Werk & Studie alle pijlers

Ontslag, iets nuttigs doen voor collega's omtrent kerst

01-12-2014 10:29 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heb ik te horen gekregen dat mijn 7 collega's en ik per januari worden ontslagen (of contract niet verlengd). Gelukkig worden de meesten ondergebracht bij een andere werkgever. Maar hoogstwaarschijnlijk krijgen wij ons salaris van december pas 2 maanden later. Niet iedereen heeft 1 á 2 maandsalarissen op zijn spaarrekening staan, dus dat zal voor sommigen verstrekkende gevolgen hebben. Zeker gezien de decembermaand (geen boodschappen kunnen betalen (laat staan kerstdiner), geen kerstcadeautjes kunnen kopen, etc.), heb ik een idee gevat dat voor iedereen denk ik wel welkom zou zijn.

Omdat wij niet in aanmerking komen voor enige opvang door het uwv of de voedselbank of wat dan ook, heb ik sterk het gevoel dat er toch iets te verzinnen moet zijn om zo niet helemaal tussen wal en schip te vallen. Niet iedereen heeft bovendien een sociaal vangnet om deze periode financieel te kunnen/willen overbruggen.



Gezien ons salaris later wordt uitbetaald, zal er ook geen kerstpakket of eindejaarsuitkering worden uitbetaald en lijkt het mij een mooi idee om de lokale middenstand te benaderen, de situatie te schetsen en te vragen of zij een kleine bijdrage willen doen om zo toch voor eenieder een soort voedselpakket te creëren.

Ik denk hierbij aan de lokale supermarkten, chocolaterie, bakker, etc.



Het zou al leuk zijn als er bijvoorbeeld voor iedereen een kleine kerststol zou zijn. Met name vanwege het gebaar naar de collega's, maar zeker ook omdat het van de lokale winkeliers komt. Iedereen loopt/liep meermaals de diverse winkels binnen in zijn/haar pauze en heeft sommigen wel vaker benaderd voor inkopen op grotere schaal voor ons werk. Ik zou het prettig vinden om mijn collega's op deze manier te bedanken voor de fijne samenwerking en ze een hart onder de riem te steken.



Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken?



Bedankt voor tips en ideeën!



(P.S. discussie over de oorzaak, gevolg en voordehand liggende vangnetten is hier overbodig en allemaal al uitgezocht)
Je gaat er vanuit dat iedereen die periode niet kan overbruggen en schetst een beeld dat ze Kerst in de kou onder een brug moeten doorbrengen, maar is dat ook zo?
Alle reacties Link kopieren
Waaroom krijg je het salaris van december zoveel later dan?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Weinig geloofwaardig TO, sorry. Als je middenstanders benadert met dit verhaal net zoals hier zonder verdere tekst en uitleg zullen die je echt niet gaan helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 01 december 2014 @ 10:36:

Je gaat er vanuit dat iedereen die periode niet kan overbruggen en schetst een beeld dat ze Kerst in de kou onder een brug moeten doorbrengen, maar is dat ook zo?





Baanverlies betekent natuurlijk niet dat je je dak boven je hoofd verliest. Ik heb het over het overbruggen van 1 á 2 maanden. Meerdere collega's hebben aangegeven dit niet zonder hulp te kunnen en een enkeling heeft deze hulp sowieso niet.

Deze discussie is niet aan de orde.



Ik vraag tips om dit idee aan te pakken om zo eenieder een glimlach te bezorgen.

Discussie in deze zorgelijke situatie, is dus niet gewenst. Dankjewel.
Alle reacties Link kopieren
met dit verhaal zou je van mij geen rooie cent krijgen to
Alle reacties Link kopieren
Simpele oplossing: bak zelf 7 kerststolletjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij zit de middenstand zelf in zwaar weer.

Je wil dus bedelen voor spullen of voedsel?

En inderdaad ik in het allemaal wel slachtoffer zijn van de situatie, tenminste zo lees ik het.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:rastan schreef op 01 december 2014 @ 10:39:

Weinig geloofwaardig TO, sorry. Als je middenstanders benadert met dit verhaal net zoals hier zonder verdere tekst en uitleg zullen die je echt niet gaan helpen.



Het lijkt mij niet dat je deze zonder tekst en uitleg benadert. Dus met deze tip kan ik niets. Sorry.

(geloofwaardig wordt het wel aangezien e.e.a. een dezer dagen in het dagblad komt te staan)



Dat ik hier geen details neer zet, lijkt mij niet meer dan verstandig. Deze zijn ook overbodig om tips te kunnen geven.
Weet je TO, er zijn zoveel schrijnender gevallen te bedenken, dan enkele mensen die even in de overbrugging zitten van baan-tot-baan en hun salaris later krijgen. Dus ik denk dat het moeilijk is om draagvlak te creëren.



En de rek is er bij de 'middenstand' denk ik ook wel uit, bakkers, chocolatiers, dat zijn ook gewoon kleine ondernemers die vaak hun best moeten doen om alles rond te kunnen breien.





Overigens vind ik het wel hinderlijk als TO precies de kadertjes aangeeft waarbinnen de reacties dienen te vallen. Dit is een openbaar forum, dus zolang het on topic is, heb je daar weinig over te zeggen.
Je hebt zelf iets verkeerd gedaan als je 1 maand salaris niet kan opvangen. Omdat het nu de maand December is ga je maar gelijk een bedelactie op touw zetten? Van mij zou je niks krijgen.
Is het niet een beter idee om contact op te nemen met verhuurder/hypotheekverstrekker, ziektekostenverzekering, energieleverancier etc. om te kijken of er afspraken gemaakt kunnen worden voor latere betaling? Eventueel met een verklaring van werkgever dat salaris in februari wordt betaald.
quote:cochise schreef op 01 december 2014 @ 10:42:

Simpele oplossing: bak zelf 7 kerststolletjes. Dit is toch leuk bedacht! TO wil iets doen, supergoed idee om zelf aan de slag te gaan! Bak 7 lekkere kerstcakes, bijvoorbeeld, en bij de LIDL hebben ze nu een lekker (en betaalbaar) kerstassortiment. Haal je daar nog wat lekkers (chocolade, borrelhapjes), misschien nog een boekenbon erbij, en geef je dat aan je collega's. Helemaal goed!
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat, laat ook maar TO. Je bent mijn energie niet waard. Fijne feestdagen
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 01 december 2014 @ 10:53:

Is het niet een beter idee om contact op te nemen met verhuurder/hypotheekverstrekker, ziektekostenverzekering, energieleverancier etc. om te kijken of er afspraken gemaakt kunnen worden voor latere betaling? Eventueel met een verklaring van werkgever dat salaris in februari wordt betaald.



Dit is een heel goede tip! Ik denk dat dit voor de collega's in de meest benarde posities wel een pak van hun hart is als dit geregeld zou kunnen worden. Onze werkgever zal daar denk ik ook wel in meewerken. Dankjewel!

Neemt niet weg dat het mooi zou zijn als we in onze gemeente iets moois voor elkaar gedaan zouden krijgen... Ik geloof er niet in dat wij zo bekrompen zijn dat er geen warm hart te regelen valt.
quote:Dotje84 schreef op 01 december 2014 @ 11:02:

[...]





Dit is een heel goede tip! Ik denk dat dit voor de collega's in de meest benarde posities wel een pak van hun hart is als dit geregeld zou kunnen worden. Onze werkgever zal daar denk ik ook wel in meewerken. Dankjewel!

Neemt niet weg dat het mooi zou zijn als we in onze gemeente iets moois voor elkaar gedaan zouden krijgen... Ik geloof er niet in dat wij zo bekrompen zijn dat er geen warm hart te regelen valt.Ik vind het een beetje flauw dat je nu over bekrompen en een warm hart begint. Er zijn héél véél mensen die hun baan verliezen met hetzelfde probleem. Als de middenstand voor al die mensen zoiets zou moeten regelen, zouden ze zelf hun personeel kunnen ontslaan. Als ze het wel doen, is het natuurlijk geweldig en ik gun het jou en je collega's. Maar om dan de anderen te beschuldigen van bekrompenheid en het ontbreken van een warm hart, gaat me wel wat ver. Het is een gunst, geen verplichting.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan dat de meesten die 1-2 maanden niet kunnen overbruggen maar je wilt gaan bedelen voor een klein pakket eten? Volgens mij kan iedereen beter zijn tijd steken in het vragen van uitstel bij de verhuurder, hypotheek, GWL enz.



En heel vervelend hoor maar de meesten hebben zicht op een andere baan. Er zijn veel schrijnendere gevallen die het meer verdienen.

En de kleine ondernemers worden in deze maanden bedolven onder de aanvragen, ergens houdt het een keer op.
quote:Dotje84 schreef op 01 december 2014 @ 11:02:

[...]





Dit is een heel goede tip! Ik denk dat dit voor de collega's in de meest benarde posities wel een pak van hun hart is als dit geregeld zou kunnen worden. Onze werkgever zal daar denk ik ook wel in meewerken. Dankjewel!

Neemt niet weg dat het mooi zou zijn als we in onze gemeente iets moois voor elkaar gedaan zouden krijgen... Ik geloof er niet in dat wij zo bekrompen zijn dat er geen warm hart te regelen valt.



Wat een ongepaste reactie.

Om te beginnen zijn er heel, heel veel mensen die wat extra steun veel harder nodig hebben dat een stel mensen dat alleen maar iets langer dan anders op zijn geld hoeft te wachten. Verder heeft de middenstand het al zwaar genoeg zonder emotionele chantage en geschooi van mensen die tijdelijk even krap zitten.



Bak zelf lekker een paar taarten en los het verder op met familie, vrienden en instanties, als je de reserves niet hebt om een paar weken te overbruggen. Dit hoeft de middenstand niet op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
'Hoogstwaarschijnlijk' wordt het salaris later uitbetaald (maar dat is dus helemaal niet zeker); de meesten worden direct aansluitend ondergebracht bij andere werkgever, is daar niks te regelen met voorschot / verrekening mocht salaris daadwerkelijk later binnen komen?



Verder ben ik het met de meeste voorgangsters eens: als je zelf iets wilt doen: prima, hartstikke leuk, maar om nou te gaan lopen schooien bij de middenstand die het zelf al zwaar te halen heeft.

En dat het in de krant komt.... Tja, er staan dagelijks / wekelijks berichten in over ontslagen, je kunt toch moeilijk verwachten dat men voor al die gevallen 'iets' wil doen.

En zeker hier waarbij de meesten zo over kunnen stappen in een andere baan.

Ik denk dat er heel veel mensen zo zouden willen ruilen!
Waar kan ik storten?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook nog geen echt nijpend probleem.

Als je in februari alsnog je salaris en eindejaarsuitkering krijgt, dan zou ik persoonlijk regelen dat je even rood kunt staan bij de bank of geld opnemen met een creditcard. Kost maximaal twee tientjes en de roodstand kun je dan zeker weten in februari afbetalen.



Ik zie ook niet in waarom de middenstand iets kado moet gaan geven aan mensen die eigenlijk niet behoeftig zijn.

Dan zou ik als middenstander eerder iets doen voor mensen die al jaren in armoedige omstandigheden zitten. Langdurige armoede is pas echt lastig. Dan heb je ook geen reserves meer zoals goede kleren, nieuwe apparaten, woninginrichting, etc.
óu sont les neiges d'antan

Pfff inderdaad. Niet zelf je hand op houden bij winkeliers maar gewoon zelf iedereen een kerststol kado doen als je dat graag wilt. Kost je een paar tientjes, waar héb je t over?

Wat een gezeur om niks en ook rare mentaliteit om te gaan schooien bij winkeliers.
Ik zou me kapot generen als ik werd ontslagen en een week later stond er iemand op de stoep met een mandje vol lekkers omdat ik zo Zielig ben.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn tegenwoordig genoeg mensen die hun eten uit de containers van de supermarkt halen, dumpster diving heet dat. Misschien dat je dat kunt proberen. Misschien kun je zelfs aan een aantal supermarkten vragen of ze het eten wat ze in de container willen dumpen direct aan jou willen geven. Kleine middenstanders hebben het zelf al zwaar genoeg.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Lady-Voldemort schreef op 01 december 2014 @ 11:29:

Ik zou me kapot generen als ik werd ontslagen en een week later stond er iemand op de stoep met een mandje vol lekkers omdat ik zo Zielig ben.Nou, inderdaad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven