Werk & Studie alle pijlers

Ontslag, rechten?

27-03-2017 22:41 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,



Ivm herkenbaarheid kan ik niet teveel in detail treden. Maar net ontslag genomen, wettelijk gezien heb ik een maand opzegtermijn. Nu heb ik nog genoeg compensatie uren en vakantieuren om minstens 3 weken vrij te kunnen nemen. Manager zegt dat dit niet kan omdat hij dan zonder personeel zit. Nu word het werk daar mij nogal onmogenlijk gemaakt en werk er het liefst geen uur meer. Wat zijn mijn rechten? Kan ik die weken vrij eisen?



Alvast bedankt.
Nee, dat kan alleen in overleg.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat kan niet. Als ze je nodig hebben moet je gewoon tot eind april doorwerken.
https://www.arbeidsrechte ... openstaande-vakantiedagen



Een medewerker kan de arbeidsovereenkomst opzeggen en een schriftelijk verzoek indienen om zijn vakantierechten op te nemen voordat hij vertrekt. De werkgever kan dit verzoek binnen twee weken afwijzen als hij dat schriftelijk doet en gewichtige redenen heeft (4.2.2.1.). Partijen kunnen natuurlijk ook in overleg besluiten dat de vakantie voor het einde van de arbeidsovereenkomst wordt opgenomen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat kun je niet eisen. Vrije dagen opmaken aan het eind van je contract moet ik overleg. En je werkgever heeft vest een sterke zaak als hij zegt dat hij niet binnen week vervanging kan regelen. Met eisen kom je hier niet ver, dus ik zou het maar met overleg proberen.
Geen rechten, bedrijfsbelang kan dusdanig zwaarwegend zijn dat plots verlof niet kan.



WW recht heb je trouwens ook niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:Sansa_ schreef op 27 maart 2017 @ 22:44:

https://www.arbeidsrechte ... openstaande-vakantiedagen



Een medewerker kan de arbeidsovereenkomst opzeggen en een schriftelijk verzoek indienen om zijn vakantierechten op te nemen voordat hij vertrekt. De werkgever kan dit verzoek binnen twee weken afwijzen als hij dat schriftelijk doet en gewichtige redenen heeft (4.2.2.1.). Partijen kunnen natuurlijk ook in overleg besluiten dat de vakantie voor het einde van de arbeidsovereenkomst wordt opgenomen.Je werkgever heeft dus ten eerste twee weken om te reageren, en zoals ik al zei: binnen een week geen vervanging kunnen regelen kan heel goed een zwaarwegende reden zijn, zeker als je al gewoon ingepland was/er open gerekend is.
Geen recht op je vakantiedagen (werkgever mag ze ook uitbetalen)

Geen recht op ww

Eigenlijk helemaal nergens recht op, want je bent verwijtbaar werkloos.



Ik hoop dat je wat reserves achter de hand hebt.
Alle reacties Link kopieren
Overleg al geprobeerd maar niks is mogenlijk. Willen ook niks regelen voor een ander probleem, maken duidelijk misbruik van mij en de situatie. Het gaat trouwens om een bijbaan, nog te jong om ww of iets anders te ontvangen.



Werkeloosheid, geen uitkering etc is het probleem ook niet. Gaat erom dat ik daar zo snel mogenlijk weg ben, het begint echt pesten op het werk te worden namelijk.
Leg eens uit hoe ze 'misbruik' van jou maken? En waarom kun je daar niet blijven werken?
Is er een CAO van toepassing? Heel soms staat in CAO's dat werknemers wel het recht hebben om hun dagen op te nemen bij einde dienstverband. Wellicht is het dus de moeite om dat nog even te checken. Zo niet, dan zul je gewoon je opzegtermijn uit moeten werken. (En doe je dat niet, dan mag de werkgever op jouw kosten vervanging inhuren, dus wees heel voorzichtig met je kont tegen de krib gooien).
quote:Lion1997 schreef op 27 maart 2017 @ 22:49:

Willen ook niks regelen voor een ander probleem, maken duidelijk misbruik van mij en de situatie. Misbruik van jou en de situatie? Jij bent toch degene die het contract opzegt? Je werkgever staat volledig in z'n recht, dat heeft niets met misbruik te maken. En ik zou maar gewoon gaan werken, want als je wegblijft kan de werkgever een vervanger inhuren op jouw kosten (en dan kun je dus flink bijbetalen).
Alle reacties Link kopieren
Dit begrijp ik nooit zo goed. Wat heb je aan een gedemotiveerde werknemer?
quote:Elle1976 schreef op 27 maart 2017 @ 22:53:

Dit begrijp ik nooit zo goed. Wat heb je aan een gedemotiveerde werknemer?Soms is de werknemer de enige die een probleem voor de werkgever op kan lossen.
quote:Elle1976 schreef op 27 maart 2017 @ 22:53:

Dit begrijp ik nooit zo goed. Wat heb je aan een gedemotiveerde werknemer?

Afhankelijk van de functie: er staat bijvoorbeeld wel iemand in de winkel, de kranten worden gelopen, er is iemand die de telefoon aan kan nemen... en doe je dat niet, dan is het werkweigering. En dan heb je er nog een probleem bij.



To, realiseer je je dat een eventuele nieuwe werkgever contact kan zoeken met deze, zeker als dat in dezelfde branche is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lion1997 schreef op 27 maart 2017 @ 22:49:

Overleg al geprobeerd maar niks is mogenlijk. Willen ook niks regelen voor een ander probleem, maken duidelijk misbruik van mij en de situatie. Het gaat trouwens om een bijbaan, nog te jong om ww of iets anders te ontvangen.



Werkeloosheid, geen uitkering etc is het probleem ook niet. Gaat erom dat ik daar zo snel mogenlijk weg ben, het begint echt pesten op het werk te worden namelijk.

Ah bijbaan, nou dat scheelt dan weer. Hoeveel uur per week?



En nee, je kunt (uiteraard) niet eisen dat je op deze manier vrij krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet in detail treden wat het probleem is, gaat het ook niet om. Werkweigering wil ik ook zeker niet doen, juist omdat ik niet nog meer problemen erbij wil krijgen en inderdaad ook weet dat ze contact kunnen op nemen met mijn (oude) werk.



Heb een klein contract maar word standaard meer ingepland. Zit tegen de 20 uur per week werken aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lion1997 schreef op 27 maart 2017 @ 23:10:

Ik wil niet in detail treden wat het probleem is, gaat het ook niet om. Werkweigering wil ik ook zeker niet doen, juist omdat ik niet nog meer problemen erbij wil krijgen en inderdaad ook weet dat ze contact kunnen op nemen met mijn (oude) werk.



Heb een klein contract maar word standaard meer ingepland. Zit tegen de 20 uur per week werken aan.Lijkt me dat je daar niet mee akkoord hoeft te gaan. Dus zorg dat je weet wat je rechten en plichten zijn omtrent je contracturen en hou je daaraan, dat scheelt dan voor de komende maand alvast.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 27 maart 2017 @ 23:12:

[...]



Lijkt me dat je daar niet mee akkoord hoeft te gaan. Dus zorg dat je weet wat je rechten en plichten zijn omtrent je contracturen en hou je daaraan, dat scheelt dan voor de komende maand alvast.



Hier heb ik dus eerlijk gezegd ook geen idee over, wat mijn rechten en plichten zijn omtrent mijn contracturen..

Heb het nooit erg gevonden om meer te werken.. Tot een aantal weken terug.



In mijn cao staat inderdaad ook een maand opzegtermijn maar niks over het opnemen van vakantiedagen..
Ziek melden is een optie
Klinkt nl. alsof je redelijk aan je tax zit qua werkomstandigheden en op zich legitiem
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 27 maart 2017 @ 23:18:

Ziek melden is een optieWord ook als werkweigering gezien denk ik? Zullen niet geloven dat ik ziek ben en al helemaal niet 4 weken..
Alle reacties Link kopieren
quote:Lion1997 schreef op 27 maart 2017 @ 23:17:

[...]





Hier heb ik dus eerlijk gezegd ook geen idee over, wat mijn rechten en plichten zijn omtrent mijn contracturen..

Heb het nooit erg gevonden om meer te werken.. Tot een aantal weken terug.



In mijn cao staat inderdaad ook een maand opzegtermijn maar niks over het opnemen van vakantiedagen..Dan zou ik daar eerst maar eens achteraan gaan. Scheelt een pak als je de komende tijd veel minder hoeft te werken en dat is iets wat je waarschijnlijk wel gewoon voor elkaar kunt krijgen.
en dan kan je altijd nog uitonderhandelen of je doorbetaald krijgt of he het ten koste van je vakantiedagen wil laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is ziek melden geen optie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven