Werk & Studie alle pijlers

Seksuele intimidatie op het werk

23-11-2014 03:55 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het mij erg dwars zit ben ik wel benieuwd naar advies, en meningen van anderen.



Vorig jaar augustus begon het eigenlijk al. Een collega zat achter mij aan als ik in de kantine zat. Als ik niet weg rende greep hij mij vast bij mijn polsen. Hij hield ze dan hoog boven m'n hoofd, en wat uit elkaar waardoor ik iedere keer bang was dat hij m'n armen zou breken, of uit de kom zou trekken. Door het verzetten, en het strakke vasthouden waren m'n polsen daarna knal rood. Met veel moeite heb ik me los gerukt. Ik rende door de hal, en keek achterom of hij nog achter mij aan zat. Hierdoor knalde ik met m'n hoofd tegen een machine op waardoor ik maanden lang met een lelijke plek op m'n hoofd rond liep, en een dikke bult. Dom natuurlijk maar normaal ren ik daar ook nooit op zo'n gladde vloer. Ik heb dit verteld aan de leidinggevende die er toen nog werkte, hij haalde mij bij hem uit de ploeg.



Een paar maanden later zat ik weer bij hem in de ploeg. Er was net een nieuwe leidinggevende. Iedere keer als ik wat uit moest printen kwam die vervelende collega weer binnen lopen. Ik zat op een bureau stoel. Hij ging dan altijd achter m'n stoel staan, en aan m'n schouders zitten. Heb zijn handen steeds weg geduwd, en ga weg gezegd. Zodra ik klaar was met printen ging hij voor de deur staan. Als ik zei ik heb haast ga opzij negeerde hij het. Ik heb hem zo vaak duidelijk gemaakt dat ik dat niet wil, en hij wist dat ik een vriend had. Als ik de deur door wou greep hij mijn armen vast. Vaak dreef hij mij de hoek in, en wou strak tegen mij aan staan. Hij vroeg dan om een kus of knuffel die ik hem echt niet ga geven want we zijn collega's geen familie, of stel.



Kort daarna heeft hij mij achterover gedrukt terwijl ik een lopende band op de grond aan het schoonmaken was. Hij greep mijn schoen vast, en ik kon niet meer op staan. Ineens liet hij los omdat er een andere collega langs liep, en het zag. Die andere collega kon zich niet voorstellen dat het verkeerd bedoeld was, en moest erom lachen. Hij dacht dat het een grapje was, en er geen kwaad in die collega zit.



Als ik middagdienst had met hem was ik vaak s'avonds alleen in de kantine, omdat iedereen 1 voor 1 pauze moet houden. Dan kwam hij binnen lopen terwijl ik net m'n koffie aan het zetten was. Ik heb het meestal te laat door, en dan drukt hij mij tegen de muur. Hij komt met z'n kruis strak tegen mij aan staan, en wil een kus op de wang geven. Ik heb hem een keer een knietje gegeven, continu verzet als hij m'n armen vast had. Een heleboel rondjes gerend met hem achter mij aan om de tafel in de kantine omdat ik te weinig tijd heb om nog 2 deuren door te gaan, dan grijpt hij mij weer. Gezegd ga weg, laat los, hou op... maar daar luisterd hij niet naar.



Dit heb ik natuurlijk gelijk gemeld. Hij heeft een waarschuwing gehad van de leidinggevende, en de directeur was ook op de hoogte. Weer een paar weken bij hem uit de ploeg. Soms kwam het voor dat ik 4 uur met hem samen moest werken omdat ik dan andere werk uren had. Of tussendoor een keer een middagdienst. Hij begon weer aan mij te zitten. Weer geen rust als ik in m'n eentje pauze moest houden. Door het losrukken had ik geen kracht meer over, en was buiten adem. Hij kreeg mij op de grond, en kwam bijna bovenop mij liggen. Ik duwde keihard m'n elleboog in z'n buik, en ontsnapte. Hier weer een melding van gemaakt.



Een hele tijd na de 2de waarschuwing is het goed gegaan. Alleen continu vragen van wanneer gaan we samen naar de Mac, of wanneer mag ik bij jou thuis komen. Hij weet mijn oude adres, en mijn nieuwe adres! Ik heb hem duidelijk gezegd dat ik niet met hem af wil spreken, en hij niet welkom is in mijn huis. Daarna zat hij steeds aan m'n kont als hij langs liep. Ik zeg dan gelijk af! en neem afstand van hem. Ik gebruik simpele woorden omdat hij niet zo goed Nederlands kan.



Sinds twee maanden zit ik vast bij hem in ploeg. We moesten1 voor 1 pauze houden. Die collega kwam binnen lopen. De eerste weken niks aan de hand (toen hield ik met nog een andere collega samen pauze dan doet hij het niet). Hij probeerde wel dichterbij te komen maar dan zei hij al snel sorry ik laat je met rust. Vaak tijdens het werken opmerkingen van ga jij achter werken dan ga ik jou misbruiken. Of wanneer ik een bikini aan ging trekken. Hier ging ik dan niet op in. Dezelfde week merkte ik dat hij steeds dichterbij probeerde te komen. Weer een keer knalrode polsen door het losrukken dan zei hij sorry je vind het niet leuk he, en hield hij op. Dag erna drukte hij mij tegen de muur. Heb keihard nou geschreeuwd, en ga weg. De grote pauze kwam hij ook. Ik zat aan tafel. Hij ging achter m'n stoel staan, en heel vervelend proberen mee te lezen op m'n telefoon. Ik zei ga weg, ga de anderen helpen als je toch niks te doen hebt. Hij zat aan mijn schouders. Ik duwde zijn handen weg. Hij zei okee ik laat jou met rust. Paar tellen later deed hij z'n armen om m'n stoel heen, en greep mijn armen strak vast. De stoel was aangeschoven, maar toch probeerde ik met mijn benen met stoel naar achteren te springen. Daar reageerde hij niet op. Ik voelde z'n wang tegen mijn wang aan, en hij wou mij een kus geven want hij begon over een kus of een knuffel. Hij zette zoveel kracht met zijn armen. Dat gevoel wat ik toen had vergeet ik nooit meer. Zo machteloos, en kwaad. Voordat hij mij een kus kon geven beet ik in zijn arm. Van schrik liet hij mij los, en rende ik de kantine uit. Daarna heb ik hem niet meer aangekeken, en wou eigenlijk ook niks meer zeggen. Hij zei sorry ik heb jou nog nooit zo boos gezien, en ik zal het niet meer doen. Ik mocht 15 min extra pauze houden van hem maar dat weigerde ik. Dag erna gelijk een gesprek gehad met de leidinggevende.



De week erna ben ik in een andere ploeg gezet. Ik kreeg een brief van de leidinggevende waarin staat dat ik uitlokkend, en uitdagend gedrag heb vertoond!!! Terwijl die collega al 2 waarschuwingen gehad heeft, en hem duidelijk is gemaakt dat ik niet aangeraakt wil worden door hem. Dat hij mij veel pijn gedaan heeft met z'n wilde gedrag. Toen heeft hij nog tegen de leidinggevende gezegd dat hij het nooit meer zou doen, en nu toon ik uitdagend gedrag???! Ben hier zo kwaad om, en normaal met hem werken zou mij niet meer lukken. Ik ben altijd netjes gekleed, en heb geen seksuele opmerkingen gemaakt tegen hem. Ik heb hem niet aangeraakt, of gevraagd om mij aan te raken. Zelfs meerdere malen gezegd dat hij weg moet gaan, en los moet laten. Luisteren doet hij niet, hij blijft even veel kracht zetten.



Ik heb een vast contract, en hij ook. Dit is zijn 3de waarschuwing. Ik las op de site van de arbo dat een werkgever zijn werknemers hiervoor moet beschermen, dit is niet gedaan. Ik wordt steeds bij hem terug in de ploeg gezet om het weer te proberen. Bij het laatste gesprek dat ik had zei de leidinggevende dat ik een tijdje in de andere ploeg moet, en het na een paar weken weer mag proberen bij die collega. Zelf wil ik dit niet meer! Het is mijn lichaam, en ik voel me vies, en erg kwaad dat hij aan me zit . luisterd hij na 2 waarschuwingen niet, dan doet hij dat na de 3de ook niet das mijn mening. Mensen vragen zich af waarom ik hem niet trap, maar dit gaat zo snel dat ik daar dan de kans niet meer voor krijg. Hij zet z'n gewicht erin, daar kan ik als ukkie echt niet tegenop. Ben al lang blij dat ik hem heb kunnen bijten. Dit had ik echt niet van mezelf verwacht, heb nog nooit iemand gebeten. Schreeuwen heeft geen zin want niemand kan mij horen omdat er veel lawaai is in waar m'n andere collega's zitten.



Iemand een idee wat ik nog kan doen? Ben zo bang dat ik straks weer met hem samen moet werken. Ik ben een brief aan het maken dat ik het er niet mee eens ben over het uitdagende, en uitlokkende gedrag. Aankomende week ga ik met de vertrouwenspersoon erover praten. Mocht het nog een keer gebeuren dan stap ik naar de politie.
Maar deze jongen spoort toch niet?!



Ik zou naar Arbo-arts stappen en aangifte bij de politie doen. Echt niet normaal dit!



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:Anthonius schreef op 23 november 2014 @ 07:05:

Hee To,



Waar is jouw vriend in dit hele verhaal??

Als mijn vriendin dit aan mij zou vertellen dan had ik hem wel even laten weten daar onmiddellijk mee op te houden!

Goedschiks en anders kwaadschiks!!

Is hij nou helemaal gek geworden?!?

Precies, mijn man was er gelijk naar toe gegaan, meteen bij de eerste keer al.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat TO haar vriend dat ook moet doen.



TO doe morgen meteen aangifte, dit hoef jij niet te pikken hé.

Dat jou leidinggevende jou telkens weer in een ploeg met hem zet, klopt van geen kant.

Ga hier absoluut tegen in.



Leg alles vast, wanneer hij jou aanvalt, vastpakt, maak foto's van rode plekken, striemen en blauwe plekken.

En schrijf op wat hij voor dingen tegen je zegt.



Heel veel sterkte en echt, pik dit niet.
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt schrikbarend..en gaat wel ff verder dan een dubbelzinnige opmerking in de koffiekamer.

Al ben ik er geen voorstander om weg te gaan. ..hij is fout..laten ze hem maar wieberen..is t bedrijf hier natuurlijk zwaar de mist ingegaan. En of dat verandert als die man is aangepakt ?? Er heerst daar vreemde bedrijfscultuur..dus wil/moet je daar wel blijven ? Voor nu ..Aub aangifte doen en ook bedrijf ter discussie stellen.

Jouw veilgheid is zwaar in t geding.

Heel veel sterkte !!
Ik vind het bizar dat je werkgever dit zo laat lopen en je zelfs keer op keer terug met die vent laat werken. Ik zou weigeren nog met hem samen te werken en als je ziet dat hij er toch is, naar huis en ziek melden. Ondertussen je rechtsbijstand inschakelen en aangifte doen bij de politie. Ook je werkgever aanklagen dat ie na meerdere klachten nog niets heeft gedaan jou te beschermen (die kerel er uit schoppen of ten minste hem alleen nog maar met 'n ander laten samenwerken) Waar zijn trouwens je andere collega's in dit verhaal? Of werk je maar met 2 personen tegelijk?
Ziek melden, brief uit printen sowieso en juridisch advies in winnen. Het probleem is niet alleen die vieze smeerlap, maar hij kan dat doen om dat het bedrijf zo in elkaar zit.



Ongelooflijk dat je een brief krijgt waar in staat dat je dingen uit lokt...zo achterlijk zijn ze daar dus, dat ze niet begrijpen dat vrouwen nooit uit lokken om aangerand te worden, en dat ze dat gewoon op papier zetten..
Alle reacties Link kopieren
Heeft Elmiran alweer gereageerd? Niet, zeker? Ok, dan wacht ik ook nog even.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 23 november 2014 @ 11:33:

Heeft Elmiran alweer gereageerd? Niet, zeker? Ok, dan wacht ik ook nog even.Ja, ik ook...... kan wel van alles gaan roepen maar als het geen zin heeft....
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 23 november 2014 @ 09:30:

Het lijkt eerder of je hier te maken hebt met iemand die zwak begaafd is.Dat idee krijg ik ook. Werk je in een sociale werkplaats To?
Alle reacties Link kopieren
Interessante brief van je werkgever.

Hoe kun je mishandeling een aanranding uitlokken?

Wat stupide van hen dat ze die redenatie op papier hebben gezet.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik heb het vermoeden dat dit geschreven is door een man met een fantasie voor zulk soort situaties...
Alle reacties Link kopieren
Nou, een paar dingen:



P&O

Directeur

Vertrouwenspersoon

Bedrijfsarts

Politie
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:bleekwater schreef op 23 november 2014 @ 11:59:

Ik heb het vermoeden dat dit geschreven is door een man met een fantasie voor zulk soort situaties...Dat zou zo maar kunnen
Alles komt goed, alleen de rest niet
Ik ben niet agressief maar als iemand dat mijn vriendin aandeed kwam ik even met de harde kern van Feyenoord op bezoek.
Alle reacties Link kopieren
Dit viel mij ook nog op:



...Ik gebruik simpele woorden omdat hij niet zo goed Nederlands kan....

...Vaak tijdens het werken opmerkingen van ga jij achter werken dan ga ik jou misbruiken...

...Ik mocht 15 min extra pauze houden van hem maar dat weigerde ik....



Ik vraag me echt af wat voor gast dit is. Ik kan me niet voorstellen dat er ergens een cultuur is waarbij mannen zo met vrouwen mogen omgaan. Het feit dat hij zegt dat hij jou wil misbruiken....dat geeft toch al aan dat hij geestelijk niet in orde is. Want anders weet je toch de impact van die woorden. Hoe kom je er bij om dat te zeggen tegen iemand? En hij geeft je 15 minuten extra pauze.....staat hij hoger in hiërarchie dan jij? Is het je ploegchef of teamleider?
Alle reacties Link kopieren
@Anthonius: Die vriend heb ik nu al een hele tijd niet meer.

@dolphin71: Een paar andere collega's weten er van. Ik heb ze horen praten toen ik binnenkwam dat ze zich niet voor konden stellen dat die man zo is, en dat ze er eigenlijk niet over mochten oordelen want ze waren er niet bij. Ook nog een collega die terug wil in haar oude ploeg, en vind dat ik dan bij die man terug moet omdat zij haar oude ploeg mist.

@Nicky_L: Geen idee zoiets is al een keer eerder gebeurd jaren geleden. Die man is geschorst, en daarna ontslagen. Alleen had hij geen vast contract. Ik krijg ook het idee dat ze deze man niet willen ontslaan omdat ze verder niemand anders hebben voor die functie.

@MarianneDavids: Hij kan niet zo goed Nederlands maar weet heel goed wat ga weg, laat los, of af betekend. Hij heeft een paar keer gezegd oke ik laat je met rust, dan ging hij ook echt weg. Maar dus ook die keren dat hij mij wel greep, en achterna zat als ik weg probeerde te rennen.

@suicideblond: Ze zeggen dat ik het zelf uitlok omdat ik in de periode dat het goed ging wel eens grapjes maak, maar dan over een normaal onderwerp waar andere collega's ook bij zijn. Ik raak hem dan met geen vinger aan. Dus ik mag niet lachen op de werkvloer waar hij bij is want dan vinden ze dat ik hem uitdaag. Heb hem nooit de indruk gegeven dat ik meer van hem wil dan collega's zijn, of dat hij mij aan mag raken.

@Baarn: Hij staat boven mij. Het is de voorman van de ploeg.



Weg gaan is geen optie. Ik heb gevochten voor m'n vaste contract, en dat ga ik nu niet opgeven voor een man die z'n handen niet thuis kan houden. Hij weet dat mijn moeder in het buitenland woont, en ik alleen ben. Normaal ben ik heel rustig, en stil. Denk dat hij het daarom bij mij doet, omdat hij er vanuit ging dat ik niks zou durven zeggen erover.



Schreeuwen heeft geen zin omdat er allemaal machine's, en een radio aan is op de werkplek van mijn collega's. Overdag gebeurd het niet want dan zijn er mensen van kantoor in de kantine.



Ik zit nu nog wel in een andere ploeg. Leidinggevende heeft gezegd dat ik tijdelijk in een andere ploeg zit, en het over een paar weken weer terug moet bij m'n oude ploeg.
Als dit topic echt is: wat een zieke collega heb je. Hij lijkt me een verstandelijke beperking te hebben.

Als dit een fantasieverhaaltje is: wat een ziek, sneu verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Verstandelijke beperking heeft hij niet. Het is geen sociale werkplaats. Hij is buitenlands maar heeft tijdens zijn gesprekken met de leidinggevende gezegd het niet meer te doen, en begreep wat er gezegd is.
Pas je goed op jezelf, in een aantal landen en culturen stellen vrouwen niet zo veel voor he, ze worden gewoon gezien als minder waard als een man, vooral Afrikaanse mannen hebben daar een handje van en gaan daarin soms heel ver. Ik vind dat je echt aangifte moet doen,snel een dossier op moet bouwen ook tegen je leidinggevende, die enge collega weet dat je helemaal alleen bent dus kijk ook maar goed achterom als je naar huis gaat.
Waarom geven ze zo'n onaangepaste hork zo'n functie? Hij spreekt dus niet eens fatsoenlijk Nederlands, waarom kan hij dan toch leidinggevende worden? Kun jij geen ploegbaas worden, dan kunnen ze hem wippen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.rijksoverheid. ... seksuele-intimidatie.html



Misschien heb je hier wat aan.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
die collega is voorman over de ploeg, daarboven staat de leidinggevende. Ik ben wel gevraagd voor die functie maar het is mij te zwaar. Het leiding geven over een ploeg niet, maar het werk wat je met machine's doet wel.



Gelukkig woon ik hier niet helemaal alleen. Heb buren op dezelfde gang. Verwacht ook niet dat hij hier bij mij thuis komt. Doet hij dat wel dan krijgt hij een knal met mijn scooterhelm.
Ga je ook iets met al die goede raad en linkjes doen die mensen je geven? Of blijf je weer in deze situatie zitten en hoop je dat er vanzelf iets gaat veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Jee wat heftig zeg! Ik kan me niet voorstellen dat zoiets op mijn werk zou gebeuren maar blijkbaar gebeuren zulke dingen toch echt. Heel erg!!



Camera's ophangen --> bewijsmateriaal --> politie???

Ik zou er echt werk van maken. Dit kan echt niet langer.
Alle reacties Link kopieren
quote:alinea schreef op 23 november 2014 @ 16:00:

Ga je ook iets met al die goede raad en linkjes doen die mensen je geven? Of blijf je weer in deze situatie zitten en hoop je dat er vanzelf iets gaat veranderen.Jeetje, het is zondag en ze heeft vanochtend dit tipic geopend. Het loopt niet al drie weken ofzo.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
TO, ga morgenochtend niet naar je werk, meld je ziek en ga meteen naar het politiebureau om aangifte te doen van aanranding en mishandeling. Neem die achterlijke brief van je werkgever mee. En zoek daarna juridische hulp. Je werkgever heeft meer dan voldoende kansen gehad om dit op te lossen en je veiligheid te garanderen. Echt, morgen naar het politiebureau.
You know how I know? Because I reeaally think so!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven