Werk & Studie alle pijlers

Pauze

13-03-2014 15:14 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde vandaag op mijn werk dat er elke dag standaard een half uur pauze op je salaris wordt ingehouden. Dit is voor mij nieuw (ook al is het vrij gebruikelijk volgens mij), want ik had altijd baantjes waarbij je geen pauze kon nemen en waarbij dat dus ook niet werd ingehouden op je salaris. Echter vind ik dit niet zo leuk, want in de praktijk heb ik helemaal geen pauze. Ik werk dus een half uur voor niets elke dag. Nu sta ik wel het grootste deel van de tijd voor jan joker achter de balie (geen klanten), en dat zou gezien kunnen worden als pauze, maar toch voelt dat voor mij niet echt als pauze. Ik moet namelijk al die tijd tóch achter de balie blijven staan. Zitten kan niet, want de balie is zo hoog dat ik er dan niet over heen kan kijken en niet kan zien of er klanten aan komen. Barkrukken hebben we niet, en bovendien staat zitten te passief volgens mijn baas. Als mijn baas ziet dat ik even de balie verlaat om naar het toilet te gaan krijg ik al op mijn kop. Ik werk gemiddeld zo'n 6 uur aan een, soms maar 4 uur, soms 8 uur. Op zich vind ik het niet erg dat ik geen pauze heb, maar ik vind het wél vervelend dat ik dan een half uur niet betaald krijg. Als ik recht heb op een half uur pauze, dan wil ik dat krijgen ook eigenlijk. Een half uurtje dat ik gewoon even kan zitten, wat kan eten en drinken (want dat mag ook niet als ik achter de balie sta), even naar buiten kan en in het zonnetje kan zitten en een frisse neus kan halen, even naar het winkelcentrum hier om de hoek een lekker broodje oid halen...

Maar ik werk hier pas net, zit nog in mijn proeftijd, dus ik wil ook mijn eigen glazen niet ingooien door hier moeilijk over te doen.

Wat moet ik doen? Laten zoals het is: elke dag een half uur voor niks werken, of toch aankaarten? En waar moet ik het dan op gooien, dat ik dat half uur betaald wil hebben, of dat ik daadwerkelijk pauze wil? Nog zoiets trouwens: ik werk regelmatig over, omdat er dan pal voor het einde van mijn dienst ineens een nieuwe voorraad binnenkomt die ik weg moet werken. Of dat er klanten 's avonds half bezopen aan de bar blijven hangen en ik hen eerst weg moet zien te krijgen voor ik eindelijk kan gaan afsluiten... Dat krijg ik ook niet betaald. Baas zegt dat het ook weleens voorkomt dat ik eerder weg kan (1 op de 3x kan ik een kwartiertje-half uurtje eerder weg, rest vd tijd ongeveer een uur overwerken). Moet ik hier ook iets van zeggen/ iets aan doen? Ik ben hartstikke blij dat ik eindelijk werk heb, en het verdient ook zeer goed, dus wil niet ontslagen worden omdat ik moeilijk doe... Maar ik wil ook niet dat er gebruik van me wordt gemaakt omdat ik er toch niets van durf te zeggen.... Ik ben altijd min of meer eigen baas geweest, dus weet niet zo goed hoe ik hier nu mee om moet gaan nu ik wel een baas boven me heb....
Alle reacties Link kopieren
Tsja hoe oneerlijk ook, ik ben bang dat je baas denkt 'voor jou tien anderen'. En aangezien je aangeeft blij te zijn eindelijk werk te hebben, zou ik me toch een beetje gedeisd houden. Zeker nu je nog in je proeftijd zit...
Alle reacties Link kopieren
Dit staat op loonwijzer



Over pauzes is de wetgever kort en duidelijk. Als je een bepaalde tijd hebt gewerkt, heb je recht op pauze. Ook is er precies omschreven hoeveel pauze je minimaal moet krijgen. De wet bepaalt niet dat de pauze doorbetaald moet worden.



Werk je langer dan vijfenhalf uur aan één stuk, dan heb je recht op een pauze van een half uur. Je mag niet van dit recht afzien. Als je langer dan tien uur op een dag werkt, dan wordt dat drie kwartier. Dit mag worden opgesplitst in drie keer een kwartier.
Hoe lang duurt je proeftijd nog? Ik zou wachten tot die voorbij is en dan eens even met de baas praten.
Alle reacties Link kopieren
Sja ik zou toch even navragen of je voortaan dan ook een pauze krijgt nu het van je salaris afgehaald wordt. Dit is wel heel oneerlijk zo.
Officieel is dat ook geen pauze (achter de balie staan, maar het is rustig). Daar zijn gewoon regels voor. Maar betekent dit dat je in 8 uur niet naar het toilet kan, niks kan drinken en niks kan eten?



Hoe hard heb je deze baan nodig? Het is een slechte tijd en hoewel het echt niet mag denk ik ook dat jouw baas denkt 'voor jou 10 anderen'. Als je aan een andere baan kan komen en dus risico kan lopen dat dit op conflict uitloopt zou ik het zeker bespreekbaar maken met je baas. Hier zijn gewoon regels voor. Ik zou het niet te 'aanvallend' brengen, maar gewoon aankaarten, de feiten benoemen en aangeven dat je samen met je baas wil kijken hoe jullie dit kunnen oplossen. Aan zijn reactie merk je meteen hoe hij erin staat.
Alle reacties Link kopieren
Volgens wetgeving heb je na een bepaald aanta uren werken recht op pauze. Pauze is eigen tijd en wordt niet betaald. Daarbij geldt dus ook dat je wettelijk gezien dat half uurtje niet op je werkplek hoeft te blijven.



Ik ga er zelf flexibel mee om. Soms neem ik pauze wanneer er een klant is niet of later. MBT werk kijk ik niet op een half uurtje meer of minder. Het zal wel ongeveer in balans zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je nog meer collega's hebt. Hoe is het voor hun en kunnen jullie collectief naar de baas stappen om de werkomstandigheden te bespreken?



Verder zijn er officiële regels rondom pauze en werktijden. Heb je je daar al eens in verdiept?
Alle reacties Link kopieren
Dit ging bij ons ook ongeveer zo voordat het klok systeem er kwam. Nu is het zo dat je in en uit klokt en zodra je uit geklokt hebt stopt de betaling en begint je pauze en klok je weer in krijg je weer betaald. Overigens is het wel zo dat als je eenmaal uitgeklokt bent je niet zomaar weer op de werkvloer getrokken kunt worden omdat het druk is, maar uiteraard komt dit wel eens voor. Je kunt het dan wel melden maar volgens mij word er niks mee gedaan. t Is nou eenmaal het risico van het vak zegt men dan.
Ik zou, gezien je proeftijd, niet te veel drukte maken, maar wel vragen hoe dat geregeld is bij dit bedrijf: pauzes nemen en de uitbetaling. Laat maar horen dat je weet wat je er recht op hebt, zonder direct hele harde eisen te stellen. Dat kun je beter doen als je door je proeftijd heen bent.
Alle reacties Link kopieren
is dit die baan waar je je zo vreselijk in verveelt? Steeds maar even wat te doen en dan weer niets??

Dan heb je toch pauze genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Accepteren en verder solliciteren. Als je het nu aankaart gooit die baas je eruit.



Mijn persoonlijke mening: Je zou gewoon dat half uur pauze je werkplek mogen verlaten om te lunchen. Ook is het normaal dat je naar het toilet mag en wat drinkt (binnen het redelijke en zeker als het stil is aan de balie).
...
Op mijn werk in een callcenter heb ik in het totaal een uur pauze op acht uur werken. Een half uur lunch is als het ware in mijn eigen tijd, waardoor een dag van acht uur werken neerkomt op 8,5 uur aanwezig zijn. Daarnaast heb ik recht op twee keer een kwartier in de tijd van de baas. In deze pauzes mag ik natuurlijk van mijn werkplek.



Ik heb jaren baliewerk gedaan. Ook hier golden dezelfde pauzevoorwaarden en ook hier mocht ik gewoon van mijn werkplek, zelf al was er de hele dag geen fluit te doen en geen klant te zien.



Ik vind het nogal wat dat sommigen hier suggereren dat je het maar moet slikken, omdat je anders ontslagen wordt. Als jij niet opkomt voor je basale rechten als werknemer, dan zal niemand het doen. Bovendien zal je baas dan denken dat hij of zij met recht iedereen zo kan gaan behandelen. Niet te bang zijn om dit aan te kaarten! Het is niet alsof je speciale privileges eist. Vervolgens, als je je wat zekerder voelt, kun je ook eens overleggen over een zitplek. Ik vind de hele dag stil staan belachelijk en belastend.
Uh Lilalinda, als je niet naar de wc mag, niks eten of drinken, niet zitten, dan noem ik dat geen pauze, ook al heb je niks te doen.



Ik zou het denk ik pas aankaarten als je proeftijd voorbij is.
quote:papmetkrenten schreef op 13 maart 2014 @ 17:44:



Ik vind het nogal wat dat sommigen hier suggereren dat je het maar moet slikken, omdat je anders ontslagen wordt. Als jij niet opkomt voor je basale rechten als werknemer, dan zal niemand het doen. Bovendien zal je baas dan denken dat hij of zij met recht iedereen zo kan gaan behandelen. Niet te bang zijn om dit aan te kaarten! Het is niet alsof je speciale privileges eist. Vervolgens, als je je wat zekerder voelt, kun je ook eens overleggen over een zitplek. Ik vind de hele dag stil staan belachelijk en belastend.Ja, ik vond het ook erg dat ik dit zo'n beetje getypt heb, maar bij een klein bedrijf in deze tijd heb je gewoon niet zoveel kans. Als je het laat gaan werk je eraan mee, klopt, maar soms kan je er ook gewoon niet zoveel aan doen en is het simpelweg belangrijker dat er brood op de plank komt. Het zou niet moeten kunnen, maar toch gebeurt het. Aankaarten zou ik wel doen, maar als ik zou merken dat het de verkeerde kant op gaat zou ik me toch terugtrekken als ik nergens anders terecht kon binnen het bedrijf en het geld nodig had. Ik bedoel, je hebt nu niet morgen weer een andere baan in deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Sta je helemaal alleen achter die balie? Of heb je ook nog een collega?



Dan spreek je toch gewoon af dat je omstebeurten ff half uurtje een broodje eet?



Als je alleen bent daar is het nogal lastig inderdaad, maar je moet toch ook iets eten.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare vraag. Tuurlijk heb je recht op een half uur pauze
quote:jippie55 schreef op 13 maart 2014 @ 18:45:

Wat een rare vraag. Tuurlijk heb je recht op een half uur pauzeNee, dat is niet zo. Als je korter werkt dan 5,5 uur heb je geen recht op een half uur pauze. Trouwens de pauze wordt niet van je werk afgetrokken, je hebt recht op een half uur onbetaalde pauze als je meer werkt dan 5,5 uur achter elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven