Werk & Studie alle pijlers

Onzeker over het schooladvies van de basisschool..

18-01-2017 18:03 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna klaar met een hbo studie, hiervoor heb ik mbo niv 4 opleiding afgerond. Het ging allemaal wel goed ,zonder blijven zitten heb ik het gered zowel leren als verslagen, maar ik ben onzeker over het schooladvies dat ik had gekregen vanuit de basisschool, namelijk vmbo-b. Ik ben wel meteen overgestapt naar vmbo-k op de middelbare school. Klopt het schooladvies dat ik toen had gekregen (vmbo b) wel of niet en heeft dit advies te maken met iq? Dit zijn allemaal vragen waarover ik twijfel en mezelf onzeker maak ofzo..
Alle reacties Link kopieren
Maak je je daar nu nog steeds druk om? Waarom?



Ik kreeg vbo advies, ben toch naar de mavo gegaan. Toen naar mbo en daarna hbo. Denk je dat ik na al die jaren me nog druk zit te maken over wat 1 man ooit over mij gezegd heeft?

Nee hoor, je kan er eventueel juist trots om zijn. Dit heb je toch maar mooi bereikt!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Je bent inmiddels heel wat jaren verder.....aangezien je bijna klaar bent met je HBO studie.

Waarom nu dubben over dat advies?

Je hebt inmiddels bewezen het HBO niveau meer dan aan te kunnen. Heb vertrouwen in jezelf. Nog even en je hebt een diploma op zak, dat telt. Naar dat advies zal niemand vragen, de rest van je leven zal dat niet ter sprake komen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt bijna je HBO afgerond en twijfelt nu over het advies wat ze je op de basisschool hebben gegeven.



Waarom?

Wat is het nut?

Had je anders 3 jaar eerder klaar geweest met je studie ofzo?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Joh zo'n advies is gebaseerd op gemiddeldes en moet je je niet blind op staren. Ik had op de basisschool een Cito voor mavo en heb uiteindelijk met een 8 gemiddeld het vwo gehaald, met genoegen afgestudeerd en werk al jaren in een heel moeilijk vakgebied. Zo'n toets is een momentopname die gestuurd wordt door hoe je je voelt, de kwaliteit van je basisschool enz. Als je meer kan is het toch alleen maar mooi.
Alle reacties Link kopieren
Dus je bent ongeveer 24 jaar en je bent onzeker over een advies dat je hebt gekregen toen je 11/12 jaar was? De helft van je leven geleden? Zonde, niet doen. Dat advies is oud en achterhaald. Je hebt nu toch bijna een HBO opleiding afgerond?
Alle reacties Link kopieren
Waarom maak je jezelf onzeker. Je hebt een advies gekregen en dat niet gevolgd en nu doe je hbo. Prima toch.

En of dat advies klopt kunnen wij niet beoordelen. Misschien dacht men vroeger dat jij niet het doorzettingsvermogen of wat dan ook had om hoger te gaan. Soms kan men zich vergissen in het beeld wat men heeft van een kind. Laat het los, en als deze opleiding is wat je graag wil prima. Als je wil mag je de onderwijzer van vroeger in gedachte nog eens uitlachen omdat hij het niet zag, en verder lekker doorgaan met je leven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Dit is problemen zoeken. Wees blij met wat je hebt behaald.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Let it goooooo
Alle reacties Link kopieren
Waarom doet dit er nu nog toe?
Och lieverd, ongeveer een kwart van de schooladviezen klopt niet met het niveau waar de leerling na drie jaar op zit. In 25% van de gevallen is het advies dus niet goed geweest. En los daarvan ontwikkelen mensen zich altijd, iedereen die zin heeft kan doorleren. Jij ook dus
Overigens kan een mens zich ontwikkelen he. En dat heb jij blijkbaar behoorlijk succesvol gedaan en opgepakt.



Ik kreeg ooit een advies om te doubleren én een lager opleidingsniveau op te pakken. Prestaties waren slecht, echter mijn inzet was dramatisch en dat was te wijten aan een zeer problematische thuissituatie.



Toen mij nadrukkelijk werd duidelijk gemaakt wat de consequenties zouden zijn heb ik me achter een oor gekrabt en besloot ik mijn toekomst, op dat vlak, niet te grabbel te gooien. Ben op eigen initiatief gaan bijleren, oefenen, bijlessen gaan volgen.....en zie daar......dit meisje heeft uiteindelijk gestudeerd en een diploma op zak waarop ik trots mag zijn. En dat geheel op basis van eigen doorzettingsvermogen en actie. Ik was een basisschoolleerlinge, en dus nog heel jong. Had weinig ondersteuning op mentaal vlak van thuis uit.





Dus externe factoren en interne factoren zijn beiden debet of pro een studieverloop.
Alle reacties Link kopieren
Als je twijfelt, zeg dan 'ja, het schooladvies klopte destijds, dat was de weg, de manier om te komen tot waar je nu bent'.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Wat gek.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik heb de schooldirecteur overigens uiteindelijk bezocht en hem mijn diploma laten zien van de afgeronde studie. Hij was zeer verheugd en had dat nooit verwacht. Was dus erg leuk....én nog eens contact én een trots gezicht.
Alle reacties Link kopieren
Hier moet je echt niet onzeker over zijn!



Ik kom uit een gezin van vier kinderen, alle vier hebben we na de basisschool vmbo advies gekregen.

Kind 1; advies was in eerste instantie vmbo gemengde leerweg, is na overleg met ouders bijgesteld naar theoretisch, na één jaar theoretisch overgestapt naar havo, vervolgens hbo gedaan.

Kind 2; advies was vmbo theoretisch, na één jaar overgestapt naar havo, vervolgens hbo gedaan.

Kind 3; advies was vmbo theoretisch, vmbo afgemaakt, roc opleiding gedaan.

Kind 4; advies was vmbo theoretisch, vmbo afgemaakt, twee jaar havo gedaan en diploma gehaald, vervolgens hbo gedaan.



Dus eigenlijk hadden ze het bij 3/4 van ons te laag ingeschat.
Alle reacties Link kopieren
quote:SanPellegrino schreef op 18 januari 2017 @ 18:08:

Dus je bent ongeveer 24 jaar en je bent onzeker over een advies dat je hebt gekregen toen je 11/12 jaar was? De helft van je leven geleden? Zonde, niet doen. Dat advies is oud en achterhaald. Je hebt nu toch bijna een HBO opleiding afgerond?Ja klopt bijna afgerond, maar ja wel laag begonnen denk ik dan..
Lieve meid, jij bent zo ver gekomen! Daar mag je zo trots op zijn!



Die school heeft een advies gegeven. Misschien klopte het toen wel en heb jij je opgewerkt. Misschien klopte het niet, omdat er toen nog niet uit kwam wat er in zit.



In beide gevallen: laat het gaan. Wees trots op waar je nu bent!
Je brein ontwikkelt zich nog verder he. Op het moment dat je het advies kreeg was dat misschien het best passende advies (of niet, gebeurt ook) maar dat wil niet zeggen dat dat altijd je niveau blijft. Ik begrijp niet dat je je daar nú nog druk over maakt
Jij weet iig wat hard werken is!
quote:Starr122 schreef op 18 januari 2017 @ 18:49:

[...]



Ja klopt bijna afgerond, maar ja wel laag begonnen denk ik dan..Een van mijn collega's is hoogleraar. Professor is dat. Hij is begonnen op de mavo
Het mooie van ons schoolsysteem is dat je veel verder kunt komen dan oorspronkelijke adviezen! Ik zou me echt niet druk maken over dat advies. Misschien had je je dag niet toen je de cito-toets maakte, misschien zat je op een slechte basisschool, misschien hebben je leerkrachten je steeds onderschat? Allemaal mogelijkheden. Jij hebt al lang laten zien wat je waard bent, wees trots op jezelf! En succes met afstuderen!
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 18 januari 2017 @ 18:07:

Je hebt bijna je HBO afgerond en twijfelt nu over het advies wat ze je op de basisschool hebben gegeven.



Waarom?

Wat is het nut?

Had je anders 3 jaar eerder klaar geweest met je studie ofzo?Nee, maar dat ik met een laag niv ben begonnen en alsof dat gewoon mijn niv is en blijft ook al ben ik ver gekomen
quote:Starr122 schreef op 18 januari 2017 @ 18:58:

[...]Nee, maar dat ik met een laag niv ben begonnen en alsof dat gewoon mijn niv is en blijft ook al ben ik ver gekomenMisschien was het toen je niveau, misschien was het een verkeerd advies. Dat is nu moeilijk te achterhalen. Gelukkig zijn mensen in staat zich te ontwikkelen en te groeien. Jij hebt dat op een geweldige manier gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop een ding, dat je het niet jarenlang je ouders voor de schoenen gooit. Met de woorden, jullie hebben naar de schooldirecteur geluisterd terwijl ik veel beter kon, het is jullie fout geweest dat ik toen..

Ik hoop niet dat je dit constant bij je ouders blijft herhalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven