overviel mij dan ook een beetje.



Ik snap dat ik in deze situatie niet erg flexibel ben, maar toch zou ik het enorm fijn vinden als je mij een beetje op vaste dagen zou kunnen inplannen, zoals ik al zei, bij een ziekmelding en bij nood ben ik altijd bereid bij te springen daar waar nodig maar toch zou ik graag 20 uren willen werken als dit inhoud dat ik dan 3x in de week heen en weer rijd ipv 4.



Mocht je mij komende week op de planning houden voor 4 dagen is dit voor nu wel prima hoor.



Graag hoor ik even van je.





Wat vinden jullie hiervan? Is dit een beetje netjes geformuleerd?
“I am rarely bored alone; I am often bored in groups and crowds."
Veels te lang en die "niet flexibel" alinea eruit.
Vreselijke email. Houd het kort en duidelijk.
quote:HighOnLife schreef op 22 februari 2017 @ 12:46:

Beste aanstaande werkgever,



Vandaag ontving ik de planning voor de komende weken en zie dat deze niet overeen komt met de afspraken die wij tijdens ons gesprek gemaakt hadden. Wij hadden mijn volgende voorkeuren besproken en jij ging daarmee tijdens ons gesprek akkoord:



- 24 uur werken verspreid over drie dagen

- 1 zaterdag per maand

- mijn vaste voorkeurswerkdagen zijn maandag en dinsdag



Natuurlijk ben ik flexibel en bereid in incidentele gevallen samen een afwijkend rooster te bespreken als je omhoog zit, echter het rooster dat er nu ligt is voor mij niet haalbaar. Ik hoor graag van jou hoe dit opgelost gaat worden.



Wil je alsjeblieft ook zorgen dat onze gemaakte afspraken, zoals hierboven omschreven, opgenomen worden in onze arbeidsovereenkomst?



Alvast hartelijk dank en ik kijk uit naar je reactie.

Zoiets? Haal in ieder geval al die persoonlijke omstandigheden eruit. Het komt over alsof je baas je met de gratie Gods nog een paar uurtjes mag hebben buiten al je belangrijke persoonlijke verplichtingen om
Het interesseert je werkgever echt niet wanneer jij je huishouden doet.
Alle reacties Link kopieren
Je kan beter kort en bondig opschrijven wat je wil. Dus: zoals besproken wil ik 3 dagen per week werken, namelijk op deze dagen. Daarnaast zoveel zaterdagen. En deze tijden.

En vooral niet je 100x verontschuldigen. En niet alvast hun problemen oplossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven