Werk & Studie alle pijlers

Onbetaald overwerken bij nieuwe baan

26-03-2017 21:05 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels ben ik een aantal weken in dienst bij mijn nieuwe baan. De afgelopen drie weken heb ik zo'n 50 uur per week gewerkt terwijl ik maar een contract heb van 40 uur. In mijn contract (dat ik nog niet ondertekend heb) staat dat het maken van overuren kan voorkomen en dat dit niet wordt uitbetaald. Dat leek mij geen probleem, bij mijn vorige werkgever bleef ik ook wel eens een uurtje langer. Nu ben ik ook in de weekenden aan het werk. Een collega had vorige week gevraagd of die weekenddagen uitbetaald of gecompenseerd konden worden maar dat was geen optie, daarop gaf zij aan dan niet in de weekenden te willen werken. Vervolgens had de werkgever haar gezegd dat ze moest komen en anders kon gaan.



Ik was er eigenlijk ook vanuit gegaan dat die weekend dagen gecompenseerd zouden gaan worden. Heeft iemand een idee of dit wel mag zo? En zijn er meer mensen hier die veel overuren maken en daarvoor niet betaald krijgen?

Mijn baas zelf maakt ook veel overuren, hij zei dat hij die ook niet gaat bijhouden. Maarja, mij lijkt dat mijn baas zijn salaris daar ook naar is. Die van mij is dat niet.



Daarnaast twijfel ik überhaupt of dit wel de baan voor mij is, ik heb maar een contract van vier maanden en ben nu bijna op de helft maar ik heb nog steeds geen contract ondertekend, ik weet niet of ik eventueel zou moeten uitwerken als ik ontslag zou willen nemen.



Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik begrijp echt niet dat je al start met werken zonder getekend te hebben en ook nog eens dikke overuren gaat maken ik zou direct in gesprek gaan met je baas of hr om dit recht te breien.
Dat klinkt niet echt als een fijne werkgever. Volgens mij is incidenteel overwerk zonder compensatie niet ongebruikelijk vanaf een bepaalde functiegroep, maar zou zeker niet standaard moeten zijn. Nu geef je in feite 25% van je werktijd gratis weg. Kom je met die extra uren nog wel boven het minimumloon uit?
Bij ons is het trouwens niet gebruikelijk om onbetaald overuren te maken. 15 min kan gebeuren, maar vanaf een half uur moet/mag je gaan schrijven. Gelukkig maar. Ik ben daar om m'n contracturen te werken en hoewel ik mijn werk erg leuk vind, kom ik daar niet voor mijn plezier vrijwillig opdraven. Heb altijd wel betere dingen te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 26 maart 2017 @ 21:11:

Ik begrijp echt niet dat je al start met werken zonder getekend te hebben en ook nog eens dikke overuren gaat maken ik zou direct in gesprek gaan met je baas of hr om dit recht te breien.Ik heb wel al twee maanden salaris ontvangen. Er is geen hr afdeling en mijn baas zegt dat de overuren er gewoon bij horen...
quote:hello-you schreef op 26 maart 2017 @ 21:13:

[...]



Ik heb wel al twee maanden salaris ontvangen. Er is geen hr afdeling en mijn baas zegt dat de overuren er gewoon bij horen...Als jij deze gok wilt wagen prima, maar ik zou toch echt een contract willen zien. Een baan werkt 2 kanten op he. Jij bent daar niet puur en alleen om je baas te plezieren.
Alle reacties Link kopieren
Dus je werkt iedere maand een volle werkweek gratis

Dat heeft je werkgever goed geregeld.

Niets getekend en gratis een volle werkweek per maand
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 26 maart 2017 @ 21:11:

Dat klinkt niet echt als een fijne werkgever. Volgens mij is incidenteel overwerk zonder compensatie niet ongebruikelijk vanaf een bepaalde functiegroep, maar zou zeker niet standaard moeten zijn. Nu geef je in feite 25% van je werktijd gratis weg. Kom je met die extra uren nog wel boven het minimumloon uit?Ik heb het even berekend en ik zit met €50 nog net boven het minimumloon dan.
Maar er wordt dus ook verwacht dat je in de weekenden op je werkplek verschijnt? Terwijl je eigenlijk alleen kantooruren zou werken? Ik kan me voorstellen dat het wel eens voor komt dat je wat mail weg werkt in het weekend. Maar daar moet het wel bij ophouden. Tenzij je er inderdaad dik voor betaald wordt.



Ik zou er snel klaar mee zijn denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 26 maart 2017 @ 21:16:

[...]



Als jij deze gok wilt wagen prima, maar ik zou toch echt een contract willen zien. Een baan werkt 2 kanten op he. Jij bent daar niet puur en alleen om je baas te plezieren.Ik heb wel een contract ontvangen per mail, maar nog niet het moment met de directeur gehad waarbij we het samen zouden gaan ondertekenen.
Gratis werken voor een baas, hoe heet dat ook alweer. Oja! Slavernij!



Heel hard wegrennen van deze tent.



En voor het minimumloon ook nog :s
Alle reacties Link kopieren
Als het niet je ideale baan is, zou ik ervoor zorgen dat je na je 4 maanden (contractsduur) ander werk hebt. Ik zou geen melding over je zoektocht doen. Na je laatste loon gewoon melden dat je niet verlengd.
Niets hoeft, paarden wel
Onbetaalde overuren horen bij een gemiddeld hoger salaris. Bij bepaalde functies wordt wel eens afgesproken dat overuren niet worden uitbetaald. Meestal is het salaris er ook naar en zijn die overuren incidenteel. Structureel onbetaalde overuren maken, vind ik niet kunnen. Ik dacht dat dat altijd alleen in het onderwijs gebeurde.
quote:honingbijtje schreef op 26 maart 2017 @ 21:21:

Gratis werken voor een baas, hoe heet dat ook alweer. Oja! Slavernij!



Heel hard wegrennen van deze tent.



En voor het minimumloon ook nog :sDit. Niet doen!
quote:Pientjexxxx schreef op 26 maart 2017 @ 21:21:

Onbetaalde overuren horen bij een gemiddeld hoger salaris. Bij bepaalde functies wordt wel eens afgesproken dat overuren niet worden uitbetaald. Meestal is het salaris er ook naar en zijn die overuren incidenteel. Structureel onbetaalde overuren maken, vind ik niet kunnen. Ik dacht dat dat altijd alleen in het onderwijs gebeurde





Serieus?

Er zijn tal van mensen die structureel overwerken. Die worden er dan ook naar betaald. Maar denk je serieus dat veel ceo's elke dag om 16.30 in hun auto stappen naar huis???
Alle reacties Link kopieren
Binnen sommige CAO's wordt vermeld dat vanaf een bepaalde salarisschaal incidenteel overwerk mag worden verwacht als onderdeel van de functie. Echter, gaat het om structureel meerwerk (wordt meestal wel ergens in de CAO gedefinieerd), dan moet dit wel gecompenseerd worden, in tijd of geld.

Dit geldt overigens voor álle functies die binnen de CAO vallen, dus ook voor de directeur. Ook zijn hoge salaris is gekoppeld aan het aantal contracturen dat hij werkt, dus de kreet 'daar krijgt hij ook voor betaald' is onzin....
Life is a party but you must self uphanging de slingers
quote:Lyt schreef op 26 maart 2017 @ 21:26:

[...]





Serieus?

Er zijn tal van mensen die structureel overwerken. Die worden er dan ook naar betaald. Maar denk je serieus dat veel ceo's elke dag om 16.30 in hun auto stappen naar huis???Sorry, ik bedoelde structureel overwerken bij normaal of lager betaalde banen. Als je een riant salaris verdient, hoort overwerk er bij.
Alle reacties Link kopieren
Volgensmij mág je niet eens structueel onbetaald overwerken bij een minimumloon. En je baas kan je niet zomaar eruit gooien aangezien je contract nog 2 maanden loopt.



Je geeft zelf al aan dat je het buiten die overuren om niet echt geweldig vindt daar, dus ik zou mooi op mijn strepen gaan staan en in die overwerkuren die je dan niet meer maakt, opzoek gaan naar een andere baan. Echt, run forrest run
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
Oh ik bedenk mij net dat je eigenlijk nog helemaal geen contract hebt. Als de sodemieter laten tekenen dus!
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Vanaf welk salaris is structureel overwerk dan wel geaccepteerd? Ik verdien bijv een stuk meer dan een vriendin met gelijk diploma/functie. maar no way dat ik gratis overuren maak. Of kan zij dan geoorloofd minder uren maken dan waar zij voor getekend heeft? Lijkt me toch ook niet..
Incidenteel een half uurtje of een uur langer werken, prima. Maar elke week 10 uur? Dat is absurd.

Tenzij je 3x modaal verdient.
quote:Muurhanger schreef op 26 maart 2017 @ 21:40:

Oh ik bedenk mij net dat je eigenlijk nog helemaal geen contract hebt. Als de sodemieter laten tekenen dus!Dan heb je in ieder geval nu een vast contract.
Ik vind af en toe een half uurtje overwerk prima kunnen, zorgt er in mijn baan ook voor dat ik ook makkelijk eens een kwartiertje eerder naar huis kan als dat nodig is. Maar als het langer is, wil ik wel dat dat gecompenseerd wordt. Maar ik ben ook geen directeur ofzo...
quote:Pluisi schreef op 26 maart 2017 @ 21:48:

Incidenteel een half uurtje of een uur langer werken, prima. Maar elke week 10 uur? Dat is absurd.

Tenzij je 3x modaal verdient.In het primair onderwijs werk je iedere week ongeveer 7 uur onbetaald over en dan moet je het met hooguit één keer modaal doen.
quote:Pientjexxxx schreef op 26 maart 2017 @ 21:54:

[...]





In het primair onderwijs werk je iedere week ongeveer 7 uur onbetaald over en dan moet je het met hooguit één keer modaal doen.Yep. Werk je ook in het onderwijs Pientje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven