Werk & Studie alle pijlers

Onverwacht een vastsvereenkomst, en nu?!

09-02-2017 22:25 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week precies een jaar werk ik bij een bedrijf.



Vanmorgen kwam ik op mijn werk en wilde de manager mijn project bespreken. Gezien de inhoud van het werk is dit normaal om regelmatig te doen en ik ging dus redelijk nietsvermoedend de bespreekruimte binnen, om 20minuten later verbouwereerd naar buiten te komen met een zgn. "vaststellingsovereenkomst" in mijn handen.



Paar contractdetails: per direct vrijgesteld van werk, 2 weken bedenktijd, per 1/3 uit dienst (waar is dan mijn maand opzegtermijn??), ontslaguitkering 1070,- bruto.



Ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet...



Eea onder het mom van dat de voortgang van mijn project niet vlot genoeg ging. Ik ben het hier in het geheel niet mee eens. Dat heb ik ook geuit. Ook dat ik niet akkoord ga.

Functioneringsgesprekken worden bij ons bedrijf niet gevoerd, onze werkgever, tevens directe leidinggevende, is zeer agressief in zijn uitlatingen en dat maakt eea niet makkelijk nu..



Ik wil niet weg, maar zal dus wel moeten. Of ga ik maandag gewoon naar kantoor onder het mom van: " ik wil werken"..



Hoe doe je dat? Iemand ervaring?



Mijn hart klopt al in mijn keel bij de gedachte dat ik maandag daat gewoon weer achter mijn bureau ga zitten...
Computer says nooooo
Hoi summer,

Hier ook helaas ervaring mee gehad. Zou je graag een pb willen sturen, helaas heb je die niet aan staan..



Groeten Rockmadam
Alle reacties Link kopieren
Hoi Rockmadam, hoe zet ik mijn pb mogelijkheid aan?
Computer says nooooo
Je gaat naar het poppetje rechtsboven en dan bij instellingen kun je berichten sturen aan en uitzetten met een vinkje.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan het nu wel!
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 16 maart 2017 @ 17:39:

Jammer dat de bedrijfsarts zo een duidelijke termijn stelt. Klinkt alsof zij van overspannen uit gaat ipv burnout en zij is helderziend.

Dat vind ik ook en ik merk dat het me erg gespannen maakt.



Voor nu kan ik daar weinig aan veranderen en werk ik zo actief moeilijk aan mijn herstel.

Ik ben met yoga begonnen en mediteer dan aansluitend daaraan. Ben een absolute beginner, dus gaat allemaal enorm stram, haha ...



Ik ben heel benieuwd hoe het met de mediation zal gaan, mijn wg heeft nog niks laten horen, dus ik ga morgen een bericht sturen over dat ik graag een afspraak maak met hen om dit te bespreken, volgens voorstel van bedrijfsarts. Hij zal wel enorm balen, bij moet de arbo betalen, hij moet mij betalen zolang ik ziek ben en nu ook nog een mediator. Eigenlijk heb ik zoiets van: zodra ik beter Mbenga ik gewoon akkoord met het voorstel zoals jullie advocaat die heeft neergelegd, en ga ik het gesprek met die mediator uit de weg. Ik heb er zó geen zin meer in die mensen onder ogen te moeten komen ... laat staan daar nog in het gebouw te moeten zijn. Ik ga dan ook aansturen op een afspraak bij de mediator, hopelijk kan dat ook.
Computer says nooooo
Hey Summer, het voelt misschien nog niet helemaal zo, maar je bent heel goed bezig!!



2 maanden lijken kort, daar kan echter zo veel in gebeuren. Daarnaast stelt zij dat het conflict opgelost moet zijn voor het herstel kan beginnen. Dus relax lady, eerst stap 1 en dat is het conflict de-escaleren. Tip: laat die tijd los. Het is een richttijd, niet meer en niet minder.



Iets wat echt helpt is breintraining. Zelf gebruik ik de app van BrainHQ. Een speelse manier om je focus, geheugen, waarneming, beslissingssnelheid te vergroten en tegelijkertijd je hoofd opgeruimd te krijgen. Ook erg leuk om met kinderen te doen (geen idee hoe oud je meiden zijn).

Hou ook hier de tip van de eierwekker aan: steeds een korte periode, die overzichtelijk is en ruim haalbaar is.

En ik weet dat veel mensen dit onwijs stom vinden, maar beloon jezelf. Sta even bewust stil bij het feit dat je het toch maar hebt klaargespeeld. Zet een potje neer en elke keer als je iets hebt gedaan wat goed is voor je herstel, dan doe je er 10 / 20 of 50 cent in.



En als laatste tip: schrijf van je af. Niet typen, maar schrijven. Schrijven doe je bewuster en nauwkeuriger. Op deze manier komt het uit je hoofd.



Succes bij de psycholoog!
Amber, wat naar zeg. Eigenlijk saboteert je werkgever jouw reïntegratie door je en de toegang te weigeren en gebruik te maken van communicatiemiddelen die jij niet tot je beschikking hebt.

Fijn dat hij een gesprek zonder ondersteuning wil, maar daar hoef je (volgens mij) niet mee akkoord te gaan. Vinden zij van wel, dan zou ik gaan en alleen luisteren, samenvatten en vragen stellen. Als ze input van jou willen "na overleg met mijn jurist / advocaat zal ik mijn reactie aan jullie mededelen".



Heel veel beterschap en succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb last van paniekaanvallen dus ik ga er zonder jurist sowieso niet heen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hier deze week reactie gehad van de jurist op het voorstel. Gelukkig staat ze echt aan mijn kant en wuift ze, net als mij, de meeste punten van tafel. Ze gaat nu een reactie en nieuwe overeenkomst opstellen want die van wg zou van alle kanten juridisch niet in orde zijn. Ben benieuwd!



Summer ik herken wat je zegt maar idd laat de tijd los. Ik voel me ook schuldig dat ik straks mss wel 1,5 jaar thuis zit op kosten van wg. Voelt echt niet lekker maar als ik even terug denk naar hoe dit is ontstaan, dan wordt het wat draaglijker en begrijpbaar. Je hebt hier zelf niet voor gekozen en waarschijnlijk ook totaal geen aandeel in gehad. Dat is het risico van de wg als hij zo met zijn werknemers om gaat en ja dan is de situatie idd niet gunstig maar dit had wellicht voorkomen kunnen worden had wg dit op een andere manier aangepakt meteen. Als ik zo denk dat voel ik me al meteen niet meer schuldig maar juist terecht dat wg nu maar even op de blaren moet zitten..voor hun is dit een relatief klein bedrag wat ze moeten betalen en voor mij is de schade vele malen groter, niet in geld uit te drukken.



Amber: zou ik ook niet doen. Toen ik daar zat met mijn angstklachten kreeg ik de helft nog niet eens mee, mezelf verdedigen is al helemaal onbegonnen werk.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle: dankjewel voor je fijne reactie Daar heb ik veel aan! Ik heb de app gedownload en ga straks de stad in voor een opschrijfboekje.. Dat lijkt me idd een goed idee..



Wat fijn dat je jurist het zo goed op pakt, cupcake! Hopelijk komen jullie er goed uit. Wanneer gaan jullie tegenvoorstel doen?



Heel eerlijk gezegd is de tijd voor mij een belemmering omdat ik voor mijn thuisfront zsm weer de oude wil zijn, emotioneel beschikbaar voor mijn kinderen en man en ook weer inzetbaar voor ander werk. Mijn werkgever kan me de pot op, wat dat betreft. Daar heb ik weinig schuldgevoel over. Als ik nu terug denk dat ik ook aan mijn 'manager' een aantal keren al had aan gegeven dat ik mij niet lekker in mijn vel voelde met de huidige werkzaamheden en dat ik het gevoel had dat er iets veranderd was in het contact en dat ik graag hoorde of dat klopte en wat we eraan konden doen ... Ze hebben zelf geen enkele poging gedaan tot de-escalatie.. Achteraf bezien hebben ze het juist bewust laten escaleren!



Ik maak me op zich zorgen dat de arbo arts zo duidelijk heeft gesteld dat naar verwachting het na 2 maanden weer helemaal goed met mij zal gaan. dat vind ik in het licht van nog aankomende onderhandelingen niet handig.. Als ik straks de ww in ga (ik krijg maar 3 maanden omdat ik voor deze baan altijd zzp-er was) moet dat geen verlengd ziekteverlof zijn, maar moet ik volledig inzetbaar zijn in een nieuwe baan. Dat lijkt me nog best een uitdaging.



Maargoed. Nu eerst een mail aan wg sturen voor een afspraak voor mediation, zij hebben nu natuurlijk helemaal niets laten horen ...



Eigenlijk ga ik t liefst gewoon akkoord met het voorstel zoals laatst door hun jurist neergelegd, zodra ik beter gemeld ben door Arbo. Heb helemaal geen behoefte nog een x alles te bespreken maar dan nu met een mediator...
summer73 wijzigde dit bericht op 20-03-2017 10:21
Reden: typo
% gewijzigd
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Summer hier is ook het belangrijkste punt dat ik volledig hersteld wil zijn op het moment dat de opzegtermijn ingaat. Het moet idd niet zo zijn dat ik vanuit hier de ww of ziektewet in vloei en het me dan maar mag uitzoeken. In principe is er nu stellig gezegd dat ongeacht de situatie ik per 1 december uit dienst treed.



Vandaag reactie van de jurist en ik ga voor een intake naar een loopbaancoach maar echt blij ben ik daar nu niet mee. Timing is voor mijn gevoel heel slecht omdat ik dalijk 16 weken met verlof ben. Nja ik heb dan in ieder geval wel de wens van wg vervult haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zelfs dat je dan met de ww een probleem zou kunnen krijgen, of niet??

Ben benieuwd naar de reactie op jullie tegenvoorstel! Hopelijk wordt het niet zo'n ellenlang getouwtrek!



Hier volgens advies alles in een boekje opgeschreven, met een pen.. en nog niks gehoord van werkgever omtrent mediation. Ik heb hen gisterochtend vroeg bericht gestuurd n.a.v. advies arbo arts..



Intussen werk ik door aan herstel: yoga / meditatie / doktersbezoek / wandelen ... alles op maximaal 80%, naar advies van de arbo arts. Moet zeggen dat het zo redelijk te handelen is, ondanks dat ik me nog erg rot voel sommige momenten. Met name het gevoel dat ik psychisch gewoon niet spoor. Huisarts heeft aan dat dat écht écht écht normaal is ...
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Voor ww moet je volledig geschikt zijn voor het werk dat je voor ziekte deed.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoest met je, viva- amber?
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Redelijk ik ben een paar dagen bij mijn ouders geweest. Ik heb kleren gebracht en een kast in elkaar gezet. Het is daar wel gezellig. Ik ga er een paar maanden wonen omdat ik straks tussen 2 huizen in zit. Ik doe meestal iets in de ochtend zoals boodschap, schoonmaak of een doos inpakken. Het is nu rustig vanuit mijn werkgever. Ik slaap nog in de middag. Mijn hoofd lijkt iets meer helder te worden al blijf ik op mijn hoede richting mijn werkgever.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, dat weet ik. Zodra het traject bij de psycholoog is afgelopen verwacht ik weer 100% te kunnen werken. Dan eerst nog zwangerschapsverlof en dan zitten we in december en dan gaat alles wat betreft het werk pas lopen als het lukt.



Vandaag bij een loopbaancoach geweest, weet niet wat ik daar van moet vinden...
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij lastig om in deze situatie een gezin te hebben. Kunnen opa's en oma's nog bijspringen, summer?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als ik me heel slecht voel is het indd niet fijn, maar aan de andere kant juist heel goed om een vast ritme van de dag te houden..

Ik heb wel voor piekmomenten wat extra oppas, bv als ik tijdens de middagslaap van de jongste tegelijk met de oudste naar hockey moet, dat is een heel gedoe.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Cupcake: eerst maar goed hetstellen, dan sta je ws ook meer open voor zaken als loopbaancoaches etc... Maar was dus niet per se negatief, als ik het goed begrijp?
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Viva-amber: klinkt alsof je in elk geval voor jezelf nu een prettig ritme gevonden hebt..

Wel spannend nu ook in deze situatie de extra stress van een verhuizing erbij!
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Nu bijna een week geleden dat ik bij de arbo was. Nog 2 weken de tijd om met elkaar middels mediation eruit te komen en wg heeft nog niks laten horen...



Maakt voor mij alleen maar te meer duidelijk dat ze echt een spelletje aan het spelen zijn en mij iig niet geloven dat ik nu echt ziek (ervan) ben ... Wel meteen de arbo langs sturen voor huisbezoek, maar nu bijna een week laten wachten op een reactie. Het wordt voor mij dan ook bijna onmogelijk om iemand mee te nemen naar het gesprek om mij te steunen. Dat had de arts aangeraden, maar degenen die kk daarin vertrouw, werken zelf natuurlijk ook.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Nee het was niet negatief was zeker een prettig gesprek alleen ja ik ben erg nuchter maar ook heel erg doelgericht. Voor mij hoeft dat allemaal niet zo, ik kan prima zelf solliciteren en mezelf verkopen. Van de andere kant als ik begeleiding krijg, liefst dan wel zo minimaal mogelijk, betekent dat ook dat ik meer kansen krijg, langer doorbetaald etc. Volgens de jurist en loopbaancoach moet ik zeker een traject gaan doen, het hoeft dan niet zo intensief te zijn. Mja als ik dan denk een traject duurt ongeveer 6 maanden pff dan zit ik meer te denken van jeetje dan zou ik pas zomer 2018 uiterlijk weer een baan hebben. Het heeft z'n voor- en nadelen alle opties. Het maakt het allemaal wat ingewikkeld maar ik ben ook, mede door therapie, echt nu voor mezelf aan het opkomen. Ik merk het aan alles!

Ik durf en probeer wat meer op te staan tegen familie bijv en wat meer mijn eigen gevoel en ding te doen ipv altijd maar voor anderen te jagen en te hollen. Ook dit met die coach, nu is gewoon niet het moment om me daar in te verdiepen en dat moet ik dan ook gewoon maar niet doen.



Ik vond het ook fijn om toch een ritme te hebben. Eerst was ik zo moe en lukte dat gewoon niet. Nu ben ik standaard om 7 uur wakker en ontbijt ik samen met partner voordat hij gaat werken. Ik probeer wat creatieve dingen te doen maar ben wel wat beperkt qua energie en buik die nu begint toe te nemen haha
Alle reacties Link kopieren
Lastig summer! Het zou zomaar eens kunnen zijn dat ze helemaal niet reageren op het voorstel of misschien op het uiterste van de deadline.. Ik ben benieuwd hier gaat deze week de reactie van de jurist de deur uit. Heb vanmorgen het concept ontvangen van haar. Ze is gelukkig fijn concreet en volledig voor mij aan het werk zeg maar. Dat voelt fijn maar doordat het zo concreet is ben ik toch angstig. Het is nooit mijn manier van communiceren geweest. Het is al meteen zo zakelijk, dwingend en 'to-the-point' zeg maar. Ik ben veel te lief en zachtaardig dus dit is toch wel lastig. Ik moet het maar zoveel mogelijk loslaten en vertrouwen dat de jurist het allemaal goed weet op te pakken maar ook dat wg mij geen verwijten of raar gaat aankijken, daar ben ik nog het meest bang voor.
Alle reacties Link kopieren
Die termijn van 2 maanden is een prognose van de bedrijfsarts hè, geen datum dat je hersteld gemeld wordt. Ik zou proberen daar anders naar te kijken: de bedrijfsarts verwacht dat je je na 2-3 maanden weer een stuk beter voelt, dit kan die arts zeggen uit ervaring met alllll die andere mensen die daar geweest zijn en iets soortgelijks mee hebben gemaakt. Het lijkt me fijn om te weten dat veel mensen met jouw klachten, zich na 2 maanden een stuk beter voelen. En mocht het anders lopen, niks is met zekerheid te zeggen, dan duurt het langer. Maar je wordt echt niet hersteld gemeld zolang je ziek bent!
Alle reacties Link kopieren
quote:summer73 schreef op 22 maart 2017 @ 11:16:

Nu bijna een week geleden dat ik bij de arbo was. Nog 2 weken de tijd om met elkaar middels mediation eruit te komen en wg heeft nog niks laten horen...



Maakt voor mij alleen maar te meer duidelijk dat ze echt een spelletje aan het spelen zijn en mij iig niet geloven dat ik nu echt ziek (ervan) ben ... Wel meteen de arbo langs sturen voor huisbezoek, maar nu bijna een week laten wachten op een reactie. Het wordt voor mij dan ook bijna onmogelijk om iemand mee te nemen naar het gesprek om mij te steunen. Dat had de arts aangeraden, maar degenen die kk daarin vertrouw, werken zelf natuurlijk ook.



Ha Summer,



jaaaren geleden zat ik in een dergelijke situatie (vaststellingsovereenkomst i.c.m. een zo-goed-als burn out). Hoewel het voor iedereen anders is, knapte ik enorm op van het idee om 'te vechten voor mijn gelijk'. Ik lees dat je zonder energie bent, en aan het wachten ben tot je wg met de volgende klap (arbo, geen afspraken maken) komt. Ik wil je graag iets in overweging geven en kijk maar of je er iets aan hebt: wat zouden JOUW voorwaarden zijn om daar weg te gaan?



Bijvoorbeeld 4 maanden salaris mee, een cursus/opleiding met certificaat? Hoeveel tijd heb jij in jouw markt nodig om een nieuwe baan te vinden? Neem die tijd + 2 maanden om even los te komen van alles en vraag dat aan transitievergoeding. Bedenk dat het je wg ook wat waard is als jij zonder veel extra gedoe weg gaat. Je hebt dan ZELF de touwtjes in handen. Wel even checken wat het met je uitkering doet... Maar ik zou liever een half jaar een uitkering aanvullen met de vergoeding, lekker van de komende zomer genieten en met een leeg hoofd solliciteren, dan in deze vervelende energieslurpende omstandigheden blijven hangen. Dan desnoods een paar maanden wat minder te besteden hebben en extra met mijn kinderen spelen :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven