Werk & Studie alle pijlers

salaris van een verkoper zonder diploma?

27-08-2015 17:46 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag,



Mijn vriend (27 jaar) is ruim 5 jaar geleden begonnen als verkoper.

Hij is actief in de agrarische sector, komt veel bij boeren enzo.

Toen hij begon is hij gestart voor het minimuloon (ongeveer 1450 bruto), wel kreeg hij een auto van de zaak waarmee hij prive km's mag maken zonder eigen bijdrage, daarnast ook een telefoon van de zaak.



Inmiddels is hij ruim 5 jaar verder en zijn salaris is nu ongeveer 1800 bruto.

Hij is echter goed in zijn werk en verdiend zijn salaris dik en dubbel terug, is zijn salaris niet wat aan de lage kant?

Buiten dat hij een goede verkoper is heeft hij er ook veel taken bijgekregen, zo is hij ook mede verantwoordelijk voor de inkoop en het voorraadbeheer.

Deze taken heeft hij omdat het een klein bedrijf betreft met maar 4 werknemers.



Hij heeft enkel wat sales-cursussen gedaan maar geen echte diploma's.

Denken jullie dat hij meer salaris kan eisen of dient hij dan toch echt een relevante opleiding te gaan volgen langs zijn werk?



Wat zouden jullie adviseren, vragen om loonsverhoging?, opleiding volgen?, andere baan zoeken?
Alle reacties Link kopieren
hmm.. Weet ik niet, ik denk omdat hij geen diploma's heeft dat het wat lastig wordt... Maar ervaring maakt meestal ook veel goed.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Diploma is vaak wel nodig, voor de zaken rondom het verkopen.

Maar het verkopen zelf kun je niet leren,dat zit in iemand.

1800 is wel een heel slecht salaris.

Hij moet zichzelf beter gaan verkopen
Vragen kan altijd natuurlijk. Mijn ervaring met zulke kleine bedrijven is dat er weinig ruimte is voor loonsverhogingen.

Ik zou hem zeker adviseren om zijn beroep officieel met een diploma te bekronen. Misschien mag hij dat doen op kosten van de baas, dat zou hij ook kunnen voorstellen als een loonsverhoging er niet in.
Alle reacties Link kopieren
quote:cijfernerd schreef op 27 augustus 2015 @ 17:51:

Diploma is vaak wel nodig, voor de zaken rondom het verkopen.

Maar het verkopen zelf kun je niet leren,dat zit in iemand.

1800 is wel een heel slecht salaris.Voor iemand zonder diploma toch niet? (helemaal geen kritiek op je vriend hoor TO!
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Volgens www.loonwijzer.nl ligt het salaris van een buitendienst medewerker agrarische sector met 5 jaar ervaring tussen de 2400 en 2700 euro bruto per maand. Het feit dat hij geen diploma's heeft mag niet zoveel uitmaken (hoogstens 100 of 200 euro). Wat wel een probleem is, is dat overstappen naar een ander bedrijf erg lastig is zonder diploma's. En dat weet de werkgever waarschijnlijk ook....
Alle reacties Link kopieren
Wat voor bedrijf is het? Hoeveel verkoopt hij voor het bedrijf? Krijgt hij een bonus op basis van zijn verkopen?



Ik weet dat er in de agrarische sector salesreps zijn die heel goed verdienen alleen die verkopen ook echt voor heel veel geld. Dat ligt dus echt aan wat hij verkoopt, zaad, planten, voedingsbodem, hoeveel, aan wie en voor hoeveel geld. En bij een klein bedrijf zijn de mogelijkheden vaak kleiner dan bij een groot bedrijf met een of meer vestigingen in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 27 augustus 2015 @ 17:52:

[...]



Voor iemand zonder diploma toch niet? (helemaal geen kritiek op je vriend hoor TO!



1800 is een schijntje,voor iemand die goed verkoopt.

En het maakt niet uit of er nu 4 of 40 man ,bij het bedrijf werken.

Maar een werkgever zal er zelf niet over beginnen,dat moet haar vriend zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
In 5 jaar gegroeid van 1450 naar 1800. Dat is weinig, als hij echt gegroeid is in zijn werk en verantwoordelijkheden. Alleen al vanwege die beperkte groei zou ik vragen om een loonsverhoging. Minstens 10% erbij zou beter kloppen met de ontwikkeling die jij beschrijft.



Maar dan kom je uit op 2000, en veel meer dan dat gaat er bij dit bedrijf niet in zitten denk ik. Eerlijk gezegd vind ik dat niet heel royaal voor alle werkzaamheden die hij doet, maar als je eenmaal in zo'n hokje zit, dan kom je daar niet zomaar uit. Hoe functioneert het bedrijf? Is er de mogelijkheid dat hij deels op commissiebasis gaat werken, of een prestatieafhankelijke bonus krijgt? Of misschien zelfs vennoot wordt?



Zonder diploma's is het altijd lastiger om te groeien, vooral ook omdat je bij een ander bedrijf je ook eerst zult moeten bewijzen voordat ze je meer salaris zullen geven. Maar na 5 jaar hoort een bedrijf wel te weten wat ze aan hem hebben. Tenzij de financiele situatie het niet toelaat, zou ik toch eens een pittig gesprek voeren.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Vergis je trouwens niet hoe erg die sector nu onder druk staat en hoeveel bedrijven daar de afgelopen jaren om zijn gevallen. Kan je nog zo goed je werk doen, maar als het bedrijf niet meer geld heeft houdt het op.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken ook wel wat vertegenwoordigers die bij boeren over de vloer komen en die werken bijna allemaal op commissiebasis. Deze krijgen dus een basis salaris én een bonus over wat ze per maand omzetten. Je vriend zou voor de gein eens bij de concurrentie moeten informeren wat ze daar verdienen. Een bonus over de omzet die je maakt is heel normaal in die sector. Plus dat het mensen ook nog eens extra motiveert om extra hun best te doen.
quote:Boarn schreef op 27 augustus 2015 @ 18:04:

Ik ken ook wel wat vertegenwoordigers die bij boeren over de vloer komen en die werken bijna allemaal op commissiebasis. Deze krijgen dus een basis salaris én een bonus over wat ze per maand omzetten. Je vriend zou voor de gein eens bij de concurrentie moeten informeren wat ze daar verdienen. Een bonus over de omzet die je maakt is heel normaal in die sector. Plus dat het mensen ook nog eens extra motiveert om extra hun best te doen.Daar is onderzoek naar gedaan en dat valt vies tegen. Salesmensen zien de commissie al snel als een recht in plaats van een extraatje, en dat betekent dan al snel dat het alleen nog tegen kan vallen.
Alle reacties Link kopieren
Zeker met het zicht op de toekomst zal hij volgens mij echt naar school moeten gaan om diploma's te halen. Nu zit hij min of meer opgesloten bij zijn huidige werkgever omdat hij ergens anders zonder diploma heel moeilijk aan de slag zal kunnen.

Daarom heeft hij ook een slechte onderhandelingspositie bij zijn huidige werkgever voor een hoger salaris.

Op de leeftijd van jouw vriend is het heel normaal om iedere paar jaar over te stappen naar een andere werkgever en dan iedere keer een flinke salarisstijging mee te pakken. Maar dan moet je dus wel een diploma hebben.
1800 euro is voor een ongeschoolde medewerker best veel, en voor een goede verkoper erg weinig. Het punt is dat hier sprake is van beiden.



Als verkoper kun je ontzetend veel geld verdienen. Maar, op die plaatsen kom je niet terecht zonder ervaring en diploma's. Ervaring heeft hij, dus ik zou hem adviseren om zich te focussen op een diploma. En dan liefst op HBO-niveau.
PS voor zo'n opleiding heeft hij geen vooropleiding nodig. Met een 21+ toets kan hij ook instromen.
Alle reacties Link kopieren
Voor een verkoper met 5 jaar ervaring is dat niet heel veel.. Opleiding heeft daar weinig mee te maken. Ik ben 10 jaar verkoper, zonder enig diploma, maar ik zit nu op ruim 2500 bruto. Exclusief bonus, 13e maand en winstuitkering.



En zoals iemand hierboven ook al zei, verkopen kun je niet leren, dat kun je of dat kun je niet. Dus voor de toekomst hoeft hij geen diploma's te behalen. Tenzij hij wat anders wil.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt niet betaald naar je opleiding maar naar je functie. Een HBOer die schoonmaakt krijgt het salaris van een schoonmaker.



Geldt er een CAO?



Waarom kan je vriend dit niet zelf?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Alvast dank voor jullie reacties, even wat meer informatie:



Ondanks dat de sector onder druk staat doet het bedrijf het erg goed,wellicht omdat de directeur zijn hand op de knip houdt.

De omzet van het bedrijf is de afgelopen 5 jaar meer dan verdubbeld, het gaat echt goed met zijn bedrijf.

Zo hebben ze eind vorig jaar een prachtig niewbouwpand gebouwd.

Mijn vriend zijn verkopen zijn de afgelopen 5 jaar ook ruim 2,5x verdubbeld, en dat terwijl hij zichzelf in zijn eerste jaar al wist terug te verdienen.



Hij heeft een mooi netwerk opgebouwd de afgelopen jaren, binnen dit netwerk zijn er zeker mogelijkheden voor ander werk.

Zoals ikal aan heb gegeven wilt hij best studeren, dus die mogelijkheden willen we zeker bekiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 27 augustus 2015 @ 18:59:

Je wordt niet betaald naar je opleiding maar naar je functie. Een HBOer die schoonmaakt krijgt het salaris van een schoonmaker.



Geldt er een CAO?



Waarom kan je vriend dit niet zelf?



Nee er geldt geen CAO, ook is er geen pensioenregeling binnen het bedrijf.

Mijn vriend kan het wel zelf maar ik was eens benieuwd naar jullie mening.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 27 augustus 2015 @ 17:54:

Volgens www.loonwijzer.nl ligt het salaris van een buitendienst medewerker agrarische sector met 5 jaar ervaring tussen de 2400 en 2700 euro bruto per maand. Het feit dat hij geen diploma's heeft mag niet zoveel uitmaken (hoogstens 100 of 200 euro). Wat wel een probleem is, is dat overstappen naar een ander bedrijf erg lastig is zonder diploma's. En dat weet de werkgever waarschijnlijk ook....



Voor bepaalde branches gaat dit wel op, ja. Maar ik ben het verder niet met je eens. Ik heb zelf ook geen diploma's maar inmiddels wel meer dan 20 jaar werkervaring. Vorige maand ontslag genomen, zonder iets nieuws te hebben, ik was gewoon toe aan een nieuwe uitdaging. Heb van werkgever een leuk bedrag meegekregen om de tijd tot een nieuwe baan te overbruggen. Volgende maand begin ik alweer aan mijn nieuwe baan. Eerste sollicitatie was meteen raak. Diploma's waren vereist, maar die heb ik dus niet. Met mijn werkervaring was het totaal geen probleem. Heb wel een assessment moeten doen en zat ruim boven de gemiddelde score van de andere kandidaten.



Al vanaf het moment dat ik stopte met school (eigenlijk stopte school met mij, ik was een lastige puber) heb ik nooit om werk verlegen gezeten. Nu kan ik mezelf prima verkopen, dat scheelt ook.



En ik heb altijd een goed salaris verdiend. De laatste jaren heb ik maar 24 uur gewerkt en daarmee verdiende ik ruim 1800 bruto, excl. toeslagen. Niet slecht voor een drop out, toch!



Mijn advies aan TO: je vriend zou eens links en rechts moeten solliciteren, kijken wat de reacties zijn. En zijn baas gewoon om opslag vragen!
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 27 augustus 2015 @ 20:04:

Als ik hem was, zou ik eens vrijblijvend gaan praten met een aantal concurrenten. Dat doet wat voor zijn zelfbeeld.

En daarna een gesprek aanvragen over een loonsverhoging. Een flinke, en per direct.Praten kan altijd, probleem is het concurrentiebeding dat in zijn contract is opgenomen waardoor hij niet zomaar kan overstappen naar een andere werkgever binnen de sector.
Alle reacties Link kopieren
Met een concurrentiebeding heeft het geen zin om te gaan praten met andere werkgevers in deze sector. Zit er een bepaalde afstand aan het concurrentiebeding? Dus niet binnen .... km van de huidige werkgever? Dan kan je gaan praten met potentiële werkgevers die daar buiten vallen qua afstand of qua werk net te veel verschil heeft om nog onder het beding te vallen. Dat maakt de kans van slagen wel kleiner, veel al is het mooie van een salesrep van een ander bedrijf weg vissen dat die zijn klanten mee neemt en dat kan nu niet en zijn ervaring zal veel minder relevant zijn.



Dat maakt ook dat de huidige werkgever heb salaris kunstmatig laag zou kunnen houden, de werknemer kan immers niet zo makkelijk weg of moet dan opnieuw weer onderaan de ladder beginnen en zal er op salaris dan niet snel (veel) op vooruit gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=19737555,noline]



En zoals iemand hierboven ook al zei, verkopen kun je niet leren, dat kun je of dat kun je niet. Dus voor de toekomst hoeft hij geen diploma's te behalen. Tenzij hij wat anders wil.Niet mee eens. Je moet wel interesse ervoor hebben, maar als je dat hebt kan iedereen het leren. Zeker in een B2B markt. Gewoon zorgen dat je de klant snapt en dat de klant door heeft dat je m z'n problemen snapt en die kunt oplossen. Dan komt de rest vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=19738249,noline]



Ondanks dat de sector onder druk staat doet het bedrijf het erg goed,wellicht omdat de directeur zijn hand op de knip houdt.Als die paar honderd euro per maand die hij niet uitgeeft aan een fatsoenlijk loon voor z'n medewerkers het verschil maken tussen goed draaien en niet goed draaien is er toch ook wel wat aan de hand met dat bedrijf.
quote:ladybird91 schreef op 27 augustus 2015 @ 21:28:

[...]





Praten kan altijd, probleem is het concurrentiebeding dat in zijn contract is opgenomen waardoor hij niet zomaar kan overstappen naar een andere werkgever binnen de sector.Dat concurrentiebeding is niet geldig in het geval van je vriend. Mocht dit voor de rechter komen dan wint hij dit altijd. Er wordt bij een concurrentiebeding nl. ook gekeken naar de belangen van de werknemer. In dit geval kan hij aantonen dat zijn belangen al zijn geschaad door zijn lage salaris en de kleine groei ervan. Een goede advocaat zal het er op gooien dat de werkgever het beding uitbuit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven