Werk & Studie alle pijlers

Overledenen verzorgen, wie heeft hier ervaring mee?

25-09-2013 20:52 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



zoals de titel al zegt : ik heb een vacature gezien bij een uitvaartorganisatie hier in de buurt. Hier hoort ook het verzorgen van de overledenen bij. De vacature spreekt me aan en je krijgt een vast contract, maar ik twijfel over het verzorgen, of dat iets voor mij is.



Wie heeft er ervaring met dit werk en wil zijn / haar ervaringen delen?

Wat moet je precies doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring, maar waarom bel je het bedrijf niet gewoon en vraag je of ze iets meer kunnen vertellen over de inhoud van de functie?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het mooi werk maar dat is heel persoonlijk

Wat is het voor functie, wat moet je verder doen?

Als werken in de uitvaartbranche je aanspreekt dan heb je toch sowieso al geen bezwaar tegen dode mensen lijkt me?.

Volgens mij was hier niet heel lang geleden een zelfde topic met deze vraag, misschien daar eens lezen?
http://www.uitvaart.nl/in ... erzorging-van-overledenen



alleen link is voldoende..
Alle reacties Link kopieren
Ik een beetje, mijn man doet dat in het weekend
Alle reacties Link kopieren
Heb je het ooit zelf gedaan? Ik weet wel bepaalde elementen waarom ik het niet zou willen doen als beroep, maar misschien moet je eens gaan praten met het bedrijf. Als onderdeel van mijn beroep heb ik er minder moeite mee trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Besef je goed dat je ook te maken hebt met het verzorgen van mensen die zijn overleden als gevolg van een ongeluk oid, en die er niet meer intact uit zien. Aan de verzorger de taak om de overledene zo 'mooi' mogelijk er uit te laten zien voor de nabestaanden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zelf heb een hoop ervaring hierin.

Ik vond het altijd een bijzonder moment, het laatste wat ik voor de persoon kon doen.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig gister een begrafenis gehad en toen hadden we er na afloop nog over dat het me een heel moeilijk maar ook mooi beroep lijkt. het ging hier om iemand die door een hartaanval gestorven was, jong, en in ziekenhuis er erg slecht uitzag. In de kist zag ze er uit zoals wij haar kende. Het lijkt me enorm mooi als je nabestaande dat kan geven, dat ze met een mooi beeld afscheid kunnen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt in een blog het vak van uitvaartverzorger op een mooie en respectvolle manier beschreven, ook de minder mooie kanten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met mensen die terminaal zijn en gaan overlijden.

Ik kan heel goed omgaan met het komende overlijden, de begeleiding van de persoon die op sterven ligt en ook de familie.

Maar om eerlijk te zijn vind ik het afleggen niet zo fijn, kan niet zeggen waarom niet maar zo voel ik het.

Maar dat zegt helemaal niks over hoe jij dit zou vinden, ik heb vele collega's gehad dit dit juist wel een heel "mooi"stukje zorg vinden.

Om te weten hoe jij dit ervaart moet je het eigenlijk gewoon eens doen/meemaken.

Ik kan me ook voorstellen dat het heel veel voldoening geeft als de overledene er mooi bij ligt, dat is voor nabestaanden ook heel en heel belangrijk. Zo kan je echt iets positiefs bijdragen in een verdrietige periode.

Misschien kan je vragen of je er een keer bij mag zijn om te zien hoe dat in zijn werk gaat? De mensen die ik ontmoette die dat werk doen het heel erg graag.

Laat je weten wat je gaat doen? Succes!
Ik denk dat je gewoon een keer een dag mee moet lopen om te kijken of het iets voor je is. Of inderdaad eerst bellen kan ook. Ik denk dat je het wel moet kunnen vinden met je collega's om het werk 'leuk' te houden.

Het lijkt me een mooi gebaar om iets voor een overledene en nabestaanden te kunnen betekenen maar je moet het wel kunnen. Ik zou er persoonlijk niet gelukkig van worden maar dat ben ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad vragen of je een dag mag meelopen. Zij zitten ook niet te wachten op iemand die na aanstelling toch niet geschikt is voor het vak, en grote kans dat ze de interesse ook op prijs stellen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ervaring met het verzorgen van enkele overledenen ( familie en beroep)

Ken ook iemand die uitvaartbedrijf heeft en idd wat Himalaya ook zei het is niet alleen alsngevolg van ziektekosten of ouderdom.



Wat ik hoor van diegene is dat bv de ongelukken ( auto, vliegtuig egc) erg heftig zijn. Of kinderen ook moeilijk lijkt me..



Zelf vond ik het afleggen prettig maar dat is omdat ik diegene goed kende , om waardig afscheid te geven. Of je datberoepsmatig zou kunnen is ietsheel persoonlijks. Ik zou inderdaad contact opnemen met het bedrijf voor meer informatie.



Succes met je beslissing. Erg fijn dat er mensen zijn die dit willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Het verzorgen van de overledenen zal het grootste deel van de werkzaamheden zijn. Dit is een stukje uit de vacaturetekst:



als medewerker uitvaartcentrum werk je zowel vóór als achter de schermen mee om de uitvaart conform de wensen en wettelijke voorschriften te laten verlopen.



Je houdt je voornamelijk bezig met het verzorgen van overledenen en het ontvangen en begeleiden van rouwbezoeken

Je verwerkt administratieve zaken in de computer en verkoopt herinneringsproducten

Je helpt bij het onderhoud van het gebouw
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij ook mooi werk en ik vind het niet eng om een dode te zien. Maar moet je bijv. ook echt mensen aan- en omkleden, en wassen?

Moet je mensen in hun kist leggen ?
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 JA dat hoort er allemaal bij.. Van sokken aandoen , tot incontinentiemateriaal tot aan lippen stiften , haar in de krullers doen , scheren , gebit poetsen en in de mond doen , nagels lakken etc etc etc..
Alle reacties Link kopieren
Ja, bij verzorging hoort wassen en aankleden etc. Wat dacht jij dat daar onder verstaan wordt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ook kan een lichaam zolang in het water hebben gelegen dat jij er voor moet zorgen dat het nog aantoonbaar is.

Pacemakers die verwijderd moeten worden , monden die evt dicht genaaid moeten worden of ogen die dichtgeplakt moeten worden..



Klinkt heel luguber is het niet , maar je moet het wel ff doen..
Alle reacties Link kopieren
Sorry als ik de vraag wat onhandig stelde, ik probeer me er gewoon verder in te verdiepen om te zien en te ontdekken of het iets voor mij is.
Alle reacties Link kopieren
quote:love2dance schreef op 25 september 2013 @ 21:16:

... en idd wat Himalaya ook zei het is niet alleen als gevolg van ziektekosten of ouderdom. Nou van de ziektekosten zou je toch ook een hartstilstand krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vragen of je een dag mee mag lopen , ik kom uit de zorg.. Ik weet wat het is om een overledene te verzorgen. Zowel van overleden bewoners van mijn afdeling als van mensen die overleden waren en in het mortuarium van het ziekenhuis terecht kwamen.

Daar heb ik ook regelmatig ingevallen. Ik vond het super bijzonder om mee te maken en veel dingen geleerd.



Maar ook ik heb wel eens naar de gootsteen moeten rennen omdat ik over mijn nek ging van bepaalde geuren of van het zien van een bepaald lichaam dat er nou niet zo mooi meer uitzag (bv in het water gelegen)

Ook dat ging *wennen*.. Maar vind wennen niet zo'n goed gekozen woord.. Je leerde er mee omgaan..

een baby of jong kind wat is overleden aan een ziekte of ongeluk of gewoon zomaar.. Die dingen wennen nooit , nog steeds na al die jaren dat ik het doe blijf ik er een brok van in mijn keel houden..

Ene kant baal ik daar wel eens van , sta ik weer een brok weg te slikken terwijl ik t kind niet eens ken.. Andere kant.. besef ik dat ik ook maar een mens ben met gevoel en ik denk ook dat wanneer je alles in dit werk met een ijzeren hart en stalen gezicht kan doen.. Dan denk ik zelfs dat je niet geschikt bent voor dit werk.. Juist doordat je er gevoel bij hebt maakt het je mens en een goed verzorgende van overledenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat werk gedaan. Wat wil je precies weten?

Je mag me ook een prive bericht sturen als je gevoelige vragen hebt. Het is nl niet alleen maar mooi werk.

Ik ga niet graag in detail hier, maar dat snap je vast wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verschillende mensen dood gezien, zowel mijn nichtje van 12 die aan de gevolgen van kanker stierf, als mijn oma van 95.

De enige keer dat ik het wat eng vond was bij een tante die thuis opgebaard lag. Het koelsysteem in / onder de kist sloeg om de zoveel minuten aan waardoor het lichaam dan even trilde.

Wat me bij mijn oma opviel was dat ze bijna bevroren aanvoelde, zij stierf tijdens een erg warme zomerdag (ruim 25 graden).

Mijn nichtje lag ook thuis opgebaard. Maar dat kon maar vrij kort omdat zij medicijnen slikte, hierdoor ging haar gezicht opzwellen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je overledenen voorzien van incontinentiemateriaal, Zespri? Die snap ik eigenlijk niet.



Lekt er postmortum nog urine soms?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven