Werk & Studie alle pijlers

Rotgevoel over baan, slechte sfeer en moeilijk!

31-05-2016 00:39 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,



Ik ben op zoek naar advies omdat ik zelf maar niet de oplossing zie voor mijn situatie en me er nogal overweldigd door voel (wat ook doorspeelt in mijn privéleven in een compleet lusteloos gevoel).



Ik werk sinds een paar maanden als kok in een restaurant zonder dat ik hier een opleiding voor gevolgd heb (ik heb twee maand ervaring in een veel gemakkelijkere functie). Van te voren kreeg ik een heel positief gevoel over dat mijn bazen me alles zouden leren. Maar nu wordt ik veel uitgefoeterd en krijg ik vaak het gevoel dat ze me dom vinden. Er worden namelijk ook opmerkingen gemaakt over dat ik logisch na moet denken, en er wordt schertsend gedaan over mijn hbo opleidingsniveau, en de moeite die ik heb om die talloze details allemaal te onthouden en in één keer goed te doen. De kaart is groot en de verantwoordelijkheden die ik op mijn bord heb ook. De sfeer vind ik ook erg naar (er wordt veel geroddeld en er wordt zo heftig gereageerd op fouten). Ik heb een paar weken geleden een gesprek met de chefkok en baas gehad, over dat ik meer begeleiding nodig heb. Maar in de keukenpraktijk is er vrijwel niks veranderd. Morgen moet ik weer en ik moet me er heen slepen.



De reden dat ik blijf is omdat ik aan mezelf wil bewijzen dat ik het wel in me heb, en evenveel voor de bazen die een groot probleem zullen hebben als ik nu wel stop. Ik vind het nogal een paradox, want ze hebben me wel echt nodig de komende drie maanden maar ik heb me nog nooit zo minderwaardig gevoeld door de manier waarop ik behandeld wordt. Ik weet niet wat ik moet doen, ik weet niet hoe lang ik dit volhoudt, ik weet wel dat ik hier sowieso ga stoppen over drie maand. Hoe zouden jullie de situatie benaderen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat dit typisch horeca is en niets persoonlijks. Daar moet je tegenkunnen!
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Ik zou op zoek gaan naar iets anders dat je meer ligt.

Dit is duidelijk gewoon je ding niet.



Wees overigens niet bang dat je hen "achterlaat" als je bijvoorbeeld morgen zou vertrekken.

In horeca zijn de meeste contracten zo "vluchtig" dat ze waarschijnlijk vrij snel iemand nieuw hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een tijdje in een restaurant op een vakantiepark gewerkt, en het klinkt een beetje alsof jij ook zoiets doet?, maar op zo'n plek ben je al helemaal inwisselbaar. Ze hebben je nu heel erg nodig maar als dat over is, na de zomer in mijn geval, dumpen ze je zo.

Ik kreeg ook totaal geen begeleiding en na aandringen ben ik uiteindelijk over geplaatst naar een ander soort werk. Als dit je niet ligt, als jij wil stoppen, stop dan. Je hoeft het niet voor hun te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Schaap_Veronica schreef op 31 mei 2016 @ 00:46:

Mijn ervaring is dat dit typisch horeca is en niets persoonlijks. Daar moet je tegenkunnen!

Idd, niks aan de hand is vaak gewoon de werkdruk en de stress einde van de avond is iedereen weer dikke maatjes.



Vooral in de keuken is een dikke huid heel belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Geen opleiding en amper ervaring, en dan toch van jezelf verwachten dat je dit zomaar kan? Dat hoeft toch helemaal niet joh?



Dat je bazen dat wel van je verwachten is ook wat onrealistisch. Maar ja, dat is niet aan jou.



Horecawerk kan zo hard zijn als je schetst. En jij hebt de keuze of dit bij je past of niet. Geen enkele baan/baas is het waard dat je je minderwaardig voelt en je met lood in je schoenen naar het werk gaat.



Je kan ook bij je bazen neerleggen dat je wil dat je beter begeleid wordt, of dat je stopt. En dan kijk je na twee weken of er verbetering is. Zo niet, dan stop je, zo wel, dan blijf je.
Een tijdje geleden heb ik een docu gezien over Sergio Herman en zijn restaurant Oud Sluis. Mijn baan zou het ook niet zijn hoor.

Daar werd ook heel veel gescholden naar het personeel, werkdruk lag hoog en de stress daar was niet normaal.



Wat let je om weg te gaan of je ziek te melden? Het interesseert mij niet hoe stressvol een werkplek is, maar ik zou mij niet zo laten behandelen. Daar moet je tegen kunnen of stevig voor in je schoenen staan.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens geprobeerd om gewoon terug te schelden?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik zou meteen stoppen.

Je weet van jezelf al dat je het in je hebt. Dit is gewoon geen passend bedrijf.



En me zorgen maken om de baas?

Niet doen.



Als je toch door gaat, denk je in dat je oordopjes in hebt, niks aantrekken van hun geschreeuw en gepraat. En gewoon op jou tempo werken, als ze je daarom ontslaan ben je er ook meteen lekker vanaf
Mijn ervaring in het verleden met bijbaantjes is ook wel dat het een beetje bij de horeca hoort. Ik kan er zelf helemaal niet tegen, dus ik ben toen gestopt en ben nooit meer in de horeca gaan werken. Het zal bij veel restaurants/cafe's ook anders zijn, maar hoe jij het omschrijft vind ik herkenbaar van mijn baantjes.



Je hebt het al besproken en geen verbetering gemerkt, heb je het gevoel dat je het nog een kans wil geven? Of zit je er eigenlijk al zodanig doorheen dat je liever ermee zou stoppen?



Ik kan niet helemaal uit je verhaal opmaken of het een bijbaan is of een baan waar je van moet leven. Let wel op dat als je zelf ontslag neemt je geen recht hebt op uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Misschien niet zo aardig van mij, maar hoe weet je dat je het in je heb?

Het gaat blijkbaar niet zo goed
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 31 mei 2016 @ 08:06:

Heb je al eens geprobeerd om gewoon terug te schelden?Hey Merano, jazeker, als er wat dingen fout gaan en de werkdruk is superhoog dan sta ik wel te schelden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je uitkijken naar iets anders. Als je met tegenzin naar je werk gaat lijkt mij ook niet fijn. Onhoudt wel dat er overal wel iets is. Of probeer het van je af te zetten. Succes!
quote:Hertjehertje schreef op 31 mei 2016 @ 04:32:

Geen opleiding en amper ervaring, en dan toch van jezelf verwachten dat je dit zomaar kan? Dat hoeft toch helemaal niet joh?



Dat je bazen dat wel van je verwachten is ook wat onrealistisch. Maar ja, dat is niet aan jou.



Horecawerk kan zo hard zijn als je schetst. En jij hebt de keuze of dit bij je past of niet. Geen enkele baan/baas is het waard dat je je minderwaardig voelt en je met lood in je schoenen naar het werk gaat.



Je kan ook bij je bazen neerleggen dat je wil dat je beter begeleid wordt, of dat je stopt. En dan kijk je na twee weken of er verbetering is. Zo niet, dan stop je, zo wel, dan blijf je.Ik mag toch hopen dat als je ergens gaat solliciteren en aangenomen word je inderdaad verwacht dat je het kan. Of snel kan leren.
quote:Gele_Suikerspin schreef op 31 mei 2016 @ 09:07:

Ik zou meteen stoppen.

Je weet van jezelf al dat je het in je hebt. Dit is gewoon geen passend bedrijf.



En me zorgen maken om de baas?

Niet doen.



Als je toch door gaat, denk je in dat je oordopjes in hebt, niks aantrekken van hun geschreeuw en gepraat. En gewoon op jou tempo werken, als ze je daarom ontslaan ben je er ook meteen lekker vanaf Ik zou eerst een andere baan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:mel.nl schreef op 31 mei 2016 @ 09:35:

Misschien niet zo aardig van mij, maar hoe weet je dat je het in je heb?

Het gaat blijkbaar niet zo goed



Ik denk dat ik het wel in me heb, maar dat het leren van een compleet nieuwe baan tijd kost en dat een ondersteundende sfeer daarin erg belangrijk element is. Ik ben nu gewoon bang om nog dingen te vragen want als ik iets vraag krijg ik vaak bits van de chef-kok te horen dat ik logisch moet nadenken of dat het me al 1 keer is uitgelegd (tsjah als dat net wat te lang geleden is en ik heb het nog niet zelf gedaan dan weet ik niet meer precies hoe iets moet).



Voor mij is het grootste probleem de sfeer. Zelfs bij mijn collega's (dat zijn er maar twee in de keuken) krijg ik niet het gevoel dat ik veel ondersteuning kan verwachten, want ze reageren vaak op dezelfde manier als de chef-kok. Ik heb zoiets dus nog nooit meegemaakt in werk. Ook niet in mijn andere keukenwerk, waar iedereen wel bereid was om je te helpen en je ook wat tijd te geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:inbetweenin schreef op 31 mei 2016 @ 11:14:

[...]





Ik denk dat ik het wel in me heb, maar dat het leren van een compleet nieuwe baan tijd kost en dat een ondersteundende sfeer daarin erg belangrijk element is. Ik ben nu gewoon bang om nog dingen te vragen want als ik iets vraag krijg ik vaak bits van de chef-kok te horen dat ik logisch moet nadenken of dat het me al 1 keer is uitgelegd (tsjah als dat net wat te lang geleden is en ik heb het nog niet zelf gedaan dan weet ik niet meer precies hoe iets moet).



Voor mij is het grootste probleem de sfeer. Zelfs bij mijn collega's (dat zijn er maar twee in de keuken) krijg ik niet het gevoel dat ik veel ondersteuning kan verwachten, want ze reageren vaak op dezelfde manier als de chef-kok. Ik heb zoiets dus nog nooit meegemaakt in werk. Ook niet in mijn andere keukenwerk, waar iedereen wel bereid was om je te helpen en je ook wat tijd te geven.



Jij denkt dat je het in je hebt, maar probeert kok te worden zonder enige relevante opleiding.

Ik vind dat gewoon niet zo slim, misschien eerst eens ervoor leren
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 31 mei 2016 @ 11:12:

[...]





Ik mag toch hopen dat als je ergens gaat solliciteren en aangenomen word je inderdaad verwacht dat je het kan. Of snel kan leren.Hier benik het heel erg mee eens. En als je er al een paar maanden werkt, leer je het blijkbaar niet zo snel
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de adviezen. Gele-suikerspin het is inderdaad geen passend bedrijf voor mij. Ik weet nog steeds niet wat ik ga doen. Maar als de sfeer vandaag een beetje goed is denk ik dat ik een open gesprek probeer te hebben en ze ga vertellen dat ik door de werksfeer niet lekker in mijn vel zit, dat ik me er niet op mijn plek voel, en dat de reden dat ik blijf is om hun niet voor het blok te zetten (maar ook om dus te bewijzen dat ik het kan).



Misschien is mijn probleem vooral dat ik het zo moeilijk vind om het aan te gaan kaarten. Ik wil het ook nog een paar weken een kans geven geloof ik. Het is ook een baan waarvan ik moet leven, maar ik zou denk ik vrij gemakkelijk weer werk kunnen krijgen bij twee andere bedrijven waar ik eerder heb gewerkt, en ik woon samen waardoor even werkloos zijn geen werkelijke ramp zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:mel.nl schreef op 31 mei 2016 @ 11:32:

[...]





Jij denkt dat je het in je hebt, maar probeert kok te worden zonder enige relevante opleiding.

Ik vind dat gewoon niet zo slim, misschien eerst eens ervoor lerenEn zo werken er nog 2 andere in de keuken zonder relevante opleiding (waarschijnlijk omdat het zo lekker goedkoop is). In de gesprekken voordat ik werd aangenomen wisten ze ook waar ik stond (bijna een complete beginner) maar wel enorm gemotiveerd, en werd er gezegd dat ze me alles zouden leren. Ik had andere verwachtingen van hoe dat laatste vorm zou krijgen.
Tja, het is niet de eerste werkgever die zo'n dingen - opleiding, begeleiding - mooier voorstelt dan het werkelijk is.

Vaak genoeg gehoord en niet alleen binnen de horeca.

Voor jou waarschijnlijk 5 anderen. Stop jij, dan heeft ie waarschijnlijk volgende week al iemand nieuw.



Ik zou zelf gewoon vandaag nog stoppen. Dit wordt niks.

Of je kan ook vandaag of morgen zeggen dat je stopt en op 't einde van de week weggaan.

Als de optie er is om desnoods een paar weken zonder loon te vallen, zou ik echt niet langer meer doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 31 mei 2016 @ 11:12:

[...]





Ik mag toch hopen dat als je ergens gaat solliciteren en aangenomen word je inderdaad verwacht dat je het kan. Of snel kan leren.



In dit geval is het vooral het laatste: dat je het snel kan leren. Want zo is dat in het begin beloofd. Maar als je steeds wordt afgesnauwd, dan leer je niet gauw. De meeste mensen klappen dan juist dicht.



En ik weet niet of je moet/kunt verwachten een beroep te leren in een paar weken/maanden, waar anderen 3 of 4 jaar een opleiding voor moeten volgen.
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,



Ondanks de tegenzin toch goed gewerkt en zelfs mijn eerste compliment gehad. Ik weet nu ook wat ik ga doen: de machtsbalans verstoren - herdefinieren. Ik wil op een strategische manier laten zien dat ik veel kennis heb over onderwijs / pedagogiek, en meer dan gemiddeld kennis heb over begrotingen, wat ik dan subtiel wil afsteken tegenover bepaalde gedragingen die ik daar tegen kom. Ik hoop dat daarmee mee het rotte gedrag naar mij toe stopt /afneemt, zodat ik dan ook beter kan focussen op wat ik nog allemaal moet en kan leren daar. Mocht zelfs dat niet helpen, dan zoek ik een ander bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem meer bij hun leggen en niet de aandacht focussen op mijzelf. Ze weten dondersgoed waar ze voor gekozen hebben door mij aan te nemen.
Alle reacties Link kopieren
En verder investeren in boeken die ook op koks-opleidingen worden gebruikt en aan de zelfstudie slaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven