Werk & Studie alle pijlers

Scriptie-topic

27-08-2015 09:57 330 berichten
Wie gaat er net als ik in het nieuwe collegejaar starten met 'de laatste loodjes' ofwel scriptie?



Er bestaat een oud topic maar volgens mij zijn de meeste daar inmiddels klaar of moeten nog maar een paar dingen aanpassen, dus ik dacht ik start een nieuw topic voor alle 'groentjes' die misschien net een onderwerp hebben en nog niet goed weten wat ze verder te wachten staat

Lijkt me leuk om elkaar met dit topic te kunnen helpen/motiveren om er iets moois van te gaan maken. Ik hoop dat er meer forummers zijn die het leuk vinden om mee te schrijven op dit topic!



TO trapt natuurlijk af:

Ik begin volgende week, gisteren mijn onderwerp binnen gekregen. Als ik de scriptie haal (ergens in januari) ben ik ook echt klaar met mijn opleiding. Dus ik vind het wel een beetje spannend
Alle reacties Link kopieren
ik ben uber groentje, over 2 jaar mag ik hem pas doen...
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna klaar, maar dit collegejaar ga ik helaas niet meer halen. Ik verwacht in oktober.

Waar het bij mij op stuk loopt is de structuur en schrijfstijl. Dat is erg lastig gezien ik zelf niet zie wat er mis mee is. Ik heb daarom hulp van anderen ingeschakeld voor een frisse blik.
Ik mag m'n scriptie over 2 uur gaan verdedigen... Jezus wat eng!
quote:szrr_91 schreef op 27 augustus 2015 @ 12:28:

Ik mag m'n scriptie over 2 uur gaan verdedigen... Jezus wat eng!Heel veel succes en sterkte! Ben benieuwd naar hoe dat allemaal in zijn werk gaat.. Heb je je scriptie zelf al wel gehaald?
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee! Ik start de tweede week van september, nog geen onderwerp maar wel een richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:szrr_91 schreef op 27 augustus 2015 @ 12:28:

Ik mag m'n scriptie over 2 uur gaan verdedigen... Jezus wat eng!Wow, succes!! :-)
quote:linette308 schreef op 27 augustus 2015 @ 13:55:

Leuk idee! Ik start de tweede week van september, nog geen onderwerp maar wel een richting.Leuk! Bachelor scriptie? Doe je er een half jaar over of een heel jaar?
Alle reacties Link kopieren
@muis73

Nee master scriptie voor een half jaar en dan klaar, hopelijk Jij ook?
quote:linette308 schreef op 27 augustus 2015 @ 18:11:

@muis73

Nee master scriptie voor een half jaar en dan klaar, hopelijk Jij ook?Voor mij bachelor scriptie maar ook half jaartje en dan klaar. Welke master doe je? Daarna aan het werk?
quote:muis73 schreef op 27 augustus 2015 @ 12:31:

[...]





Heel veel succes en sterkte! Ben benieuwd naar hoe dat allemaal in zijn werk gaat.. Heb je je scriptie zelf al wel gehaald?

Dankjewel! Heb het gehaald met een 8, het hoogste cijfer dat ze deze week hebben gegeven, ontzettend blij mee.. Nu dus afgestudeerd! Bizar want ik was echt enorm zenuwachtig.. Je moet een presentatie geven van 10-15 min, gebaseerd op de feedback die je krijgt voor je scriptie. Lastig hoor, zo'n korte presentatie over een scriptie van 20.000 woorden! Pas op dat je niet teveel in herhaling valt door je scriptie samen te vatten, in plaats daarvan moet je extra informatie geven over waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt en extra informatie geven die niet in je scriptie staat. Daarna gaan ze kritische vragen stellen over je onderzoek, maar in mijn beleving vallen deze vragen heel erg mee omdat je alles van voor tot achteren van je scriptie weet. Niet teveel zorgen over maken dus. Ken de zwakke punten in je scriptie en erken deze. Ook evt. oplossing bedenken voor "future research", wat je dus anders kan doen de volgende keer.



Ja, scriptie zelf gehaald met een 6,3. Valt me nog mee aangezien ik geen begeleiding heb gehad.. Mijn begeleidster was echt amper aanwezig, ontzettend volgeboekt (teveel studenten) en is midden in het afstudeerblok lekker een paar weken op vakantie gegaan dus ze heeft mijn scriptie nooit nagekeken. Ik heb echt enorm in de stress gezeten en dacht dat ik het niet zou halen.. Maar op het eind viel alles ineens als puzzelstukjes in elkaar. Als je veel andere scripties leest die over een vergelijkbaar onderwerp gaan heb je al een goed idee hoe je scriptie eruit moet zien. Ook heb ik veel steun gehad aan mede-studenten in mijn begeleidersgroep.



Het moeilijkste deel vond ik het literatuuronderzoek. Je moet echt veel lezen, relevante modellen vinden en alles goed uitleggen. Dus steek daar veel tijd in! Andere tip, als je gebruik maakt van questionnaires, begin op tijd! En lees je vragen heel goed door voor je 'm online zet.. Test 'm vantevoren bij een paar proefpersonen om te kijken of alle vragen duidelijk zijn voor buitenstaanders. Ook goed letten op alle vragen verplicht maken, een jongen uit mijn groep was dat vergeten en kon een paar dagen voor de deadline nog helemaal opnieuw beginnen omdat al z'n resultaten van de questionnaire onbruikbaar waren... (Hij heeft het uiteindelijk wel gehaald trouwens)



Heb je al een idee waarover je je scriptie wil doen?
quote:Lotje119 schreef op 27 augustus 2015 @ 14:09:

[...]





Wow, succes!! :-)Dankjewel, heb het gehaald! AFGESTUDEERD! Nooit gedacht dat ik een HBO diploma zou halen.. Kom van VMBO-TL en was alles behalve een voorbeeldige studente..
quote:szrr_91 schreef op 28 augustus 2015 @ 11:14:

[...]



Dankjewel! Heb het gehaald met een 8, het hoogste cijfer dat ze deze week hebben gegeven, ontzettend blij mee.. Nu dus afgestudeerd! Bizar want ik was echt enorm zenuwachtig.. Je moet een presentatie geven van 10-15 min, gebaseerd op de feedback die je krijgt voor je scriptie. Lastig hoor, zo'n korte presentatie over een scriptie van 20.000 woorden! Pas op dat je niet teveel in herhaling valt door je scriptie samen te vatten, in plaats daarvan moet je extra informatie geven over waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt en extra informatie geven die niet in je scriptie staat. Daarna gaan ze kritische vragen stellen over je onderzoek, maar in mijn beleving vallen deze vragen heel erg mee omdat je alles van voor tot achteren van je scriptie weet. Niet teveel zorgen over maken dus. Ken de zwakke punten in je scriptie en erken deze. Ook evt. oplossing bedenken voor "future research", wat je dus anders kan doen de volgende keer.



Ja, scriptie zelf gehaald met een 6,3. Valt me nog mee aangezien ik geen begeleiding heb gehad.. Mijn begeleidster was echt amper aanwezig, ontzettend volgeboekt (teveel studenten) en is midden in het afstudeerblok lekker een paar weken op vakantie gegaan dus ze heeft mijn scriptie nooit nagekeken. Ik heb echt enorm in de stress gezeten en dacht dat ik het niet zou halen.. Maar op het eind viel alles ineens als puzzelstukjes in elkaar. Als je veel andere scripties leest die over een vergelijkbaar onderwerp gaan heb je al een goed idee hoe je scriptie eruit moet zien. Ook heb ik veel steun gehad aan mede-studenten in mijn begeleidersgroep.



Het moeilijkste deel vond ik het literatuuronderzoek. Je moet echt veel lezen, relevante modellen vinden en alles goed uitleggen. Dus steek daar veel tijd in! Andere tip, als je gebruik maakt van questionnaires, begin op tijd! En lees je vragen heel goed door voor je 'm online zet.. Test 'm vantevoren bij een paar proefpersonen om te kijken of alle vragen duidelijk zijn voor buitenstaanders. Ook goed letten op alle vragen verplicht maken, een jongen uit mijn groep was dat vergeten en kon een paar dagen voor de deadline nog helemaal opnieuw beginnen omdat al z'n resultaten van de questionnaire onbruikbaar waren... (Hij heeft het uiteindelijk wel gehaald trouwens)



Heb je al een idee waarover je je scriptie wil doen?





Super fijne en goede tips! En natuurlijk gefeliciteerd met het behalen van je diploma!

Mijn scriptie word iig een kwantitatief onderzoek, i.v.m. herkenbaarheid niet teveel uitweiden maar het zal gaan om praktische toepassing van beeldvormend materiaal bij fysiotherapie.
Alle reacties Link kopieren
quote:szrr_91 schreef op 28 augustus 2015 @ 11:15:

[...]



Dankjewel, heb het gehaald! AFGESTUDEERD! Nooit gedacht dat ik een HBO diploma zou halen.. Kom van VMBO-TL en was alles behalve een voorbeeldige studente.. Super goed, gefeliciteerd! En nu snel nog van de zomer genieten! Weet je al wat je nu gaat doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:szrr_91 schreef op 28 augustus 2015 @ 11:15:

[...]



Dankjewel, heb het gehaald! AFGESTUDEERD! Nooit gedacht dat ik een HBO diploma zou halen.. Kom van VMBO-TL en was alles behalve een voorbeeldige studente..



Wat goed!! Gefeliciteerd!



Ik begin over 3 weken officieel met het onderzoek voor mijn masterscriptie. Nu bezig met het voorstel. Als ik daar klaar mee ben ga ik eerst twee weken vakantie houden, want heb de hele zomer doorgewerkt en ben er best aan toe. Had afgelopen jaar niet zo'n beste tijd en heb mijn herkansingen in de zomer moeten doen. Wel gehaald gelukkig dus kan ik fijn nominaal afstuderen als komend jaar wel alles goed gaat Best spannend, zo'n masterscriptie! Die van mij duurt overigens ook een half jaar.
quote:Lotje119 schreef op 29 augustus 2015 @ 01:30:

[...]





Super goed, gefeliciteerd! En nu snel nog van de zomer genieten! Weet je al wat je nu gaat doen?Dankjewel! Ja zeker weten.. Ik vertrek binnenkort een maand naar Thailand om daar rond te gaan reizen, voor mij is dat toch een soort van fase afsluiten. Nog even alles eruit halen. Als ik terug kom een baan zoeken en dan begint het echte leven.. Zie er ook wel een beetje tegenop. Heerlijk dat studentenleven met zoveel vrije tijd, hoewel ik ook wel zin heb om geld te gaan verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Yes, dit wordt mijn laatste SOG activiteit en dan ga ik echt beginnen aan mijn scriptie. Ik ga vandaag beginnen met kijken welk onderwerp me het meest aanspreekt. Mijn begeleider heeft met mij gebrainstormt en daar zijn 4 mogelijke onderwerpen uit gekomen. Ik ga nu kijken welke mij het meeste aanspreekt. Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden allemaal.
Jullie hebben het over een halfjaar of een jaar voor het schrijven van je scriptie, hoeveel punten staat er bij jullie voor de scriptie? Ik moet dit jaar ook mijn 'bachelorscriptie' gaan schrijven, maar hier staat gewoon een blok (= 5 weken) voor, de bachelorscriptie is bij ons ook maar 7,5 ects, hoe is dit bij jullie?
quote:Sunemom schreef op 29 augustus 2015 @ 17:24:

Jullie hebben het over een halfjaar of een jaar voor het schrijven van je scriptie, hoeveel punten staat er bij jullie voor de scriptie? Ik moet dit jaar ook mijn 'bachelorscriptie' gaan schrijven, maar hier staat gewoon een blok (= 5 weken) voor, de bachelorscriptie is bij ons ook maar 7,5 ects, hoe is dit bij jullie?





Oh wat apart. Ik hoor eigenlijk iedereen om mij heen zeggen dat er een half jaar voor staat, sommigen nemen er alleen een jaar voor. Bij mij is het laatste jaar de 'afstudeerfase'. Je loopt dan 20 weken stage en 20 weken scriptie (wat neer komt op een schooljaar). Het is dan ook 30 EC voor beide.



5 weken vind ik ook voor een blok wel heel kort. Dat zijn er bij mij altijd 8 + 2 weken tentamen. Wat doe je voor opleiding als ik vragen mag?
Rechten aan de universiteit, wij hebben 8 blokken van 5 weken (4 onderwijsweken, week 5 tentamen) per jaar. Elk blok is één vak van 7,5. Zo ook met de bachelorscriptie. De bachelorscriptie mag ook maar max 7000 woorden zijn, dat wordt denk ik nog de grootste uitdaging.



De masterscripties zijn wel omvangrijker, maar ook gemiddeld 15 ects dacht ik te zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunemom schreef op 29 augustus 2015 @ 17:42:

Rechten aan de universiteit, wij hebben 8 blokken van 5 weken (4 onderwijsweken, week 5 tentamen) per jaar. Elk blok is één vak van 7,5. Zo ook met de bachelorscriptie. De bachelorscriptie mag ook maar max 7000 woorden zijn, dat wordt denk ik nog de grootste uitdaging.



De masterscripties zijn wel omvangrijker, maar ook gemiddeld 15 ects dacht ik te zien.



Ik denk dat het verschilt per scriptie. Heb zojuist even gecheckt en mijn bachelorscriptie was bijna 25.000 woorden en dat was geen uitzondering. Ik denk dat een korte scriptie schrijven inderdaad ook een behoorlijke uitdaging kan zijn, aantal woorden zegt niet heel erg veel.



Wij hebben trouwens (ook uni) een heel ander systeem mbt blokken, bij ons zijn ze 8 weken. Heb daarvoor nog aan een andere uni gestudeerd en daar had je alleen semesters. Dus vijf vakken tegelijk ook. Doe mij dan maar kortere periodes.
Vriendin van mij doet ook rechten. Heeft net de bachelor afgerond. Maar die heeft zelfs helemaal geen scriptie hoeven maken. Alleen essays. Maar ik ga ook een meetstudie doen. Dan is 20 weken nog flink aanpoten. Voordat je proefpersonen hebt, afspraken maken enz... Ervaring leert dat je daar al makkelijk 3 weken aan kwijt bent, zelfs voor 1 persoon meten...
De kortere periodes zijn heel erg fijn en het feit dat je je maar op 1 vaak tegelijkertijd focust ook. De snelheid zorgt wel dat er nooit tijd is om iets in te halen, je moet altijd bijblijven.



7000 worden is in die zin en uitdaging dat ik altijd meer wil vertellen dan ik kwijt kan in (korte) papers e.d, dat zal bij de scriptie niet anders zijn. En wij mogen niet vrij ons onderwerp kiezen, vind ik ook een heel groot nadeel.
Leuk, een nieuw scriptietopic! Ik ben ook bezig met mijn masterscriptie, hoop hem eind dit jaar af te ronden (2015 dan, niet dit schooljaar).
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunemom schreef op 29 augustus 2015 @ 17:42:

Rechten aan de universiteit, wij hebben 8 blokken van 5 weken (4 onderwijsweken, week 5 tentamen) per jaar. Elk blok is één vak van 7,5. Zo ook met de bachelorscriptie. De bachelorscriptie mag ook maar max 7000 woorden zijn, dat wordt denk ik nog de grootste uitdaging.



De masterscripties zijn wel omvangrijker, maar ook gemiddeld 15 ects dacht ik te zien.



Het verschilt ook heel erg per universiteit. Ik doe dezelfde studie en mijn bachelorscriptie was zelfs maar 3500 woorden, terwijl ik nu echt wel de 40 pagina's moet aantikken.

Jullie veel gedaan vandaag? Ik heb een mogelijk aspect al een beetje bekeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven