Werk & Studie alle pijlers

Ontslagen of toch niet?

25-04-2017 05:25 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb een brief gekregen dat mijn jaarcontract van rechtswege niet wordt verlengd. Gesprek voor contractverlenging zal later plaatsvinden.



Navraag bij collega's leverde het volgende verhaal op: directeur wacht tot de allerlaatste dag van je tijdelijke contract met dat gesprek en geeft dan aan of je mag blijven of niet.



Dat is toch geen manier van zaken doen? Kan ik hier wat mee? Heb al om gesprek gevraagd maar dat werd afgeketst. Gesprek staat nu idd gepland voor volgende maand. Ik ben werkvoorbereider en zit extern op de bouwlocatie dus kan niet ff langslopen.



Ik functioneer aantoonbaar goed en ben net met een nieuw project begonnen. Lijkt me raar als hij me ontslaat, maar ik heb hier wel een brief met beëindiging.



Moet ik nu bij voorbaat al WW aanvragen en gaan solliciteren als een gek? Wat een gekke situatie dit...
Alle reacties Link kopieren
Het mag volgens mij war je baas doet, maar netjes is het absoluut niet.....
Sinds 2015 mag dit niet meer. Google even op aanzegplicht werkgever
Alle reacties Link kopieren
Pfff. Kan me voorstellen dat je nu nog wakker bent. Ik begrijp dat je ergens in de bouw zit en die sector trekt behoorlijk aan. Sla je vleugels alvast uit. Over een maandje goeie kans op nieuw werk of voortzetting van deze job. Succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Candy16 schreef op 25 april 2017 @ 05:38:

Sinds 2015 mag dit niet meer. Google even op aanzegplicht werkgeverDaarvoor is die brief toch? Of dekt hij zich daarmee niet goed genoeg in?
quote:bezigbijtje1 schreef op 25 april 2017 @ 05:45:

Daarvoor is die brief toch? Of dekt hij zich daarmee niet goed genoeg in?Daar is inderdaad die brief voor, daarmee heeft hij aan de aanzegplicht voldaan.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lullig ook, je baas heeft tijdig laten weten dat je contract niet verlengd wordt. Je kunt dus alvast nieuw werk gaan zoeken.



Over twee weken kun je WW aanvragen: https://www.uwv.nl/partic ... en-ww-uitkering-aanvragen



Succes!
Wat een nare manier van handelen. Het klinkt of het technisch gezien mag, vanwege de verstuurde brief. Maar als het gesprek letterlijk een gesprek over contractverlenging wordt genoemd, terwijl die brief er ligt, vind ik dat ook wel raar. Ik zou proberen of je ergens juridisch advies kan inwinnen.



Overigens lijkt het me los van of het mag heel goed voor de werkgever als hij een paar keer het deksel op z'n neus krijgt doordat de mensen met aflopend contract iets anders zoeken. Wil je zelf trouwens wel voor zo'n baas blijven werken?
Alle reacties Link kopieren
Raar, middels deze brief laat hij weten dat je contract van rechtswege niet wordt verlengd. Maw je hebt na deze maand geen baan meer.

Vervolgens dat je een contract bespreking krijgt eh een contractbespreking waarvan een nieuw contract? het verlengen van je onlangs van rechtswege niet verlengde contract?



Hij dekt zich in zoals zovelen dat al jaren doen, het zou eens afgelopen moeten zijn met al die tijdelijke contracten die tot een X periode verlengd worden omdat ze geen vaste contracten geven.



Je zou je bijna moeten gaan verdiepen in de mensen die bij eenzelfde soort bedrijf als jij werken daar contacten leggen en een uitwisseling voorstellen.

Pietje zijn contract bij bedrijf Y loopt gelijk af als dat van Loesje bij bedrijf X gelijk oversteken dan maar voor de komende max aantal verlengingen? Zo blijven Pietje en Loes uit de ww en zitten bedrijf X en Y niet aan vaste contracten vast.



* zet cynisme modus uit *
Alle reacties Link kopieren
Hij ontslaat je niet, je contract loopt gewoon af.



Als je collegas deze gang van zaken kende, dan hadden ze dat wel eens eerder tegen je mogen zeggen. In ieder geval heb je nog tot eind mei om wat anders te zoeken. Dat is best een redelijke periode. Ze moeten je overigens de ruimte geven om overdag te solliciteren, dus als je een gesprek hebt kun je daar gewoon onder werktijd naar toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval gaan solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn werkgever (overheid) gebeurd dat laatste al. Goede medewerkers waarvan het contract afloopt worden uitgewisseld tussen verschillende locaties (die gelden als verschillende werkgevers). Goede, ingewerkte krachten worden zo steeds heen-en-weer geschoven.
quote:Lilith75 schreef op 25 april 2017 @ 06:21:

Raar, middels deze brief laat hij weten dat je contract van rechtswege niet wordt verlengd.

Je zou je bijna moeten gaan verdiepen in de mensen die bij eenzelfde soort bedrijf als jij werken daar contacten leggen en een uitwisseling voorstellen.

Pietje zijn contract bij bedrijf Y loopt gelijk af als dat van Loesje bij bedrijf X gelijk oversteken dan maar voor de komende max aantal verlengingen? Zo blijven Pietje en Loes uit de ww en zitten bedrijf X en Y niet aan vaste contracten vast.



* zet cynisme modus uit *

Dit is precies het idee dat een aantal schooldirecteuren hier hebben. Docenten die bevallen 2 jaar in dienst. Dan een jaar uitwisselen met een docent van een andere school en na dat jaar allebei weer terug naar je eigen school.

Zeker voor docenten die toch een band met de leerlingen moeten opbouwen en een "naam" moeten krijgen zijn al die tijdelijke contracten een drama. En dan niet alleen voor de docenten, maar zeker ook voor de leerlingen
Ik zou wat anders zoeken en hopelijk krijgt je werkgever dan de deksel op zijn neus. Of het nou wel of niet mag, netjes is het niet.

Succes to
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe. Ik ga idd. gewoon solliciteren en hoop dat hij daardoor "de deksel op zijn neus krijgt".. ik ga er wel vanuit dat hij mij nodig heeft. Er is geen vervangende werkvoorbereider voor dit project. Of hij moet iemand aangenomen hebben. Baal echt van de gang van zaken. Dat dit in de crisis zo ging dat zal, maar nu is er een springend te kort aan goed personeel in de bouwsector. De collega's en het werk zijn super leuk.. wel echt een mannenomgeving. Die gooien pas wat op tafel als je er rechtstreeks naar vraagt. Bedankt voor alle info! Ga nog wel ff met juridisch loket bellen.
Verstandig en succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lilith75 schreef op 25 april 2017 @ 06:21:

Raar, middels deze brief laat hij weten dat je contract van rechtswege niet wordt verlengd. Maw je hebt na deze maand geen baan meer.

Vervolgens dat je een contract bespreking krijgt eh een contractbespreking waarvan een nieuw contract? het verlengen van je onlangs van rechtswege niet verlengde contract?



Hij dekt zich in zoals zovelen dat al jaren doen, het zou eens afgelopen moeten zijn met al die tijdelijke contracten die tot een X periode verlengd worden omdat ze geen vaste contracten geven.



Je zou je bijna moeten gaan verdiepen in de mensen die bij eenzelfde soort bedrijf als jij werken daar contacten leggen en een uitwisseling voorstellen.

Pietje zijn contract bij bedrijf Y loopt gelijk af als dat van Loesje bij bedrijf X gelijk oversteken dan maar voor de komende max aantal verlengingen? Zo blijven Pietje en Loes uit de ww en zitten bedrijf X en Y niet aan vaste contracten vast.



* zet cynisme modus uit *In de sector waar ik werk gebeurt dat echt. En dan na een half jaar weet terugwisselen.
Alle reacties Link kopieren
Als er aangegeven is dat je een contractverlengingsgesprek krijgt dan heeft hij de brief alleen gebruikt als zekerheidje voor zichzelf en dus idd om zich in te dekken. Volgens de wet moet hij een maand van te voren aanzeggen. Er zijn meer bedrijven die dit doen, en dat gebeurd voornamelijk omdat ze de regels domweg niet snappen. Ik zou hem gewoon bellen of mailen.

En anders idd gaan solliciteren, in jouw vakgebied liggen de banen voor het oprapen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Iemand die zo met mij omgaat, daar zou ik niet eens meer willen werken (als ik makkelijk wat anders kan vinden). Ik zou als een speer gaan solliciteren en voor de zekerheid WW aanvragen. Hopelijk heb je wat anders voor het gesprek met je baas plaatsvindt en dan kun je vriendelijk afscheid van hem nemen.
Alle reacties Link kopieren
Pff, ga solliciteren. Ook al zijn je collega's leuk, wil je echt werken voor een bedrijf dat zo met werknemers omgaat? Standaard zo'n brief versturen om zichzelf in te dekken, maar wel de deur open houdt om je op het nippertje een verlenging te geven als het bedrijf je toch nodig zal hebben?
Alle reacties Link kopieren
Wat je baas doet komt iig niet over als goed werkgeverschap.

Juridisch zal hij wel sterk staan, maar sociaal niet.



Wegwezen daar!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker niet zo met mij laten sollen.

Gewoon heel hard gaan solliciteren en aangezien je werkgever al aan heeft gegeven dat je contract per 1 mei eindigt hoef je niet meer op te zeggen en kan je gewoon, zonder iets te melden, wegblijven per 1 mei.



Of je werkgever zijn manier van handelen dan nog steeds heel slim vindt is natuurlijk weer een ander verhaal maar niet jouw probleem.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:madelief_je schreef op 25 april 2017 @ 07:41:

[...]



Dit is precies het idee dat een aantal schooldirecteuren hier hebben. Docenten die bevallen 2 jaar in dienst. Dan een jaar uitwisselen met een docent van een andere school en na dat jaar allebei weer terug naar je eigen school.

Zeker voor docenten die toch een band met de leerlingen moeten opbouwen en een "naam" moeten krijgen zijn al die tijdelijke contracten een drama. En dan niet alleen voor de docenten, maar zeker ook voor de leerlingenVreemd dat dat voor de leerlingen een probleem is. Ik kreeg vrijwel elk jaar een nieuwe. Door de combinatieklas was er de leerkracht voor de 2e keer. Van sommigen was ik dolblij er van af te zijn.
quote:sueann schreef op 25 april 2017 @ 17:25:

[...]

Vreemd dat dat voor de leerlingen een probleem is. Ik kreeg vrijwel elk jaar een nieuwe. Door de combinatieklas was er de leerkracht voor de 2e keer. Van sommigen was ik dolblij er van af te zijn.

Met nieuw bedoel ik nieuw op een school. Ik zie het op de school waar ik werk, maar ook op de school van mijn kinderen (en heb het zelf ook meegemaakt toen ik van baan wisselde). Nieuwe docenten (en ook die met ervaring), hebben het in het begin vaak moeilijk. Die worden uitgeprobeerd en moeten zich waarmaken.

Ander jaar andere docent (die al langer meedraait op de school) is idd meestal geen probleem. En kan zelfs een verademing zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:madelief_je schreef op 25 april 2017 @ 18:00:

[...]



Met nieuw bedoel ik nieuw op een school. Ik zie het op de school waar ik werk, maar ook op de school van mijn kinderen (en heb het zelf ook meegemaakt toen ik van baan wisselde). Nieuwe docenten (en ook die met ervaring), hebben het in het begin vaak moeilijk. Die worden uitgeprobeerd en moeten zich waarmaken.

Ander jaar andere docent (die al langer meedraait op de school) is idd meestal geen probleem. En kan zelfs een verademing zijn Maar als die docenten na een jaar weer terugkomen, dan zijn ze toch geen nieuwelingen? Of is het klimaat tegenwoordig zo, dat je je dan opnieuw moet inlikken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven