Werk & Studie alle pijlers

Parttime werken en dag ruilen

17-10-2013 09:57 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!



Hoe zien jullie het volgende:



Iemand die parttime werkt en op woensdag standaard vrij is, wil graag op vrijdag vrij (wil weekendje weg, dus niet ruilen i.v.m. werk).



Persoon gaat dan op woensdag werken zodat er voor de vrijdag geen verlof geschreven hoeft te worden.



Ik vind dit niet eerlijk, je houdt op die manier al je verlofdagen over zodat je lekker in de zomer 4 weken vrij kunt nemen. Iemand die fulltime werkt kan ook niet ruilen.



Graag jullie visie :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:waterkannetje schreef op 17 oktober 2013 @ 10:05:

Hahahaha wat een grappige reacties. En nee, ik werk niet fulltime.



Bij ons op de afdeling zijn er veel mensen die veel te veel verlofuren overhouden, dit zijn dus ook altijd de mensen die parttime werken en ruilen als ze een vrije dag willen hebben.



Het heeft niks met jaloezie te maken, ben gewoon nieuwsgierig of dit mag. aaah, op die manier... ja volgens mij mag dit gewoon, als je je uren maar maakt toch? Uiteindelijk werk je niet minder ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet waarom dit niet eerlijk zou zijn.



Iemand die parttime werkt heeft toch sowieso ook minder verlofuren dan iemand die fulltime werkt?



Het lijkt wel of je jaloers bent?
Alle reacties Link kopieren
Lees net dat je zelf ook part time werkt dan snap ik al helemaal niet dat je zo moeilijk doet omdat een collega een dag wil ruilen.
Alle reacties Link kopieren
En lezen is volgens mij ook moeilijk voor sommigen.



Fijne dag mensen!!
Alle reacties Link kopieren
Ik houd geen vakantiedagen over door ruilen van dagen, maar wel doordat ik adv opbouw. Gelukkig heb ik ze over, want vandaag moest ik dus vrij nemen vanwege een ziek kind.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
zolang het geen probleem geeft voor de bezetting maakt het niet uit.

Maar wij hebben ook wel eens parttimers die het dan opeisen terwijl bij ons de bezetting ivm met de vele parttimers op vrijdag zeer laag is.

Toen is er wel gezegd geen dagen meer ruilen maar alleen van je verlof opnemen.

Om te voorkomen dat er te vaak onderbezetting zou zijn op de vrijdag.



Moet wel zeggen dat het ook nog kan afhangen van je functie.

Bij de administratie afdeling gaat het makkelijker dan op de commerciële afdeling.

Mensen zijn toch gewend dat ze je op bepaalde dagen kunnen bereiken als die medewerkers dan te pas en te onpas dagen gaan ruilen dan wordt het verwarrend voor de klanten en dat is niet wenselijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo te veel verlofuren overhouden?

Ik ga 2 x 2 weken op vakantie, en nog een paar lange weekenden.

Dus ze komen heus wel op.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Wat ook vervelend is dat bijv onderaan de mail van die collega's staat: werkdagen: ma/di/do/vrij En als ze altijd (!) ruilen dan is het voor buitenstaanders niet meer overzichtelijk.



Maar goed, ik ben er klaar mee!! Bedankt voor de wel serieuze reacties :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:waterkannetje schreef op 17 oktober 2013 @ 10:16:

Wat ook vervelend is dat bijv onderaan de mail van die collega's staat: werkdagen: ma/di/do/vrij En als ze altijd (!) ruilen dan is het voor buitenstaanders niet meer overzichtelijk.



Maar goed, ik ben er klaar mee!! Bedankt voor de wel serieuze reacties :-)precies daarom is er bij ons ook een stop op dagen ruilen voor bepaalde afdelingen. uitsluitend in noodgevallen en indien er geen verlofdagen meer zijn wordt het nog een enkele keer toegestaan.
Alle reacties Link kopieren
Bikerlady dan is het altijd nog aan de teamleider/manager of hoe die figuur op haar werk ook mag heten om te bepalen of het wel of niet kan.



Niet door collega's. De collega gaat niet over de bezetting of wat handig is voor de klanten. Dat is niet haar verantwoording.



De baas wel. Als die het goed vindt wie is to dan om moeilijk te gaan lopen doen en een ander niets te gunnen.
Alle reacties Link kopieren
Sugarmiss:



Waar lees jij in godsnaam dat ik iemand iets niet gun? Ik vind dit erg bevooroordeeld van je.
Alle reacties Link kopieren
Het aantal vrije dagen is gebaseerd op het aantal dagen dat iemand werkt. Als iemand een contract heeft voor bijvoorbeeld 24 uur per week en ook 24 uur werkt, lijkt het me logisch dat er dan geen vrije dagen af gaan, ook al is er een dag geruild.



Natuurlijk kan het lastig zijn als iemand elke keer zijn dagen ruilt (inderdaad voor collega's of klanten die dan niet weten wanneer die persoon aanwezig is, of voor werk dat op een bepaalde dag gedaan moet worden). Als jij er op de een of andere manier echt last van hebt, moet je dat natuurlijk aangeven. Maar ik vind dat dat echt helemaal niets te maken heeft met het aantal verlofuren. Ik denk dat het voor collega's en leidinggevenden juist wel handig is als er geruild wordt, omdat diegene dan gewoon zijn aantal uren maakt en er geen werk hoeft te blijven liggen.



Ik werkte 32 uur per week en soms was het qua oppas voor mijn kinderen (in de vakantie of zo) wel handig als ik een dag ruilde. Niemand die daar problemen mee had, collega's deden het ook wel eens. Mijn vrije dagen kwamen echt wel op hoor, zoveel hadden we er niet.



Ik kan me echt wel voorstellen dat het je irriteert als iemand élke keer ruilt in plaats van zo nu en dan, maar dan nog snap ik niet helemaal waarom je het zo oneerlijk vindt. Dan doe jij het toch gewoon ook als het je beter uitkomt? En als iemand met jou wil ruilen en je hebt dat liever niet, gewoon zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Nou....het heeft ook nog met de bezetting te maken. Als er daardoor op woensdag meer mensen aanwezig zijn dan nodig terwijl het op de vrijdag dan ineens heel mager is qua bezetting dan is het niet vanzelfsprekend dat ze mag ruilen. Dat ze vrij wil op vrijdag mag natuurlijk maar neem daar maar verlof voor.

Dan is ruilen dus nadelig voor de werkgever.

Bij mij op het werk is het zo dat we verplicht moeten ruilen, vanwege de bezetting. Daardoor krijgen we nauwelijks de kans om verlofdagen op te maken. Beetje jammer dat we vervolgens van de fulltimers commentaar krijgen over die stuwmeren van verlofdagen die we overhouden....
quote:waterkannetje schreef op 17 oktober 2013 @ 10:22:

Sugarmiss:



Waar lees jij in godsnaam dat ik iemand iets niet gun? Ik vind dit erg bevooroordeeld van je.Je zegt in je OP dat je het niet eerlijk vindt. Dus gaan we daarop in. Als je antwoord had willen krijgen op je daadwerkelijke vraag, dan had je die moeten stellen. Hoe moeilijk kan het zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 17 oktober 2013 @ 10:18:

Bikerlady dan is het altijd nog aan de teamleider/manager of hoe die figuur op haar werk ook mag heten om te bepalen of het wel of niet kan.



Niet door collega's. De collega gaat niet over de bezetting of wat handig is voor de klanten. Dat is niet haar verantwoording.



De baas wel. Als die het goed vindt wie is to dan om moeilijk te gaan lopen doen en een ander niets te gunnen.



Ze zegt niet dat ze het niet gunt maar vraagt gewoon andermans mening over die dingen. hoeven niet meteen zo fel te worden .

Dan lijkt het bijna dat je haar, haar mening niet gunt.



Maar inderdaad een manager teamleider heeft het hoogste woord.

Maar het ligt ook aan je bedrijf bij ons luisteren ze goed naar de medewerkers, en doordat de fulltimers er last van ondervonden (doordat de commerciële mensen zo vaak dagen ruilde) is dat aangegeven bij de manager en is er een gesprek aangegaan met de collega's.

De parttimers wisten niet dat klanten en de fulltimers hier last van ondervonden, en vonden het dus ook geen probleem dit aan te passen.

Bij mij op mijn werk doen we het met zijn alle als team.



Blijft wel dat het alleen is aangepast omdat er last van ondervonden werd, als dat niet zo was geweest had het gewoon nog gekund (zoals op de administratie afdeling).
Alle reacties Link kopieren
quote:cappu schreef op 17 oktober 2013 @ 10:24:

Nou....het heeft ook nog met de bezetting te maken. Als er daardoor op woensdag meer mensen aanwezig zijn dan nodig terwijl het op de vrijdag dan ineens heel mager is qua bezetting dan is het niet vanzelfsprekend dat ze mag ruilen. Dat ze vrij wil op vrijdag mag natuurlijk maar neem daar maar verlof voor.

Dan is ruilen dus nadelig voor de werkgever.

Oké, maar dat is dus aan de werkgever. Ik snap niet dat TO zich daar druk over maakt. Het komt op mij meer over als een soort jaloezie dat collega's lekker veel vrije dagen overhouden door dat ruilen. Maar ze werken gewoon net zo hard, alleen op andere dagen.
Alle reacties Link kopieren
Vl43inder:

Iets niet eerlijk vinden is niet hetzelfde als iemand iets niet gunnen. En waarom zo'n felle reactie?? Ik stel gewoon netjes een vraag en krijg de wind van voren. Geen probleem, ik heb geen lange tenen, maar ik verbaas me er wel enorm over....
Alle reacties Link kopieren
quote:waterkannetje schreef op 17 oktober 2013 @ 10:30:

Vl43inder:

Iets niet eerlijk vinden is niet hetzelfde als iemand iets niet gunnen. En waarom zo'n felle reactie?? Ik stel gewoon netjes een vraag en krijg de wind van voren. Geen probleem, ik heb geen lange tenen, maar ik verbaas me er wel enorm over....Maar waarom is het niet eerlijk? Jij mag toch ook ruilen als je dat wilt?
Alle reacties Link kopieren
aaquamarine



"Oké, maar dat is dus aan de werkgever. Ik snap niet dat TO zich daar druk over maakt. Het komt op mij meer over als een soort jaloezie dat collega's lekker veel vrije dagen overhouden door dat ruilen. Maar ze werken gewoon net zo hard, alleen op andere dagen."



Pffff wat een vermoeiende reacties zeg. Ik wist niet dat er zulke felle mensen op dit forum zaten (kom hier voor het eerst namelijk)....
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik part-time werk doe ik dat ook. Toen ik nog full-time werkte, werkte ik ook bijv. 4x9 als ik vrijdags vrij wilde. Zo koste het mij een halve dag en minder extra werk voor collega's.
Alle reacties Link kopieren
quote:waterkannetje schreef op 17 oktober 2013 @ 10:32:

aaquamarine



"Oké, maar dat is dus aan de werkgever. Ik snap niet dat TO zich daar druk over maakt. Het komt op mij meer over als een soort jaloezie dat collega's lekker veel vrije dagen overhouden door dat ruilen. Maar ze werken gewoon net zo hard, alleen op andere dagen."



Pffff wat een vermoeiende reacties zeg. Ik wist niet dat er zulke felle mensen op dit forum zaten (kom hier voor het eerst namelijk)....Ik heb hiervoor een eerlijke en uitgebreide reactie gegeven waarin ik het helemaal niet heb over jaloezie of wat dan ook, en waarin ik ook zeg dat ik jouw kant van het verhaal best begrijp. Maar daar reageer je helemaal niet op.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag dat. Ze heeft een contract van een x-aantal uren per week, als ze met leidinggevende kan regelen dat ze die uren een keer op een ander moment werkt dan 'normaal' (dus op woensdag ipv vrijdag) is dat helemaal prima.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:waterkannetje schreef op 17 oktober 2013 @ 10:30:

Vl43inder:

Iets niet eerlijk vinden is niet hetzelfde als iemand iets niet gunnen. En waarom zo'n felle reactie?? Ik stel gewoon netjes een vraag en krijg de wind van voren. Geen probleem, ik heb geen lange tenen, maar ik verbaas me er wel enorm over....



Dat snap ik ook wel. Maar als je in je OP al vertelt dat je iets niet eerlijk vindt terwijl je zelf niet beschrijft waar je nadeel ondervindt, dan kun je wel een beetje wachten op dit soort reacties.



Je vraag is dus niet zo effectief. Ligt dat aan de antwoorden? Wat denk je zelf? Het is gewoon niet handig om een "nette" vraag vergezeld te laten gaan van een waarde oordeel.
Alle reacties Link kopieren
aaquamarine



"Maar waarom is het niet eerlijk? Jij mag toch ook ruilen als je dat wilt?"



Dat heb ik al eerder uitgelegd, maar mijn uitleg wordt niet begrepen/niet gewaardeerd. En dat is prima, maar begin niet over jaloezie, iemand iets niet gunnen blabla. Daar heeft dit helemaal niks mee te maken.



Ik stel een, voor mij, normale vraag.



Bedankt iedereen voor het reageren, ik ben er even klaar mee :-) Fijne dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dat ook weleens, soms omdat het mij voordeel oplevert, soms omdat het mijn werkgever voordeel oplevert. (Een afspraak maken op de dag die ik normaal vrij zou zijn bijvoorbeeld omdat dat collega's beter uit komt.)

Beetje flexibiliteit hoor.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven