Werk & Studie alle pijlers

Rare redeneringen op werk.

17-08-2014 07:22 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al 6 jaar bij een groot bedrijf (600 medewerkers). Nu is er de afgelopen jaren veel veranderd door de groei en de crisis. Mijn bedrijf is explosief gegroeid en iedereen wil een baan, dus hebben zij het voor het zeggen. Maar sommige dingen vind ik als ik erover nadenk echt bizar. Wat vinden jullie nou van onderstaande voorbeelden?



Al 6 jaar doe ik dezelfde functie met plezier. Altijd goede beoordelingen gehad, wel altijd ontwikkelpunten waar ik altijd aan heb gewerkt.

Een paar weken terug heb ik mijn functioneringsgesprek gehad. Resultaat, onvoldoende. In december was mijn beoordeling voldoende, maar ze verwachten dat je je ontwikkelt. Wat vorig jaar dus voldoende was is nu niet meer genoeg. Deze redenering snap ik echt niet. Ik doe nog steeds hetzelfde werk voor hetzelfde salaris, al 6 jaar! Jezelf ontwikkelen is heel goed maar over een paar jaar moet ik dus naast de directeur zitten ofzo? In dezelfde functie?!



Verder hebben ze een aantal jaar geleden alle salarisschalen heringericht. Zo zijn er jeugdschalen voor mensen onder de 23. Ik heb dus een paar jonge collega's die hetzelfde werk doen als ik, 5 jaar jonger zijn en gewoon maar iets van 900 euro bruto verdienen. Itt 2300 van mijn kant. Wat is dat voor redenering? Mijn collega's van 50 verdienen toch ook niet het dubbele van mijn salaris. Ik schaam mij er gewoon voor.



Of denk ik soms verkeerd en is dit heel logisch?
Zie je echt niet waar dit naartoe gaat dan? De grote lijn is vrij duidelijk. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Waarschijnlijk willen ze er mensen uit gooien...
Alle reacties Link kopieren
Idd ze proberen waarschijnlijk een negatief dossier op te bouwen en je er dan uit te gooien.



Op je hoede zijn en vooral niets ondertekenen voordat je juridisch advies hebt ingewonnen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel uitgebreid uitvragen wat ze verwachten aan ontwikkeling. Dit op papier zetten met concrete doelen. Als ze het dan doen om mensen eruit te werken, heb jij een concreet verhaal waarin staat dat jij je aan de afspraken hebt gehouden. Altijd goed voor de zak geld die je dan mee moet krijgen.



Ik zou dus wel volledig meewerken!

En over je collega's: zij zijn niet verplicht om daar te werken voor dat salaris he? Zij zijn zelf verantwoordelijk voor de onderhandelingen daarover. Dus laat je slaap daar niet door bederven. Ondersteun ze hooguit met advies en een luisterend oor.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Ja deze indruk krijg ik ook. Overigens heeft mijn hele team een onvoldoende beoordeling gehad.
Een jeugdschaal voor medewerkers tot 23 jaar is heel normaal. En darmen dat in tijden van crisis invoert vind ik ook niet zo gek.



Mbt de negatieve beoordeling: heb jij je ontwikkeld? Of schort het daar idd aan? Juist in tijden van crisis wordt van iedereen verwacht dat ze een tandje bij zetten. Daar groeien niet alleen de medewerkers van, maar ook het bedrijf.



Ga idd vragen om concrete doelen mbt je ontwikkeling, zodat je zelf ook goed weet wat je dan wel moet doen om volgende keer weer een positieve beoordeling te krijgen. En vraag dat per mail, zodat jij dat in jouw eigen dossier kunt bewaren.
Alle reacties Link kopieren
En ben je aangesloten bij een vakbond? Ik zou daar ook even om advies vragen.



Je kunt al met hele simpele vragen bij hen terecht en ze staan je vanaf moment 1 bij...
quote:stokske schreef op 17 augustus 2014 @ 08:18:

Ja deze indruk krijg ik ook. Overigens heeft mijn hele team een onvoldoende beoordeling gehad.Waren dat ook allemaal mensen met verbeterpunten en boven een bepaalde leeftijd?
Alle reacties Link kopieren
quote:stokske schreef op 17 augustus 2014 @ 08:18:

Ja deze indruk krijg ik ook. Overigens heeft mijn hele team een onvoldoende beoordeling gehad.Wow. Zoiets heb ik nog nooit eerder gehoord (met mijn 3 jaar werkervaring... ) Maar kan dit zomaar? Het lijkt me heel sterk dat opeens een heel team niet voldoende functioneert.
Ach ja, op deze manier ben ik er ook uitgepleurd. Altijd lof en goede beoordelingen en ineens was het fout. Elk miniem foutje vzn mijn kant werd breed uitgemeten, collega's werden aangemoedigd achter mijn rug om te klikken. Ik kon gewoon niks meer goed doen. Ik moest bv feedback vragen aan collega's, en toen ik dat deed was dat ook ineens niet goed, was ik ondermijnend bezig ofzo.



Moraal van het verhaal: als ze van je af willen, lukt dat. Meerdere collega's hebben zelf ander werk gezocht en ik heb tenslotte een oprotpremie gekregen.

Ik zou alvast beginnen met een dossier opbouwen met positieve beoordelingen en fouten van hun kant. En verder solliciteren.
600 medewerkers is toch echt geen groot bedrijf hoor. (ik werk bij een bedrijf dat in Nederland 4000-5000 mdw heeft, wereldwijd > 110.000 mdw in meer dan 40 landen).



Lijkt mij dat 900 euro onder de grens van het wettelijke ligt, ik zou als ik jou was eens een toets op (laten) doen. En wegwezen zodra je daar de kans toeziet.
http://www.minimum-jeugdloon.nl/minimum-jeugdloon-2014/



900 euro kan best kloppen hoor
Alle reacties Link kopieren
Jeugdschalen vind ik eigenlijk belachelijk. Ik was 21 toen ik begon met werken en gelukkig kreeg ik gewoon meteen een 'volwassen' salaris.



Ik zou als ik jou was alvast een nieuwe baan gaan zoeken! Nu ben je in de positie om rustig rond te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een oriënterend gesprek met een advocaat in arbeidsrecht aanvragen. Je gaat tips kunnen gebruiken. .
Vind je het echt zo raar dat bedrijven het niveau willen verhogen? De economie verandert, eisen van mensen veranderen en dus moeten bedrijven veranderen. Je zou dit ook als een mooie kans kunnen zien om jouw eigen niveau te verbeteren. Misschien is er de mogelijkheid om cursussen te volgen.
quote:Starshine schreef op 17 augustus 2014 @ 10:31:

Ach ja, op deze manier ben ik er ook uitgepleurd. Altijd lof en goede beoordelingen en ineens was het fout. Elk miniem foutje vzn mijn kant werd breed uitgemeten, collega's werden aangemoedigd achter mijn rug om te klikken. Ik kon gewoon niks meer goed doen. Ik moest bv feedback vragen aan collega's, en toen ik dat deed was dat ook ineens niet goed, was ik ondermijnend bezig ofzo.



Moraal van het verhaal: als ze van je af willen, lukt dat. Meerdere collega's hebben zelf ander werk gezocht en ik heb tenslotte een oprotpremie gekregen.

Ik zou alvast beginnen met een dossier opbouwen met positieve beoordelingen en fouten van hun kant. En verder solliciteren.



Maar bij TO was het altijd al met de hakken over de sloot zo te zien (verbeterpunten). En nu is er een nieuwe lichting die wellicht niet zo vastgeroest zit en die krijgt dan de voorkeur.

Dus eens met Nerd.
Alle reacties Link kopieren
Heeft men ook concrete doelen bij die ontwikkelpunten? In het algemeen is het natuurlijk vrij vaag om te verlangen dat een medewerker zich ontwikkelt, maar waarnaartoe dan? Geven ze kansen om opleidingen te volgen? Geven ze doelen om naartoe te werken?

Is het werk zelf inhoudelijk veranderd?
quote:Star schreef op 17 augustus 2014 @ 11:54:

[...]





Maar bij TO was het altijd al met de hakken over de sloot zo te zien (verbeterpunten). En nu is er een nieuwe lichting die wellicht niet zo vastgeroest zit en die krijgt dan de voorkeur.

Dus eens met Nerd.



Ik weet niet. Bij mijn man op het werk is het zo dat als een funcioneringsrapport uitsluitend goede punten heeft, daar automatisch een salarisverhoging aan gekoppeld is. En nu, met de crisis, staan er dus al jaren verbeterpunten in. Bij iedereen. Desondanks krijgt mijn man in het komende trimester andere werkzaamheden en ook een passend salaris. Die verbeterpunten zijn dus alleen maar om ervoor te zorgen dat ze meer winst overhouden voor de aandeelhouders.



Maar inderdaad, als ze willen dat je je ontwikkelt, moeten ze daar ook mogelijkheden voor geven. Cursus, studie, leren binnen het werk, andere dingen van je vragen. Alleen maar; we willen een verbetering zien, is wel erg sober.



En jij verdient dus lekker veel geld. Realiseer je wel dat als jongere mensen voor heel veel minder hetzelfde werk kunnen doen, jij wellicht binnenkort eruit gemikt wordt.



(Maar ik gok erop dat dat mosterd is, heb nog niet alles gelezen).
Een kennis van mij deed haar werk ook 'opeens' niet meer goed, sinds de komst van een interimmanager. Nieuwe jongere mensen werden aangetrokken en de oudgedienden kregen a4'tjes met verbeterpunten.

Die kennis is met wederzijds goedvinden vertrokken en werd prompt daarna door haar oude baas gevraagd om bij hem aan de slag te gaan. Ze mag haar eigen tijd indelen en vanuit huis werken, die trekt nu een lange neus naar de interimmanager.



Helaas heeft lang niet iedereen zo'n successtory.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt idd heel erg als een reorganisatie die er aan zit te komen.



Daar kun je op verschillende manieren mee om gaan (wellicht tegelijkertijd)



1 Op zoek naar een andere baan.

2 Gesprek aanvragen met je leidinggevende waarin je de zaken bespreekt en "SMART" afspraken over maakt zodat jij straks kunt aantonen dat jij er alles aan doet om mee te groeien met het bedrijf. Trap niet in vaagheden.

3 Wat is er mis mee je dusdanig te ontwikkelen dat je op het zelfde kennis en ervaringsniveau zit als de directeur.



Wil je bij dit bedrijf blijven werken dan moet je deze koe bij de hoorns vatten en er mee aan de slag. Daadkracht, inzet en flexibiliteit tonen.



En zeker info inwinnen bij de bond/jurist/rechtsbijstand. En niets ondertekenen zonder dat het nagekeken is
Als je werkgever "deugt" dan is je verhaal best te begrijpen. Jeugdschalen lassen bij de veronderstelling dat starters zich nog moeten ontwikkelen en dat de arbeidsmarkt voor jongeren niet best is.



Van langer zittende krachten verwacht je meer en die betaal je dus ook meer. Maar in een veranderende wereld verwacht je ook dat ze zich ontwikkelen. Jou hebben ze altijd verbeterpunten aangegeven en die heb je aangepakt, dus het kan je niet ineens verbazen dat je werkgever ontwikkeling verwacht. Nu heb je je, kennelijk, niet ontwikkeld en dat levert een onvoldoende beoordeling op. Niets bijzonders. Aan het werk dus. En als je de toppen van je mogelijkheden bereikt hebt, dan weet je dat deze werkgever niet van plan is je salaris te verhogen, en wellicht ook niet van plan is je in dienst te houden.



Persoonlijk denk ik er niet anders over. Wie zich niet ontwikkelt gaat er uiteindelijk gewoon uit.



Als je werkgever niet deugt, dan is het inderdaad simpel, dan ga je eruit gewerkt worden omdat de jeugd goedkoper is.
Alle reacties Link kopieren
Tsja dat TO ontwikkelpunten had zegt niks. Bij ons kreeg iedereen bij de vorige leidinggevende ontwikkelpunten mee (ook als je salarisverhoging kreeg) en bij de huidige had ik ze in elk geval niet en ik weet van meerderen dat ze die niet hadden. Wat een ontwikkelpunt is betekent dus per organisatie, functie en leidinggevende.



Ben het niet helemaal met Eldorado eens over het ontwikkelen. Natuurlijk is het goed om je te blijven ontwikkelen, maar de functie-eisen cq competenties die bij de functie horen veranderen niet. En als je daarop altijd hebt voldaan en nog voldoet vind ik het bijhouden van je kennis (waar nodig) en het bijhouden relevante van ontwikkelingen in de buitenwereld voldoende.



Ik word altijd een beetje moe van de roep tot ontwikkelen, omdat ik het om me heen regelmatig vertaald zie worden in cursussen sparen.



TO ik zou met je leidinggevende het gesprek aangaan over hoe hij je gaat faciliteren in de gewenste ontwikkelingen (kom zelf met ideeen) en om je heen gaan kijken voor een andere functie. Als je hele team ineens niet goed functioneert betekend dat voor mij dat de leidinggevende niet goed functioneert.
Alle reacties Link kopieren
Werk jij voor het bedrijf waar ik twee jaar geleden weg ben gegaan? Zelfde situatie toen (slecht beoordeling en uit niets). Ik wil daar nu niet dieper op ingaan, maar kan je alleen de tip geven: neem een jurist/advocaat in de armen! Dit lijkt mij een aflopende zaak en dankun je maar beter goed beslagen ten ijs komen.

Sterkte!
Mijn ervaring en waarneming in heul veul bedrijven, inclusief dat van mezelf, is dat functies aan een stuk door veranderen, omdat de buitenwereld verandert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven