Werk & Studie alle pijlers

Salaris 'onderhandeling'

25-10-2016 17:58 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al een tijdje aan het solliciteren en ik heb vorige week een vervolggesprek gehad met een bedrijf. Ik vroeg me af wat jullie van deze situatie vinden.



Omdat ik niet zeker wist wat de insteek zou zijn van het gesprek heb ik nog wat sollicitatievragen voorbereid maar ook mezelf verdiept in wat ik wil verdienen en wat marktconform is voor mijn functie. Het bedrijf heeft geen cao (reclamebureau) dus heb ik Loonwijzer.nl en het grafimedia cao gecheckt die ook de functie 'grafisch vormgever' hebben. Ik ben 26 jaar en 5 jaar werkervaring en gemiddeld kwam daar ongeveer €2400,- uit.



Tijdens het vervolggesprek kwam inderdaad meteen de vraag wat mijn salarisindicatie was. Ik heb zoiets gezegd in de trant van: 'Zouden jullie een voorstel willen doen? Ik kan me voorstellen dat jullie zelf een bedrag in gedachten hebben en misschien ook dat ik ingeschaald wordt naar functie/ervaring.' Met de gedachte dat ik misschien wel te laag in zou zetten. De eigenaar was aanwezig en hij zei dat hij dat moest nakijken en verliet het gesprek. Hij vroeg nog wel naar mijn geboortedatum en kwam 5 minuten later terug met het antwoord: €2050,- euro. Ik ben hier toen niet direct op teruggekomen want ik was benieuwd naar de secundaire voorwaarden. Het zou een contract zijn van een half jaar en ik zou iemand vervangen die met zwangerschapsverlof ging. De lunch kostte een paar euro per dag en de vaste reiskosten waren net niet genoeg om mijn benzinekosten te vergoeden. Pensioen zou pas worden opgebouwd bij een vast contract. Niet heel riant naar mijn idee.



Correctie: Eerst stond er 'jaar contract' maar ik bedoelde half jaar contract.



Toen alles benoemd was heb ik nog wat vragen over de functie gesteld maar daarna viel het stil. Alles was gezegd. Toen heb ik gezegd dat als ik alles zo bij elkaar zie ik het salaris aan de lage kant vind. En toen vroeg hij wat ik dan in gedachten had en ik heb gezegd dat ik eerder aan €2400,- zat te denken. Toen moesten ze eigenlijk allebei lachen en hij zei ook meteen dat ik dat salaris op mijn leeftijd wel kan vergeten. Ik heb er nog bij vermeld dat ik 26 jaar ben met 5 jaar werkervaring en dat sommige dan pas van school af komen dus dat ze niet alleen naar leeftijd moeten kijken.



Zelf vond ik dat ik er niet gek ver vandaan zat. Ik heb me veel verdiept in het onderhandelen over salarissen en ik had gedacht dat we er dan tussenin zouden gaan zitten. Of dat er in ieder geval over te praten valt. Maar de sfeer in het gesprek sloeg om en het was duidelijk klaar. Hij keek een paar keer op zijn horloge en het gesprek eindigde met 'We gaan kijken wat we eraan kunnen doen'. Zojuist kreeg ik een mailtje binnen met dat ze me niet gaan aannemen omdat het niet klikt op persoonlijk vlak.



Wat vinden jullie hier nu van? Ik ga natuurlijk door solliciteren dus zo'n salarisonderhandeling zou er nog wel van komen. Het gaat mij niet persee om reacties over het salaris maar meer over de manier waarop het gegaan is. Ik kreeg het idee dat ze niet voorbereid waren en dat er desondanks ook helemaal geen onderhandeling mogelijk was. Is dat iets wat andere ook meemaken? Heb ik dit nu zo raar aangepakt?
Alle reacties Link kopieren
Had je die werkervaring in het veld van de baan waarvoor je kwam solliciteren?



Als leek dacht ik trouwens dat je altijd pensioen opbouwde, misschien dat iemand anders dat kan toelichten?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Het ging om de onderhandeling, waarschijnlijk ben je te stellig geweest en hebben ze liever een kneedbare schoolverlater.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 25 oktober 2016 @ 18:03:

Had je die werkervaring in het veld van de baan waarvoor je kwam solliciteren?



Als leek dacht ik trouwens dat je altijd pensioen opbouwde, misschien dat iemand anders dat kan toelichten?



Nee, het is voor een bedrijf niet verplicht om een pensioenregeling te hebben en veel bedrijven bieden dat anno 2016 dan ook niet meer aan. Je moet dat dan zelf regelen, soms is dat gecompenseerd door een hoger salaris, helaas vaak ook niet.



On topic: ik denk dat je 'looneis' helemaal niet bizar is, ik denk dat het bedrijf graag voor een dubbeltje op de eerste rang zit.
Alle reacties Link kopieren
Als je 5 jaar ervaring hebt in een soortgelijke functie, mbo of hbo, is 2000,- bruto echt laag. Ga lekker verder zoeken.
Wat een arrogante reactie van de man waar je het gesprek mee had. Dan weet je dat ook maar weer. Hij had kunnen zeggen dat het salaris te hoog was maar ook waar de voordelen en groei zitten.



Succes met je sollicitaties in de toekomst. Laat je dit niet dwars zitten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je de onderhandeling prima gedaan. Helemaal geen gekke eisen gesteld. Sterker nog, als ze geen pensioen hebben zou ik zeker ook meer gevraagd hebben, want dan moet je dat immers zelf gaan sparen.



Dat de sfeer wat anders wordt is overigens logisch. Dat heb ik zelf ook meegemaakt (en me ook over verbaasd) maar het is ook wel logisch. Vanaf dat moment is het gesprek immers zeer zakelijk. Hun reactie (het lachen) is trouwens standaard. Sommige werkgevers gaan zuchten, of worden verontwaardigd omdat ze zeggen al een heel mooi bod gedaan te hebben. Laat je daardoor niet van de kaart brengen.



Volgende keer gewoon weer zo doen, alleen nu weet je wat er kan gebeuren je hebt gewoon het recht om een fatsoenlijk salaris te vragen. Als ze je willen zullen ze ook bereid zijn je tegemoet te komen.
Ik vind je eis helemaal niet te riant maar realistisch. Lekker laten gaan en op naar de volgende.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heeft hij je wel erg voor het blok gezet door pas tijdens het gesprek met het voorstel te komen. Als hij het netjes had willen doen had hij het je van tevoren alvast gestuurd incl. Secundaire arbeidsvoorwaarden zodat je je kon voorbereiden. Het feit dat hij je voor het blok zet zegt al genoeg. Hij wist dat hij een slecht bod deed, maar hoopte dat je het onder druk zou aannemen.
quote:gelderka schreef op 25 oktober 2016 @ 18:37:

Je had het beter meteen kunnen zeggen.

Dat heet 'anchoring'. Je bepaalt de speelruimte.



Doordat zij het eerst een bedrag hebben genoemd, hebben zij de speelruimte bepaald. Dat had jij moeten doen toen het je gevraagd werd.



Het gaat niet om het absolute bedrag. Het gaat om de afwijking van de speelruimte en die is gezet op rond de 2050.

Een afwijking van €400 is gewoon te groot. Als jij 2400 had genoemd, waren zij er ook geen 400 onder gaan zitten.



9 vd 10 keer ben je (in welke soort onderhandeling dan ook) het beste af als je juist niet als eerste je kaarten op tafel legt.

Je hebt het prima gedaan TO, volgende keer beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 25 oktober 2016 @ 18:41:

[...]





9 vd 10 keer ben je (in welke soort onderhandeling dan ook) het beste af als je juist niet als eerste je kaarten op tafel legt.

Je hebt het prima gedaan TO, volgende keer beter.Precies, zeker omdat secundaire arbeidsvoorwaarden zoals pensioen, onkostenvergoeding en vrije dagen ook belangrijk zijn om te bepalen wat acceptabel is als bruto salaris.
Heb je het over netto of bruto?
Alle reacties Link kopieren
Onderhandelingen zijn altijd bruto toch.
Alle reacties Link kopieren
Betreft het loon dat je vraagt: je bent heel realistisch. Ik zit in dezelfde branche (marcom), schoolverlater (HBO) en verdien meer dan wat zij bieden (bruto).
En nu?
Ik vind wat jij hebt neergelegd niet gek hoor. Hun reactie wel. Ze hadden ook kunnen counteren met een bedrag dat er tussenin zit oid. Denk dat je blij moet zijn dat je de baan niet hebt, bedrijven die zo met hun mensen omgaan zijn meestal geen prettige werkgevers.
Alle reacties Link kopieren
quote:thewaiter schreef op 25 oktober 2016 @ 19:02:

Onderhandelingen zijn altijd bruto toch.heb ik me wel eens in vergist, bleek 't om een nettobedrag te gaan.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:Whups79 schreef op 25 oktober 2016 @ 19:05:

Betreft het loon dat je vraagt: je bent heel realistisch. Ik zit in dezelfde branche (marcom), schoolverlater (HBO) en verdien meer dan wat zij bieden (bruto).Jij bent ook 11 jaar ouder? (Denk ik)
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 25 oktober 2016 @ 18:03:

Had je die werkervaring in het veld van de baan waarvoor je kwam solliciteren?



Als leek dacht ik trouwens dat je altijd pensioen opbouwde, misschien dat iemand anders dat kan toelichten?Ja 5 jaar werkervaring als grafisch vormgever waaronder ook een tijd als zzper. Ik merk wel dat dat soms niet heel serieus genomen wordt omdat ze dan denken dat je in je pyjama achter je laptop hebt gezeten maar ik heb juist veel harder gewerkt in die tijd als bij een bureau. Maar bij het bureau waar het nu over gaat vonden ze juist die ervaring van een eigen bedrijf hebben een enorm pluspunt en waardeerden ze dat enorm.
Een bedrijf dat sollicitanten uitlacht omdat ze een redelijk salaris noemen, dat is gewoon ronduit onbeschoft. Bovendien is het aanbieden van een pensioenregeling inderdaad niet verplicht, maar als een bedrijf er wel eentje aanbiedt, dan mogen ze geen medewerkers uitsluiten van de pensioenregeling (ook geen tijdelijke krachten). Dat is wettelijk zo bepaald. Ze zijn dus niet alleen ontzettend onbeschoft, maar ook nog eens niet zuiver. Wees maar heel blij dat je deze baan niet gekregen hebt, want er was ongetwijfeld nog veel meer niet in de haak gebleken als je er eenmaal had gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de sector (en misschien zelfs het bureau) en ben niet verbaasd over het lage salaris én de reactie. Maar zou - net als de anderen - niet met dit type bureau in zee willen gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zalmsnipper schreef op 25 oktober 2016 @ 19:33:

[...]





Jij bent ook 11 jaar ouder? (Denk ik)Nee. 22
En nu?
Alle reacties Link kopieren
quote:Krite schreef op 25 oktober 2016 @ 20:52:

Ik ken de sector (en misschien zelfs het bureau) en ben niet verbaasd over het lage salaris én de reactie. Maar zou - net als de anderen - niet met dit type bureau in zee willen gaan.Ligt het aan het feit dat reclamebureau's geen CAO hebben dat ze vaak een laag salaris en slechte voorwaarden hebben? Of heb ik toevallig het verkeerde bureau getroffen denk je? Zou het wel fijn vinden om zo'n bureau er in de toekomst al snel uit te filteren maar helaas kom je er pas achter tijdens zo'n gesprek. Dan heb je al zoveel tijd erin gestoken... Zelfs een meeloopdag gehad!
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 25 oktober 2016 @ 20:23:

Een bedrijf dat sollicitanten uitlacht omdat ze een redelijk salaris noemen, dat is gewoon ronduit onbeschoft. Bovendien is het aanbieden van een pensioenregeling inderdaad niet verplicht, maar als een bedrijf er wel eentje aanbiedt, dan mogen ze geen medewerkers uitsluiten van de pensioenregeling (ook geen tijdelijke krachten). Dat is wettelijk zo bepaald. Ze zijn dus niet alleen ontzettend onbeschoft, maar ook nog eens niet zuiver. Wees maar heel blij dat je deze baan niet gekregen hebt, want er was ongetwijfeld nog veel meer niet in de haak gebleken als je er eenmaal had gewerkt.

Oh dit is interessant. Het bedrijf waar ik werk doet dat ook: alleen een bepaald deel van het personeel (de hoogste functies) mogen meedoen aan de pensioenregeling.

Dit mag dus niet? Kan je me vertellen waar dat geregeld is dat het niet mag?
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
quote:Schaap_Veronica schreef op 26 oktober 2016 @ 09:48:

[...]



Oh dit is interessant. Het bedrijf waar ik werk doet dat ook: alleen een bepaald deel van het personeel (de hoogste functies) mogen meedoen aan de pensioenregeling.

Dit mag dus niet? Kan je me vertellen waar dat geregeld is dat het niet mag?Mijn reactie was iets te kort door de bocht in reactie op de OP. Uitsluiten van groepen werknemers mag wel, maar het luistert nogal nauw. De uitsluiting mag niet in strijd zijn met de pensioenwet en mag niet in strijd zijn met de wet gelijke behandeling, die beiden bepalingen hebben mbt pensioen. Hier een voorbeeld van de interpretatie daarvan ter illustratie van de complexiteit van uitsluiting: http://www.vanbredanl.com ... inatie-pensioenregelingen
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 25 oktober 2016 @ 18:41:

[...]





9 vd 10 keer ben je (in welke soort onderhandeling dan ook) het beste af als je juist niet als eerste je kaarten op tafel legt.

Je hebt het prima gedaan TO, volgende keer beter.In dit geval niet. Als loonwijzer ca. 2400 euro aangeeft dan zal het bedrijf (geen enkel bedrijf overigens) echt geen 3000 in gedachte hebben gehad. Ga er maar vanuit dat het bedrijf maximaal het bedrag van loonwijzer had gebruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven