Werk & Studie alle pijlers

Ontevreden in nieuwe baan

11-06-2013 19:11 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik lees al een tijdje mee zonder account, maar nu heb ik besloten om ook een account aan te maken en jullie het volgende voor te leggen...



Sinds 4 maanden heb ik een nieuwe baan. In de vacature en tijdens het solliciteren ging het om een functie. Echter toen ik was aangenomen bleek dat er nog iemand op de zelfde functie was aangenomen. In de praktijk komt dit er op neer dat ik fulltime met mijn collega moet samenwerken en dat we het werk zelf een beetje moeten verdelen. Van nature neem ik een beetje de leiding en zeg ik een beetje wat mijn collega zou kunnen doen, zij vindt dit wel prima. (Heb dit namelijk al een paar keer aan haar gevraagd) Na deze maanden kom ik erachter dat vooral het delen van de functie vind tegenvallen, de functie is perfect en het werk enorm leuk. Alleen doordat ik het gevoel heb mijn collega de hele dag te moeten begeleiden heb ik soms het gevoel dat ik mijn werk alleen beter zou uitvoeren en er vooral weer meer plezier in zou hebben. Nu twijfel ik erover om dit met mijn leidinggevende te bespreken. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Bespreken en verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ga een goed gesprek aan met je directe collega. Ook dat hoort bij samenwerken.
Alle reacties Link kopieren
Bespreken. Met je leidinggevende welteverstaan.



Misschien hebben ze dit wel gedaan om te kijken wie de beste keuze zou zijn. Denk je dat je de hoeveelheid werk in je eentje aan zou kunnen? Of is de verwachting dat de hoeveelheid werk steeds groter wordt door bijvoorbeeld seizoensinvloeden?
Alle reacties Link kopieren
Super dat jullie al zo snel reageren! Zit er behoorlijk mee in mij maag.

Fullhouse, ik denk niet dat ze het daarom hebben gedaan, we hebben beide een vast contract gekregen. Het werk is wel veel voor een persoon, maar het zou kunnen (daar ging ik ook vanuit tijdens de sollicitatie). Ik denk dat ik eerst ga vragen hoe mijn leidinggevende deze verdeling zag tussen ons...

Maar zoals ik dus al zei, het is echt de perfecte baan voor mij, alleen vind ik te mate van samenwerken echt te veel...
Alle reacties Link kopieren
Hoezo moet jij je collega begeleiden. Die rol heb jij je toch gewoon toegeeigend?
Ik denk dat je leidinggevende het werk beter kan verdelen onder jullie. Vind het niet bepaald collegiaal als jij jezelf zo weg zet als dat je het werk ook in je eentje zou kunnen want dan staat je collega misschien weer op straat. Wees blij dat de werkdruk laag is omdat je met 2 kunt werken en dat je ook makkelijk 'n paar weken op vakantie kunt omdat de ander het dan op kunt vangen. Zwijg en klap in je handjes met zo'n relaxte baan!
quote:jippie55 schreef op 11 juni 2013 @ 19:26:

Hoezo moet jij je collega begeleiden. Die rol heb jij je toch gewoon toegeeigend?



Dit.



Ik weet niet of jullie vaste taken hebben, maar maak dan samen een verdeling, zodat ieder verantwoordelijk is voor haar deel. Jij bemoeit je met jouw taken, zij met de hare.
Alle reacties Link kopieren
quote:aardbei85 schreef op 11 juni 2013 @ 19:11:

Beste allemaal,

Ik lees al een tijdje mee zonder account, maar nu heb ik besloten om ook een account aan te maken en jullie het volgende voor te leggen...



Sinds 4 maanden heb ik een nieuwe baan. In de vacature en tijdens het solliciteren ging het om een functie. Echter toen ik was aangenomen bleek dat er nog iemand op de zelfde functie was aangenomen. In de praktijk komt dit er op neer dat ik fulltime met mijn collega moet samenwerken en dat we het werk zelf een beetje moeten verdelen. Van nature neem ik een beetje de leiding en zeg ik een beetje wat mijn collega zou kunnen doen, zij vindt dit wel prima. (Heb dit namelijk al een paar keer aan haar gevraagd) Na deze maanden kom ik erachter dat vooral het delen van de functie vind tegenvallen, de functie is perfect en het werk enorm leuk. Alleen doordat ik het gevoel heb mijn collega de hele dag te moeten begeleiden heb ik soms het gevoel dat ik mijn werk alleen beter zou uitvoeren en er vooral weer meer plezier in zou hebben. Nu twijfel ik erover om dit met mijn leidinggevende te bespreken. Wat zouden jullie doen?



Met andere woorden je hoopt dat je college ontslag gaat krijgen en jij een leuke drukke baan gaat krijgen.

Waarom neem jij de leiding in deze baan. Jullie kunnen het ook toch samen doen. Kijk anders uit voor een andere baan. Ik vind je niet echt over komen als een leuke collega.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil echt niet dat ze wordt ontslagen! Het is een leuke meid! Het is zo gelopen omdat ze in het begin zei het overzicht niet goed te hebben, ze vond het zo fijn dat ik het overzicht had en vondst. Dus prima dat ik een beetje de leiding nam. Omdat ik dat na een maand toch wel jammer vond hebben we het er samen overgehad; weer gaf ze aan dat ze niet voldoende in het werk zat en het prima vond zo. Maar nu merk ik dat ik het niet meer prettig vind, ik moet steeds vrij veel uitleggen en dan kan ze weer een dag verder. Na die dag komt ze weer terug om te vragen wat ze nu kan doen. Ik denk niet dat een oplossing is dat ik alleen verder ga, meer dat we een meer duidelijke taakomschijving krijgen en dat ze ook meer los van mij kan werken.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dan zou ik dat bespreken met haar welteverstaan. En als jullie het eens zijn naar de leidinggevende.
Hoezo is de functie niet zoals verwacht, dat zegt toch niks over met hoeveel personen je een functie moet uitvoeren?! Dat jij niet goed kan samen werken is niet het probleem van je collega want zij kan daar ook niks aan doen. Bespreek het met je leidinggevende en laat je collega er buiten. En stop inderdaad met 'leiding geven' dat is niet jou taak. Je zou ook aan je collega kunnen vragen wat zij wil doen en dus om en om per dag beslissen wie wat doet.
Alle reacties Link kopieren
Jouw stukjes over je collega doen mij vermoeden dat je haar niet voor vol aanziet. Dit is niet aan jou om te beslissen/te vinden. Bespreek het met je leidinggevende en laat hem/haar beslissen hoe en wat.
Alle reacties Link kopieren
Maar als er 2 mensen worden aangenomen om samen een functie te doen, dan kan het toch niet de bedoeling zijn dat de 1 de ander gaat aansturen? Aarbei is in dit geval misschien wat dominant, maar haar collega vindt het misschien wel makkelijk zo.

Ik mis eigenlijk de leidinggevende in het verhaal, die moet dit toch ook zien gebeuren. En wat vindt die er dan van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven