Werk & Studie alle pijlers

reageren op vacature of niet?

29-07-2016 00:04 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al een behoorlijke tijd werkloos. Ik heb uitgerekend dat als ik dit jaar nog voor 4 maanden werk zou vinden dat mijn recht op ww dan niet vervalt. Als dit niet lukt, dan vervalt in de toekomst mijn recht op ww uitkering van 13 maanden naar 3 maanden. Een groot verschil.

Nu heb ik een vacature gezien. Ik weet bijna zeker dat het een vacature is van een afdeling waar ik eerder heb gewerkt. Ik had het daar niet zo naar mijn zin. Bv de leidinggevende waardeerde mij niet en heeft bv geen afscheid van mij genomen op mijn laatste dag. Ik ken het werk wel. De vraag is of ik nu zal reageren of niet. Weet niet wat die leidinggevende zal doen. Weet wel dat ik het daar niet naar mijn zin zal hebben en met tegenzin naar werk zal gaan. Maar met het oog op behoud ww uitkering zou het wel een optie zijn. Hoe zien jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het proberen. Je kent het werk dus je kan dan vast snel je draai vinden. Wat betreft de sfeer, hoe lang is het geleden dat je daar hebt gewerkt? Als je nu al denkt dat je niet met plezier naar je werk zal gaan dan zal dat inderdaad gebeuren dus sowieso moet je je mindset veranderen..dat scheelt al een hoop.

Mocht het echt niks worden dan kan je altijd nog opstappen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt solliciteren maar je zult het waarschijnlijk niet worden maar wat heb je te verliezen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat je zult worden aangenomen als je leidinggevende je destijds al niet waardeerde? Dan gaan ze liever met een nieuw iemand in zee, lijkt mij.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ligt het nou aan mij? Ik dacht altijd dat mensen solliciteren om werk te hebben... maar het gaat jou dus om het behouden van het recht op een ww uitkering.



Heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
quote:PlofKipje84 schreef op 29 juli 2016 @ 00:33:

Ligt het nou aan mij? Ik dacht altijd dat mensen solliciteren om werk te hebben... maar het gaat jou dus om het behouden van het recht op een ww uitkering.



Heel bijzonder.Nu je het zo zegt inderdaad..wat is precies je bedoeling TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook altijd zo. Maar na altijd hard gewerkt te hebben en mijn best te hebben gedaan zonder vast contract te krijgen denk ik anders. De bedoeling is wat er staat. Het zou mooi zijn als ik dit jaar nog iets zou vinden voor 4 maanden met het oog op behoud ww . Weet niet of de leidinggevende er nu nog steeds zit.
Alle reacties Link kopieren
En dan zeker na vier maanden weer weggaan. En dan weer verbaasd zijn dat je werkgever geen afscheid van je neemt (wat jij overigens ook gewoon zelf had kunnen doen!).

Ik wens je veel succes hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:milkakoe30 schreef op 29 juli 2016 @ 00:58:

Ik dacht ook altijd zo. Maar na altijd hard gewerkt te hebben en mijn best te hebben gedaan zonder vast contract te krijgen denk ik anders. De bedoeling is wat er staat. Het zou mooi zijn als ik dit jaar nog iets zou vinden voor 4 maanden met het oog op behoud ww . Weet niet of de leidinggevende er nu nog steeds zit.



Rare redenering. Ik heb zelf ook altijd hard gewerkt maar zou graag dit jaar nog iets vinden voor langere tijd met zicht op vast dienstverband.



Succes ermee dan maar...
I may be young, but I'm not dumb.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al 15 jaar ongeveer. Elke keer weer een reorganisatie oid waardoor je toch weer weg moet. Ik ken het zo onderhand wel. Hoop op vast dienstverband heb ik wel opgegeven inmiddels. Telkens max 3 jaar ergens en als ze je dan vast contract moeten geven gaat dat niet door. Volgens mij is het nu zelfs max 2 jaar.



Ik ga niet zelf na 4 maanden weg. Dan krijg je ook geen ww. Als ik langer zou mogen blijven is het ook goed.



Als leidinggevende afscheid van iemand nemen die 2 jaar voor je gewerkt heeft vind ik niet meer dan fatsoen ipv zo voorbij lopen zonder iets te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgever was best aardig voor mij op mijn laatste werkdag: ik moest persoonlijk bij hem mijn werk simkaart inleveren, die hij vervolgens doormidden knipte en weggooide, met de mededeling "dan weet ik zeker dat er geen misbruik gemaakt kan worden..!"



Deze werk simkaarten kan hij ook blokkeren via een website, dus inleveren is niet nodig, en wordt ook bijna nooit gedaan.....

Ik weet dit zeker, aangezien de beste man het afgelopen jaar in dezelfde kamer zat als ik....



Slechte verliezer, zo zie ik dat.



Beetje offtopic, maar snap je punt.



Kan je niet een opleiding of cursus volgen waar werk in is via Uwv?
quote:zelus73 schreef op 29 juli 2016 @ 04:34:

Mijn werkgever was best aardig voor mij op mijn laatste werkdag: ik moest persoonlijk bij hem mijn werk simkaart inleveren, die hij vervolgens doormidden knipte en weggooide, met de mededeling "dan weet ik zeker dat er geen misbruik gemaakt kan worden..!"



Deze werk simkaarten kan hij ook blokkeren via een website, dus inleveren is niet nodig, en wordt ook bijna nooit gedaan.....

Ik weet dit zeker, aangezien de beste man het afgelopen jaar in dezelfde kamer zat als ik....



Slechte verliezer, zo zie ik dat.



Beetje offtopic, maar snap je punt.



Kan je niet een opleiding of cursus volgen waar werk in is via Uwv?

?



Wat bedoel je nou?
Je werkt 15 jaar, dus je hebt nog heel wat jaren voor de boeg tot je pensioen. Volgens mij kun je je energie beter stoppen in jouw persoonlijke ontwikkeling/opleiding/wat dan ook, zodat je deze jaren op een zinvolle manier, zowel voor de maatschappij als voor jouzelf, kunt besteden. Je kunt voor jezelf beginnen, omscholen, bijscholen, bij een ander soort bedrijf solliciteren, op zoek gaan naar een vakgebied met meer baanzekerheid etc.



Maar als jouw primaire focus is hoe je je recht op WW kunt behouden vind ik dat een triest uitgangspunt. Dit kun en wil je toch niet nog 25 jaar volhouden? Ik snap je teleurstelling over wat er de afgelopen jaren is gebeurd. Maar als je doet wat je altijd doet krijg je wat je altijd kreeg. De enige die wat kan veranderen ben jijzelf. En geloof me, je kunt veel meer dan je nu denkt. Kom op TO!
Eens met Sandra, ik had ook zo'n verbitterde uitgekiende collega. En altijd lag het aan een ander waarom ze niet kon blijven.
quote:PlofKipje84 schreef op 29 juli 2016 @ 00:33:

Ligt het nou aan mij? Ik dacht altijd dat mensen solliciteren om werk te hebben... maar het gaat jou dus om het behouden van het recht op een ww uitkering.



Heel bijzonder.Nou, inderdaad. Wat een mentaliteit.
Je werkt al 15 jaar? Dat is nog maar kort, zeker als je nog tot je 67ste moet werken. En nu vind je het wel best en denk alleen maar aan hoe je je ww kunt behouden? Wat een belachelijke mentaliteit zeg. En waarom ben je al lang werkloos? Heb je geen zin meer om te werken?

Echt, gedraag je niet zo verwend en zorg dat je je eigen broek op kunt houden.
Als je je op de werkvloer zo opstelt als dat je hier overkomt, dan snap ik dat je geen aanwinst bent voor een bedrijf.

Misschien moet je iets aan je houding doen, wellicht vind je dan eens werk voor langere tijd.

En ja, ik zou reageren op de vacature.

Je bent toch werkloos? Je moet toch aan de bak?

Of vind je het wel lekker om op je gat te zitten thuis?
Alle reacties Link kopieren
quote:milkakoe30 schreef op 29 juli 2016 @ 00:58:

Ik dacht ook altijd zo. Maar na altijd hard gewerkt te hebben en mijn best te hebben gedaan zonder vast contract te krijgen denk ik anders. De bedoeling is wat er staat. Het zou mooi zijn als ik dit jaar nog iets zou vinden voor 4 maanden met het oog op behoud ww . Weet niet of de leidinggevende er nu nog steeds zit.



Niet willen werken omdat je in de afgelopen 15 jaar geen vast contract hebt gekregen is op zijn zachts gezegd een beetje een vreemde redenatie.

Vaste contracten worden steeds schaarser en je OP gaf je zelf aan dat het tussen jou en en je leidinggevende niet lekker liep, dat maakt de kans op een vast contract natuurlijk ook niet groter.



Over deze vacature, ja daar zou ik wel op solliciteren als ik jou was, maar als dezelfde leidinggevende daar nog zit dan zou ik er niet vanuit gaan dat je de baan krijgt.

Vervolgens zou ik ook gaan solliciteren op andere functies en daarbij er niet van uit gaan dat je een vast contract gaat krijgen, dat is tegenwoordig nou eenmaal steeds minder aan de orde en als je daar wel op rekent dan zal het alleen maar tegenvallen.
Alle reacties Link kopieren
Huh? Wat een kromme redenering. Ik ben 36 en werk al 20 jaar, moet ik vanaf nu dan maar nooit meer werken omdat ik op dit moment werkloos ben? Ik krijg niet eens een uitkering, omdat ik helaas zelf echt moest vertrekken, maar zelfs al kreeg ik wel ww, dan nog werk ik voor mijzelf, niet voor mijn werkgever. En een uitkering is voor nood, niet voor vast.
Alle reacties Link kopieren
Lekker toch? Nog ff een maand of vier werken en dan zo net voor de winter en feestdagen lekker vrij! Heerlijk hoor!

Sarcastisch bedoeld, dat snapte je al, he?
Alle reacties Link kopieren
quote:stripverhaal schreef op 29 juli 2016 @ 07:33:

[...]





Niet willen werken omdat je in de afgelopen 15 jaar geen vast contract hebt gekregen is op zijn zachts gezegd een beetje een vreemde redenatie.

Vaste contracten worden steeds schaarser en je OP gaf je zelf aan dat het tussen jou en en je leidinggevende niet lekker liep, dat maakt de kans op een vast contract natuurlijk ook niet groter.



Over deze vacature, ja daar zou ik wel op solliciteren als ik jou was, maar als dezelfde leidinggevende daar nog zit dan zou ik er niet vanuit gaan dat je de baan krijgt.

Vervolgens zou ik ook gaan solliciteren op andere functies en daarbij er niet van uit gaan dat je een vast contract gaat krijgen, dat is tegenwoordig nou eenmaal steeds minder aan de orde en als je daar wel op rekent dan zal het alleen maar tegenvallen.



TO zegt helemaal niet dat ze niet wil werken, dat maak je er zelf van.



TO: in welke regio zoek je?
quote:minnimouse schreef op 29 juli 2016 @ 08:00:

TO zegt helemaal niet dat ze niet wil werken, dat maak je er zelf van.Ze zegt dat ze vier maanden wil werken zodat ze haar ww-rechten behoudt. En ze werkt 'al' 15 jaar. Dat bij elkaar geeft nou niet echt een beeld van iemand die graag weer aan het werk wil, anders dan om daarna weer de ww in te gaan.
En trouwens: als iemand echt graag wil werken dan is het toch helemaal niet nodig om een topic te openen met de vraag of je op een vacature zult reageren of niet? Dan solliciteer je gewoon op alles!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon voor gaan! Strak plan, goed uitgedacht en je bent een kei in rekenen dus dat zal wel snor zitten.



Nee serieus, je OP klonk mij te raar dus heb wat meerdere berichten van je gelezen. Niet om je de grond in te boren, vooral om het te begrijpen.

I.p.v. te reageren op vacatures kun je er ook voor kiezen om intensief aan de slag te gaan met jezelf. Het leren maken en waarderen van eigen doelen hebben in je leven ipv verwachtingen ( en dus teleurstellingen ) die door anderen vervuld moeten worden. Ik denk dat je niet perse je w.w. Wilt behouden ik denk dat er hele andere dingen spelen.



Maar ja wie ben ik, lekker belangrijk wat ik vind



Zakelijk; Als jij solliciteert zal de betreffende leidinggevende dit zakelijk behandelen. Zo kan jij het ook gaan zien.
Ik begrijp het hele WW verhaal ook niet zo goed maar vind het wel logisch dat je voor jezelf zekerheden inbouwt qua werk door misschien een wat mindere baan aan te nemen om te voorkomen dat je je opgebouwde rechten niet kwijt raakt. Ze wil werken en overweegt zelfs voor een mindere baan te gaan om haar rechten te behouden.

TO, solliciteren kan altijd. En ondertussen kan je ook verder kijken naar een andere baan. Door de huidige arbeidsmarkt is het nu eenmaal zo dat er vaker gewisseld wordt van baan/branche. Als je leidinggevende het enige minpunt is dan zou ik daar overheen stappen en dit werk aangaan voor een paar maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven