Werk & Studie alle pijlers

Pesten op het werk

14-12-2014 18:36 387 berichten
Ik ben ooit aan het begin van mijn werk loopbaan slachtoffer geworden van pesten. Dit heeft 2 jaar geduurd toen kon ik er uit stappen. Dit heeft mij toen lang achtervolgd en uit eindelijk heb ik er toen professionele hulp voor ingeschakeld omdat ik echt totaal geen zelfvertrouwen meer had. Ik dacht toen nog dat het een incident was en dat het niet zo vaak voor kwam.

Daarna een andere leuke baan gevonden en ik bloeide helemaal op had ook weer plezier in mijn werk. Jammer genoeg kon ik na 3 contracten vertrekken omdat ze geen vaste contracten meer gaven.

Gelukkig daarna weer een nieuwe werk plek gevonden waar ik met veel plezier was begonnen. Maar dat plezier is maar van korte duur geweest. Binnen 2 maanden begon het met buitensluiten, verkeerde datum van werk overleg door geven, als ik mij omdraaide ineens heel hard lopen lachen en als je dan vraagt waarom lach je ineens als antwoord krijgen ow om niks. Maar zodra ik dan weer mijn rug naar haar toe keerde ging ze vrolijk verder met lachen.

Mij vals beschuldigen van diefstal naar mijn leiding gevende toe want toen de leidinggevende bij client verhaal ging halen wist die van niks want de bewuste spullen waar het om ging had ze gewoon met haar dochter mee gegeven er was helemaal geen spraken van diefstal.

Ik heb dik krullend haar maar tijdens mijn werk zit dat netjes in een staart en vervolgens nog vragen of mijn haar met een plee borstel heb gekamd om schaap blaat geluiden maken.



Ik ben hier mee naar mijn leiding gevende gegaan maar die geeft niet thuis die vind mij kinderachtig en vind dat ik mij er niks van moet aantrekken.

Maar ondertussen gaat dit gewoon door word steeds banger om naar mijn werk te gaan geen idee wat er nu weer gaat gebeuren.



Ben al druk op zoek naar een andere baan maar tot op heden nog steeds niks gevonden.
Alle reacties Link kopieren
http://pestenopdewerkvloer.nl/





Wat kun je doen?





Wat kan je doen?Als je als werknemer gepest wordt of je ziet dat een collega gepest wordt, dan kun je het lastig vinden om daar iets aan te doen. Gelukkig zijn er binnen de meeste organisaties voldoende mogelijkheden om pesten aan de kaak te stellen.



Je kunt je in zo’n geval wenden tot de bijvoorbeeld de ondernemingsraad (OR), een vertrouwenspersoon, een vakbond, een bedrijfsarts of een P&O medewerker. Soms bestaat er een interne klachtenregeling die gebruikt kan worden. Daarnaast kan er altijd een klacht worden ingediend bij een leidinggevende, bij de directie of de bedrijfsarts.



Mocht het niet lukken binnen de organisatie een oplossing te vinden roep dan externe hulp in.



Hieronder vind je een aantal tips die je op weg kunnen helpen om voor eens en altijd een einde te maken aan pesten op de werkvloer.



Tips



Vastleggen



Het is voor zowel de werknemer als werkgever van belang dat feiten die eventueel verband houden met pesten bespreekbaar worden gemaakt en ook worden vastgelegd. Een werknemer kan bepaalde gedragingen melden aan de werkgever. Het is verstandig om dit schriftelijk te doen of bijvoorbeeld per e-mail.

Een werkgever dient de eventuele klachten over pesten en de maatregelen die wel of niet genomen zijn vast te leggen. Immers, op de werkgever rust een wettelijke zorgplicht. Mondelinge gesprekken kunnen achteraf in een gerechtelijke (schade)procedure mogelijk niet bewezen worden.



Realiseer je dat pesten een systeem is



Wil pesten kunnen bestaan, dan zijn er twee partijen nodig: de pestkop en de persoon die gepest wordt.



Mensen die pesten, of dit nu op het schoolplein is of op de werkvloer, hebben een slachtoffer nodig, ze hebben het nodig om een ander klein te maken. Haal het slachtoffer uit het systeem, en het systeem is defect.



Voorkom vermijdend gedrag



‘Zeker wanneer je in het verleden, bijvoorbeeld op school, ook te maken hebt gehad met pesterijen, neig je er snel naar om confronterende situaties te vermijden. Zoals een pestkop een slachtoffer herkent, herkent het slachtoffer ook pestkoppen. Loop niet met een boog om die treiterende collega heen, probeer hem of haar juist niet te vermijden en kijk de persoon recht in de ogen. Daarmee straal je kracht uit en elimineer je jezelf als potentieel slachtoffer’.



Wees assertief



Een assertieve houding aannemen betekent niet dat je je moet voordoen als iemand anders. Het betekent simpelweg dat je opkomt voor jezelf of, zoals hiervoor gezegd, mensen recht in de ogen durft aan te kijken. Mensen zeggen dan vaak: ‘Ja maar zo ben ik niet of dat kan ik niet’, maar dat is eigenlijk een hele inflexibele opstelling. Makkelijk zal het nooit zijn, maar onmogelijk ook niet’.



Blijf jezelf en trek een grens



Assertiviteit is een goede eigenschap, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je voortdurend op je tenen loopt en van je af moet blaffen. Blijf vooral jezelf en durf te handelen naar wat de situatie van je vraagt. Maar trek voor jezelf ook een grens. Af en toe van je moeten afbijten is goed, maar als de situatie niet verandert moet je voor jezelf ook kunnen besluiten dat je misschien niet op je plek zit.



Wees voorbereid



Zorg dat je een standaard opmerking hebt die op alle situaties van toepassing is, wanneer er iets onaardigs tegen je wordt gezegd, of wanneer je langs de koffieautomaat loopt en hoort dat ze iets onaardigs over je zeggen. Iets simpels als: ‘Zo, dat is dan ook weer gezegd’ kan al volstaan, waarna je het van je kunt laten afglijden. Zo voorkom je dat je met je mond vol tanden staat. Dat vergroot alleen maar het gevoel van onmacht.



Geef feedback



Dat die ene collega je treitert, wil niet zeggen dat er niet met hem of haar te praten valt. Doe dit alleen niet in het heetst van de strijd. Wacht tot de laatste nare opmerking een paar dagen geleden is, en vraag de persoon op de man af: ‘Je maakt vaak vervelende opmerkingen naar / over me, en ik weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet en wat je er precies mee bedoelt’. Laat daarna een stilte vallen. De andere partij zal zich ongemakkelijk voelen, met het nodige resultaat. Zorg ervoor dat je de controle houdt over het gesprek, en dat jij degene bent die het beëindigt en wegloopt. Wees rustig en krachtig, niet vijandig.



Vraag hulp



Als het echt niet meer gaat, roep dan de hulp in, bijvoorbeeld van je teamleider. Bemiddeling kan soms helpen. Zorg alleen dat je dit niet te snel doet, probeer het eerst in den minne op te lossen.



Laat het niet sudderen



Wat je ook doet, wacht er niet te lang mee. Pesterijen zijn niet alleen vervelend, je kunt er letterlijk ziek van worden. Het is een probleem dat zoveel mogelijk in de kiem gesmoord moet worden, zeker in een tijd waarin overstappen naar een ander bedrijf niet zo eenvoudig meer is als vroeger. Houd de regie over jezelf en je situatie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bedankt voor de link



Ze hebben vanmorgen op mijn kluisje een sticker van een w.c borstel geplakt met daar onder de tekst "probeer deze haarborstel eens"

Heb alleen gezegd "goh wat leuk gedaan nu herken ik wel makkelijker mijn kluisje" Heb er wel later stiekem een foto van gemaakt om evt te laten zien als bewijslast.



Negeren werkt blijkbaar niet maar wat dan wel? Gevatte opmerkingen terug maken maar wat zeg ik dan?
Jeetje, is dat de kwaliteit van de humor?

Wat je ook kan doen: morgen een (nieuwe) pleeborstel meenemen en uitgebreid je haar staan kammen voor je kluisje en iedereen aanbieden dat ze er ook hun haren mee kammen.



Neem ze de wind uit de zeilen, dan is het niet leuk, als je er in mee gaat!
wat was je eerste aanvechting? Of nu je terugkijkt, hoe had je willen reageren?

Ik vind jouw reactie best ok eigenlijk, maar had zelf anders gereageerd. Als jij je grens niet aangeeft leren ze het niet he.



ik zou de reactie van Doreia alleen dien als je dat zelf zo aanvoelt dat dat bij je past.

Een grapje moet kunnen maar ik vind een pleeborstel gewoon iets smerigs, beledigend.

Ik zou dat beyond lollig vinden.

Durf je dit in een teamvergadering ter sprake te brengen?



Ikzelf had er demonstratief een foto van gemaakt, iets geroepen van 'o wat schattig, een poep en plas grapje' en het van mijn kluisje afgetrokken.

En geplakt op het kluisje van degene van wie het afkomst met de tekst:' was deze van jou?'
Dubbel
Haakje en ik hebben een andere aanpak, maar wel dezelfde intentie: neem ze de wind uit de zeilen. Gooi het grapje als een boomerang terug, zorg dat het grapje niet leuk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een aantal hoogopgeleide mensen die in de zorg werken en die ondervinden vaak problemen met collega's. Als hoogopgeleide sta je vaak anders in het leven en bekijk je dingen vanuit een andere invalshoek, waardoor je vaak "apart" bent. En laat je dan nou net een bedreiging/mikpunt/pispaaltje zijn/worden voor bepaald type volk.



En voel je niet alleen. Pesterijen komen heel erg vaak voor in de zorg. Zelf heb ik er geen verklaring voor, maar van wat ik weet komt het in vrijwel elke zorginstelling voor.
No love without lost
Mijn god, hoe oud zijn je collega's? Zelfs voor brugklassers is dat geintje met die pleeborstel gewoon te kinderachtig. Is er één dader of is het een groepje (met meelopers?)?
Heb je ook 'medestanders'? Mensen met wie je wel goed kunt opschieten? Zien zij het pestgedrag ook en kunnen zij een rol spelen? Dat hoeft niet eens als bemiddelaar te zijn. Gewoon het feit dat zij niet meedoen of -lachen en dat je met hen kunt lunchen of theedrinken helpt denk ik al.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 15 december 2014 @ 14:01:

Jeetje, is dat de kwaliteit van de humor?

Wat je ook kan doen: morgen een (nieuwe) pleeborstel meenemen en uitgebreid je haar staan kammen voor je kluisje en iedereen aanbieden dat ze er ook hun haren mee kammen.



Neem ze de wind uit de zeilen, dan is het niet leuk, als je er in mee gaat!



Je acuut ziekmelden onder het mom " ik krijg acute scheurbuik van dit soort humor " is ook niet leuk voor collega's en rete- duidelijk.

Onzinnig om te doen alsof pesten je niet raakt : volwassen mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 december 2014 @ 15:02:



Onzinnig om te doen alsof pesten je niet raakt : volwassen mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn.





Letterlijk onzinnig idd. Ze moeten beseffen dat dit ongewenst en ontoelaatbaar gedrag is, naar jou toe maar ook naar evt anderen.



TO, je schreef dat je leidinggevende je niet serieus nam. Misschien kun je nog een keer met hem/haar praten.



In de zorg wordt erg geschermd met gedragsregels, daar kun je zeker mee aankomen!
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu dat je er een grapje van maakt (kan ik mijn kluis beter vinden, haha) maar heb je al heel duidelijk aangegeven dat je het echt niet leuk vind? Dat het je kwetst?



Heel serieus vragen: ,,Waarom vinden jullie het nodig mij de grond in te trappen? Wat heb ik jullie misdaan dat jullie mij nu zo'n rotgevoel willen bezorgen?''



En dan ook echt op antwoord wachten. Komt dat niet, dan met dat briefje naar leidinggevende en niet weggaan tot hij/zij er iets mee doet.



Wel echt een rotsituatie, laat het niet te lang doorgaan, maar onderneem stappen.

En wat al eerder gevraagd is, heb je wel collega's met wie het wel klikt?
Erger je niet, maar verbaas je!
Alle reacties Link kopieren
In wat voor zieke wereld leven we toch?



Ik kan beslist niet tegen pesten, en ik zou in jouw situatie dan ook precies hetzelfde bij de pester(s) terugdoen.

Het liefst in het bijzijn van een hoop andere collega's. Laat ze zelf maar eens ervaren hoe het voelt om vernederd en gekleineerd te worden.



Heel veel sterkte

Kom voor jezelf op meid, niemand verdient het om zo door anderen behandeld te worden!
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor types zijn die pestende collega's?

Hoe zien ze er zelf uit? Of wat voor nare eigenschappen hebben ze (buiten het feit dat het pesters zijn)?



Ik weet zeker dat wij hier met z'n allen wel wat dingen kunnen verzinnen die jij tegen die pestkoppen zou kunnen zeggen. Geloof maar dat ze dat niet van jou verwachten, en dan lekker zelf met de bek vol tanden zullen staan.



Daarna zullen ze eerst wel nadenken voordat ze weer een of andere lullige opmerking gaan maken.
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
quote:cello1987 schreef op 15 december 2014 @ 15:40:

Ik lees nu dat je er een grapje van maakt (kan ik mijn kluis beter vinden, haha) maar heb je al heel duidelijk aangegeven dat je het echt niet leuk vind? Dat het je kwetst?



Heel serieus vragen: ,,Waarom vinden jullie het nodig mij de grond in te trappen? Wat heb ik jullie misdaan dat jullie mij nu zo'n rotgevoel willen bezorgen?''



En dan ook echt op antwoord wachten. Komt dat niet, dan met dat briefje naar leidinggevende en niet weggaan tot hij/zij er iets mee doet.



Wel echt een rotsituatie, laat het niet te lang doorgaan, maar onderneem stappen.

En wat al eerder gevraagd is, heb je wel collega's met wie het wel klikt?



Dat vind ik ook een aanrader. Kijken hoe leuk het dan nog is.

Op mijn werk een heel kwetsbaar meisje. In een klas met merendeel jongens, en best harde sfeer, veel straatmanieren.

Die reageerde ook een keer zo, echt gemeend. Diegene bood gelijk zijn excuus aan, sfeer in klas verbeterd. Maar dat zijn jongeren he.

Dit klinkt nogal meelijwekkend voor volwassenen.
Weet je dat heel veel mensen jaloers zijn op krullen en op dik haar? (Tenminste, op de middelbare school, maar blijkbaar zijn deze mafkezen daar blijven hangen.)



Naast leidinggevende en vertrouwenspersoon zou je ook naar de ARBO-arts kunnen. Immers, als dit zo doorgaat krijg je psychische klachten en wordt de kans op ziekmelden groter.



Veel sterkte.
Weet je wat het is?

Natuurlijk worden er grappen gemaakt. Ik heb ook krullen. Na grappen OVER EN WEER heb ik ook weleens een foto van een vervilte lama of een rare gast met dreads gehad. Alleen maar leuk. Maar dit niet bedoeld om MET je te lachen. Dus niet leuk.
Voor ik verder lees even de volgende beantwoorden in mijn beleving zijn er 3 harde pesters en de rest zijn mee lopers die zeggen niks maar grijpen ook niet in. Enkele keer doen ze er ook aan mee. Koffie drinken is b.v een gezamenlijk iets omdat het vaak ook dient als mini overleg over of er b.v een bewoner ziek is geworden of een bewoner die ineens heel erg agressief is geworden zulke dingen.

Alleen vragen ze mij er nooit voor omdat dit nooit een vaste tijd is merk ik het vaak te laat op en zit ik bijna altijd in mijn uppie of met stagiaires.



Ik heb ook wel eens een meeloper aan gesproken en gevraagd wat ze er van vind maar die reageerde dat het haar niet uit maakte dat ik werd gepest.
quote:Doreia schreef op 15 december 2014 @ 14:18:

Haakje en ik hebben een andere aanpak, maar wel dezelfde intentie: neem ze de wind uit de zeilen. Gooi het grapje als een boomerang terug, zorg dat het grapje niet leuk is.Dat zie ik ook wel en ben alleen maar blij dat jullie met mij willen mee denken omdat ik echt een beetje ten einde raad ben.
quote:Dropje70 schreef op 15 december 2014 @ 15:49:

Wat voor types zijn die pestende collega's?

Hoe zien ze er zelf uit? Of wat voor nare eigenschappen hebben ze (buiten het feit dat het pesters zijn)?



Ik weet zeker dat wij hier met z'n allen wel wat dingen kunnen verzinnen die jij tegen die pestkoppen zou kunnen zeggen. Geloof maar dat ze dat niet van jou verwachten, en dan lekker zelf met de bek vol tanden zullen staan.



Daarna zullen ze eerst wel nadenken voordat ze weer een of andere lullige opmerking gaan maken.



Nu ga ik misschien wel een niet vriendelijk antwoord geven maar dat is meer om een beeld te schetsen. De grootste pestkoppen zijn rond de 50 en hebben om de haverklap opvliegers ze staan dus ook regelmatig buiten om af te koelen, eentje heeft er geverfd haar maar wil terug naar eigen kleur en dat ziet er ook echt niet uit. Ze zijn oma, ze roken, komen met de auto terwijl ze binnen 10 min van de werk plek wonen, gaan prive ook met elkaar om.

De mee lopers zijn wel wat jonger maar ben bang dat ze niks durven uit angst dat hun het volgende slachtoffer worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga eens goed nadenken om te kijken wat jij tegen die pestkoppen zou kunnen zeggen.



Hoop dat de mede-forummers ook mee willen denken.



Nog even volhouden TO
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dropje70 schreef op 15 december 2014 @ 15:49:

Wat voor types zijn die pestende collega's?

Hoe zien ze er zelf uit? Of wat voor nare eigenschappen hebben ze (buiten het feit dat het pesters zijn)?



Ik weet zeker dat wij hier met z'n allen wel wat dingen kunnen verzinnen die jij tegen die pestkoppen zou kunnen zeggen. Geloof maar dat ze dat niet van jou verwachten, en dan lekker zelf met de bek vol tanden zullen staan.



Daarna zullen ze eerst wel nadenken voordat ze weer een of andere lullige opmerking gaan maken.



Dat gaat echt niet werken. Dat doe je op dag 1 van een pesterijtje, maar na weken, maanden kom je totaal niet geloofwaardig over.

TO zal andere wegen moeten bewandelen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben morgen vrij ga morgen eens kijken of er achter kan komen wie er vertrouwenspersonen zijn kijken of er een afspraak mee kan maken.

Merk dat ik er steeds verder aan onder door ga geestelijk.



Ik ben ook lid van een vakbond zouden die nog iets voor mij kunnen betekenen denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:single1985 schreef op 15 december 2014 @ 22:20:





Ik ben ook lid van een vakbond zouden die nog iets voor mij kunnen betekenen denken jullie?In die link die ik postte stond hoe je het aan kon pakken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je in zo’n geval wenden tot de bijvoorbeeld de ondernemingsraad (OR), een vertrouwenspersoon, een vakbond, een bedrijfsarts of een P&O medewerker. Soms bestaat er een interne klachtenregeling die gebruikt kan worden. Daarnaast kan er altijd een klacht worden ingediend bij een leidinggevende, bij de directie of de bedrijfsarts.



Mocht het niet lukken binnen de organisatie een oplossing te vinden roep dan externe hulp in.



Hieronder vind je een aantal tips die je op weg kunnen helpen om voor eens en altijd een einde te maken aan pesten op de werkvloer.



Tips



Vastleggen



Het is voor zowel de werknemer als werkgever van belang dat feiten die eventueel verband houden met pesten bespreekbaar worden gemaakt en ook worden vastgelegd. Een werknemer kan bepaalde gedragingen melden aan de werkgever. Het is verstandig om dit schriftelijk te doen of bijvoorbeeld per e-mail.

Een werkgever dient de eventuele klachten over pesten en de maatregelen die wel of niet genomen zijn vast te leggen. Immers, op de werkgever rust een wettelijke zorgplicht. Mondelinge gesprekken kunnen achteraf in een gerechtelijke (schade)procedure mogelijk niet bewezen worden.



Realiseer je dat pesten een systeem is



Wil pesten kunnen bestaan, dan zijn er twee partijen nodig: de pestkop en de persoon die gepest wordt.



Mensen die pesten, of dit nu op het schoolplein is of op de werkvloer, hebben een slachtoffer nodig, ze hebben het nodig om een ander klein te maken. Haal het slachtoffer uit het systeem, en het systeem is defect.



Voorkom vermijdend gedrag



‘Zeker wanneer je in het verleden, bijvoorbeeld op school, ook te maken hebt gehad met pesterijen, neig je er snel naar om confronterende situaties te vermijden. Zoals een pestkop een slachtoffer herkent, herkent het slachtoffer ook pestkoppen. Loop niet met een boog om die treiterende collega heen, probeer hem of haar juist niet te vermijden en kijk de persoon recht in de ogen. Daarmee straal je kracht uit en elimineer je jezelf als potentieel slachtoffer’.



Wees assertief



Een assertieve houding aannemen betekent niet dat je je moet voordoen als iemand anders. Het betekent simpelweg dat je opkomt voor jezelf of, zoals hiervoor gezegd, mensen recht in de ogen durft aan te kijken. Mensen zeggen dan vaak: ‘Ja maar zo ben ik niet of dat kan ik niet’, maar dat is eigenlijk een hele inflexibele opstelling. Makkelijk zal het nooit zijn, maar onmogelijk ook niet’.



Blijf jezelf en trek een grens



Assertiviteit is een goede eigenschap, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je voortdurend op je tenen loopt en van je af moet blaffen. Blijf vooral jezelf en durf te handelen naar wat de situatie van je vraagt. Maar trek voor jezelf ook een grens. Af en toe van je moeten afbijten is goed, maar als de situatie niet verandert moet je voor jezelf ook kunnen besluiten dat je misschien niet op je plek zit.



Wees voorbereid



Zorg dat je een standaard opmerking hebt die op alle situaties van toepassing is, wanneer er iets onaardigs tegen je wordt gezegd, of wanneer je langs de koffieautomaat loopt en hoort dat ze iets onaardigs over je zeggen. Iets simpels als: ‘Zo, dat is dan ook weer gezegd’ kan al volstaan, waarna je het van je kunt laten afglijden. Zo voorkom je dat je met je mond vol tanden staat. Dat vergroot alleen maar het gevoel van onmacht.



Geef feedback



Dat die ene collega je treitert, wil niet zeggen dat er niet met hem of haar te praten valt. Doe dit alleen niet in het heetst van de strijd. Wacht tot de laatste nare opmerking een paar dagen geleden is, en vraag de persoon op de man af: ‘Je maakt vaak vervelende opmerkingen naar / over me, en ik weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet en wat je er precies mee bedoelt’. Laat daarna een stilte vallen. De andere partij zal zich ongemakkelijk voelen, met het nodige resultaat. Zorg ervoor dat je de controle houdt over het gesprek, en dat jij degene bent die het beëindigt en wegloopt. Wees rustig en krachtig, niet vijandig.



Vraag hulp



Als het echt niet meer gaat, roep dan de hulp in, bijvoorbeeld van je teamleider. Bemiddeling kan soms helpen. Zorg alleen dat je dit niet te snel doet, probeer het eerst in den minne op te lossen.



Laat het niet sudderen



Wat je ook doet, wacht er niet te lang mee. Pesterijen zijn niet alleen vervelend, je kunt er letterlijk ziek van worden. Het is een probleem dat zoveel mogelijk in de kiem gesmoord moet worden, zeker in een tijd waarin overstappen naar een ander bedrijf niet zo eenvoudig meer is als vroeger. Houd de regie over jezelf en je situatie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven