Werk & Studie alle pijlers

Psycholoog

09-03-2017 17:04 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Ik wil heel graag psycholoog worden.

Ik heb me ingeschreven voor de opleiding HBO Toegepaste Psychologie op het Saxion. Dit is een deeltijd opleiding. Als ik deze opleiding heb afgerond, hoop ik naar de Universiteit te kunnen. Deze opleiding duurt in totaal 5 jaar. Om echt wat met de opleiding te kunnen, wil ik daarna nog 2 jaar de opleiding tot GZ psycholoog doen. Als ik helemaal klaar ben, ben ik 34. Zijn er hier mensen die deze opleiding doen, of hebben gedaan, en is 34 niet iets te oud? :-)
Alle reacties Link kopieren
dat doet echt iedereen, maar oke cool! er zijn wel bijna geen baankansen, maar 34 is niet oud.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Geen ervaring met de opleiding etc

maar qua te oud. Ik vind van niet. Ik heb ook lang getwijfeld maar inmiddels het plan opgevat om op mijn 29e weer te beginnen met een studie dus zal ook klaar zijn op min 33e/34e.



Ik zie het zo: Ik heb als ik begin met mijn studie 10 jaar werkervaring, als ik klaar ben zal ik nog zo'n 30 jaar of langer moeten werken. Als je het op die manier bekijkt..nee niet oud
Je komt niet zomaar op die opleiding tot GZ-psycholoog, weet je dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 09 maart 2017 @ 17:09:

dat doet echt iedereen, maar oke cool! er zijn wel bijna geen baankansen, maar 34 is niet oud.Dat klopt inderdaad, dat heel veel mensen psycholoog willen worden! Dankjewel voor je reactie :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:dwynwen schreef op 09 maart 2017 @ 17:12:

Geen ervaring met de opleiding etc

maar qua te oud. Ik vind van niet. Ik heb ook lang getwijfeld maar inmiddels het plan opgevat om op mijn 29e weer te beginnen met een studie dus zal ook klaar zijn op min 33e/34e.



Ik zie het zo: Ik heb als ik begin met mijn studie 10 jaar werkervaring, als ik klaar ben zal ik nog zo'n 30 jaar of langer moeten werken. Als je het op die manier bekijkt..nee niet oud Ooh dan :-) Wat voor opleiding wil je doen dan? :-) Ja, dat klopt! Je kan nog lang genoeg werken!
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 09 maart 2017 @ 17:14:

Je komt niet zomaar op die opleiding tot GZ-psycholoog, weet je dat?Nee klopt, ik las net inderdaad dat er maar weinig plek is, en je aangedragen moet worden door een GZ-psycholoog!
Alle reacties Link kopieren
quote:dk1992 schreef op 09 maart 2017 @ 17:16:

[...]



Nee klopt, ik las net inderdaad dat er maar weinig plek is, en je aangedragen moet worden door een GZ-psycholoog!

Dat laatste klopt niet. Je kan solliciteren (met grote concurrentie). Grootste groep komt aan een plek door intern te solliciteren, bij de instelling waar ze dan al werken als basispsycholoog.



34 is niet te oud, de groep opleidelingen in de GZ opleiding is meestal tussen de 25 en 45 jaar. Bovendien werk je dan al en doe je de opleiding naast je werk.
quote:elko schreef op 09 maart 2017 @ 17:20:

[...]



Dat laatste klopt niet. Je kan solliciteren (met grote concurrentie). Grootste groep komt aan een plek door intern te solliciteren, bij de instelling waar ze dan al werken als basispsycholoog.



34 is niet te oud, de groep opleidelingen in de GZ opleiding is meestal tussen de 25 en 45 jaar. Bovendien werk je dan al en doe je de opleiding naast je werk.

+1. En ervaring hier ;)

Voor de gz ben je zeker niet te oud. Voor een job als basispsycholoog wel een tikkeltje.. Tenzij je bereid bent om voor hetzelfde salaris te werken als collega's die 10 jaar jonger zijn. Want dan kan je levenservaring juist een plus zijn. En de gz is niet persé nodig hoor, om een baan te vinden. Maar wel zeer gewenst. Je kans op de arbeidsmarkt is echt behoorlijk klein zonder, maar niet onmogelijk. Laat je goed informeren voor je begint want het is een lange en behoorlijk zware studie (vooral de gz).
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens gekeken naar een baan als praktijkondersteuner huisarts (poh)? Is lichtere psychologische problematiek dus dan hoef je minder ver door te studeren na je toegepaste psychologie, en toch heel erg interessant en inhoudelijk werk!
Geluk groeit door te delen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen psycholoog maar zoek er wel een op dit moment (gewoon bij een privé praktijk). Ben dus de websites van psychologen in mijn buurt aan het afspeuren en ik wil juist géén jonkie. Zullen vast wel uitstekende professionals zijn hoor, maar ik vertel mijn ellende liever niet aan een pas afgestudeerde twintigjarige. Dus volgens mij is wat ouder zijn in jouw sector juist een pre!
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet in België HBO doen? Dat duurt daar maar 3 jaar (voltijdse opleiding).

En daarna kan je een schakelprogramma doen (1jaar). En vervolgens master op de uni!

Dat ga ik namelijk ook doen! En ben zelf ook al midden twintig.
Alle reacties Link kopieren
quote:SnoopyLove schreef op 09 maart 2017 @ 19:20:

Waarom ga je niet in België HBO doen? Dat duurt daar maar 3 jaar (voltijdse opleiding).

En daarna kan je een schakelprogramma doen (1jaar). En vervolgens master op de uni!

Dat ga ik namelijk ook doen! En ben zelf ook al midden twintig.Als je daarna nog de GZ opleiding wil doen, check dan wel of je met deze route daarvoor in aanmerking komt. Om daar voor in aanmerking te komen moet je vooropleiding aan een heel aantal eisen voldoen, onder andere qua gevolgde vakken op universitair niveau. zie linkje
Alle reacties Link kopieren
quote:elko schreef op 09 maart 2017 @ 17:20:

[...]



Dat laatste klopt niet. Je kan solliciteren (met grote concurrentie). Grootste groep komt aan een plek door intern te solliciteren, bij de instelling waar ze dan al werken als basispsycholoog.



34 is niet te oud, de groep opleidelingen in de GZ opleiding is meestal tussen de 25 en 45 jaar. Bovendien werk je dan al en doe je de opleiding naast je werk.Ooh oke, dit wist ik niet! Bedankt voor de aanvulling! Heb je zelf ook ervaring in deze branche?
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 09 maart 2017 @ 18:08:

[...]



+1. En ervaring hier ;)

Voor de gz ben je zeker niet te oud. Voor een job als basispsycholoog wel een tikkeltje.. Tenzij je bereid bent om voor hetzelfde salaris te werken als collega's die 10 jaar jonger zijn. Want dan kan je levenservaring juist een plus zijn. En de gz is niet persé nodig hoor, om een baan te vinden. Maar wel zeer gewenst. Je kans op de arbeidsmarkt is echt behoorlijk klein zonder, maar niet onmogelijk. Laat je goed informeren voor je begint want het is een lange en behoorlijk zware studie (vooral de gz).Werk je zelf als GZ- psycholoog? In eerste instantie zou ik sowieso genoegen nemen met hetzelfde salaris. Ben al blij als ik aan het werk zou kunnen in de psychologie! En je kan jezelf vaak met ervaring hogerop werken! Ik laat me zeker goed informeren (heb ook een studieadviesgesprek op het Saxion). Het zou zeker lang en zwaar worden, maar als je iets echt graag wil is het goed te doen
Alle reacties Link kopieren
quote:dk1992 schreef op 09 maart 2017 @ 19:58:

[...]





Ooh oke, dit wist ik niet! Bedankt voor de aanvulling! Heb je zelf ook ervaring in deze branche? Ik ben GZ psycholoog ja
Alle reacties Link kopieren
quote:Woordenaar schreef op 09 maart 2017 @ 19:09:

Ik ben geen psycholoog maar zoek er wel een op dit moment (gewoon bij een privé praktijk). Ben dus de websites van psychologen in mijn buurt aan het afspeuren en ik wil juist géén jonkie. Zullen vast wel uitstekende professionals zijn hoor, maar ik vertel mijn ellende liever niet aan een pas afgestudeerde twintigjarige. Dus volgens mij is wat ouder zijn in jouw sector juist een pre!Bedankt voor je reactie! Het kan me heel goed voorstellen dat je specifiek aan het zoeken bent naar een iets oudere (vooral meer levenservaring) psycholoog! Ik zit nu zelf in een revalidatietraject, en ook bij een psycholoog die rond de 30 is. Vind dat zelf ook echt super fijn
Alle reacties Link kopieren
Moet je eerst perse HBO doen? Je kunt toch ook een 21+ toelatingsexamen voor de universiteit doen? Of bestaat dat niet meer?
Alle reacties Link kopieren
Niet lullig bedoeld, maar hebben de studieadviseurs op het Saxion een beeld van wat de GZ opleiding is en aan welke eisen je moet voldoen? Dat is op universiteiten al een uitdaging soms, laat staan op een HBO.



Stel je ook niet teveel in op klaar zijn met 34 jaar. Dan ga je uit van direct door met de GZ na je master psychologie? Dat kan je uit je hoofd zetten, gaat je niet lukken. Het is ook niet wenselijk, het is nl een opleiding die ontzettend op de klinische praktijk is gericht dus werkervaring is, vind ik, essentieel om zoveel mogelijk uit die opleiding te kunnen halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elko schreef op 09 maart 2017 @ 20:08:

Niet lullig bedoeld, maar hebben de studieadviseurs op het Saxion een beeld van wat de GZ opleiding is en aan welke eisen je moet voldoen? Dat is op universiteiten al een uitdaging soms, laat staan op een HBO.



Stel je ook niet teveel in op klaar zijn met 34 jaar. Dan ga je uit van direct door met de GZ na je master psychologie? Dat kan je uit je hoofd zetten, gaat je niet lukken. Het is ook niet wenselijk, het is nl een opleiding die ontzettend op de klinische praktijk is gericht dus werkervaring is, vind ik, essentieel om zoveel mogelijk uit die opleiding te kunnen halen.



Ik denk dat ze daar inderdaad niet echt een beeld bij hebben, aangezien ze dat deel niet mee maken bij de studenten lijkt me.

Hmm, dan is het inderdaad verstandig eerst als basispsycholoog aan het werk te gaan, en veel werkervaring op te doen!

Werken bij jullie basispsychologen? En wat zijn globaal hun werkzaamheden?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de ouderenzorg. Daar zijn regelmatig vacatures voor basispsychologen, in mijn vakgroep zijn er nu 4. Daarnaast 5 GZ-psychologen en een piog.

Qua werk denk ik dat je als basispsycholoog het beste af bent in de ouderenzorg. De basispsychologen doen namelijk vrijwel hetzelfde werk als de GZ -psychologen. Maar: de afdelingen met cliënten met complexe problematiek zijn voor de GZ'ers. Daarnaast staan de basispsychologen onder supervisie van een GZ-psycholoog en hebben de GZ-psychologen ook de meer complexe neventaken.

En wat doen we: diagnostiek (vooral neuropsychologisch onderzoek), begeleiding en behandeling van cliënten, teambegeleiding en scholing geven.
Alle reacties Link kopieren
Elko, dankjewel voor de goede advies!
quote:elko schreef op 09 maart 2017 @ 20:08:

Niet lullig bedoeld, maar hebben de studieadviseurs op het Saxion een beeld van wat de GZ opleiding is en aan welke eisen je moet voldoen? Dat is op universiteiten al een uitdaging soms, laat staan op een HBO.



Stel je ook niet teveel in op klaar zijn met 34 jaar. Dan ga je uit van direct door met de GZ na je master psychologie? Dat kan je uit je hoofd zetten, gaat je niet lukken. Het is ook niet wenselijk, het is nl een opleiding die ontzettend op de klinische praktijk is gericht dus werkervaring is, vind ik, essentieel om zoveel mogelijk uit die opleiding te kunnen halen.

Eens. Ik ben idd ook gz -psycholoog en die opleiding is echt loodzwaar. En erg duur. Vandaar dat bedrijven interne mensen laten voorgaan. Meestal wil een bedrijf wel meebetalen (in mijn geval 50%). Ze willen dus echt geen risico lopen dat je het niet haalt. En dat gebeurt.. dus het vinden van een werkplek waar ze opleidingsplekken verzorgen is essentieel. En ook binnen zo'n bedrijf ben je niet de enige die wil, de concurrentie is vaak moordend. De gz is echt niet te onderschatten. En dat is dan postdoc.

Nu eerst maar eens je master halen! Veel plezier, psycholoog is een superleuk vak ^^.
In mijn bedrijf werken overigens geen basispsychologen, vanwege de complexiteit van de problematiek van cliënten. De meeste bedrijven hebben echter wel basispsychologen.



Goed ook om je te oriënteren op het soort psycholoog dat je wil worden. Goede tip van Elko. Veel gekozen is bijv. kinder/jeugdpsych, klinische psych, neuropsych. Dan maak je het al lastiger voor jezelf want de concurrentie is dan nog groter. (En bijv.slechts 20% van alle gz plekken zijn voor k&j, waarop ook nog eens vaak orthopedagogen solliciteren. Die plekken zijn echt bijna niet te krijgen voor externen). Arbeids-en organisatie psychologen bijv. hebben weer geen last van een gz opleiding.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 11-08-2017 17:59
Reden: privacy
99.55% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven