Werk & Studie alle pijlers

Onverwacht een vastsvereenkomst, en nu?!

09-02-2017 22:25 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week precies een jaar werk ik bij een bedrijf.



Vanmorgen kwam ik op mijn werk en wilde de manager mijn project bespreken. Gezien de inhoud van het werk is dit normaal om regelmatig te doen en ik ging dus redelijk nietsvermoedend de bespreekruimte binnen, om 20minuten later verbouwereerd naar buiten te komen met een zgn. "vaststellingsovereenkomst" in mijn handen.



Paar contractdetails: per direct vrijgesteld van werk, 2 weken bedenktijd, per 1/3 uit dienst (waar is dan mijn maand opzegtermijn??), ontslaguitkering 1070,- bruto.



Ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet...



Eea onder het mom van dat de voortgang van mijn project niet vlot genoeg ging. Ik ben het hier in het geheel niet mee eens. Dat heb ik ook geuit. Ook dat ik niet akkoord ga.

Functioneringsgesprekken worden bij ons bedrijf niet gevoerd, onze werkgever, tevens directe leidinggevende, is zeer agressief in zijn uitlatingen en dat maakt eea niet makkelijk nu..



Ik wil niet weg, maar zal dus wel moeten. Of ga ik maandag gewoon naar kantoor onder het mom van: " ik wil werken"..



Hoe doe je dat? Iemand ervaring?



Mijn hart klopt al in mijn keel bij de gedachte dat ik maandag daat gewoon weer achter mijn bureau ga zitten...
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Vaststellingsovereenkomst dus



Werkinhoudelijk zijn er nog heleboel details overigens, maar die waren voor de OP niet belangrijk .. Maar vragen staan vrij en ik lucht graag mijn hart antwoord graag ..
Computer says nooooo
Niet zomaar akkoord gaan, dan kan je ww recht vervallen. Win juridisch advies in!
Alle reacties Link kopieren
Niet tekenen en juridische Hulp zoeken via rechtsbijstand, vakbond of een arbeidsjurist.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Moet ik naar mijn werk maandag? En dit bespreken?



Of blijf ik thuis en stuur eem email?





Echt erg .. Excuus voor de wellicht domme vragen.. 43 jaar en ik heb hier echt geen kaas van gegeten ..
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Niet tekenen, zoek advies!

Twee weken bedenktijd is normaal, maar dan zou je per 1/4 uit dienst gaan.

Je werk kan ook kosten voor advies vergoeden. Is vrij normaal, maar je moet er wel om vragen.



Als jouw leidinggevende geen dossier heeft over jou heeft hij vrij weinig om op te staan. Als er rechtsbijstand hebt kan het zo zijn dat de kosten worden vergoed van een proces door je verzekering.



Je kunt online je transitievergoeding berekenen. Weet je een beetje waar je recht op hebt. Overigens ga ik er van uit dat je een vast contract hebt?



Bel morgen juridisch loket!
Alle reacties Link kopieren
Wat als ik de vast­stel­lings­over­een­komst niet te­ken?



Je bent nooit verplicht om een vaststellingsovereenkomst te tekenen. Laat je niet onder druk zetten om direct te tekenen, en neem gerust de tijd om te onderhandelen of advies in te winnen. Als je niet tekent, blijft je arbeidsovereenkomst gewoon geldig. Wil je werkgever het ontslag doorzetten, dan moet hij het UWV of de kantonrechter inschakelen.

https://www.flexxvandas.n ... gsovereenkomst-niet-teken
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ok bedankt!



Transitievergoeding 0,-, korter dan 2 jaar in dienst. Wat dat betreft wordt denk ik al een (magere) handreiking gedaan..
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft geen dossier inderdaad, het komt echt als een volslagen verrassing!
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Dat is schrikken en balen.



Geen energie meer stoppen in het er perse willen blijven werken. Maar een goede adviseur zoeken die met je mee kijkt of je ww rechten met die overeenkomst om zeep geholpen wordt en kijkt waar je nog meer over kunt onderhandelen.

Heel goed dat je hebt aangegeven dat je er niet mee akkoord bent. Morgen direct even contact met een adviseur zoeken, soms kan het ook raadzaam zijn om je reactie op papier vast te leggen en toe te sturen.



Vakbond, rechts bijstandverzekering, juridisch loket.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde gehad paar jaar terug. Ging nietsvermoedend naar een werkoverleg met manager die elke 2 weken plaatsvond. Ze gingen afscheid van me nemen, ik begin te lachen want dacht dit is een grap. Niet dus...eerst wegens onvoldoende functioneren, 5 minuten later wegens werken onder mijn niveau en 'ik kon toch meer dan dit'. Heel bizar.

Gelukkig had ik HRM kennis en heb direct een arbeidsrecht advocaat erop gezet. Ik had namelijk wel allemaal positieve functionering en beoordelingen. Nog nooit iets gebeurd waardoor ik dit zag aankomen.

ik was zo boos en zo overtuigd van mijn recht dat ik het bij de rechter wilde laten komen. Uiteindelijk heeft de advocaat het geregeld en ben ik er met een afkoopsom en dus ook vaststellingsovereenkomst vanaf gekomen. Bedrijf heeft ook die advocaat kosten moeten betalen, dat hadden we in de onderhandelingen mee genomen.



Ik heb hier een behoorlijke tijd last van gehad, was vooral boos en ik kan heel slecht tegen onrecht. Ik ging ook even aan mezelf twijfelen, had ik dingen gemist? Had ik iets gedaan wat niet kon? Ik kon niets bedenken.

Ik ontdekte dat meer mensen binnen dit bedrijf hetzelfde is overkomen. Later bleek het telkens een goedkope vorm van reorganiseren te zijn.

Ik was in dat gesprek zo verbaasd dat ik, achteraf gezien, niet de juiste vragen heb gesteld. Ik zou niet 5 jaar later nog steeds heel graag de betreffende mensen dingen willen vragen, maar goed schiet je niets mee op.



Ik ben toen vrijgesteld van werk maar werkgever stelde in de onderhandelingen dat ik mijn vervanger moest inwerken. Vreselijk vond ik dat, maar goed het was 1 dag en toen was het klaar.

Ik heb hiervan geleerd dat een vast contract niets zegt en sindsdien maak ik me daar dus ook niet meer druk om. Ook alle contact schriftelijk doen. Zorgen dat je ww recht veilig wordt gesteld, daarvoor moet in de overeenkomst staan dat de werkgever het initiatief neemt om het op te zeggen.



Veel succes en sterkte! Het is echt niet leuk
Alle reacties Link kopieren
Ja ga wel naar je werk of stuur in ieder geval een bericht dat je je beschikbaar blijft stellen voor het verrichten van arbeid
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat knap lullig zeg.

Sterkte!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend zeg en zeker omdat je het niet aan hebt zien komen.

Je mag gerust om bedenktijd vragen. Laat in de tussentijd iemand met verstand van zaken hier naar kijken.



Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat fijn al jullie reacties zo snel, dank!



Morgenochtend dus rechtsbijstand belln, en het uwv zelf? Heeft dat nut?
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Uwv kan nu niets voor je doen. Bel je rechtsbijstand, heb je die?
Alle reacties Link kopieren
Newspaper, wat naar en herkenbaar, je verhaal!



Ik wist wel al dat het bedrijf waar ik werk(te) een 'ziek' bedrijf is, waar om de haverklap goede mensen ineens verdwijnen (en maar 25 man in dienst hé..) .. Als iemand iets niet naar de zin van werkgever doet , geniet het hele bedrijf mee van ellenlange keiharde scheldkannonades waarin mensen 'misgeboorte' worden genoemd ...



De baas, tevens creative - en managing director, heeft nu alleen nog volgzame jonge laagopgeleide mensen om zich heen, de rest is al weggebonjourd...
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Erzed: ja, ik heb rechtsbijstandsverzekering. Hopelijk doen zij ook arbeidsrecht...
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
quote:summer73 schreef op 09 februari 2017 @ 22:49:





Ik wist wel al dat het bedrijf waar ik werk(te) een 'ziek' bedrijf is, waar om de haverklap goede mensen ineens verdwijnen (en maar 25 man in dienst hé..) .. Als iemand iets niet naar de zin van werkgever doet , geniet het hele bedrijf mee van ellenlange keiharde scheldkannonades waarin mensen 'misgeboorte' worden genoemd ...



De baas, tevens creative - en managing director, heeft nu alleen nog volgzame jonge laagopgeleide mensen om zich heen, de rest is al weggebonjourd...





Haal de max hieruit maar zorg dat je er weg komt zeg.

Wat een idioterie.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:summer73 schreef op 09 februari 2017 @ 22:50:

Erzed: ja, ik heb rechtsbijstandsverzekering. Hopelijk doen zij ook arbeidsrecht...DAS/Arag behandelen allemaal arbeidsrecht. Weet je welke je hebt?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben das! Gelukkig! Ik ga meteen morgenochtend bellen.



En dan stuur ik mijn wg een mail waarin ik aan geef in gesprek te zijn en vooralsnog niet akkoord te gaan. En dan biedt ik aan beschikbaar te zijn voor werk. Dan leg ik die bal bij hen.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
had je een vast contract? Of hebben te laat ontdekt dat ze je jaarcontract niet willen verlengen?

Snap dat je flabbergasted bent, zou ik ook zijn :(
Alle reacties Link kopieren
Hoi Nienke, nee, een vaste aanstelling.



Maar ik ben al de zoveelste in het bedrijf waarbij dat van geen enkele waarde blijkt.
Computer says nooooo
Het is wel wat moeilijker geworden om medewerkers zonder dossier via de rechter te ontslaan volgens mij.

Ik hoop dat je een goede advocaat treft.

Zet maar een beetje in op een trauma en probeer outplacement los te peuteren. Dat kost zo'n 5.000 euri minimaal.

Die baas mag wel eens een lesje leren. En verder zou ik blij zijn dat ik daar zo goed weg kom. Stel je voor dat je er tot je 68ste moet blijven.
In zo'n bedrijf zou ik niet willen blijven.

Maar ik zou op dit moment niets tekenen en de rechtsbijstand of een advocaat erop los laten.



Hoor ook es bij rechtsbijstand wat je het best doet.

Er blijven werken tot er een akkoord is? Of vanaf morgen thuisblijven.

Kan mij immers voorstellen dat de sfeer de komende weken niet al te gezellig wordt als je er voorlopig blijft werken.



Hoe hebben de vorigen het opgelost? (Als je dat weet.)

Heeft iedereen direct braaf getekend?

Of zijn er die ook een advocaat hebben ingeschakeld?

En hoe dwars is het bedrijf gaan liggen?

(Ik zou immers wel geen zin hebben in maanden of jaren procederen.

Dan steek ik mijn energie liever in het vinden van een nieuwe job.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven