Werk & Studie alle pijlers

Overledenen verzorgen, wie heeft hier ervaring mee?

25-09-2013 20:52 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



zoals de titel al zegt : ik heb een vacature gezien bij een uitvaartorganisatie hier in de buurt. Hier hoort ook het verzorgen van de overledenen bij. De vacature spreekt me aan en je krijgt een vast contract, maar ik twijfel over het verzorgen, of dat iets voor mij is.



Wie heeft er ervaring met dit werk en wil zijn / haar ervaringen delen?

Wat moet je precies doen?
Alle reacties Link kopieren
Wendy omdat o.a de kringspier ontspant en dus lichaamssappen zo verdwijnen uit het lichaam. Anders komt het in de kleding en dat is geen fijne geur en geen fijn gezicht in een mooie blank houten kist met witte bekleding. Vandaar incontinentiemateriaal..
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 25 september 2013 @ 21:03:

Hier wordt in een blog het vak van uitvaartverzorger op een mooie en respectvolle manier beschreven, ook de minder mooie kanten.Bedankt voor de link Himalaya, wat een prachtige manier van schrijven!
Niet uit werkervaring maar wel ervaring met het verzorgen van overledenen in mijn familie en kennissenkring. Ik vind het verschrikkelijk. De mond van een lijk dichtnaaien, zorgen dat de ogen dichtblijven (soms met vloeitjes) en dan hebben we het nog niet eens over de ergere gevallen zoals verkeersslachtoffers en mensen die ernstig verminkt zijn. Daar moet je echt tegen kunnen. Ik zou, als het mogelijk is, eens een paar dagen vrijwillig meelopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een keer meegemaakt, maar ik vond het ontzettend akelig en het is dan ook niks voor mij. Ik vind er ook niks moois aan, de persoon is toch al dood. Ik vind het verschrikkelijk werk!
Alle reacties Link kopieren
@neve, waarom wordt de mond dichtgenaaid?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een aantal keren gedaan in mijn vorige baan en ik vind het mooi om te doen.

Maar ik werk dan in een bejaardenhuis dus ik heb meestal mensen die op een natuurlijke manier en op mooie leeftijd overleden zijn.



Ik weet niet of ik goed om zou kunnen gaan met verkeersslachtoffers en andere nare dingen.

Ogen dichtplakken enzo vind ik allemaal niet zo schokkend, ik vind het juist prettig om te kunnen zorgen dat iemand er zo mooi mogelijk bij ligt.

Maar inderdaad, je zult ook gevallen tegen komen waarbij het niet zo mooi en geweldig is.



Het lijkt mij een mooie baan, maar of ik er voor gemaakt zou zijn? Ik weet het niet. Dat weet je pas als je er voor staat.



Ik was vroegah haske bang van dode mensen en nu ben ik juist heel betrokken bij palliatieve zorg. Het kan verkeren dus.
668, the neighbour of the Beast
Snoopy, dingen als incontinentiemateriaal, mond dichtnaaien en zorgen dat de ogen dicht blijven is redelijk standaard.

De mond kan worden dichtgenaaid om te voorkomen dat-ie openzakt. Incontinentiemateriaal is al uitgelegd. Oogleden worden dichtgeplakt of met een dingetje op de oogbol waardoor de oogleden niet meer open kunnen gaan.

Het is niet alleen maar een kwestie van mooi aankleden en haren kammen . Ik vind het fijn dat mensen dit doen en op een goede manier doen, maar het lijkt me niet zo makkelijk. Zeker niet met mensen die een ongeluk hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me altijd af waarom wij mensen daar niet zo goed tegen kunnen.. Tenminste ik vraag me altijd af waarom ik er zelf niet tegen kan! Ik kan het beredeneren, in de zin van: hij is dood, etc etc. En toch vind ik het altijd ontzettend eng. Ik krijg er zelf nachtmerries van. Ook als het familieleden zijn. Kan iemand mij uitleggen waarom? Ik weet dat het offtopic is, maar toch ben ik er benieuwd naar!
Alle reacties Link kopieren
Goh, die website laat me ook wel een paar keer slikken! Naar aanleiding van een vriendin van mij die heeft meegedaan aan over mijn lijk heb ik vorige seizoenen bekeken, daar stonden ook extra filmpjes waaronder één over het verzorgen van overledenen.



Ikzelf zou het nooit kunnen, maar wat dat betreft ben ik veel te snel een emotioneel wrak. Loop een paar keer mee voor jezelf erin te storten, weet waar je aan begint.

Als je het gaat doen wil ik je alvast vertellen dat het een van de (stille) meeste dankbare beroepen is en dat ik zwaar veel respect voor je heb (en alle andere mensen die dit beroep uitvoeren).



Edit: hier is de link, op een hele mooie en respectabele manier uitgelegd:

http://oml.bnn.nl/video/n ... 739bcd7f3e5cd0b3b3ccec792
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.
Alle reacties Link kopieren
Zou het kunnen dat het raakt aan jouw eigen angst om dood te gaan Lichtpuntjes? Ik herken in mij zelf wat je schrijft en ik ben bang voor de dood. Ondanks dat ik geloof dat het na de dood niet stopt. Het is het onherroepelijke, het plotseling er niet meer zijn, ongrijpbaar want wanneer weet je niet, het niet meer in contact kunnen komen met de mensen die je lief hebt.



Ik kan geesten voelen en als er iemand is overleden die ik ken ben ik altijd bang dat hij/zij langs komt en zich laat zien. Dat komt dan bovenop het verdriet er nog bij, angst voor het onzichtbare.
Alle reacties Link kopieren
Marels, dat is ook vooral het deel waar ik over twijfel, het zien van ernstig verminkte of gewonde mensen, zoals ik in een van de blogs lag het verzamelen van losgeraakte lichaamsdelen en 'stukjes'.

Wat gebeurt er als iemands gezicht ernstig beschadigd is? Wordt hij / zij dan niet opgebaard?
Alle reacties Link kopieren
Restauratie os soms niet opbaren. Ik moet eerlijk zeggen, bij alle vragen die je stelt vraag ik me echt zwaar af of je uberhaupt moet solliciteren. Je klinkt zo naïef nog op dit vlak. En dit werk is echt heftig. Dat kies je niet alleen omdat je daar een vast contact voor krijgt. Het is voor de meesten wel een soortement roeping.
Alle reacties Link kopieren
@ Kelso ..Hahahh autocorrectie ook ....
Alle reacties Link kopieren
Snoopy, ik heb het gevoel dat je niet moet solliciteren.

Ik kan het mis hebben en misschien ben je fantastisch in dit werk. Maar je klinkt zo naief en ontwetend.



Het is ook een hele kleine wereld en er wordt toch wel enige ervaring verwacht. Als zijnde verpleging. Of een beroep waarin je vaker met de dood en overledenen te maken hebt gehad.



Je ziet echt de meest walgelijke en vooral verschrikkelijke dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit werk inderdaad nog niet eerder gedaan, vandaar al mijn vragen. Dat neemt niet weg dat het me wel heel dankbaar werk lijkt om de overledene en de nabestaande een zo mooi mogelijk en waardig en afscheid te bezorgen. Dat er een vast contract in zou zitten is dus niet de hoofdreden dat ik er interesse in toon.
Alle reacties Link kopieren
Dat idee had ik ook scamp. Zoals ik al zei ik vind het" prettig "om te doen ( bij bekenden of mensen Die ik verzorgt had) maar de rest is toch een ander verhaal. Volgens mij weet TO inderdaad nog erg weinig van het verzorgen af aan de vragen te zien ( niet negatief bedoeld hoor) maar kan me voorstellen dat als je idd bv al in de zorg ofzo zat je eerder zo'n stap zou zetten.



# sorry crosspost#
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 25 september 2013 @ 23:13:

Ik heb dit werk inderdaad nog niet eerder gedaan, vandaar al mijn vragen. Dat neemt niet weg dat het me wel heel dankbaar werk lijkt om de overledene en de nabestaande een zo mooi mogelijk en waardig en afscheid te bezorgen. Dat er een vast contract in zou zitten is dus niet de hoofdreden dat ik er interesse in toon.

Denk je dat je om kan gaan met alles wat er bij komt kijken?

Geuren, lichaamsvloeistoffen, dode mensen poepen, plassen, braken, boeren, zuchten, kreunen, bewegen soms.

Soms heb je alleen een hoofd om op te baren.

Soms wil de familie helpen, kun je hen steunen en helpen? Kun je met veel verdriet omgaan?



Denk je dat je dode babies kunt aankleden en opbaren?



Of mensen die er echt verschrikkelijk uit zien na een ongeluk?



Monden hechten, pacemakers uit een lichaam snijden, lensjes in ogen stoppen.



Als je overal ja op hebt geantwoord dan ben je echt geschikt voor deze baan.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij scamp en fiddeldee, het is heftig werk. Onderschat ook het contact met de nabestaanden niet. Kun je het aan om veel verdriet te zien zonder zelf 'mee te huilen'? Een keer een brok in je keel kan natuurlijk best maar emotioneel worden is niet zo netjes als gastvrouw.
Mensen met ervaring: is dit soort werk vooral geschikt voor iemand die ervaring heeft in de zorg? Of is het totaal anders?
Alle reacties Link kopieren
x
Wat een mooi blog, Charlotdem!
Alle reacties Link kopieren
Had de blog een tijdje geleden al gelezen inderdaad erg mooi geschreven zonder mooier te maken dan het is.
Alle reacties Link kopieren
x
Alle reacties Link kopieren
Mocht je gaan solliciteren, lees je dan vooraf goed in zodat je bijvoorbeeld tijdens het gesprek niet hoeft te vragen of je bij de verzorging ook mensen moet wassen. Zoek uit wat er bij het vak komt kijken. Bedenk of je er tegen zou kunnen als je er een zwaargewonde overleden patiënt verzorgd moet worden. Of een baby. Of iemand die een week in het water heeft gelegen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
@Himalaya :ik stel mijn vragen - ook al komen ze soms onwetend uit de hoek - juist hier om dat soort vragen niet aan de werkgever zelf te hoeven stellen. Zodat ik enigszins beslagen ten ijs kom als ik zou solliciteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven