Werk & Studie alle pijlers

Ontslag, iets nuttigs doen voor collega's omtrent kerst

01-12-2014 10:29 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heb ik te horen gekregen dat mijn 7 collega's en ik per januari worden ontslagen (of contract niet verlengd). Gelukkig worden de meesten ondergebracht bij een andere werkgever. Maar hoogstwaarschijnlijk krijgen wij ons salaris van december pas 2 maanden later. Niet iedereen heeft 1 á 2 maandsalarissen op zijn spaarrekening staan, dus dat zal voor sommigen verstrekkende gevolgen hebben. Zeker gezien de decembermaand (geen boodschappen kunnen betalen (laat staan kerstdiner), geen kerstcadeautjes kunnen kopen, etc.), heb ik een idee gevat dat voor iedereen denk ik wel welkom zou zijn.

Omdat wij niet in aanmerking komen voor enige opvang door het uwv of de voedselbank of wat dan ook, heb ik sterk het gevoel dat er toch iets te verzinnen moet zijn om zo niet helemaal tussen wal en schip te vallen. Niet iedereen heeft bovendien een sociaal vangnet om deze periode financieel te kunnen/willen overbruggen.



Gezien ons salaris later wordt uitbetaald, zal er ook geen kerstpakket of eindejaarsuitkering worden uitbetaald en lijkt het mij een mooi idee om de lokale middenstand te benaderen, de situatie te schetsen en te vragen of zij een kleine bijdrage willen doen om zo toch voor eenieder een soort voedselpakket te creëren.

Ik denk hierbij aan de lokale supermarkten, chocolaterie, bakker, etc.



Het zou al leuk zijn als er bijvoorbeeld voor iedereen een kleine kerststol zou zijn. Met name vanwege het gebaar naar de collega's, maar zeker ook omdat het van de lokale winkeliers komt. Iedereen loopt/liep meermaals de diverse winkels binnen in zijn/haar pauze en heeft sommigen wel vaker benaderd voor inkopen op grotere schaal voor ons werk. Ik zou het prettig vinden om mijn collega's op deze manier te bedanken voor de fijne samenwerking en ze een hart onder de riem te steken.



Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken?



Bedankt voor tips en ideeën!



(P.S. discussie over de oorzaak, gevolg en voordehand liggende vangnetten is hier overbodig en allemaal al uitgezocht)
Alle reacties Link kopieren
Nou wat een lekker opbeurend en hartverwarmend topic is dit
Ja en?
Jullie alle 8 hebben in deze tijd (met losse contracten) nooit bedacht om geld achter de hand te houden "voor het geval dat".

De personen met losse contracten, wisten toch ook dat het einde van het contract eraan kwam.



Het is niet leuk om je baan te verliezen, maar zoals je zelf aangeeft zullen de meesten een doorstart kunnen maken bij een andere werkgever. Er is een goed vooruitzicht.



In deze tijd zijn vele mensen (buiten hun schuld om) al langer hun baan kwijt en veel mensen hebben (om wat voor reden dan ook) niet een nieuwe baan in het vooruitzicht.

Voor die groep mensen zou ik eerder iets doen (wat ik al doe) dan voor mensen die het tijdelijk even krap hebben.



TO, ik vind niet dat je reëel bent, om in jullie (overzichtelijke) situatie, te verwachten dat de kleine middenstand (waarvan velen ook in zwaar water zitten) jullie het één en ander zal schenken. Helemaal daar er veel schrijnender gevallen zijn.



Kunnen de collega's die hun baan wel behouden, niet wat voor jullie betekenen?



Kerst draait trouwens niet om een groots kerstdiner en cadeautjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt moeite met dit topic. Natuurlijk is het sneu, maar het gaat hier om 7 mensen die tijdens hun werkende leven geen buffer opgebouwd hebben voor noodgevallen. Ik denk dat de middenstand dit ook zal realiseren. En daar krijg je niet veel mee gedaan, ben ik bang.



Deze mensen zullen voor zichzelf bepalen wat ze wel aan geld hebben en daar naar moeten handelen. Welke lasten kunnen ze wel betalen en welke niet? Degenen die ze niet kunnen betalen moeten ze bellen om de situatie uit te leggen. Dat is het enige wat ze kunnen doen en dat moeten ze toch echt zelf doen.



Misschien dat een middenstander een aantal kerstartikelen wil sponsoren, maar veel verder dan een stol etc zal dat ook niet gaan. De vraag is of die collega's daar wel op zitten te wachten.
quote:snoopylynn schreef op 01 december 2014 @ 11:44:

Nou wat een lekker opbeurend en hartverwarmend topic is dit



Nee, niet echt.



Maar weet je, ik denk dat de rek er bij de meesten al uit is. Hoe lang zitten we al niet in recessie? Nog wekelijks zijn er krantenkoppen: ''xxxx personen eruit bij bedrijf Y''. Heel veel mensen hebben het zwaar. En we kennen allemaal wel iemand, of een gezin, dat het nog zwaarder heeft. Als ik om me heen kijk, zie ik dat 'directe liefdadigheid' wel steeds meer is. Dus niet een gift overmaken op een anoniem rekeningnummer (bijvoorbeeld 555), maar eens iemand in huis nemen om een avondje te eten, een keer voor iemand koken of een pan soep langsbrengen, iemand een keer een dagje mee uit nemen. Omdat die mensen het zwaar hebben.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 01 december 2014 @ 11:53:

Ik heb echt moeite met dit topic. Natuurlijk is het sneu, maar het gaat hier om 7 mensen die tijdens hun werkende leven geen buffer opgebouwd hebben voor noodgevallen.Zeg dat nou niet bootje. TO wil dat niet hebben, daar is ze duidelijk genoeg over geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 01 december 2014 @ 11:55:

[...]





Zeg dat nou niet bootje. TO wil dat niet hebben, daar is ze duidelijk genoeg over geweest.Jammerdebammer. En daar wil ik geen commentaar op hebben, dankjewel
Alle reacties Link kopieren
quote:bankje schreef op 01 december 2014 @ 10:49:

Je hebt zelf iets verkeerd gedaan als je 1 maand salaris niet kan opvangen. Omdat het nu de maand December is ga je maar gelijk een bedelactie op touw zetten? Van mij zou je niks krijgen.Dit is weer zo'n snobistische reactie, lang niet iedereen is in staat om een maandsalaris over te hebben! Wij ook niet, we zijn al blij wanneer we 500 euro op de spaar hebben staan, die vervolgens weer opgaan aan defecte wasmachines, auto enz... We komen mooi rond maar veel over? Nee...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die opmerking niet snobistisch, eerder realistisch.



TO heeft het over mensen met een tijdelijk contract, dan weet je vooraf dat je in principe op datum einde contract geen werk meer hebt en dus de kans loopt in de WW te komen -en dus minder inkomen te hebben-.

Wel zo handig als je daarop anticipeert en zorgt voor een buffertje.

Probleem is vaak dat het buffertje weer snel wordt aangesproken voor dingen die helemaal niet noodzakelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dotje, ik denk dat jouw voorstel een goede kans van slagen heeft als je in een dorp of klein stadje woont waar men bekend is met het bedrijf en - eventueel persoonlijk - met de ontslagen werknemers. Als je in een grotere stad woont dan wordt het een stuk moeilijker aangezien het MKB het ook al een tijdje zwaar heeft.



Het meest constructieve lijkt mij om, zoals hier al werd aangegeven, te zorgen dat er geen achterstanden met boetes ontstaan bij de leveranciers waar men de rekeningen niet meer van kan betaling. Een verklaring van de werkgever (op papier en digitaal) kan dan gebruikt worden om een betalingsregeling te treffen waar hopelijk geen extra bedragen bij in rekening worden gebracht. Overdracht aan een incassobureau moet je zeker zien te vermijden.



Ik persoonlijk zou een inzamelingsronde doen bij het overgebleven personeel (als die er zijn) en dat geld investeren in een feestelijk ingepakt Kerstbrood en, als er genoeg is, een cadeau-card van de HEMA (mocht je die in de buurt hebben). Deze winkel heeft zowel voedingsmiddelen als spullen voor de persoonlijke verzorging en artikelen voor in huis; hiermee valt mss een en ander aan boodschappen op te vangen in de maanden waar er geen salaris is!



Veel succes
It's hip(ster) to be square!
Alle reacties Link kopieren
quote:suzyqfive schreef op 01 december 2014 @ 12:08:

[...]





Dit is weer zo'n snobistische reactie, lang niet iedereen is in staat om een maandsalaris over te hebben! Wij ook niet, we zijn al blij wanneer we 500 euro op de spaar hebben staan, die vervolgens weer opgaan aan defecte wasmachines, auto enz... We komen mooi rond maar veel over? Nee...

En dan is je levensstandaard dus toch echt iets te hoog. En het zijn allemaal alleenstaanden? geen partners die ook werken?

Wat dacht je van de post? december is een drukke maand en willen ze daar best wel tijdelijke krachten.
Alle reacties Link kopieren
Niet alle reacties gelezen, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om iets achter de hand te hebben. Je weet de situatie niet...

Daarnaast, er zijn zoveel mensen werkeloos, er zijn zoveel mensen die maar net rondkomen. Ik zou als ondernemer niet zomaar iemand even gaan helpen. Ondernemers hebben tegenwoordig ook niet meer de mogelijkheden.



Het beste is je levensstandaard aan te passen, dat moeten zoveel mensen. Ons gezin komt ook door omstandigheden ook maar net rond, maar toch zetten we iedere maand wat weg voor onverwachte dingen.

To, je hebt nog een hele maand.. Kijk inderdaad bij de post...



Daarnaast, ik zou er niet op zitten wachten als ik van (ex-)collega's iets zou krijgen omdat ik zo zielig ben dat ik ontslagen ben... Daar ben ik net iets te trots voor denk ik...
Wees jezelf want een origineel is altijd meer waard dan een kopie
Alle reacties Link kopieren
quote:vla-flip schreef op 01 december 2014 @ 11:53:

Jullie alle 8 hebben in deze tijd (met losse contracten) nooit bedacht om geld achter de hand te houden "voor het geval dat".

De personen met losse contracten, wisten toch ook dat het einde van het contract eraan kwam.



Het is niet leuk om je baan te verliezen, maar zoals je zelf aangeeft zullen de meesten een doorstart kunnen maken bij een andere werkgever. Er is een goed vooruitzicht.



In deze tijd zijn vele mensen (buiten hun schuld om) al langer hun baan kwijt en veel mensen hebben (om wat voor reden dan ook) niet een nieuwe baan in het vooruitzicht.

Voor die groep mensen zou ik eerder iets doen (wat ik al doe) dan voor mensen die het tijdelijk even krap hebben.



TO, ik vind niet dat je reëel bent, om in jullie (overzichtelijke) situatie, te verwachten dat de kleine middenstand (waarvan velen ook in zwaar water zitten) jullie het één en ander zal schenken. Helemaal daar er veel schrijnender gevallen zijn.



Kunnen de collega's die hun baan wel behouden, niet wat voor jullie betekenen?



Kerst draait trouwens niet om een groots kerstdiner en cadeautjes.+1
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
Met andere woorden To, hier vang je bot.

Succes.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Als iemand van mijn familie of vrienden in deze omstandigheden zou terechtkomen dan zou deze van harte welkom zijn om bij mij een of meerdere feestdagen door te brengen.
Hoe bedenk je het! Ik zou het niet durven bedenken om voor mezelf en 7 medewerkers, waarvan je niet weet hoe ze de financiën hebben geregeld, een voedsel/overlevingspakket bij elkaar te schooien bij de lokale middenstand.



I
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 01 december 2014 @ 10:46:

Weet je TO, er zijn zoveel schrijnender gevallen te bedenken, dan enkele mensen die even in de overbrugging zitten van baan-tot-baan en hun salaris later krijgen. Dus ik denk dat het moeilijk is om draagvlak te creëren.Helemaal mee eens... En ik ben het ook eens met degenen die vinden dat het nogal makkelijk is om daar de middenstand voor op te laten draaien. Je bedoelt het ongetwijfeld goed, maar dan vind ik ook dat je zelf het initiatief moet nemen om er iets mee te doen. En 'zelf het initiatief nemen' betekent niet: anderen voor je karretje spannen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 01 december 2014 @ 11:29:

Ik zou me kapot generen als ik werd ontslagen en een week later stond er iemand op de stoep met een mandje vol lekkers omdat ik zo Zielig ben.



Ga anders in een arme slechte buurt wonen

Een paar jaar geleden stonden er twee scholieren van de middelbare school vlakbij mij aan mijn deur als liefdadigheidsproject. Ze kwamen een mandje brengen ingepakt in cellofaan met wat Aldi-zoutjes enzo, voor de feestdagen. Moest van school. Ik heb natuurlijk vriendelijk dank je wel gezegd maar ik schaamde me kapot ... Maar goed woon in een niet al te beste buurt dus waarschijnlijk denken ze dat iedereen in dit appartementencomplex straatarm is.
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 01 december 2014 @ 18:27:

[...]





Ga anders in een arme slechte buurt wonen

Een paar jaar geleden stonden er twee scholieren van de middelbare school vlakbij mij aan mijn deur als liefdadigheidsproject. Ze kwamen een mandje brengen ingepakt in cellofaan met wat Aldi-zoutjes enzo, voor de feestdagen. Moest van school. Ik heb natuurlijk vriendelijk dank je wel gezegd maar ik schaamde me kapot ... Maar goed woon in een niet al te beste buurt dus waarschijnlijk denken ze dat iedereen in dit appartementencomplex straatarm is.Misschien kan je het doneren aan TO.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
quote:charlottew88 schreef op 01 december 2014 @ 18:32:

[...]





Misschien kan je het doneren aan TO.Is al een paar jaar geleden! Helaas! Anders zou ik natuurlijk de beroerdste niet zijn geweest.
..
quote:blue_lagoon schreef op 01 december 2014 @ 18:27:

[...]





Ga anders in een arme slechte buurt wonen

Een paar jaar geleden stonden er twee scholieren van de middelbare school vlakbij mij aan mijn deur als liefdadigheidsproject. Ze kwamen een mandje brengen ingepakt in cellofaan met wat Aldi-zoutjes enzo, voor de feestdagen. Moest van school. Ik heb natuurlijk vriendelijk dank je wel gezegd maar ik schaamde me kapot ... Maar goed woon in een niet al te beste buurt dus waarschijnlijk denken ze dat iedereen in dit appartementencomplex straatarm is.Oh wat errúúúg
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 01 december 2014 @ 20:59:

[...]





Oh wat errúúúg Ja, dat was het ook. Die arme tienermeisjes wisten ook niet hoe ze het hadden. Waarschijnlijk dachten ze dat ik heel erg zielig en armlastig was. Heb me achteraf met het schaamrood op de kaken afgevraagd wat die leraren wel niet aan de leerlingen hebben verteld over de bewoners van het appartementencomplex waar ik in woon. Ik geneerde me zo, ze keken alsof ze heel veel medelijden met me hadden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan TO ook de scholen aanschrijven



(Oh god straks doet ze het nog ook)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat To niet meer gaat reageren op zoveel ongevoeligheid.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Hiervoor ga je de middenstand echt niet warm krijgen. Zelf ook iets proberen te regelen, voor een heel wat schrijnender situatie dan die jij schetst. Maar geen enkele medewerking van de benaderde middenstanders. Eentje gaf aan dat dingen die bv over datum zijn terug moeten naar de distributie en niet weggegeven mogen worden. Eigenlijk ook wel begrijpelijk want stel er wordt iemand ziek van. Wie dan aansprakelijk? Willen/kunnen ze zich niet aan branden. Andere supermarkt doneerde aan de voedselbank en wil niet ook nog aan andere initiatieven mee werken. En bij nog een andere was de directeur net niet aanwezig als ik belde... Kortom ze zijn niet zo happig op dit soort dingen, ook omdat de meesten het zelf al zwaar genoeg hebben. En dit wil je denk ik niet horen: maar ik ken echt schrijnender situaties dan die jij nu schetst!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven