Werk & Studie alle pijlers

Pesten op het werk

14-12-2014 18:36 387 berichten
Ik ben ooit aan het begin van mijn werk loopbaan slachtoffer geworden van pesten. Dit heeft 2 jaar geduurd toen kon ik er uit stappen. Dit heeft mij toen lang achtervolgd en uit eindelijk heb ik er toen professionele hulp voor ingeschakeld omdat ik echt totaal geen zelfvertrouwen meer had. Ik dacht toen nog dat het een incident was en dat het niet zo vaak voor kwam.

Daarna een andere leuke baan gevonden en ik bloeide helemaal op had ook weer plezier in mijn werk. Jammer genoeg kon ik na 3 contracten vertrekken omdat ze geen vaste contracten meer gaven.

Gelukkig daarna weer een nieuwe werk plek gevonden waar ik met veel plezier was begonnen. Maar dat plezier is maar van korte duur geweest. Binnen 2 maanden begon het met buitensluiten, verkeerde datum van werk overleg door geven, als ik mij omdraaide ineens heel hard lopen lachen en als je dan vraagt waarom lach je ineens als antwoord krijgen ow om niks. Maar zodra ik dan weer mijn rug naar haar toe keerde ging ze vrolijk verder met lachen.

Mij vals beschuldigen van diefstal naar mijn leiding gevende toe want toen de leidinggevende bij client verhaal ging halen wist die van niks want de bewuste spullen waar het om ging had ze gewoon met haar dochter mee gegeven er was helemaal geen spraken van diefstal.

Ik heb dik krullend haar maar tijdens mijn werk zit dat netjes in een staart en vervolgens nog vragen of mijn haar met een plee borstel heb gekamd om schaap blaat geluiden maken.



Ik ben hier mee naar mijn leiding gevende gegaan maar die geeft niet thuis die vind mij kinderachtig en vind dat ik mij er niks van moet aantrekken.

Maar ondertussen gaat dit gewoon door word steeds banger om naar mijn werk te gaan geen idee wat er nu weer gaat gebeuren.



Ben al druk op zoek naar een andere baan maar tot op heden nog steeds niks gevonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 14 december 2014 @ 19:53:

Lieve vrouw, je laat je op je kop zitten en je trekt je dingen aan die je je niet aan zou moeten trekken. Ik herken het, ik ben op school gepest.



Wat jij schrijft wat jij pesten noemt, dat raakt je omdat je het je laat raken. Dat ze hard lachen, betrek je op jezelf. Maar misschien gebeurt er net iets op het moment dat jij je omdraait wat niets met jou te maken heeft. En die pleeborstel, kom op meis, je weet toch dat je je daar niet druk om zou moeten maken? Als 1985 je geboortejaar is, ben je bijna 30. Lach dan mee en zeg: misschien wel, zou je ook eens moeten proberen!



Kweek een beetje olifantenhuid. Ze pesten je, omdat ze je kúnnen pesten. Omdat je je laat kennen. Omdat je niet zeker bent van jezelf. De verkeerde overlegtijd doorgeven, meteen zodra je dat merkt zeggen: dit was de eerste en ook meteen de laatste keer. Ik hoor volgende keer graag de juiste tijd en datum. Meer niet.



Echt hoor, je doet jezelf te kort door je dit soort 12 jarige acties aan te trekken.Precies dit. Ik werd ook gepest omdat ik dat toeliet. Haal je schouders op en lacht het weg, dan is de lol er zo af!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 14 december 2014 @ 19:53:

Lieve vrouw, je laat je op je kop zitten en je trekt je dingen aan die je je niet aan zou moeten trekken. Ik herken het, ik ben op school gepest.



Wat jij schrijft wat jij pesten noemt, dat raakt je omdat je het je laat raken. Dat ze hard lachen, betrek je op jezelf. Maar misschien gebeurt er net iets op het moment dat jij je omdraait wat niets met jou te maken heeft. En die pleeborstel, kom op meis, je weet toch dat je je daar niet druk om zou moeten maken? Als 1985 je geboortejaar is, ben je bijna 30. Lach dan mee en zeg: misschien wel, zou je ook eens moeten proberen!



Kweek een beetje olifantenhuid. Ze pesten je, omdat ze je kúnnen pesten. Omdat je je laat kennen. Omdat je niet zeker bent van jezelf. De verkeerde overlegtijd doorgeven, meteen zodra je dat merkt zeggen: dit was de eerste en ook meteen de laatste keer. Ik hoor volgende keer graag de juiste tijd en datum. Meer niet.



Echt hoor, je doet jezelf te kort door je dit soort 12 jarige acties aan te trekken.

Hier moest ik écht even op reageren.

Kijk nu serieus eens naar die dingen in vet die je zojuist getypt hebt. Volgens jou ligt het aan TO zelf omdat ze zich "laat" pesten. Natuurlijk, want mensen "kiezen" ervoor om gepest te worden?!

Dit zal haar zeker helpen!



Oh ja, en het feit dat je zelf gepest bent is écht geen excuus hoor.



Wat vervelend om te lezen en wat een kinderachtig vervelend gedrag.

Ik ben ook een tijdje gepest en het is inderdaad funest voor je zelfvertrouwen. Ik kwam van een werkplek waar iedereen weleens aan de beurt kwam.

Heb dat ook heel lang niet persoonlijk genomen, want dat is het ook niet. Moet je maar opletten: in dat soort sfeertjes is altijd iemand de pineut, ze hebben hun favorieten maar dat verschuift steeds.

Ik benoemde gewoon alles wat me irriteerde. 'Wil je me niet zo noemen, ik vind dat beledigend'

' ik heb geen zin in deze toon, dit gesprek is voor nu afgelopen'

Ik hoorde achteraf dat dat de pester, due zichzelf heel slim en stiekem vond, heel erg irriteerde omdat dat de spotlights op zijn stomme gedrag zette.

Helemaal als hij me dan ging napraten, alleen maar meewarig kijken en dan doorlopen of wat anders gaan doen.



Deze werksfeer past dus niet bij je, je kunt stappen nemen dat te veranderen maar ik vind je leidinggevende weinig hoopgevend.

Hoop dus snel dat je iets anders vind.

In de tussentijd maar oefenen met assertief reageren.
Mensen kiezen er niet voor om gepest te worden. Ze worden helaas het doelwit van een pester. De pester kun je helaas niet veranderen als je niet gesteund wordt. Wat je wel kunt veranderen is jouw eigen gedrag. Als het jouw minder raakt of als je assertiever reageert is het minder leuk voor de pester. Natuurlijk is het waanzinnig dat TO moet veranderen, maar de pester gaat niet zomaar stoppen.
quote:eend1993 schreef op 14 december 2014 @ 20:03:

[...]



Hier moest ik écht even op reageren.

Kijk nu serieus eens naar die dingen in vet die je zojuist getypt hebt. Volgens jou ligt het aan TO zelf omdat ze zich "laat" pesten. Natuurlijk, want mensen "kiezen" ervoor om gepest te worden?!

Dit zal haar zeker helpen!



Oh ja, en het feit dat je zelf gepest bent is écht geen excuus hoor.







Ze heeft een verkeerde datum en tijd doorgekregen voor overleg. In plaats van dat ze de persoon daarmee confronteerd: zeg, waarom heb je me onjuist geinformeerd? Gaat ze in de hoek een beetje sippen en betrekt het op zichzelf. Een volgende keer kijkt ze met angst en beven of de datum en tijd klopt, kijkt argwanend rond om te zien of de afdeling er niet tussenuit piept en vertrouwd de gegeven informatie niet meer. Dat heeft ze over zichzelf afgeroepen. Beter is het om het heft in eigen hand te nemen: geef aan dat dit de eerste en laatste keer is dat je onjuiste informatie hebt gekregen. Ga ervan uit dat de volgende datum en tijd goed is. Is het dat niet, dan geef je de persoon aan dat zij te ver is gegaan en je melding maakt. Maar je lost het gewoon niet op door niets te zeggen. Het is een vrijbrief voor de pesters om door te gaan.



En nee, ik pleit de pesters niet vrij, maar ik kan alleen maar deze TO helpen in het vinden van een manier om hiermee om te kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook gepest op het werk, en het meest vervelende vond ik het geisoleerd zijn. Mijn verhaal is wat anders dan het jouwe, maar dit was wel het punt waar ik het meest last van had.

Probeer in je team te zoeken naar mensen met wie je het goed kunt vinden, daarmee kun je ook de grip van de pester op jou verkleinen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een compleet achterlijke malloten zeg. Pesten terwijl je al de middelbare leeftijd hebt bereikt is bijzonder kinderachtig te noemen. Dat jouw werkgever jou beschildert als kinderachtig kan ik met mijn verstand niet bij.

Pesten op de werkvloer kan net zoveel psychische gevolgen hebben als dat heeft voor iemand op de basisschool of middelbare school.

Vooral in tijden van crisis proberen mensen van alles om nieuwe collega's eruit te werken. Ook zijn lieve zachtaardige mensen makkelijk doelwit.



Ik zou er melding van maken bij de bedrijfsarts en weet ik het allemaal. Mocht het ooit tot een rechtszaak komen omdat je ziek thuis zit, dan heb je in ieder geval bewijs. Mag de werkgever aantonen wat hij/zij eraan gedaan heeft.



Bij zo'n opmerking over je haar zou ik zeggen: ik heb tenminste nog een mooie volle bos haar of als het iemand met kort haar is: tenminste zie ik er niet uit als een vent met dat grasmaaierkapsel.

Ik vind korte kapsels soms hartstikke mooi, maar dat is gewoon om wat lulligs te zeggen op dat moment
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
Ik las laatst een artikel over kinderen die gepest worden. Het schijnt zo te zijn dat overplaatsen van school niet helpt. In een heel groot deel van de gevallen (percentage weet ik niet) wordt een kind op de nieuwe school ook gepest.



Het artikel wat ik las was gebaseerd op een langlopend onderzoek. Ervan uitgaande dat dat klopt, heeft het me echt aan het denken gezet. In groepen worden mensen gepest. Verander je de groep, dan wordt een ander gepest. Verandert het slachtoffer van groep, dan wordt hij in die nieuwe groep gepest.



Aan het pesten an sich kan niemand wat doen, hoe treurig ook. Ik snap het niet, maar het is zo. Dan blijft over ervoor te zorgen dat jijzelf niet de gepeste wordt en als het wel zo is, ervoor te zorgen dat leert niet te doen. Te doen klinkt onaardig, want een ander pest en jij bent slachtoffer. Het is meer de rol in een groep die je je aanneemt waardoor je slachtoffer wordt, en daar kan je wel wat aan doen.
quote:Doreia schreef op 14 december 2014 @ 19:53:

Lieve vrouw, je laat je op je kop zitten en je trekt je dingen aan die je je niet aan zou moeten trekken. Ik herken het, ik ben op school gepest.



Wat jij schrijft wat jij pesten noemt, dat raakt je omdat je het je laat raken. Dat ze hard lachen, betrek je op jezelf. Maar misschien gebeurt er net iets op het moment dat jij je omdraait wat niets met jou te maken heeft. En die pleeborstel, kom op meis, je weet toch dat je je daar niet druk om zou moeten maken? Als 1985 je geboortejaar is, ben je bijna 30. Lach dan mee en zeg: misschien wel, zou je ook eens moeten proberen!



Kweek een beetje olifantenhuid. Ze pesten je, omdat ze je kúnnen pesten. Omdat je je laat kennen. Omdat je niet zeker bent van jezelf. De verkeerde overlegtijd doorgeven, meteen zodra je dat merkt zeggen: dit was de eerste en ook meteen de laatste keer. Ik hoor volgende keer graag de juiste tijd en datum. Meer niet.



Echt hoor, je doet jezelf te kort door je dit soort 12 jarige acties aan te trekken.

Het heeft echt met mij te maken want zodra ik mij zo omdraai dat ik ze van uit mijn ooghoek kan zien dan lachen ze niet maar zodra ze door hebben dat ik echt met mijn rug naar hun toe sta begint het gelach.



Ik heb het in het begin ook echt geprobeerd te negeren of een grapje gemaakt maar het word alleen maar erger.

Als er weer een overleg is kijk tegenwoordig in de grote agenda daar staat altijd de juiste datum en tijd stip.
1985 is mijn geboorte jaar word eind volgend jaar 30
Het heeft in zoverre met jou te maken dat jij een reactie geeft die zij leuk vinden. Zij lachen om jou en jij trekt meteen je hoofd tussen je schouders en druipt af.



Bekijk het eens van deze kant: wat een energie steken ze in jou zeg! De hele tijd met jou bezig zijn, om te zien of jij je wel helemaal hebt omgedraaid zodat zij kunnen lachen! Bedenken wat ze tegen je kunnen zeggen om je je rot te laten voelen, bedenken welke acties leuk zijn om jou een hak te zetten. Man, als ze al die energie nu eens in het werk gingen stoppen?



En jij: hoeveel energie ben jij kwijt aan het reageren op deze acties? Dat is toch dodelijk vermoeiend? Als je het nu echt eens ging negeren, dat lachen. Ze stellen zich aan als een stel groep 6ers. Weten ze nu werkelijk niets beters te verzinnen dan dit? Is dit hun intelligentie niveau? Lachen als jij je hebt omgedraaid? Zie je zelf hoe volslagen belachelijk ZIJ ZICHZELF maken?



Zoek een collega met wie je goed kan opschieten en trek daarmee op. Laat deze groep links liggen. Ze zijn je energie en gepieker niet waard.
Alle reacties Link kopieren
Hup naar de arbo arts. Dit is geen gezonde werkplek voor jou.
quote:Doreia schreef op 14 december 2014 @ 20:11:

[...]





Ze heeft een verkeerde datum en tijd doorgekregen voor overleg. In plaats van dat ze de persoon daarmee confronteerd: zeg, waarom heb je me onjuist geinformeerd? Gaat ze in de hoek een beetje sippen en betrekt het op zichzelf. Een volgende keer kijkt ze met angst en beven of de datum en tijd klopt, kijkt argwanend rond om te zien of de afdeling er niet tussenuit piept en vertrouwd de gegeven informatie niet meer. Dat heeft ze over zichzelf afgeroepen. Beter is het om het heft in eigen hand te nemen: geef aan dat dit de eerste en laatste keer is dat je onjuiste informatie hebt gekregen. Ga ervan uit dat de volgende datum en tijd goed is. Is het dat niet, dan geef je de persoon aan dat zij te ver is gegaan en je melding maakt. Maar je lost het gewoon niet op door niets te zeggen. Het is een vrijbrief voor de pesters om door te gaan.



En nee, ik pleit de pesters niet vrij, maar ik kan alleen maar deze TO helpen in het vinden van een manier om hiermee om te kunnen gaan.Wie zegt dat ze in een hoekje heeft zitten sippen? Je bent aan het projecteren volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Niet meelachen. De pesters hebben heus wel in de gaten dat de lach niet gemeend is.

Je kunt haar ten overstaan van de hele groep confronteren, een kutwijf pester noemen.



Je werkt in de zorg? Dus zulke mensen hebben ook nog eens een zekere macht over cliënten?

Zullen wel kwetsbare mensen zijn.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:Doreia schreef op 14 december 2014 @ 20:53:

Het heeft in zoverre met jou te maken dat jij een reactie geeft die zij leuk vinden. Zij lachen om jou en jij trekt meteen je hoofd tussen je schouders en druipt af.



Bekijk het eens van deze kant: wat een energie steken ze in jou zeg! De hele tijd met jou bezig zijn, om te zien of jij je wel helemaal hebt omgedraaid zodat zij kunnen lachen! Bedenken wat ze tegen je kunnen zeggen om je je rot te laten voelen, bedenken welke acties leuk zijn om jou een hak te zetten. Man, als ze al die energie nu eens in het werk gingen stoppen?



En jij: hoeveel energie ben jij kwijt aan het reageren op deze acties? Dat is toch dodelijk vermoeiend? Als je het nu echt eens ging negeren, dat lachen. Ze stellen zich aan als een stel groep 6ers. Weten ze nu werkelijk niets beters te verzinnen dan dit? Is dit hun intelligentie niveau? Lachen als jij je hebt omgedraaid? Zie je zelf hoe volslagen belachelijk ZIJ ZICHZELF maken?



Zoek een collega met wie je goed kan opschieten en trek daarmee op. Laat deze groep links liggen. Ze zijn je energie en gepieker niet waard.Nogmaals hoe weet jij hoe ze heeft gereageerd? Ze vraagt zelfs wat er te lachen valt, dat klinkt niet als sippen en hoofd tussen schouders of whatever je precies schreef. Je was er niet bij en ik vind je reacties echt buitensporig naar TO toe. Zij is jou niet.
Ik geloof, Annapalona, dat je niet de intentie leest achter mijn posts. In plaats van bang te zijn om grenzen aan te geven omdat ze dan bang is dat het erger wordt, vind ik juist dat ze wél grenzen aan moet geven en óók dat ze erboven moet gaan staan.
Eens met Doreia.

Jezelf serieus nemen en blijven benoemen wat jou kwetst. Dat voelt eng maar is juist duidelijk. En ergerlijk voor degene die het doet.
Juist omdat dit de 2de keer is ben ik al voor een andere aanpak te gaan door direct te vragen waarom ze dat doen maar dat lijkt alleen maar meer olie op het vuur te gooien. Daarom ben ik ook voor de negeer methode gegaan en ben ik naar mijn leidinggevende gestapt. Juist van deze persoon had ik meer verwacht en ook dat heeft mij pijn gedaan.

Probeer niet te laten merken dat ze mij pijn doen maar ik ga met een knoop in mijn maag naar mij werk nu ook weer moet er zo weer naar toe.



Het is een zeer kwetsbare groep clienten waar ik mee werk. (dementerende)
Heel erg dat dit gebeurt, het lijken wel een stelletje kleuters.



Ik zou de vertrouwenspersoon zoeken of contact met arboarts opnemen, want dit moet stoppen.

Weet je al wat je gaat doen?
Het is toch te treurig voor woorden, dat noemt zich dan volwassenen. Sterkte TO.
Toch zou ik het niet negeren en blijven benoemen to. Helemaal omdat diegene zo expres je aan het uitdagen is.

En ook oogcontact zoeken met diegenen die erbij staan en het blijkbaar tolereren of zelfs meedoen.

Zei dan zoiets als 'gezellig hier' en liep DAN pas weg. Dus niet signaal: ik loop weg want ik weet niet wat ik moet zeggen. Maar: ik verlaat de situatie want dit bevalt mij niet.

Ik ging dan meer in mijn woede zitten (gecontroleerd) om het krachtig ipv zielig te laten overkomen.

Het hielp op het moment niet, maar ik kan in ieder geval mezelf in de spiegel blijven aankijken plus dat diegene zo achterlijk ging doen uit frustratie dat hij zichzelf langzaam onmogelijk heeft gemaakt.

Als je leidinggevende niks doet moet je de eer aan jezelf houden dus kin omhoog.

Dat soort types zijn geen verlies van zelfvertrouwen waard.
Dit zijn waarschijnlijk mensen die om de klip klap naar school rennen als hun prinsje of prinsesje gepest wordt. Zo gaat dat meestal. Ik vind het echt erg voor je dat zelfs de volwassen mensen , waarvan je zou mogen verwachten dat ze beter zouden weten, zo kunnen pesten. Kun je die lui zelf niet ergens op pakken?? Gewoon laten zien dat je erboven staat en dat je zeker niet bang voor ze bent. Je moet ze terug pakken op hun eigen gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook erg gepest. Zelfs sexueel geintimideerd door mijn coach. Daar heb ik dan ook een klacht tegen ingediend.



Ik ging 1,5 jaar lang huilend naar het werk. Maar ik heb doorgezet. Omdat er steeds meer mensen uitvielen door een verpeste sfeer werd er een speciaal overleg in het leven geroepen. Het heette: "De benen op tafel sessie". In dit overleg konden we er alles uitgooien waarmee we zaten.



Een leidinggevende had het woord en vroeg of er zich iemand niet gewaardeerd voelde. Toen ik heb ik alles wat me dwars heeft gezeten eruit gegooid. Dat ik 1,5 jaar lang huilend naar het werk ging. Men schrok, want dat wisten ze niet. Ik heb altijd een masker opgezet en door blijven gaan. Juist doordat ik bij dat overleg mijn mond open trok, en uitlegde wat het met me deed als persoon, zijn mensen gaan nadenken. Ik kreeg complimentjes van de leidinggevende dat ik zo sterk was.



De pesters hebben nooit hun excuses aangeboden. Maar ze wisten wie ik bedoelde. Ze hebben me daarna altijd met respect behandelt.



Ik heb inmiddels een nieuwe baan.



Praat, geef aan wat dit met je doet. Door het voor jezelf te houden maak je jezelf kapot. En 1,5 jaar langs huilend en met buikpijn in de auto richting het werk gaan is echt niet leuk.



Sterkte!
Carpe Diem!
Wat dapper van je misspatrice.
quote:single1985 schreef op 15 december 2014 @ 06:57:

Juist omdat dit de 2de keer is ben ik al voor een andere aanpak te gaan door direct te vragen waarom ze dat doen maar dat lijkt alleen maar meer olie op het vuur te gooien. Daarom ben ik ook voor de negeer methode gegaan en ben ik naar mijn leidinggevende gestapt. Juist van deze persoon had ik meer verwacht en ook dat heeft mij pijn gedaan.

Probeer niet te laten merken dat ze mij pijn doen maar ik ga met een knoop in mijn maag naar mij werk nu ook weer moet er zo weer naar toe.



Het is een zeer kwetsbare groep clienten waar ik mee werk. (dementerende)Het negeren is voor jou geen goede aanpak, zo blijkt. Als je alles zou mogen doen wat je wil, wat zou je dan graag doen om dit gedrag van de anderen in te dammen? De opmerkingen in te snoeren? Als alles geoorloofd was en je alles kon, welke taktiek zou je dan in willen zetten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven