Werk & Studie alle pijlers

Pesten op het werk

14-12-2014 18:36 387 berichten
Ik ben ooit aan het begin van mijn werk loopbaan slachtoffer geworden van pesten. Dit heeft 2 jaar geduurd toen kon ik er uit stappen. Dit heeft mij toen lang achtervolgd en uit eindelijk heb ik er toen professionele hulp voor ingeschakeld omdat ik echt totaal geen zelfvertrouwen meer had. Ik dacht toen nog dat het een incident was en dat het niet zo vaak voor kwam.

Daarna een andere leuke baan gevonden en ik bloeide helemaal op had ook weer plezier in mijn werk. Jammer genoeg kon ik na 3 contracten vertrekken omdat ze geen vaste contracten meer gaven.

Gelukkig daarna weer een nieuwe werk plek gevonden waar ik met veel plezier was begonnen. Maar dat plezier is maar van korte duur geweest. Binnen 2 maanden begon het met buitensluiten, verkeerde datum van werk overleg door geven, als ik mij omdraaide ineens heel hard lopen lachen en als je dan vraagt waarom lach je ineens als antwoord krijgen ow om niks. Maar zodra ik dan weer mijn rug naar haar toe keerde ging ze vrolijk verder met lachen.

Mij vals beschuldigen van diefstal naar mijn leiding gevende toe want toen de leidinggevende bij client verhaal ging halen wist die van niks want de bewuste spullen waar het om ging had ze gewoon met haar dochter mee gegeven er was helemaal geen spraken van diefstal.

Ik heb dik krullend haar maar tijdens mijn werk zit dat netjes in een staart en vervolgens nog vragen of mijn haar met een plee borstel heb gekamd om schaap blaat geluiden maken.



Ik ben hier mee naar mijn leiding gevende gegaan maar die geeft niet thuis die vind mij kinderachtig en vind dat ik mij er niks van moet aantrekken.

Maar ondertussen gaat dit gewoon door word steeds banger om naar mijn werk te gaan geen idee wat er nu weer gaat gebeuren.



Ben al druk op zoek naar een andere baan maar tot op heden nog steeds niks gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend naar zeg. Juist bij dit soort cliënten en vooral als ze agressief gedrag kunnen vertonen moet je terug kunnen vallen op je collegae. Om te kunnen sparren over de benaderingswijze en je verhaal kwijt te kunnen. Ongelooflijk dat je leidinggevende als een slappe vaatdoek reageert.

De tip van BGB om bewijslast op te stellen zou ik zeker doen en inderdaad hulp zoeken bij vertrouwenspersoon of bij iemand die een hogere functie heeft dan je leidinggevende.



Als je het durft en assertief genoeg kan zijn dan kan je het inderdaad in de groep gooien en mensen aanspreken op hun gedrag. Zoals je schrijft denk ik niet dat je het met nephumor op kan lossen. Dit past waarschijnlijk niet bij jou in de situatie waar je nu in zit en dat wordt alleen maar doorzien.



Zoals hier geschreven wordt om assertiever te reageren moet je ook maar net kunnen en weten hoe dat te doen. Ik denk dat als je dat kon, je het ook wel gedaan zou hebben. Vandaar dat je andere wegen moet gaan bewandelen.



Maar eerst moet je ergens steun zien te krijgen, dus inderdaad op zoek naar waar je die steun kan krijgen. Vakbond, vertrouwenspersoon, leidinggevende van leidinggevende, huisarts, wie dan ook.



En als je het echt niet meer trekt en je nergens hulp kan vinden, meld je dan ziek met pesten als reden. Want niemand mag jou zelfvertrouwen weer zover de grond in boren dat je het weer helemaal kwijt raakt. En door je ziek te melden dwing je misschien een traject af die niet vrijwillig gegeven wordt aan je. Bijvoorbeeld bemiddeling of overplaatsing.



Ik vind dit zo laag van je collegae en hoop echt dat je het opgelost krijgt. Binnen de zorg is het werken in teams wel vaker lastig maar pesten?!? Echt ongelooflijk dit gedrag.
Tjongejonge, wat een ontiegelijke trutten. Zijn ze oma en moet je zien hoe ze zich gedragen. De lagere school is er niets bij. Wat erg dat je leidinggevende er niets aan doet.

Kan je niet werken in een ander team, wellicht is de sfeer daar beter?



Ik kan me zo goed voorstellen hoe ellendig je je voelt, maar heb geen advies waar je iets aan hebt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 december 2014 @ 22:21:

[...]





In die link die ik postte stond hoe je het aan kon pakken.sorry niet goed gelezen ga er goed naar kijken bedankt
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 16 december 2014 @ 07:37:

Tjongejonge, wat een ontiegelijke trutten. Zijn ze oma en moet je zien hoe ze zich gedragen. De lagere school is er niets bij. Wat erg dat je leidinggevende er niets aan doet.

Kan je niet werken in een ander team, wellicht is de sfeer daar beter?



Ik kan me zo goed voorstellen hoe ellendig je je voelt, maar heb geen advies waar je iets aan hebt.Ik zit er op tijdelijk contract dus ga er van uit dat als die afloopt ik weer uit vlieg alleen dat contract loopt nog wel even en zo lang trek ik dat gewoon echt niet meer
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook al eerder de tip gegeven contact te zoeken met de vertrouwenspersoon als die er is. Waarom doe je dat niet gewoon? Als het een persoon is die geschikt is voor haar of zijn taak, dan hoef je de oplossingen niet zelf aan te dragen, maar helpt hij of zij je daarmee.

En in de link van BGB staan een stel overige opties, voor het geval er geen vertrouwenspersoon is.

Een ondernemingsraad zou ook op de hoogte moeten zijn van het pesten en opnemen met de bestuurder wat deze ertegen denkt te gaan doen, maar mag jou niet persoonlijk bijstaan.

Als de pesters oudere vrouwen zijn (ik mag dat zeggen, ik ben van dezelfde leeftijd), heb je kans dat ze zich stierlijk vervelen in hun baantje en dat alle afleiding welkom is.
Alle reacties Link kopieren
Als je er toch uitvliegt en je leidinggevende en collega's interesseert het niet, wat let je dan om je ziek te melden? Het siert je wel, zou het nog proberen met die vertrouwenspersoon, maar als dat ook een lapswans is, kiezen voor je gezondheid
TO, wat naar voor je.



Als er geen vertrouwenspersoon is binnen jouw organisatie, dan zou ik naar P&O gaan, en als die niet thuis geven (wat ik me niet voor kan stellen) naar de bedrijfsarts. Ik denk niet dat een vakbond veel voor je zal doen eerlijk gezegd.



Verder zou ik niet in de tegenaanval gaan, maar inderdaad vragen waarom ze dit soort opmerkingen maken, en aangeven hoe vervelend je dit vindt.



En wat dat niet uitnodigen voor werkoverleggen betreft: daar moetrje leidinggevende als de wiedeweerga iets aan doen, omdat dat je functioneren beïnvloedt. Echt bizar dat leidinggevende dit toestaat.



Sterkte TO.
Alle reacties Link kopieren
De leidinggevende is waarschijnlijk als de dood dat zij uit de gratie raakt bij de feeksen van de afdeling en dan is haar gezag naar de gallemiezen. Maar dat denk ik maar, dat weet ik niet.
Eens met Schabolleke. Ik denk dat ik een keer heel duidelijk zou zeggen dat je dat gepest ontzettend vervelend vindt en vragen of het kan stoppen. Ik zou ook duidelijk zeggen dat je er werk van gaat maken als het niet stopt. De foto van de pleeborstel zou ik dan ook heel duidelijk maken, niet zonder dat zij het zien.



Laat ze maar weten dat de grens is bereikt en dat ze nu twee keuzes hebben: of ze stellen zich collegiaal op, of jij zoekt het hogerop. Dit kan zo toch niet doorgaan, hun kleutergedrag wordt gefaciliteerd door wegkijkende collega's en een baas die zijn/haar verantwoordelijkheid niet neemt.
quote:vrouw2punt0 schreef op 15 december 2014 @ 14:35:

Ik ken een aantal hoogopgeleide mensen die in de zorg werken en die ondervinden vaak problemen met collega's. Als hoogopgeleide sta je vaak anders in het leven en bekijk je dingen vanuit een andere invalshoek, waardoor je vaak "apart" bent. En laat je dan nou net een bedreiging/mikpunt/pispaaltje zijn/worden voor bepaald type volk.



En voel je niet alleen. Pesterijen komen heel erg vaak voor in de zorg. Zelf heb ik er geen verklaring voor, maar van wat ik weet komt het in vrijwel elke zorginstelling voor.Ik werk zelf al 15 jaar in de zorg en ik merk het ook. Ik denk dat het komt omdat het vooral vrouwen zijn die in de zorg werken. Er worden kliekjes gevormd en geroddeld en als je als nieuweling komt bij een organisatie met medewerkers die er al tig jaar werken kom je er niet gauw tussen. Typische 'kattenkoppen' gedrag.
Heb inmiddels een afspraak gemaakt met een vertrouwenspersoon binnen deze organisatie kan er vanmiddag al terecht.
Alle reacties Link kopieren
Succes straks single1985. Wat een rare collega('s) heb je. Echt ontzettend kinderachtig.
He, wat mooi! Goed dat je actie onderneemt, want dit is echt niet normaal. Laat je straks weten hoe het is gegaan?
Ben al weer even thuis was best een fijn gesprek eindelijk iemand die mij serieus neemt. Ik blijk niet het eerste slachtoffer van pesten te zijn op die afdeling er blijken nog 2 collega`s ziek thuis te zitten die slachtoffer zijn van dit groepje dat mij nu pest.

Hij wil van de week een gesprek tussen hem, teamleidster en mij om te kijken of ze nu wel wil luisteren en zoeken naar oplossing, Werkt dat niet dan zal ik mij ziek melden en ga ik naar de arbo arts.
Jee, wat een verhaal Single. Ergens misschien wel fijn om te weten dat jij niet het eerste en enige slachtoffer bent? Is de teamleidster zelf misschien ook bang voor deze pesters, of is ze juist heel erg close met dit groepje? Goed iig dat je serieus wordt genomen en dat er actie komt.
Wat fijn dat deze persoon je wel serieus neemt! En wat erg dat er dus meerdere personen door dit zelfde groepje thuis zitten. Ik stel mij bij die vrouwen een paar asociale oma's voor, van die slonzige types met een bek mond als een scheermes.



Kan me voorstellen dat dit al enorm oplucht. Weet je al wanneer je je gesprek hebt?
Het wordt trouwens tijd dat ze die trutten ontslaan. En je teamleidster kan vast niet tegen deze vrouwen op, anders was ze wel opgetreden. Ik gok erop dat ze bang is voor deze dames.
Alle reacties Link kopieren
Kun je er niet achter komen of toevallig een van de kleinkinderen van die vrouwen toevallig ook gepest worden?



Als dat het geval is, zou je eens kunnen vragen: "Goh, je kleinkind wordt gepest, dat zal je zeker wel pijn doen." Als ze dan "Ja" antwoord, kun je zeggen: "Dan kun je je misschien ook wel een beetje voorstellen hoe ik me voel".



Goed in ieder geval dat je actie onderneemt. Laat je niet weg pesten door dat soort mensen!
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Goed zo single! Je hebt een goed plan. Ken je die andere collega's? Zou je met ze in contact kunnen komen? Msch kunnen ze ook wel mee naar dat gesprek?
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan! Ik vind het superstoer dat je deze actie onderneemt. Veel sterkte
quote:single1985 schreef op 15 december 2014 @ 13:59:

Bedankt voor de link



Ze hebben vanmorgen op mijn kluisje een sticker van een w.c borstel geplakt met daar onder de tekst "probeer deze haarborstel eens"

Heb alleen gezegd "goh wat leuk gedaan nu herken ik wel makkelijker mijn kluisje" Heb er wel later stiekem een foto van gemaakt om evt te laten zien als bewijslast.



Negeren werkt blijkbaar niet maar wat dan wel? Gevatte opmerkingen terug maken maar wat zeg ik dan?En deze mensen werken in de ZORG??? Als ik hun leidinggevende was gooide ik ze er allemaal uit! hoe kun je met zo'n mentaliteit voor anderen zorgen?????
Alle reacties Link kopieren
quote:single1985 schreef op 15 december 2014 @ 13:59:

Bedankt voor de link



Ze hebben vanmorgen op mijn kluisje een sticker van een w.c borstel geplakt met daar onder de tekst "probeer deze haarborstel eens"

Heb alleen gezegd "goh wat leuk gedaan nu herken ik wel makkelijker mijn kluisje" Heb er wel later stiekem een foto van gemaakt om evt te laten zien als bewijslast.



Negeren werkt blijkbaar niet maar wat dan wel? Gevatte opmerkingen terug maken maar wat zeg ik dan?





Wat je moet doen is de grootste pestkop een keer na het werk opwachten als ze in haar eentje naar buiten komt, haar klem zetten tegen de muur en haar vertellen dat als ze niet kapt met dat getreiter, dat je haar dan zo erg het leven zuur zult maken dat ze spijt krijgt dat ze je ooit is tegen gekomen. Of, nog effectiever, haar ongenadig een rotklap op d'r bek geven.



En daarna doe je alsof er nooit wat gebeurd is. Gaat ze naar de baas? Ontkennen, ontkennen, ontkennen.



Pesters zijn lafbekken. Die durven te pesten omdat ze denken dat ze ermee weg kunnen komen omdat jij ze toch niet durft aan te pakken. Moet jij eens opletten hoe snel het afgelopen is als je haar te grazen neemt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan single. En onthoud: het ligt niet bij jou, het ligt bij de pesters en degenen die hen de hand boven het hoofd houden.
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan hoor, single!



Het verbaast mij ook totaal niet dat dit in de zorg gebeurt. Heb ik zelf nog stage gelopen en ik zou het eerlijk waar nooit meer willen doen. Ben ook nog van stageplaats veranderd toen (en gelukkig ging het daar dan toch beter), al had dat eerder te maken met de lat te hoog leggen dan gepest worden. Al was het ook duidelijk dat die vrouwen een kliekje vormden en ik er helemaal buiten viel en als stagiaire komt dat natuurlijk nog eens extra hard aan. (Ik haat het om dit te zijn, maar niemand schijnt mij hierin te begrijpen.)

Het hoofd van die afdeling bekeek mij ook steeds met een gezicht van "jou moeten we maar met een korreltje zout nemen/je moet nog veel leren/je bent duidelijk niet geschikt/je past hier niet".

Nog geen dag spijt van gehad dat ik toen snel terug ben vertrokken daar.



Ik wil je hiermee niet ontmoedigen; had zelf de behoefte dit hier neer te schrijven.



Nog veel succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:single1985 schreef op 16 december 2014 @ 17:41:

Ben al weer even thuis was best een fijn gesprek eindelijk iemand die mij serieus neemt. Ik blijk niet het eerste slachtoffer van pesten te zijn op die afdeling er blijken nog 2 collega`s ziek thuis te zitten die slachtoffer zijn van dit groepje dat mij nu pest.

Hij wil van de week een gesprek tussen hem, teamleidster en mij om te kijken of ze nu wel wil luisteren en zoeken naar oplossing, Werkt dat niet dan zal ik mij ziek melden en ga ik naar de arbo arts.



Niet om je te ontmoedigen, maar dit speelt blijkbaar al langer en er wordt niets of weinig aan gedaan.

Wil je perse in de zorg werken? Misschien kun je en andere sector overwegen of iets waar je niet echt in een team moet werken. Mensen... het blijft moeilijk. Veel gevallen van burnout/stres komen voort uit her gedrag van collega's en/of managers.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven