Werk & Studie alle pijlers

Slim of doorzettingsvermogen?

29-06-2015 22:58 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mensen die op de universiteit zitten, zijn ze slim of beschikken ze gewoon een flinke dosis doorzettingsvermogen? Ik snap niet waarom Nederland een schoolsysteem heeft dat duidelijke onderscheid creeert. Van mensen uit mij omgeving worden er vaak opmerkingen gemaakt van dat mensen op de uni slimmer zijn dan mensen op het hbo of mbo? Is het daadwerkelijk het geval? Waarom bestaat mbo en hbo niet in andere landen? Jongeren in andere landen gaan gewoon rechtstreeks naar de middelbare school naar de uni, iedereen heeft gelijke kansen, of je het nou haalt of niet...tja... dat ligt aan jezelf.

Ik heb opgemerkt dat mensen zich beter voelen dan anderen alleen omdat ze ''hoger'' studeren dan iemand anders die bijv. op het mbo zit.



Wat vinden jullie hiervan?
Alle reacties Link kopieren
De universiteit in andere landen is vaak niet (helemaal) vergelijkbaar.

Verder zijn universiteitsopleidingen ánders: ze zijn vaak wat abstracter, leiden meer op tot onderzoek dan praktische toepassing.



En verder: definieer slim???
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik de rest van je post meer een verkapte vorm van (eigen) onzekerheid. Meer iets voor een andere pijler.
Volgens mij hebben we daar pas een heel lang topic over gehad.
Je hebt volgens mij niet helemaal door hoe het in 'andere landen' werkt.
Alle reacties Link kopieren
In andere landen gaat ook niet iedereen naar de universiteit. Zie Wikipedia voor meer info daarover.
In andere landen mag ook niet iedereen zomaar naar de universiteit hoor. In UK kun je een aanbieding van een universiteit krijgen: als ze je niet heel graag willen hebben, zul je goede cijfers moeten halen om definitief te mogen komen studeren. En in de VS heb je ook scores en een aanmeldingsprocedure. En mag je een flinke zak geld meenemen voor de betere universiteiten. Eigenlijk is NL best makkelijk met de meeste studies. En nog niet eens duur ook!



En het klopt wel, niet iedereen is slim genoeg of heeft aanleg voor de universiteit. Prima toch juist dat er dan HBO en MBO zijn? Maar het niveau is er wel lager, dat is een feit.
Ik vind het ook helemaal niet eerlijk dat ik niet kan meedoen aan de olympische spelen. Daar zouden ze ook wel wat meer aan gelijke kansen mogen doen!
Alle reacties Link kopieren
Combinatie. Ik volg een zware richting aan de universiteit en ondanks dat ik altijd al snel dingen begreep op school en een bovengemiddeld IQ heb, is er toch nog heel wat doorzettingsvermogen nodig. In het jaar 50 u / week studeren en in de examenperiode 85 (+) u / week, daar heb je doorzettingsvermogen voor nodig ja! ;) . Ik durf dan ook stellen dat minder begaafde mensen dit niet aan kunnen. Ook al hebben ze genoeg doorzettingsvermogen, dan nog is er gewoon tijd te kort om alles verwerkt te krijgen ...



Wel belangrijke notitie : er zit nog een grooot verschil tussen verschillende unief richtingen!
Alle reacties Link kopieren
In welke landen precies denk jij dat iedereen naar de uni gaat dan? Dat is namelijk niet zo. Meestal zijn er ook een hoop beroepsopleidingen vergelijkbaar met ons mbo en hbo. En soms heten die dan wel universiteit of college, maar daarmee zijn ze nog niet vergelijkbaar met onze universiteit. Bijvoorbeeld in de VS kun je na de middelbare school naar Harvard gaan, of naar een drie-jarig community college. Dan heb je echt niet gelijke kansen op dezelfde opleiding hoor.



En of het slim zijn is, of doorzettingsvermogen? Meestal een beetje van allebei. Er zitten hele slimme mensen op de universiteit, maar ook minder slimme mensen die keihard werken. En er zitten hele slimme mensen op andere opleidingen, die geen zin hebben om universiteit te gaan doen, of een beroep willen leren wat je niet op de universiteit leert.

Of iedereen het zou kunnen? Nee dat denk ik niet. Sommigen niet door een gebrek aan leervermogen, anderen niet omdat ze er geen zin hebben er moeite voor te doen. Anders zou ook wel iedereen vwo doen, en dat is ook

niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de meesten op de universiteit redelijk slim én doorzettingsvermogen hebben.

En sommigen gewoon verschrikkelijk slim zijn.



Waarom maak jij je daar druk om?

Een ander kan best slimmer zijn, maar jij bent ook niet dom en bovendien veel leuker?
quote:chentolove schreef op 29 juni 2015 @ 23:08:

Combinatie. Ik volg een zware richting aan de universiteit en ondanks dat ik altijd al snel dingen begreep op school en een bovengemiddeld IQ heb, is er toch nog heel wat doorzettingsvermogen nodig. In het jaar 50 u / week studeren en in de examenperiode 85 (+) u / week, daar heb je doorzettingsvermogen voor nodig ja! ;) . Ik durf dan ook stellen dat minder begaafde mensen dit niet aan kunnen. Ook al hebben ze genoeg doorzettingsvermogen, dan nog is er gewoon tijd te kort om alles verwerkt te krijgen ...



Wel belangrijke notitie : er zit nog een grooot verschil tussen verschillende unief richtingen!



Wow, ik had al moeite met 10 uur leren in 1 week.. bewondering!



Verder, wat maakt het uit dat er verschillende scholen zijn? De mensen zijn zelf ook verschillend qua niveau, dus dat lijkt me niet meer dan logisch. Als je mensen met Uni-niveau en mbo-niveau bij elkaar in de klas zou zetten zou dat er denk ik niet erg productief aan toe gaan. De Uni's vervelen zich wss dood door de makkelijke lesstof terwijl de mbo-ers er net wat meer moeite voor moeten doen.



Overigens vind ik slim zijn niet alleen met je niveau te maken hebben. Als ik denk aan iemand die ik als slim benoem, is dat iemand die goed is in oplossingen zoeken voor problemen, iemand die zich kan inleven in situaties enzovoorts. Als we het puur en alleen over studierichtingen gaan hebben noem ik dat boekenslim, maar dat zegt niets over wat iemand verder in zijn/haar mars (of hersenen) heeft.



Alle lof voor almhof mensen die zo goed kunnen leren! Maar een vrijkaartje om je beter te voelen dan lager-opgeleiden vind ik het inderdaad ook niet TO. Misschien zijn er velen over het algemeen wel een stuk slimmer, who knows.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak gaat men nog dit soort topics openen?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Als ik eens kijk naar je andere topics vraag ik me af waarom je zo onzeker bent over je intelligentieniveau. Wat wil je nu eigenlijk horen? Dat mbo'ers net zo slim zijn als universitaire studenten, maar minder doorzettingsvermogen hebben?



Om de universiteit te beginnen moet je in elk geval intelligent genoeg zijn om vwo, hbo of een colloquium doctum te hebben gedaan. Niet meer en niet minder. Om de universiteit af te maken moet je doorzettingsvermogen (het is toch wel een jaar of wat) hebben én intelligent genoeg zijn.



Maar dat geldt in wezen ook voor mbo. Om mbo af te maken moet je ook intelligent genoeg zijn. En net zo goed doorzettingsvermogen hebben, want ook die opleiding kost een jaar of wat.



Het niveau is enorm verschillend. Gezien het feit dat je er meerdere topics over geopend hebt, denk ik dat je er niet van overtuigd bent. Daarom raad ik je aan om eens met mensen te praten die zowel mbo als de universiteit hebben gedaan. Zij kunnen je uit eigen ervaring vertellen of er een groot verschil in niveau is.
Alle reacties Link kopieren
quote:chentolove schreef op 29 juni 2015 @ 23:08:

Combinatie. Ik volg een zware richting aan de universiteit en ondanks dat ik altijd al snel dingen begreep op school en een bovengemiddeld IQ heb, is er toch nog heel wat doorzettingsvermogen nodig. In het jaar 50 u / week studeren en in de examenperiode 85 (+) u / week, daar heb je doorzettingsvermogen voor nodig ja! ;) . Ik durf dan ook stellen dat minder begaafde mensen dit niet aan kunnen. Ook al hebben ze genoeg doorzettingsvermogen, dan nog is er gewoon tijd te kort om alles verwerkt te krijgen ...



Wel belangrijke notitie : er zit nog een grooot verschil tussen verschillende unief richtingen!Dit vind ik nou een heel intelligente reactie!
Alle reacties Link kopieren
wat is slim?

de één heeft het talent om een doktersstudie te volgen,

de ander is een verdraaid goede stukadoor.

je hebt alle mensen nodig.

Als iedereen de universiteit zou kunnen, zou dat echt een ramp zijn voor de samenleving.

Je hebt veel meer mensen in uitvoerende beroepen nodig om de boel draaiende te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het (middelbare) onderwijs.

Er zijn gewoon verschillen tussen mensen, en gymnasiasten zijn over het algemeen slimmer én gemotiveerder dan vmbo-leerlingen, als we het hebben over theorie leten begrijpen, toepassen en analyseren.



Een studie aan een universiteit is wetenschappelijk. Dat betekent dat je niet leert om feitente stampen (al moet je dat óók doen natuurlijk), maar dat je die feiten leert onderzoeken, interpreteren en evalueren om weer nieuw onderzoek te doen. Je leert niet alleen dingen die anderen hebben ontdekt, je stelt vragen om zelf nieuwe dingen te ontdekken.

Er zijn wel studies die ook opleiden voor een specifiek beroep (medicijnen, rechten), maar ook daar komt onderzoek bij kijken.



Dat is gewoon iets heel anders dan er op een mbo-opleiding gebeurt, waar vooral wordt geleerd hoe bestaande kennis praktisch kan worden toegepast.



Dar betekent niet dat elke student aan de universiteit heel slim is, of dat elke mbo'er dom is. Maar het is een feit dat je op een bepaalde manier moet kunnen denken (en functioneren) om aan de universiteit te studeren.



Vind je dat oneerlijk?



Ik zie trouwens op elk niveau leerlingen struikelen wegens een gebrek aan doorzettingsvermogen. Iemand die heel slim is en daarom nooit hoefde te leren, en dan in de bovenbouw ineens onvoldoendes haalt omdat het niet meer vanzelf gaat, die zal toch aan de bak moeten om op zijn eigen niveau te blijven.

En je hebt er ook tussen die zó slim zijn, dat ze daar op school en zelfs op de uni niet tegenaan lopen.

Mensen verschillen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Het een is niet beter dan het ander, het is gewoon anders. Gelukkig bestaan er daarom verschillende opleidingen. Zo kan iedereen kiezen wat bij ze past.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Ik wilde gaan reageren dat we dit net helemaal uitgebreid in een ander topic hebben besproken en dat je daar wel ieders mening kan lezen... maar dat topic is ook gewoon van jou?

Beviel het antwoord niet? Wil je perse horen dat een mbo student precies hetzelfde als een wo student?



Daarnaast moet je denk ik nog even wat meer googelen, want je beweert hier dingen die niet kloppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerlijk gezegd dat jij eens aan je eigenwaarde moet gaan werken. Ik lees net even terug en ik heb geloof ik 3 keer gelezen dat je een black-out hebt gehad bij een toets en je bent vet onzeker omdat je nog geen rijbewijs hebt.



Dit gaat helemaal niet over de universiteit! Dit gaat er over dat jij of iemand in jouw omgeving jou dom vindt en dat jij daar onzeker door bent.



Ik doe nu een hbo opleiding en ik ben super trots op mezelf! Ik ga de universiteit nooit halen. Ik kom uit een "mbo familie" en mijn ouders zijn al trots als je een vak leert. Maakt niet uit welk vak en op welk niveau.



Ik denk dus echt dat het puur is hoe jij er zelf in staat. Maak je niet zo druk om een ander en wat een ander kan denken, doe waar je goed in bent en wat je leuk vind en hemel anderen niet zo op.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Daarbij zou ik niet minder trots zijn als ik geen hbo opleiding deed. Ik heb met mijn mbo al een hele leuke uitdagende baan. En dat vind ik iets om trots op te zijn.
If you can dream it, you can do it.
quote:chentolove schreef op 29 juni 2015 @ 23:08:

In het jaar 50 u / week studeren en in de examenperiode 85 (+) u / week,Studeer je 50-85 uur per week? Dat is echt veel. Welke studierichting is dat?
Waarom zit het je zo dwars, TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik gok op een medische studie
Ik denk dat wanneer je niet zo heel slim bent, je met doorzettingsvermogen ook ver kunt komen. Maar er zijn grenzen natuurlijk; je moet de stof wel kunnen bevatten.

Aan de andere kant zie je mensen die heel slim zijn en alles aangewaaid krijgen, soms stuklopen op het moment dat ze ergens voor moeten doorzetten, omdat ze dat eenvoudig nooit geleerd hebben.

Ook zijn er mensen die wel slim zijn maar structuur nodig hebben, wat ze op de universiteit niet krijgen.

Ieder mens is anders, je kunt daar moeilijk iets algemeens over zeggen.



Vergelijken met het buitenland is moeilijk. In Zweden heet bijvoorbeeld iedere vervolgopleiding gymnasium. Maar dat betekent natuurlijk niet dat daar alleen maar hoogbegaafde kinderen wonen, of dat iedereen automatisch dezelfde kansen krijgt. Ook daar vallen kinderen buiten de boot die op één of andere manier niet in het systeem passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven