Werk & Studie alle pijlers

Pestende collega"s

20-04-2007 14:32 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je om met pestende collega's? Die van mij doen het zo dat als je er wat van zegt ze doen of ik gek ben. Er werken alleen vrouwen. Dus zo'n typisch vrouwelijke pestwijze. -'Zo bedoelde ik het niet'. 'Ik ben alleen maar eerlijk". (Terwijl het ronduit BOT gedrag is enz. enz. ) Ik word er letterlijk ziek van!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hertog,



Ben je pas begonnen bij een nieuw werkgever? Inderdaad, wij vrouwen kunnen heel gemeen doen. Meestal is het net een kippenhok. Komt er een nieuw werknemer dan gaan ze masaal daar op vitten. Maar na een tijdje verveelt dat. Daarna zoeken ze weer ruzie met elkaar. Tot er dan weer een nieuw werknemer komt. En ga zo maar door...



Je moet je er niets van aantrekken. Net zo sneeky terug pesten (niet in groepsverband, maar individueel) Of oost indisch doof zijn....



In ieder geval, het zal ze op een gegeven moment vervelen en zoeken ze wel een ander zondebok... Succes ermee*;
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend Hertog.

Haar op je tanden laten groeien... als iemand zegt 'ik ben alleen maar eerlijk" meteen terugkaatsen "Nee je bent bot entactloos en ik stel daar geen prijs op."



T Zal de verstandhouding niet erg bevorderen, maar als je steeds het slachtoffer bent en je er echt ziek van wordt? Misschien een andere werkplek zoeken?

Sterkte, ik vind het heel lullig voor je.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je om met pestende collega's? Die van mij doen het zo dat als je er wat van zegt ze doen of ik gek ben. Er werken alleen vrouwen. Dus zo'n typisch vrouwelijke pestwijze. -'Zo bedoelde ik het niet'. 'Ik ben alleen maar eerlijk". (Terwijl het ronduit BOT gedrag is enz. enz. ) Ik word er letterlijk ziek van!!
Jeetje hertog, wat een rotsituatie. Is er binnen jullie bedrijf een vertrouwenspersoon? Zo ja, dan raad ik je aan eens met hem/haar te praten. Zij/hij kan je advies geven eneen steuntje in de rug.

Succes*;
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ziek (letterlijk - moe en onrustig in m'n hoofd) van en zoek al naar een andere baan. Ik ga proberen om op dezelfde wijze terug te reageren. Erg moeilijk maar het moet wel. De sfeer is toch al beneden nul. Bedankt voor de adviezen. Krikt me weer een klein beetje op.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
werken met alleen maar vrouwen vraagt om moeilijkheden :D zelf lijkt het me ook nix, vrouwen roddelen alleen maar, ik zou zeker wat van de tips hier uitproberen en suxes met het vinden van een andere (leukere) baan.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het heel goed en ik vind het o zo flauw.



Heb ook een paar collega's die het nodig vinden om iemand te treiteren.

Het begint mij nu ook behoorlijk op de zenuwen te werken.

Vorige week ben ik ongelooflijk uitgekafferd om niets door een collega , ik houd mn mond niet dicht en heb er een leidinggevende bij gehaald en deze nam het in mijn ogen nog voor haar op ook. Dus een leidinggevende erbij halen heeft ook niet altijd zin.



Ik weet dat deze collega's al vaker iemand hebben weggetreiterd dus ik zal zeer zekers niet de eerste zijn.



Ik weet dus nu ook even niet wat ik er mee aan moet, maar ik weet wel dat het me zwaar begint te irriteren.



Ben al druk bezig met een andere baan zoeken maar dat wil nog niet echt vlotten.
Hoi Hertog en Lynn,



Ik ga me denk ik even bij jullie aansluiten in het 'ik heb nare collega's'-hoekje ;) Ik ken ook het gevoel dat je leidinggevende erin meegaat. Voor mijn gevoel is dat bij mij ook gebeurd. Maar dat kon ook gebeuren, doordat ik niet eerder mijn mond open heb gedaan... Vrouwen zijn soms echt krengen naar elkaar. En degenen die dat niet kunnen/willen zijn, verliezen de strijd. Echt tips heb ik niet, ben wel nieuwsgierig hoe jullie je er doorheen slaan en wat anderen ervan zeggen. Ik ga dit topic dus even volgen denk ik...



Zijn jullie trouwens ook nog relatief jong/beginnend?



grtz P.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat NIET om met pestende collega's. Simpel, jammer, maar helaas !

Andere werkomgeving zoeken en snel, het is nu toch een goede tijd !



Je zit 5 dagen per week met elkaar opgescheept en als dit zwaar tegen je zin is, zul je er toch echt wat aan moeten doen. Meiden die zo triest zijn om zich zo op te stellen, kun je toch niet veranderen. Voor de goede orde : het ligt niet aan jou. Ook al hebben ze een probleem met je (meestal niet, meestal hebben ze een probleem met zichzelf), ze kunnen het op een andere

manier brengen. Dat ze dat niet kunnen, is hun probleem.



Sterkte & succes :o)   Laat je niet kisten !
Alle reacties Link kopieren
In de meeste gevallen waarin gepest wordt op het werk, is er een waardeloze leidinggevende die het team (niet) aanstuurt. Het is hetzelfde als met kinderen of huisdieren: als je die hun gang laat gaan, wordt het een bende. Dus ga er niet vanuit dat het inschakelen van een leidingegevende altijd soelaas zal bieden.



Ik spreek uit ervaring: ik had een slang van een collega, die precies wist naar wie ze moest lachen en tegen wie ze kon schoppen. Er kwamen genoeg verhalen terecht bij onze leidinggevende, maar na 3,5 jaar en 4 dames die mij hebben opgevolgd, zit madame nog stevig in het zadel. Thank God ben ik naar een ander team gegaan en daar kom ik heerlijk tot mijn recht. Zit lekker in mijn vel, doe leuke dingen en krijg goede beoordelingen. Als ik daar was gebeleven weet ik zeker dat ik telkens slechter was gaan presteren; ging toen al met buikpijn naar mijn werk en ging vreselijk aan mezelf twijfelen.



Mijn advies: wegwezen en op zoek naar een plek waar je tot je recht komt!



Is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik wens je iig veel succes met welke keuze je ook maakt!



Groetjes, Najdiz
Alle reacties Link kopieren
Ik ga helemaal mee met mijn voorgangster!



Alsjeblieft wegwezen daar!

Ik heb het meermaals van dichtbij mogen meemaken. Mijn moeder is 2 jaar geleden letterlijk ziek gepest, zij heeft zich ook oh-zo vaak afgevraagd wat zij nu kon doen om de houdeing van anderen te veranderen. Nu zit ze in de ziektewet. Compleet leeggezogen door dat bedrijf.

In een bedrijf waar ik ooit als freelancer zat gebeurde het ook... Die persoon is uit zichzelf weggegaan.



Het lijkt me echt vechten tegen de bierkaai... zeker als het al een tijdje aan de gang is.



Succes, lijkt me vreselijk om in zo'n omgeving te moeten werken.

*;
Computer says nooooo


Hoi Hertog,



Ben je pas begonnen bij een nieuw werkgever? Inderdaad, wij vrouwen kunnen heel gemeen doen. Meestal is het net een kippenhok. Komt er een nieuw werknemer dan gaan ze masaal daar op vitten. Maar na een tijdje verveelt dat. Daarna zoeken ze weer ruzie met elkaar. Tot er dan weer een nieuw werknemer komt. En ga zo maar door...



Je moet je er niets van aantrekken. Net zo sneeky terug pesten (niet in groepsverband, maar individueel) Of oost indisch doof zijn....



In ieder geval, het zal ze op een gegeven moment vervelen en zoeken ze wel een ander zondebok... Succes ermee*;
Pesten en terugpesten, dat vind ik zo onvolwassen als de pest.

Ik kan niet tegen dat sneeky achter je rug om geroddel, als ze me iets te zeggen hebben kunnen ze dat rechtstreeks tegen mijzelf doen. Bij ons gebeurt zoiets niet, althans niet op mijn afdeling. Er wordt nooit over een ander gesproken die er niet bij is, en mocht ik het signaleren dan gooi ik het in de vergadering. Meteen korte metten ermee, kom nou.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Meiden,



Ik heb hetzelfde probleem, alleen ik werk met mannen, mijn leidinggevende heeft het bedrijf overgenomen van zijn vader en kan er eigenlijk niet veel van, kan niet tegen werkdruk, ik had het op zich wel redelijk naar mijn zin, maar sinds er een nieuwe stagaire bij is die een hele grote bek heeft en die ze op kantoor de hele tijd zitten te voeden, is het helemaal mis, als dat joch wat tegen me zegt wat me niet zint, zeg ik er wat van, maar wat moet je als je leidinggevende dan die gozer gelijk geeft, ik sta dan voor gek en voel me vernederd,, ik kan hiet totaal niet mee omgaan ook omdat ik het niet begrijp, ik werk er al 2 jaar(onder deze leidinggevende) en nu gaat het zo, napraten, roddelen(ja mannen doen het blijkbaar ook ;-(, etcetc, ik weet ook niet wat ik moet, ik heb hier totaal zo 'n 5 jaar gewerkt(ook nog met zijn vader als baas supervent maar helaas overleden) en nu loopt het dan zo. Ik krijg allemaal rare klachten en weet niet meer hoe ik moet doen, ik sta helemaal alleen, heb geen vertrouwenspersoon daar.



Groetjes Fleur
Alle reacties Link kopieren
@ Fleur:



Is het bedrijf waar je werkt aangesloten bij een ARBO-dienst?

Zo ja dan zou ik daar eens informeren of zij een vertrouwenspersoon hebben waar je met jouw verhaal terecht kunt.



Succes in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen ligt de grens van wanneer een ander te ver gaat anders. Als jij het niet prettig vindt wat je collega's tegen je zeggen of je aandoen, dan heb je alle recht om hier wat aan te (laten) doen!



Je zou eerst gewoon op een duidelijke manier kunnen zeggen dat je het niet leuk vindt dat ze dat zeggen of doen. Misschien dachten ze wel dat je het wel leuk vindt, maar realiseren ze zich niet dat jij er juist níet van gediend bent. Geef dus duidelijk aan van wat je pikt en wat absoluut niet.

Dit soort situaties ontstaan veelal door onduidelijkheid van het 'slachtoffer'.

Als ze je dan een zacht gekookt eitje of zo vinden, is dat overigens hun probleem en niet dat van jou!



Als het er zelf iets van zeggen niet helpt, kun je ermee naar je chef of P&O. Die behoren hier wat aan te doen zodat het stopt. Met name je chef is verantwoordelijk voor het feit dat jij je lekker moet voelen op het werk om zo je werk goed te kunnen doen.

Als jij door die pesterijtjes niet (meer) met plezier naar het werk gaat, dan is er een probleem dat zo snel mogelijk opgelost moet worden, want in het ergste geval gaat het ook nog je gezondheid kosten (psychisch of lichamelijk of zelfs beide).
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het probleem dat ik bij een klein bedrijf werk, 8 mensen totaal, en dat de chef zelf meedoet, van haha, ze snapt het niet...op zo'n lullig toon, dit is gewoon niet grappig meer, ik kan heus wel tegen een grapje, maar nu is het een soort getreiter geworden, er is al een man weg die ook overspannen thuis is gaan zitten, en ik lijk wel het volgende slachtoffer geworden, morgen ga ik een gesprek aan met die chef dat ik er niet van gediend ben en dat ik wil dat er normaal gedaan wordt, ik hoop echt dat het iets uit zal halen. Op dit moment wil ik gewoon niet meer daarheen.



Groetjes Fleur
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik weer even met een kort verslagje over mijn huidige situatie. Ik ben op een gegeven moment heel ziek geraakt. M'n hoofd liep over en ik had zwartgallige gedachten. Toch wel weer snel gaan werken; na twee weken. Ik doe dit op pure wilskracht, terwijl ik 's avonds kapot ben! Rond 8 uur lig ik in mijn bed. Dit doe ik nog tot mijn contract is afgelopen, derde week juli. Ik heb ontslag genomen. Ik wil en kan niet met dit soort mensen omgaan. Per 11 aug. ga ik een paar maanden naar Nieuw Zeeland. Daar wil ik gaan genieten, reflecteren en bedenken welke kant ik op wil met/in mijn leven. Januari kom ik terug en dan geef ik mezelf nog een half jaar om een geschikte werksituatie te zoeken. Aan een loopbaan werk ik niet meer etc. maar ik voel nu wel lucht terug in mezelf. Ik heb ontzettend veel geleerd door deze werkplek maar ook flinke krassen opgelopen. Proberen maar het positieve eruit te filteren. Bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp sowiezo niet waarom vrouwen elkaar dit aandoen.

Ik ben zelf secretaresse, het is begon al toen ik op school zat. Ik heb in totaliteit 3x van klas moeten wisselen omdat ik elke keer weggepest werd door vrouwen in de klas voor secretaresses.Toen zat ik al met 98% vrouwen in de klas. Ik had toen al last, ik moest toen genoodzaakt een paar keer van klas veranderen omdat het elke keer zwaar escaleerde.



Op gegeven moment ben ik in een klas gezet van een andere opleiding, waar het wat meer gemengd was daar ging het iets beter, maar ik bleef pestgedrag ondervinden.. Later ben ik  secretaresse geworden. Toen begon het pesten weer, al diverse malen ben ik weggepest bij een werkgever. Echt zo erg dat ik al een paar keer in de ziektewet hebben gezeten en zware depressies heb gehad.. Mijn hele prive leven heeft er aan gelijd. Ik kwam altijd thuis met vervelende verhalen. Dat valt niet mee.



Nu moet ik ook wel zeggen dat ik een pest verleden achter de rug heb. Dus ik zal vast een makkelijk slachtoffer zijn, ik zit nu dan ook in therapie om het e.a. te verwerken en te leren me staande te houden. Ik werk nu ook als secretaresse en ik ondervind nog steeds pest gedrag. helaas... terwijl wij vrouwen eigenlijk beter moeten weten. Ik denk dat hoe vaak je ook van baan veranderd, je komt ze altijd tegen.



Ik ben wat dat betreft echt teleurgesteld in meiden die zich zo verlagen om een ander iets te misgunnen... We hebben tenslotte allemaal onze kwaliteiten, we moeten elkaar gewoon meer gaan helpen i.p.v. elkaar in de weg te zitten. Ik vind zo'n forum als de viva heel positief werkend omdat ik me realisseer dat er ook vrouwen zijn die echt het goede met je voor hebben. Ik word daar blij van... waren jullie allemaal maar mijn collegas


 



Pestgedrag doet echt meer met een mens dan men denkt, pestgedrag kan zware depressies/trauma's veroorzaken, mensen worden voor het leven beschadigd. Misschien denk je ach ik heb ooit iemand vroeger eventjes gepest om zijn rare tanden/bril/beugel noem maar op , maar ben voor de rest een engeltje geweest .



Maar wat nou als diegene zijn hele leven lang die rotopmerkingen heeft moeten aanhoren en altijd is uitgelachen. Nooit eens van het positieve (wat een leven ook kan zijn)heeft mogen genieten.. Ik kan genoeg voorbeelden opnoemen wat zoiets kan veroorzaken bij zo iemand.  Wat dat betreft sluiten we altijd onze ogen hiervoor, halen we onze schouders op en gaan we verder.



Ik blijft dat zo schijnheilig vinden, en kan dat echt niet begrijpen. Met pesten kan je echt iemand's leven zuur maken, 1 opmerking kan al zware gevolgen hebben als zo iemand 1000 keren zo'n opmerking heeft gehoord. Als je echt iets tegen iemand wil zeggen geef dan gewoon goed bedoelde feedback of compliment (nog mooier)



Ik zit nu zelf in therapie, en tegen mij is gezegd dat ik voorlopig nog wel 5 jaar in therapie mag gaan zitten omdat ik alles moet verwerken. Ik ben al mijn hele leven gepest en het gebeurd nu dus nog steeds. Als je me ziet ben ik een leuke meid, maar als je tegen me praat, dan durf ik niet over mezelf te praten, bang dat er misbruik word gemaakt van alle woorden die ik tegen je zeg.



Ik let op bij elk woord die ik tegen je zeg, en ik ben zo ontzettend onzeker dat ik mensen echt vermijd. Ik ben geblokkeerd voor het leven, ik ben  angstig, heel erg wantrouwend en durf niks terug te zeggen. Als iemand iets positiefs tegen me zegt dan denk ik diegene neemt me in de maling of diegene wilt wat van me hebben. Klinkt misschien heel raar nu ik dit zo zeg, maar door het pestgedrag geloof ik in het dagelijks leven niet echt meer in goedheid. Door de viva site bezoeken blijf ik een beetje onder de mensen.



Ik ben pas midden 20, en ik had nog zoveel dromen, maar ik moet nu dus minimaal 5 jaar achter elkaar therapie krijgen om het e.a. te kunnen verwerken. Eenmaal 30 begint mijn klok al te tikken en moet ik starten met een gezinnetje. Dit berichtje is niet bedoeld als oh wat ik ben ik zielig, maar meer om duidelijk te maken van wat pestgedrag bij iemand kan veroorzaken.



Er zijn vast mensen die er nog erger aan toe zijn dan ik. Ons wereld zou stukken mooier worden als we wat liever tegen elkaar zijn en elkaar helpen zoals hier bij de forum.



Ik hoop dat dit berichtje als positief word gezien.
Alle reacties Link kopieren
Hertog ik zou je adviseren goed te rade te gaan wat je precies wilt en wat je voelt. Realisseer je dat je inderdaad je collegas niet kan veranderen. Probeer goed naar jezelf te luisteren. En ik hoop dat er een oplossing uit komt en dat jij veel blijer en veel gelukkiger zal worden en vind wat je graag wilt vinden

.



Lekker door Nieuw Zeeland trekken werkt heerlijk verhelderend



Alle reacties Link kopieren


In de meeste gevallen waarin gepest wordt op het werk, is er een waardeloze leidinggevende die het team (niet) aanstuurt.  Dus ga er niet vanuit dat het inschakelen van een leidingegevende altijd soelaas zal bieden.



Ik ben het helemaal met Najdiz eens. Het is toch onbegrijpelijk dat een leidinggevende dit laat gebeuren en in sommige gevallen zelfs meedoet met dit pestgedrag. Als een leidinggevende het pestgedrag niet aanpakt, zit er niets anders op dan op zoek te gaan naar een andere baan. Als je collega's of je leidinggevende je ziek maken, wordt het tijd om afscheid te nemen. Je moet maar denken, deze mensen verdienen elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Helaas kan ik hier ook over meepraten. Een aantal jaar geleden werkte ik in een heel klein bedrijf en werd letterlijjk weggepest door een vrouwelijke collega, op een hele gemene subtiele manier. Zij was het lievelingtje van de baas en kon in zijn ogen dus niks fout doen. Ik heb van alles geprobeerd, met haar praten, negeren noem maar op, het hielp niks. Uiteindelijk ben ik ziek thuis beland (terwijl ik mijn werk echt heel leuk vond) de sfeer was zo slecht en ik had zo het gevoel op mijn tenen te moeten lopen. Uiteindelijk kreeg ik een 'gesprek' , zaten ze dus met z'n 4-en tegenover mij............heel fijn.

Ook ik ben opgestapt, andere baan gezocht. Wat een opluchting om daar weg te zijn. Na mij zijn er nog 2 meiden 'weggepest' en inmiddels is de pester zelf ook weg, heeft die baas eindelijk doorgekregen wie de sfeerverzieker was daar.

Ik wens je iig heel veel sterkte toe, ik weet hoe ziek je hier van kan worden en hoe onzeker, mensen kunnen je totale zelfbeeld kapot maken, zo ziekelijk.

Hopelijk vind je snel een leuke baan waarin je wel gewaardeerd wordt om wie je bent en let op je zelfvertrouwen en positieve zelfbeeld komen dan na verloop van tijd echt wel weer terug.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
anoniempje07: toch wel een mooie instelling van je dat jij anderen graag opbouwende kritiek of een compliment wilt geven.
Alle reacties Link kopieren
hertog: tracht het je niet te veel aan te trekken en reageer niet te veel als je voelt dat je dat op dat moment wel te veel doet.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb ook te maken gehad met een pestende collega. In het begin was alles koek en ei, en plots (van de ene op de andere dag) keerde een collega tegen mij (naar het schijnt uit jaloezie). Enorm kinderachtige, gemene verhalen verspreiden en iedereen tegen mij opstoken. En velen deden hier maar al te graag aan mee om hun saaie leventje wat te spicen. 



Ik was echt verbaasd dat mensen complete verhalen kunnen verzinnen en verspreiden. Zo laag en gemeen. Het deed me denken aan het lager onderwijs, pestgedrag van kinderen. Wat was ik toch naief.



Ik heb me nooit willen verlagen tot haar niveau en heb me sterk gehouden. Telkens ik een roddel te weten kwam, was het wel een klap, maar ik liet niks merken, ik leek onverschillig. Ik kon rekenen op de steun van de mannen, maar dit wakkerde de jaloezie nog meer aan, tot op een punt dat ik beslist heb om de job op te geven. Ik was toch niet van plan om te blijven.



Ik had al die tijd vrijwel niks gezegd, maar voor ik het bedrijf verliet heb ik haar een afscheidskadootje bezorgd. Ik ben naar de bedrijfsleiding gestapt en heb mijn verhaal uit de doeken gedaan. Ze waren sterk geinteresseerd in mijn verhaal, aangezien 3 maanden eerder een andere collega was opgestapt wegens pesterijen, en ook omdat zij als enige was gaan klagen bij de leiding dat ik mijn werk niet goed doe terwijl alle afdelingshoofden tevreden waren. Eigen schuld, dikke bult, zeg ik dan.



In mijn geval was opstappen de beste beslissing. Voor mij was de complete sfeer verziekt. Zelfs al hielden de pesterijen op, dan nog zou ik er een slecht gevoel aan overhouden.



Spijtig dat mensen zo verbitterd kunnen zijn en het leven van anderen willen verzieken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven