Werk & Studie alle pijlers

Seksuele intimidatie op het werk

23-11-2014 03:55 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het mij erg dwars zit ben ik wel benieuwd naar advies, en meningen van anderen.



Vorig jaar augustus begon het eigenlijk al. Een collega zat achter mij aan als ik in de kantine zat. Als ik niet weg rende greep hij mij vast bij mijn polsen. Hij hield ze dan hoog boven m'n hoofd, en wat uit elkaar waardoor ik iedere keer bang was dat hij m'n armen zou breken, of uit de kom zou trekken. Door het verzetten, en het strakke vasthouden waren m'n polsen daarna knal rood. Met veel moeite heb ik me los gerukt. Ik rende door de hal, en keek achterom of hij nog achter mij aan zat. Hierdoor knalde ik met m'n hoofd tegen een machine op waardoor ik maanden lang met een lelijke plek op m'n hoofd rond liep, en een dikke bult. Dom natuurlijk maar normaal ren ik daar ook nooit op zo'n gladde vloer. Ik heb dit verteld aan de leidinggevende die er toen nog werkte, hij haalde mij bij hem uit de ploeg.



Een paar maanden later zat ik weer bij hem in de ploeg. Er was net een nieuwe leidinggevende. Iedere keer als ik wat uit moest printen kwam die vervelende collega weer binnen lopen. Ik zat op een bureau stoel. Hij ging dan altijd achter m'n stoel staan, en aan m'n schouders zitten. Heb zijn handen steeds weg geduwd, en ga weg gezegd. Zodra ik klaar was met printen ging hij voor de deur staan. Als ik zei ik heb haast ga opzij negeerde hij het. Ik heb hem zo vaak duidelijk gemaakt dat ik dat niet wil, en hij wist dat ik een vriend had. Als ik de deur door wou greep hij mijn armen vast. Vaak dreef hij mij de hoek in, en wou strak tegen mij aan staan. Hij vroeg dan om een kus of knuffel die ik hem echt niet ga geven want we zijn collega's geen familie, of stel.



Kort daarna heeft hij mij achterover gedrukt terwijl ik een lopende band op de grond aan het schoonmaken was. Hij greep mijn schoen vast, en ik kon niet meer op staan. Ineens liet hij los omdat er een andere collega langs liep, en het zag. Die andere collega kon zich niet voorstellen dat het verkeerd bedoeld was, en moest erom lachen. Hij dacht dat het een grapje was, en er geen kwaad in die collega zit.



Als ik middagdienst had met hem was ik vaak s'avonds alleen in de kantine, omdat iedereen 1 voor 1 pauze moet houden. Dan kwam hij binnen lopen terwijl ik net m'n koffie aan het zetten was. Ik heb het meestal te laat door, en dan drukt hij mij tegen de muur. Hij komt met z'n kruis strak tegen mij aan staan, en wil een kus op de wang geven. Ik heb hem een keer een knietje gegeven, continu verzet als hij m'n armen vast had. Een heleboel rondjes gerend met hem achter mij aan om de tafel in de kantine omdat ik te weinig tijd heb om nog 2 deuren door te gaan, dan grijpt hij mij weer. Gezegd ga weg, laat los, hou op... maar daar luisterd hij niet naar.



Dit heb ik natuurlijk gelijk gemeld. Hij heeft een waarschuwing gehad van de leidinggevende, en de directeur was ook op de hoogte. Weer een paar weken bij hem uit de ploeg. Soms kwam het voor dat ik 4 uur met hem samen moest werken omdat ik dan andere werk uren had. Of tussendoor een keer een middagdienst. Hij begon weer aan mij te zitten. Weer geen rust als ik in m'n eentje pauze moest houden. Door het losrukken had ik geen kracht meer over, en was buiten adem. Hij kreeg mij op de grond, en kwam bijna bovenop mij liggen. Ik duwde keihard m'n elleboog in z'n buik, en ontsnapte. Hier weer een melding van gemaakt.



Een hele tijd na de 2de waarschuwing is het goed gegaan. Alleen continu vragen van wanneer gaan we samen naar de Mac, of wanneer mag ik bij jou thuis komen. Hij weet mijn oude adres, en mijn nieuwe adres! Ik heb hem duidelijk gezegd dat ik niet met hem af wil spreken, en hij niet welkom is in mijn huis. Daarna zat hij steeds aan m'n kont als hij langs liep. Ik zeg dan gelijk af! en neem afstand van hem. Ik gebruik simpele woorden omdat hij niet zo goed Nederlands kan.



Sinds twee maanden zit ik vast bij hem in ploeg. We moesten1 voor 1 pauze houden. Die collega kwam binnen lopen. De eerste weken niks aan de hand (toen hield ik met nog een andere collega samen pauze dan doet hij het niet). Hij probeerde wel dichterbij te komen maar dan zei hij al snel sorry ik laat je met rust. Vaak tijdens het werken opmerkingen van ga jij achter werken dan ga ik jou misbruiken. Of wanneer ik een bikini aan ging trekken. Hier ging ik dan niet op in. Dezelfde week merkte ik dat hij steeds dichterbij probeerde te komen. Weer een keer knalrode polsen door het losrukken dan zei hij sorry je vind het niet leuk he, en hield hij op. Dag erna drukte hij mij tegen de muur. Heb keihard nou geschreeuwd, en ga weg. De grote pauze kwam hij ook. Ik zat aan tafel. Hij ging achter m'n stoel staan, en heel vervelend proberen mee te lezen op m'n telefoon. Ik zei ga weg, ga de anderen helpen als je toch niks te doen hebt. Hij zat aan mijn schouders. Ik duwde zijn handen weg. Hij zei okee ik laat jou met rust. Paar tellen later deed hij z'n armen om m'n stoel heen, en greep mijn armen strak vast. De stoel was aangeschoven, maar toch probeerde ik met mijn benen met stoel naar achteren te springen. Daar reageerde hij niet op. Ik voelde z'n wang tegen mijn wang aan, en hij wou mij een kus geven want hij begon over een kus of een knuffel. Hij zette zoveel kracht met zijn armen. Dat gevoel wat ik toen had vergeet ik nooit meer. Zo machteloos, en kwaad. Voordat hij mij een kus kon geven beet ik in zijn arm. Van schrik liet hij mij los, en rende ik de kantine uit. Daarna heb ik hem niet meer aangekeken, en wou eigenlijk ook niks meer zeggen. Hij zei sorry ik heb jou nog nooit zo boos gezien, en ik zal het niet meer doen. Ik mocht 15 min extra pauze houden van hem maar dat weigerde ik. Dag erna gelijk een gesprek gehad met de leidinggevende.



De week erna ben ik in een andere ploeg gezet. Ik kreeg een brief van de leidinggevende waarin staat dat ik uitlokkend, en uitdagend gedrag heb vertoond!!! Terwijl die collega al 2 waarschuwingen gehad heeft, en hem duidelijk is gemaakt dat ik niet aangeraakt wil worden door hem. Dat hij mij veel pijn gedaan heeft met z'n wilde gedrag. Toen heeft hij nog tegen de leidinggevende gezegd dat hij het nooit meer zou doen, en nu toon ik uitdagend gedrag???! Ben hier zo kwaad om, en normaal met hem werken zou mij niet meer lukken. Ik ben altijd netjes gekleed, en heb geen seksuele opmerkingen gemaakt tegen hem. Ik heb hem niet aangeraakt, of gevraagd om mij aan te raken. Zelfs meerdere malen gezegd dat hij weg moet gaan, en los moet laten. Luisteren doet hij niet, hij blijft even veel kracht zetten.



Ik heb een vast contract, en hij ook. Dit is zijn 3de waarschuwing. Ik las op de site van de arbo dat een werkgever zijn werknemers hiervoor moet beschermen, dit is niet gedaan. Ik wordt steeds bij hem terug in de ploeg gezet om het weer te proberen. Bij het laatste gesprek dat ik had zei de leidinggevende dat ik een tijdje in de andere ploeg moet, en het na een paar weken weer mag proberen bij die collega. Zelf wil ik dit niet meer! Het is mijn lichaam, en ik voel me vies, en erg kwaad dat hij aan me zit . luisterd hij na 2 waarschuwingen niet, dan doet hij dat na de 3de ook niet das mijn mening. Mensen vragen zich af waarom ik hem niet trap, maar dit gaat zo snel dat ik daar dan de kans niet meer voor krijg. Hij zet z'n gewicht erin, daar kan ik als ukkie echt niet tegenop. Ben al lang blij dat ik hem heb kunnen bijten. Dit had ik echt niet van mezelf verwacht, heb nog nooit iemand gebeten. Schreeuwen heeft geen zin want niemand kan mij horen omdat er veel lawaai is in waar m'n andere collega's zitten.



Iemand een idee wat ik nog kan doen? Ben zo bang dat ik straks weer met hem samen moet werken. Ik ben een brief aan het maken dat ik het er niet mee eens ben over het uitdagende, en uitlokkende gedrag. Aankomende week ga ik met de vertrouwenspersoon erover praten. Mocht het nog een keer gebeuren dan stap ik naar de politie.
Alle reacties Link kopieren
Ga morgen direct aangifte doen bij de politie van aanranding en mishandeling. Maak foto's van je polsen als hij je weer hard grijpt, aks bewijs. De waarschuwingen die hij al in zijn dossier heeft zijn ook bewijs.

Dien een schriftelijk verzoek (bezwaar) in tegen de brief van de leidinggevende waarin je aangeeft dat er geen sprake is van uitlokking. Dien dit aangetekend in met verzoek om inzage in jouw personeelsdossier.

Dien schriftelijk een verzoek in bij jouw leidinggevende voor ontslag of overplaatsing van deze collega. Doen ze dat niet, dan een klacht indienen. Hou er wel rekening mee, dat ze je dan gaan proberen uit het bedrijf te werken.

Hoe dan ook: wat hier gebeurt mag niet en daar zou ik persoonlijk direct actie op nemen en desnoods zelf weggaan uit dat bedrijf. Sowieso aangifte doen bij de politie.

Sterkte!
Wat een verhaal zeg, ik schrik hier echt van. En wat erg dat je zo bang op je hoede moet op je eigen werk, dat is echt heel naar.



Die man moet gestopt worden. Hij gaat alle grenzen over. Ik kan bijna niet geloven wat ik lees over de reactie van jouw leidinggevenden. Dat jij je uitdagend zou kleden en hij hier zo makkelijk mee wegkomt. Ik kan me daar echt kwaad om maken Wat een stelletje klootzakken zeg. Jij noemt het intimidatie, maar eigenlijk word je stelselmatig aangerand. Zo'n man zou op staande ontslagen moeten worden, de ransbak.



Ik denk dat het goed dat je een vertrouwenspersoon in de arm neemt. Hopelijk kan of zij iets voor je betekenen. Als ik diegene was zou ik voor je vechten en het er onder geen beding bij laten zitten.



Wat jij nog kan doen? Tja, wat wil je? Mij lijkt jouw bedrijf door en door ziek, met zulke arbeidsverhoudingen en zo'n vrouwonvriendelijke en laconieke houding mbt aanranding, dat ik er niet eens meer voor zou willen werken. Als we in de VS zouden wonen zou ik zeggen: aanklagen en financieel uitkleden, maar zo werkt het hier niet. Wil jij daar wel blijven werken?



Tegen die man zou je eigenlijk assertiever en maak er in dit geval maar agressiever van, moeten zijn. Op het moment dat hij je uberhaupt ergens aanraakt zou je hem al een knal of knietje moeten verkopen, en het liefst beiden, en dan hard ook. Hij voelt dat je bang bent en kickt daarop. Ik weet alleen of het realistisch is zo'n houding nu nog van jou te verwachten, nu je dit allemaal al hebt meegemaakt. Het zou je wel een boost van zelfvertrouwen geven als je het zou doen.



Sterkte in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Doe zeker aangifte bij de politie. Dit gedrag krijg je niet op je werk gestopt gezien dat ze het daar niet helemaal serieus lijken te nemen.



Win ook juridisch advies in. Die brief kan wellicht ook bedoeld zijn als dossier opbouw om jou er uit te werken om deze situatie opgelost te keijgen. (Hoeft niet zo te zijn, maar hou er wel rekening mee)



Wat een naar ventje is het
Alle reacties Link kopieren
Hee To,



Waar is jouw vriend in dit hele verhaal??

Als mijn vriendin dit aan mij zou vertellen dan had ik hem wel even laten weten daar onmiddellijk mee op te houden!

Goedschiks en anders kwaadschiks!!

Is hij nou helemaal gek geworden?!?
Alle reacties Link kopieren
Ongelofelijk... Na de eerste keer je polsen vasthouden moet hij toch op staande voet ontslagen worden? Ik zie het al voor mij op mijn werk.



Wat voor werkplaats is dat? Zie nu echt een soort sociale werkplaats voor mij waar de mensen niet goed kunnen beoordelen of iets kan of niet.



Ik zou aangifte doen bij de politie en een andere baan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Doe aangifte en neem bewijzen mee zoals die waarschuwingen. Vraag via personeelszaken of er een (externe) vertrouwenspersoon is en maak daar een afspraak. Dien samen met de vertrouwenspersoon een officiële klacht in bij je werkgever.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit al tegen je vriend verteld? En je andere collega's in dit verhaal?

Kom meer voor jezelf op hoor!!

Nee = nee .Ga aangifte doen en ga op een zelfverdedigingsport. Als iemand je polsen vasthoudt zijn daar erg makkelijke trukjes voor. Daar hoef je niet groot en sterk voor te zijn.

Laat die engerd weten dat je het niet meer pikt.
Wat afschuwelijk dat je je niet veilig voelt op je werk. En wat een griezel die vent.

Je moet inderdaad meer voor jezelf opkomen, en aangifte gaan doen, wat de anderen ook zeggen.

En élke keer als er een voorval is, hoe klein ook, dit melden bij je leidinggevenden. Ook zou ik je collega's inlichten, zodat zij ook een oogje in het zeil kunnen houden. Die man moet daar weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:poppie0022 schreef op 23 november 2014 @ 06:17:

Doe zeker aangifte bij de politie. Dit gedrag krijg je niet op je werk gestopt gezien dat ze het daar niet helemaal serieus lijken te nemen.



Win ook juridisch advies in. Die brief kan wellicht ook bedoeld zijn als dossier opbouw om jou er uit te werken om deze situatie opgelost te keijgen. (Hoeft niet zo te zijn, maar hou er wel rekening mee)



Wat een naar ventje is het

Niet iedere vrouw heeft een beschermridder.



Ook vrouwen zonder "vriend" hebben rechten.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Getver, wat een engerd. Ik ben het uiteraard met iedereen eens dat je aangifte moet doen.

Ik snap ook het bedrijf niet. Na 3 meldingen en dus ook 3 waarschuwingen laten ze hem gewoon weer op je los. Een bedrijf hoort zijn werknemers te beschermen tegen dergelijke collega's.



Al eens contact gezocht met een organisatie zoals BING? Deze kunnen wellicht wat voor je betekenen.
De werkgever moet jou idd beschermen. En ik vind dat ze fouten maken, want jullie samen in ploegen blijven zetten, dat kan echt niet!



Het is voor de werkgever overigens lastiger om iemand hierom te ontslaan, dat kan alleen wanneer er bewijs is.



Volgende stappen: zorg dat de arbo-arts geïnformeerd wordt (omdat dit een overtreding van de arbo-wet betreft, en de arbo-arts de werkgever kan voorlichten over volgende stappen). Zog ook dat de personeelsafdeling hiervan op de hoogte is, want die nemen deze kwestie als het goed is wel serieus en kunnen de leidinggevende op hun plichten wijzen. En tenslotte: doe aangifte. Dit gedrag is gewoon aanranding en dat is onacceptabel. Wacht daar niet mee tot de volgende keer.
Dit bedrijf beschermd jou niet dus ik zou me ziekmelden en zo snel mogelijk ander werk zoeken, weg daar, wat een enge vent, hij gaat steeds verder en hij is echt gevaarlijk! Kun je je als je wel gaat werken laten brengen en ophalen?
Alle reacties Link kopieren
Wat iemand eerder al schreef: vanaf nu alles melden aan je leidinggevende. En leg zelf een dossier aan : schrijf op wat er is gebeurd, wat jij hebt gedaan, wat je leidinggevende heeft gedaan, etc. Houd ook bij waar en hoe laat, wie er eventueel iets gezien hebben, kortom, alle details.

Ben je lid van een vakbond? Kijk dan eens wat zij voor je kunnen doen.



Je hebt het over een vertrouwenspersoon. Print dit topic uit en laat haar/hem dit ook lezen. Vul datails aan, zoals de naam van die collega, die getuige was, maar zich niet kon voorstellen dat het geen grapje was.



En doe aangifte.



Zoals je het beschrijft krijg ik de indruk van een heel rare bedrijfscultuur. Is er geen procedure die in werking treedt zodra iemand klaagt over seksuele intimidatie? Hoezo word jij overgeplaatst als je bent lastiggevalen? En hoe kan het dat je even later weer één op één met hem moet werken?



Los van bovenstaande: het is ook een optie om een andere baan te zoeken.

(Nee, dat zou niet nodig moeten zijn. Die vent moet aangepakt worden. Dat vind ik ook, maar het kan zomaar zijn dat deze werkgever daar niet voor gaat zorgen.)



Sterkte.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Deze man accepteerd geen nee, ik zou er niet gerust op zijn dat hij je met rust laat mocht hij ontslagen worden. Hij kan je ook thuis opzoeken.



Doe aangifte van stalking.

Houd een dossier bij, schrijf van dag tot dag op wat er gebeurt.

Maak foto's van je blauwe plekken.

Gil de hele boel maar bij elkaar als hij weer aan je zit.

Ga op een zelfverdedigingcursus!

Win juridisch advies in!

En laat je leidinggevende, arbomedewerker en p&o afdeling iedere keer weten wat er gebeurt.



Dit gaat jou niet kleinkrijgen!!
Alle reacties Link kopieren
Ga aangifte doen bij de politie en meld je ziek. Als je werkgever het verrekt om te zorgen dat je veilig bent op de werkplek en daarin blijven ze ook in gebreke, thuis blijven. Je hoeft jezelf niet bloot te stellen aan aanranding en mishandeling. Ga ook informeren bij een arbeidsrechtadvocaat. Als je lid bent van een vakbond, bel hen en leg dit voor, want de werkgever laat hier heel wat steken vallen. Schakel ook de bedrijfsarts in, speel daarmee open kaart. Zeg dat je niet kan werken omdat je weet dat je dan aangerand en mishandeld wordt en dat je te ziek van angst bent om te werken zolang er geen maatregelen genomen zijn. Ze hadden die hufter op staande voet moeten ontslaan, daar is voldoende grond voor.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Aangifte n bij de politie van mishandeling/aanranding,

als mij dit zou overkomen en mijn vriend zou dit horen van mij, Nou dan had hij die collega op gewacht en even goed gewaarschuwd, En desnoods kwaadschiks opgelost
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je zaak er niet sterker op wordt als je vriend / vader / broer / neef / ingehuurde knokploeg zich ermee gaat bemoeien.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet alleen seksuele intimidatie, dit is continue aanranding en mishandeling! Ben je al bij de bedrijfsarts geweest? Neem eventueel zowel voor jou een veilige persoon op het werk mee en bv je vriend. Dit moet je niet allemaal alleen hoeven doen, hoor! Verder sluit ik me aan bij het bovenstaande. Sterkte gewenst!!m
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet (laten) oplossen met geweld. Je staat idd veel sterker als je het metde juiste middelen oplost. You go girl!!!
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt eerder of je hier te maken hebt met iemand die zwak begaafd is.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:winnie2000 schreef op 23 november 2014 @ 09:09:

Aangifte n bij de politie van mishandeling/aanranding,

als mij dit zou overkomen en mijn vriend zou dit horen van mij, Nou dan had hij die collega op gewacht en even goed gewaarschuwd, En desnoods kwaadschiks opgelost





Ja, geef TO ook nog even een lekker gevoel dat haar vriend dit niet voor haar opgelost heeft



Aangifte doen bij de politie!

Dit ook aangeven bij je werkgever, dat je aangifte doet omdat jij vindt dat zij zwaar in gebreke blijven in deze situatie, het is schandalig dat deze man nog niet ontslagen is!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Je leidinggevende zegt dat je uitlokkend gedrag hebt vertoond??? Dat is erg!!! Hier zou ik werk van maken.

Dus ze leggen de schuld bij jou neer?

Jij gedraagt je uitlokkend, dus gossie, die mannelijke collega kan er helemaal niets aan doen dat hij je sexueel intimideert.

Zijn ze helemaal gek geworden?



Waar baseren ze dat op? Waren ze erbij? Waren er getuigen?

Heb je ze dat niet gevraagd n.a.v. die brief waarin ze letterlijk jou beschuldigen en hem dus een vrijbrief geven om met zijn gedrag verder te gaan?



Als ik jou was zou ik mijn vriend een hartig woordje laten praten met die collega.
Eens met mrsstanleywalker. Meld je ziek en leg ook uit waarom. Hopelijk ben je lid van een vakbond, zij kunnen je (juridisch) bijstaan. Ik zou sowieso aangifte doen bij de politie, dan staat er iets op papier.



En mocht je wel gaan werken en het gebeurt weer, roep dan heel hard: brand! Dit zorgt ervoor dat er collega's naar je toe kunnen komen en getuige zijn . Geef hem ook elke keer een knietje als hij je weer aanraakt en je krijgt de kans. Maar ik zou je met klem adviseren om niet meer naar je werk te gaan totdat dit is opgelost. Veel sterkte meid, wat een klote situatie.
quote:MarianneDavids schreef op 23 november 2014 @ 09:30:

Het lijkt eerder of je hier te maken hebt met iemand die zwak begaafd is.Dat idee heb ik ook een beetje maar het kan ook een sadist zijn o.i.d. Voor het verhaal maakt het niet zoveel uit denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven