Werk & Studie alle pijlers

Ontslagen na reorganisatie. Opzegtermijn uitzitten?

25-04-2017 20:15 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 31 maart te horen gekregen dat mijn functie vanwege reorganisatie per 1-8 vervalt.

Met andere woorden: ontslag.

Mijn werkgever heeft volgens de papieren 4 maand opzegtermijn . (Langer dan 15 jaar in dienst)



Maar ik ben er wel klaar mee en wil er wel eerder mee stoppen.

(Heb geen ww-uitkering nodig, dus daar kom ik niet in de knoei. Mijn partner verdient genoeg en ik weet zeker dat ik snel wat anders vind)



Wat zijn mijn rechten op dat gebied? Kan ik de werkgever vragen mijn ontslagdatum bijvoorbeeld op 1-6 te zetten ipv 1-8 ?



Wie heeft hier ervaring mee?
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Staat er ook iets in je contract over opzegtermijn van jouw kant? Meestal is dat 1 of 2 maand dus dan moet het kunnen.



Zou het anders gewoon ff vragen, misschien zijn ze er juist wel blij mee
Ik zou voorstellen of ze je vrij kunnen stellen van werk de laatste maanden is bij man ook gebeurd en kun je eventueel toch nog een uitkering aanvragen mocht het nodig zijn.
Ga in overleg inderdaad, kan maar zo dat ze je tegemoet willen komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet te snel laten weten dat je wilt stoppen.

Bij een reorganisatie is er wel vaak iets uit te slepen, zeker als je zo lang in dienst bent.

Ik zou dat afwachten.
Ik denk dat ze graag willen dat je zelf eerder ontslag neemt. Scheelt hen een hoop geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wat er uit te slepen valt

En ben er echt zo ontzettend klaar mee dat ik het niet zie zitten die dagen nog uit te zitten.



Je kunt veel van mijn werkgever zeggen maar dit doen ze (voor zover dat mogelijk is) netjes.



Ik heb as vrijdag mijn 'afscheidsgesprek' en ga dit hierbij ook aankaarten.

Ik vind het wel fijn om daarvoor even wat ervaringsverhalen te horen :-)
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Als het initiatief voor ontslag bij de werkgever ligt, heb je recht op een transitievergoeding.

Als jij het initiatief neemt door ontslag te nemen verspeel je dat recht.

Ga in gesprek met je werkgever maar neem niet zelf ontslag.
Als je geen WW nodig hebt kun je dit prima vragen. Je kan ook zelf opzeggen natuurlijk. Weet alleen niet of je wel aanspraak wil maken op transitievergoeding oid. Dat krijg je niet als je zelf gaat opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dulcis schreef op 25 april 2017 @ 20:41:

Als het initiatief voor ontslag bij de werkgever ligt, heb je recht op een transitievergoeding.

Als jij het initiatief neemt door ontslag te nemen verspeel je dat recht.

Ga in gesprek met je werkgever maar neem niet zelf ontslag.



Ik neem geen ontslag. De transitievergoeding is netjes geregeld.

De wettelijke opzegtermijn van de werkgever naar mij toe is 4 maand.

Maar die wil/hoef ik niet.

Hij mag mij er wel eerder uit knikkeren

(Nee nog steeds niet leuk want ik zag mezelf wel oud worden in deze functie....maar shit happens...)



Dus ik vraag me af of er forumers zijn die hiermee te maken hebben gehad. Ik heb aan 2 maand opzegtermijn wel genoeg......
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt recht op een schadeloosstelling obv kantonrechtersformule, maar dat zal je weten. Check even goed welke correctiefactor van toepassing is (is er een sociaal plan?) en hou er rekening mee dat een evt periode als uitzendkracht meetelt voor je dienstjaren (bewijslast hiervan ligt bij jou). Als ik jou was zou ik aan de werkgever voorstellen dat je wil stoppen en dat de resterende 3 maanden tot 1/8 voor de helft uitbetaald worden door werkgever. Dus anderhalve maand loon bovenop de schadeloosstelling. Vraag ook om een vasstellingsovereenkomst; just to be sure. Succes.
quote:Sonnemaatje schreef op 25 april 2017 @ 20:45:

[...]





Ik neem geen ontslag. De transitievergoeding is netjes geregeld.

De wettelijke opzegtermijn van de werkgever naar mij toe is 4 maand.

Maar die wil/hoef ik niet.

Hij mag mij er wel eerder uit knikkeren

(Nee nog steeds niet leuk want ik zag mezelf wel oud worden in deze functie....maar shit happens...)



Dus ik vraag me af of er forumers zijn die hiermee te maken hebben gehad. Ik heb aan 2 maand opzegtermijn wel genoeg......Vrijstelling van werk komt heel vaak voor. Ook een kortere opzegtermijn in overleg ook als je bijvoorbeeld al snel een andere baan hebt. Dit is echt niet raar om met je baas te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sonnemaatje schreef op 25 april 2017 @ 20:45:

[...]





Ik neem geen ontslag. De transitievergoeding is netjes geregeld.

De wettelijke opzegtermijn van de werkgever naar mij toe is 4 maand.

Maar die wil/hoef ik niet.

Hij mag mij er wel eerder uit knikkeren

(Nee nog steeds niet leuk want ik zag mezelf wel oud worden in deze functie....maar shit happens...)



Dus ik vraag me af of er forumers zijn die hiermee te maken hebben gehad. Ik heb aan 2 maand opzegtermijn wel genoeg......



Weet je heel zeker dat je geen gebruik wilt gaan maken van WW? De wettelijke opzegtermijn is er niet voor niets. Wanneer jij instemt met een verkorting van die opzegtermijn kan het zo zijn dat de UWV je kort op je uitkering daar de werkgever zich aan de opzegtermijn van 4 maanden had moeten houden. Misschien dat je inderdaad iets kunt afspreken over vrijstelling van arbeid over de laatste maanden.



Trouwens ontzettend balen voor je zeg, sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net uit een vergelijkbare situatie.

Wettelijke opzegtermijn van 3 mnd. 31 mei loopt contract af, per 1 mei vrijgesteld van huis en vrije dagen opgemaakt. Dus sinds begin april thuis, betaald. Hierna volgt transitievergoeding nog. Ik zou niet zomaar zelf opzeggen je hebt dan nergens recht meer op, wat als je man plotseling inkomen verliest? Je kunt ook niet ww aanvragen dat is niet verplicht. En probeer zsm vrijgesteld te worden van werk.
Alle reacties Link kopieren
Rieta dat is een goede! Die neem ik mee. Ik er eerder uit en zij mij daarvoor iets uitkeren ....

Corrctiefactor en sociaal plan is in orde.

Ik heb 3 maand via uitzendbureau gewerkt maar kan hier echt niets meer van vinden, (sterker nog, ik twijfel over welk uitzendbureau dat ook maar weer was.....) maar ja, 3 maand op 17 jaar kost me ook niet de kop....



Ik krijg een vaststellingsovereenkomst (heb het concept al gekregen) en een positief getuigschrift mee.

Het kon allemaal erger realiseer ik me, maar ik ben er gewoon klaar mee....
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook nog wil zeggen:

Ja het is zwaar klote om naar je werk te moeten gaan, ik heb het 7 weken gemoeten niet leuk maar ben met opgeheven hoofd vertrokken. Laatste weken ook alleen maar aanwezig geweest en weinig uitgevoerd.
quote:rieta schreef op 25 april 2017 @ 20:45:

Je hebt recht op een schadeloosstelling obv kantonrechtersformule, maar dat zal je weten. Check even goed welke correctiefactor van toepassing is (is er een sociaal plan?) en hou er rekening mee dat een evt periode als uitzendkracht meetelt voor je dienstjaren (bewijslast hiervan ligt bij jou). Als ik jou was zou ik aan de werkgever voorstellen dat je wil stoppen en dat de resterende 3 maanden tot 1/8 voor de helft uitbetaald worden door werkgever. Dus anderhalve maand loon bovenop de schadeloosstelling. Vraag ook om een vasstellingsovereenkomst; just to be sure. Succes.Dit klopt niet. De kantonrechtersformule is vervangen door transitievergoeding en eventueel een billijke vergoeding. En voorheen had je bij reorganisatie echt niet altijd recht op de kantonrechtersformule. De meeste kregen 0 euro bij reorganisatie ontslag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dikkoppie schreef op 25 april 2017 @ 21:02:

Ik kom net uit een vergelijkbare situatie.

Wettelijke opzegtermijn van 3 mnd. 31 mei loopt contract af, per 1 mei vrijgesteld van huis en vrije dagen opgemaakt. Dus sinds begin april thuis, betaald. Hierna volgt transitievergoeding nog. Ik zou niet zomaar zelf opzeggen je hebt dan nergens recht meer op, wat als je man plotseling inkomen verliest? Je kunt ook niet ww aanvragen dat is niet verplicht. En probeer zsm vrijgesteld te worden van werk.



Ik zeg zeer zeker niets zelf op, ik zal daar goed op letten.

En wat als mijn man plotseling inkomen verliest? Tsja, dat risico is er altijd.

(Maar ik red me wel, heb wel wat opdrachten hier en daar liggen dus zit tot zover niet over mijn financiën in....)
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Dan ben je optimaal voorbereid zo te lezen. Succes en hopelijk komt er weer een mooie nieuwe uitdaging voor in de plaats.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dikkoppie schreef op 25 april 2017 @ 21:03:

Wat ik ook nog wil zeggen:

Ja het is zwaar klote om naar je werk te moeten gaan, ik heb het 7 weken gemoeten niet leuk maar ben met opgeheven hoofd vertrokken. Laatste weken ook alleen maar aanwezig geweest en weinig uitgevoerd.



Nou en of dat klote is....

ik ben notabene mijn opvolger aan het inwerken

Dat is dan ook meteen ook alles wat ik nog doe. Hij krijgt dan ook iets teveel verantwoordelijkheid voor zover werkzaamheden dat toe laten.....
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
quote:Sonnemaatje schreef op 25 april 2017 @ 20:45:

[...]





Ik neem geen ontslag. De transitievergoeding is netjes geregeld.

De wettelijke opzegtermijn van de werkgever naar mij toe is 4 maand.

Maar die wil/hoef ik niet.

Hij mag mij er wel eerder uit knikkeren

(Nee nog steeds niet leuk want ik zag mezelf wel oud worden in deze functie....maar shit happens...)



Dus ik vraag me af of er forumers zijn die hiermee te maken hebben gehad. Ik heb aan 2 maand opzegtermijn wel genoeg......Dat kan, maar als je wel ww wil, houden ze rekening met die 4 maanden. Dus heb je 2 maanden geen inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Gizzmo dat hoorde ik idd ook al van collega's links en rechts.

(Die er ook uit liggen....)



Ik besef me erg goed dat ik een beetje een luxe positie heb.

Baal enorm van de situatie. (Want mijn werk was leuk!!!)

Maar val niet in een gat met mijn ontslag en ik zie de toekomst wel zitten.



Vandaar ook mijn vraag, ik stop liever vandaag nog
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Heeft zelf ontslag nemen en geen ww accepteren ook niet nadelige gevolgen mocht je in de tussentijd langdurig/ernstig ziek worden of een ongeval krijgen (even afkloppen)? Er staat me iets van bij dat je dan nooit meer ergens aanspraak op kan maken.
Keep on, keep keepin' on....
Alle reacties Link kopieren
Je moet proberen overeen te komen met de werkgever dat je wordt vrijgesteld van werkzaamheden vanaf een bepaalde datum.

Ik vraag me af of er trouwens wel gerekend wordt met de fictieve opzegtermijn, want met de twee weken bedenktijd zou het dan september worden.

Breng het gewoon ter sprake dat je niet meer zolang wil werken.
quote:Tea_bee schreef op 25 april 2017 @ 21:33:

Heeft zelf ontslag nemen en geen ww accepteren ook niet nadelige gevolgen mocht je in de tussentijd langdurig/ernstig ziek worden of een ongeval krijgen (even afkloppen)? Eer staat me iets van bij dat je dan nooit meer ergens aanspraak op kan maken.Dat klopt. Tot 4 weken na einde dienstverband kun je nog terugvallen op de Ziektewet. Daarna heb je geen recht meer op werknemersverzekeringen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven