Werk & Studie alle pijlers

Representatief eruitzien.

17-09-2012 16:16 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Momenteel ben ik druk aan het solliciteren en nu kwam ik een baan tegen waarbij ze een 'representatief iemand' zoeken. En dat vind ik altijd een lastige. Ik ben nl. (veel te) dik en vroeg me af of werkgevers dit zien als wel/niet representatief.



Jaren terug ging ik naar het uitzendbureau voor een studentenbaan. Ik was netjes gekleed (in pak en op hakken) en ze zochten voor een bepaalde functie iemand die er representatief uitzag. Wat krijg ik vervolgens te horen van de intercedente: 'Mevrouw ze zoeken iemand die er representatief uitziet.' Pardon, ik was gewoon netjes gekleed (misschien zelfs te netjes voor een bezoek aan het UZB) en ze vonden me niet representatief er (genoeg) uitzien.



Mijn vraag is dus wat werkgevers verstaan onder representatief. (Dus niet of dikke mensen er wel of niet mooi/knap/slim uitzien, maar gewoon wat is representatief.)

Is een dik iemand per definitie niet representatief? (En ik bedoel dan met dik echt dik, dus geen maatje 42/44 maar meer in de richting van 52/54.)



En dan graag allemaal (zoveel mogelijk) bekeken vanuit werkgevers perspectief. Ik wil nl. weten of het nut heeft voor mij om te solliciteren (zonder foto) of niet.



NB. en gezien mijn vraag liever geen discussies over het feit dat dik zijn ongezond is, want ja dat weet ik inmiddels wel. En dat dikke mensen vaker ziek thuisblijven van hun werk enz. enz. Graag alleen reacties op mijn specifieke vraag.



Bedankt allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Zeer representatief:



http://tvseriesfinale.com/assets/supernanny11a.jpg
Ik vind dat je er representatief uitziet als je haar verzorgd is, je tanden gepoetst zijn, je een 'open houding' hebt en je schone, nette kleding aan hebt. En heel belangrijk: geur. Lekker ruiken doet een hoop.



Met een open houding bedoel ik: elkaar recht aankijken als je met elkaar praat. Niet in elkaar gedoken zitten. Echt geïnteresseerd zijn.



Maat maakt daarbij niks uit. Ik ben ook te zwaar. Ik ken meerdere vrouwen die te zwaar zijn. Daar heb ik ook geen problemen mee. Het zit toch vooral in je persoonlijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind juist stevige dames die zich goed kleden en verzorgen zeer vakkundig overkomen, ze hebben een soort van natuurlijk overwicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook met die maten, maar ben nog nooit niet representatief, wat er gezegd werd. Heb ook werk gehad in zorg en daar moet je fit voor zijn. Maar door enthousiasme kon ik aan de slag dus ja misschien hadden ze geen goed gevoel? Of was je niet enthousiast genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Ehm..antwoord op je vraag:



Nee, iemand die een grote maat heeft is niet per definitie niet representatief; ook niet per definitie dik.



Het hangt natuurlijk ook van je lengte en je bouw af hoe je overkomt. Ik weet iet of je op tips zit te wachten (omdat je alleen antwoord op je specifieke vraag wilde) maar bijv.:



- als je een vrij dikke korte nek hebt: sjaaltje onder de kraag van je blouse om te camoufleren.

- langer haar is vaak nog wel een voordeel als je wat dikker bent.

- grote accessoires (oorbellen/ketting/armband); wel opppassen dat het geen kermisachtige indruk gaat maken.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Dat kun je niet in drie woorden uitleggen. Natuurlijk zijn je schoenen en tanden gepoetst en je haar gekamd. Maar representatief gaat er om, of je het bedrijf waar je solliciteert kunt representeren, pas je er bij? Is het bedrijf trots om jou als visitekaartje te hebben? Voor een accountantskantoor heel anders dan voor een reclamebureau.



Ik ben bang, dat als jij keurig gekleed was, geschikt voor de functie. Dat de intercedente stiekem inderdaad bedoelde: "je bent te dik".



Solliciteren trouwens altijd met foto hoor, je wordt toch wel gegooled. Zorg dat je overal goeie foto's van jezelf hebt
Alle reacties Link kopieren
Als je er goed verzorgd uit ziet, kun je best een baliefunctie hebben. Waarvoor men dus representatieve mensen zoekt.



Als het een functie is op beurzen of waar je veel bij klanten langs gaat kom je minder snel in aanmerking.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik in Nederland altijd slecht kan slagen voor mooie, representatieve kleding die goed zit en kwaliteit heeft (heb maat 48/50). Je krijgt toch al snel van dat "flodderspul" ..als het maar meerekt zal het wel goed zijn, dat idee. Als ik dan zie wat er in Amerika in de winkel hangt voor grote maten..wereld van verschil :-)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
quote:schorpioentje28 schreef op 17 september 2012 @ 16:28:

Ehm..antwoord op je vraag:



Nee, iemand die een grote maat heeft is niet per definitie niet representatief; ook niet per definitie dik.

Het hangt natuurlijk ook van je lengte en je bouw af hoe je overkomt. Ik weet iet of je op tips zit te wachten (omdat je alleen antwoord op je specifieke vraag wilde) maar bijv.:



- als je een vrij dikke korte nek hebt: sjaaltje onder de kraag van je blouse om te camoufleren.

- langer haar is vaak nog wel een voordeel als je wat dikker bent.

- grote accessoires (oorbellen/ketting/armband); wel opppassen dat het geen kermisachtige indruk gaat maken.



Dank voor je tips. (Persoonlijk vind ik lang haar vaak niet zo mooi staan bij mezelf. Ik heb dun sluik haar dus als ik het los heb, maar ook op een staart dan ziet mijn hoofd er meteen stukken dikker uit. Met de andere tips kan ik zeker iets.)



O en tips zijn zeker welkom. De reden waarom ik aangaf alleen antwoord te willen op mijn vraag is omdat dit soort vragen anders vaak verzanden in discusssies over hoe ongezond dik zijn is. En dat dikke mensen vaker ziek zijn enz.



Maar wat bedoel je met de vetgedrukte (what is in a word?) zin precies?
Alle reacties Link kopieren
quote:Silky schreef op 17 september 2012 @ 16:32:

[...]





Dank voor je tips. (Persoonlijk vind ik lang haar vaak niet zo mooi staan bij mezelf. Ik heb dun sluik haar dus als ik het los heb, maar ook op een staart dan ziet mijn hoofd er meteen stukken dikker uit. Met de andere tips kan ik zeker iets.)



Maar wat bedoel je met de vetgedrukte (what is in a word?) zin precies?



Dat je met een grote maat zeker heel representatief kan zijn.

Ook vind ik dat een grote maat en dik twee verschillende dingen zijn. Ik heb maat 48/50 maar bij een lengte van 1.86; mensen noemen mij eerder "groot" dan "dik"
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
quote:schorpioentje28 schreef op 17 september 2012 @ 16:31:

Als ik dan zie wat er in Amerika in de winkel hangt voor grote maten..wereld van verschil :-)



In Amerika zijn er nou eenmaal veel meer mensen die veel zwaarder zijn, logisch dat de mark daarop inspeelt.





quote:Silky schreef op 17 september 2012 @ 16:32:

(Persoonlijk vind ik lang haar vaak niet zo mooi staan bij mezelf. Ik heb dun sluik haar dus als ik het los heb, maar ook op een staart dan ziet mijn hoofd er meteen stukken dikker uit. Persoonlijk vind ik dat als je dan al dik bent, dun sluik haar je juist wat lijzig/onverzorgd maakt. Zoveel dikker zal je hoofd er niet door lijken als je het vast doet.
Alle reacties Link kopieren
O zo! Dan ben ik klein en wel dik Heb maat 52 bij een lengte van 1.70 m. Dus dat ziet er zeker anders uit, ben ik met je eens. En ik bedoelde dus eigenlijk een grote maat hebben en niet zo lang zijn.
Alle reacties Link kopieren
[quote]ster_ schreef op 17 september 2012 @ 16:34:

[...]



In Amerika zijn er nou eenmaal veel meer mensen die veel zwaarder zijn, logisch dat de mark daarop inspeelt.



[...]



Dat is ook logisch..wat ik niet logisch vind is dat je hier dus wel Nike, Tommy Hilfiger en weet ik wat allemaal kunt kopen dat vanuit Amerika komt en geen kleding in grote maten..die kun je dan toch net zo goed exporteren?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
quote:Silky schreef op 17 september 2012 @ 16:35:

O zo! Dan ben ik klein en wel dik Heb maat 52 bij een lengte van 1.70 m. Dus dat ziet er zeker anders uit, ben ik met je eens. En ik bedoelde dus eigenlijk een grote maat hebben en niet zo lang zijn.1.70 is toch niet heel erg klein? Paar pumps/laarzen aan en je bent zo 5 centimeter langer :-)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Kijk Oprah is dus af en toe dik, maar wel altijd representatief.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik dat als je dan al dik bent, dun sluik haar je juist wat lijzig/onverzorgd maakt. Zoveel dikker zal je hoofd er niet door lijken als je het vast doet.[/quote]



Haha, we gaan het niet eens worden in mijn geval. Ik vond mezelf er met lang haar juist onverzorgder uitzien. Mijn korte haar zit wat voller en dat maakt voor mij het verschil, vind ik. Maar misschien zie ik het verkeerd (verkeerd beeld van mezelf, kan ook).
Alle reacties Link kopieren
en hoe zit je gewicht verdeeld? Peer, appel, baksteen?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
quote:schorpioentje28 schreef op 17 september 2012 @ 16:36:

[quote]ster_ schreef op 17 september 2012 @ 16:34:

Dat is ook logisch..wat ik niet logisch vind is dat je hier dus wel Nike, Tommy Hilfiger en weet ik wat allemaal kunt kopen dat vanuit Amerika komt en geen kleding in grote maten..die kun je dan toch net zo goed exporteren?Dat is dus heel wat anders. Ze importeren alleen wat flink aan zal slaan, kortom waarmee ze winst kunnen maken. Eerlijk gezegd heb ik, toen ik er was, in Amerika gewoon veel en veel meer dikke mensen zien lopen dan dat je dat in Nederland ziet.
Alle reacties Link kopieren
quote:schorpioentje28 schreef op 17 september 2012 @ 16:37:

[...]





1.70 is toch niet heel erg klein? Paar pumps/laarzen aan en je bent zo 5 centimeter langer :-)Nee is ook niet echt klein, maar wel in combinatie met mijn breedte bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Silky schreef op 17 september 2012 @ 16:38:

Haha, we gaan het niet eens worden in mijn geval. Ik vond mezelf er met lang haar juist onverzorgder uitzien. Mijn korte haar zit wat voller en dat maakt voor mij het verschil, vind ik. Maar misschien zie ik het verkeerd (verkeerd beeld van mezelf, kan ook).Kort en netjes bedoelde ik ook niet. Ik bedoel halflang, dun, sluik haar. Staat imo minder mooi dan kort of naar achteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:schorpioentje28 schreef op 17 september 2012 @ 16:38:

en hoe zit je gewicht verdeeld? Peer, appel, baksteen?



Volgens mij peer: dikke billen (reusachtig) en dikke bovenbenen. Mijn moeder vindt mij eerder een appel. Maar ik denk een peer. (Dat gaf mij dietiste ook aan.)



En wat lilalinda schrijft: ik denk dat het hem daar in zit. Ben je representatief voor dát bedrijf? Pas je bij dat bedrijf? Want bij mijn vorige werkgever stond ik gewoon op beurzen en was ik aanwezig bij klantbijeenkomsten. (Die vonden mij blijkbaar prima.)



O en uiteraard zie ik er verder gewoon verzorgd uit. (Iedere dag douchen, lekker geurtje, vlekloze kleding enz.) Alleen wel make-uploos. (En daaraan doe ik geen concessies.)
Alle reacties Link kopieren
quote:ster_ schreef op 17 september 2012 @ 16:41:

[...]





Kort en netjes bedoelde ik ook niet. Ik bedoel halflang, dun, sluik haar. Staat imo minder mooi dan kort of naar achteren.Zijn we het toch eens!
Alle reacties Link kopieren
Hoe ziet je verzorging er verder uit? Heb je wel een mooie make-up op? En dan bedoel ik ook geen kermis, maar wel een lippenstift, mascara, etc. En beschaafde oorbellen. En je nagels een beschaafde kleur. Dat zijn dingetjes die het net 'af' maken. Natuurlijk kun je er niets aan doen dat je haar zo valt... Pas wel op dat als je een groot hoofd hebt - en dan bedoel ik misschien door een grote onderkin - dat een staart de boel ook niet opfleurt. En dan al helemaal niet als er geen make-up op je gezicht zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Silky schreef op 17 september 2012 @ 16:44:

[...]





En wat lilalinda schrijft: ik denk dat het hem daar in zit. Ben je representatief voor dát bedrijf? Pas je bij dat bedrijf? Want bij mijn vorige werkgever stond ik gewoon op beurzen en was ik aanwezig bij klantbijeenkomsten. (Die vonden mij blijkbaar prima.)



Gewoon doorgaan met solliciteren, bedenken dat je bij je vorige werkgever ook prima was, waarom zou je dat dan nu niet zijn?

Heel veel succes in ieder geval!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven