Werk & Studie alle pijlers

Soliciteren in Nederland - Tips

07-03-2017 18:45 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net naar Nederland verhuisd en ik ben op zoek naar een baan. Helaas, vindt ik zo moelijk om een baan te vinden, niet omdat het weinig werk is maar door de taal en ervaring. Ik heb Water Management gestudeerd in Oostenrijk, heb ook een Bachelor studie in Architectuur en spreek 5 talen, maar heb geen ervaring omdat ik ben net gestudeerd. Ik probeer vaak te soliciteeren in het Nederlands, maar dat vind ik heel lastig. Mijn Nederlands is nog niet goed, en daarom moet ik mijn motivatie's en Cv's altijd laten corrigeren door vrienden en familie.

Hebben jullie tips dat ik kan gebruiken om te soliciteren? Misschien websites waar ik kan mijn Cv en motivaties checken voor grammaticafouten, taalfouten of iets anders? Waar kan ik bannen zoeken? (Ik gebruik meestal indeed, of job monster en vacature sites van bedrijven...



Bij voorbat dank voor jullie tips!
Heb je een profiel op linked-in? Begin daar met netwerken. Meng je in discussies die voor jou interessant zijn, stel vragen en speel je daar in de kijker. Je kunt ook zelf een discussie opstarten daar met deze vraag, zo kom je snel in contact met mensen die in dezelfde branche werken.
Alle reacties Link kopieren
Bedrijven googlen waar je graag zou willen werken en hen een directe mail sturen.

Ik vind vacaturessites nogal omslachtig, en ga vaak naar de website van die vacature om daar een persoonlijke mail naar te sturen.

Werkt soms toch net wat beter ;)

Verder vind ik je nederlands, wat je hierboven schrijft erg goed
Alle reacties Link kopieren
quote:GenieInABottle schreef op 07 maart 2017 @ 18:48:

Heb je een profiel op linked-in? Begin daar met netwerken. Meng je in discussies die voor jou interessant zijn, stel vragen en speel je daar in de kijker. Je kunt ook zelf een discussie opstarten daar met deze vraag, zo kom je snel in contact met mensen die in dezelfde branche werken.Ik heb wel een linkedin profiel, en dat is inderdaad en goede tip! ik zou zeker doen!
Leeuwarden staat in het teken van water. Veel leuke bedrijven...
Alle reacties Link kopieren
Www.debroekriem.nl ;) leuk initiatief
Misschien is het voor jou makkelijker om of alleen naar Engelstalige organisaties een brief en cv te sturen. Een ander idee is om te kijken wat voor werk (functie) je zou willen doen en dan kijken wie al zo'n functie hebben op de website van beoogde werkgevers of op LinkedIn. Vervolgens leg je contact met die mensen en vraag je of ze misschien 15 minuten tijd voor je hebben om eens af te spreken omdat je misschien als x wil werken en graag wilt horen wat desbetreffende functie precies inhoudt, wat de voor- en nadelen zijn, enzovoorts. Zo ontwikkel je een netwerk en kom je direct ook dingen te weten over de sector en interessant bedrijven. Je kunt er meer over lezen in het boek What Color is your Parachute.
Alle reacties Link kopieren
quote:SiSimone schreef op 07 maart 2017 @ 18:52:

Bedrijven googlen waar je graag zou willen werken en hen een directe mail sturen.

Ik vind vacaturessites nogal omslachtig, en ga vaak naar de website van die vacature om daar een persoonlijke mail naar te sturen.

Werkt soms toch net wat beter ;)

Verder vind ik je nederlands, wat je hierboven schrijft erg goed SiSimone, dank je voor jouw reactie!, Ik heb een paar open solicitaties gedaan sinds Januari, helaas krijg ik vaak geen reactie, of dat er geen plek is voor mij. Echt depressief! Misschien soliciteerd ik verkeerd :/
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 07 maart 2017 @ 19:31:

Misschien is het voor jou makkelijker om of alleen naar Engelstalige organisaties een brief en cv te sturen. Een ander idee is om te kijken wat voor werk (functie) je zou willen doen en dan kijken wie al zo'n functie hebben op de website van beoogde werkgevers of op LinkedIn. Vervolgens leg je contact met die mensen en vraag je of ze misschien 15 minuten tijd voor je hebben om eens af te spreken omdat je misschien als x wil werken en graag wilt horen wat desbetreffende functie precies inhoudt, wat de voor- en nadelen zijn, enzovoorts. Zo ontwikkel je een netwerk en kom je direct ook dingen te weten over de sector en interessant bedrijven. Je kunt er meer over lezen in het boek What Color is your Parachute.



Nomad, dank je wel voor jouw reactie. Helaas er zijn te weining Engelstalige werkplekken voor Water Management. Ik heb al gezocht, meestal Engelstalige vacatures zijn voor mensen die heel veel ervaring hebben (senioren of zo), bijv. Witteveen en Bos, Deltares, Sweco, etc. Heb ik ook bedrijven gebeld on te vragen voor Engelstalige vacatures, en altijd de antwoord is "nee". Ik heb gehoord dat op deze punt is het beter om in Nederlands te soliciteeren.

Maar, ik denk dat netwerking is een goede idee en ik zou zeker proveren! ik had niet aan netwerken gedacht. Met veel gelukt dat zal helpen!
Kijk eens op academic transfer. Daar komen regelmatig banen langs bij TU's maar bijvoorbeeld ook het Van Hall of Wetsus. Misschien zit daar iets tussen?



Daarnaast zou ik ook even de site van werken bij de overheid in de gaten houden en eens kijken naar goede doelen organisaties die zich bezig houden met water management.
Zoek je specifiek iets wat aansluit op je diploma? Of is het vooral belangrijk snel betaald werk te krijgen? In het laatste geval zou je kunnen solliciteren bij callcentra, een aantal zoeken altijd mensen die meerdere talen spreken.
quote:Mona_chita schreef op 07 maart 2017 @ 19:55:

[...]





Nomad, dank je wel voor jouw reactie. Helaas er zijn te weining Engelstalige werkplekken voor Water Management. Ik heb al gezocht, meestal Engelstalige vacatures zijn voor mensen die heel veel ervaring hebben (senioren of zo), bijv. Witteveen en Bos, Deltares, Sweco, etc. Heb ik ook bedrijven gebeld on te vragen voor Engelstalige vacatures, en altijd de antwoord is "nee". Ik heb gehoord dat op deze punt is het beter om in Nederlands te soliciteeren.

Maar, ik denk dat netwerking is een goede idee en ik zou zeker proveren! ik had niet aan netwerken gedacht. Met veel gelukt dat zal helpen!In dat geval zou ik echt even kijken naar hoe je kunt netwerken. Is de nood hoog of kun je nog even zonder baan in jouw vakgebied vooruit? Netwerken kost tijd. Idealiter zou je een paar maanden uittrekken hiervoor. Een ander idee is om een stage te zoeken of iets in die trant, meeloopdagen oid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 07 maart 2017 @ 20:19:

Kijk eens op academic transfer. Daar komen regelmatig banen langs bij TU's maar bijvoorbeeld ook het Van Hall of Wetsus. Misschien zit daar iets tussen?



Daarnaast zou ik ook even de site van werken bij de overheid in de gaten houden en eens kijken naar goede doelen organisaties die zich bezig houden met water management.Dat is zeker een goede advies! bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 07 maart 2017 @ 20:37:

[...]





In dat geval zou ik echt even kijken naar hoe je kunt netwerken. Is de nood hoog of kun je nog even zonder baan in jouw vakgebied vooruit? Netwerken kost tijd. Idealiter zou je een paar maanden uittrekken hiervoor. Een ander idee is om een stage te zoeken of iets in die trant, meeloopdagen oid.



De nood is niet echt hoog, maar ik zou graag een werk hebben op mijn gebied. Misschien in de tussentijd, ga ik iets anders zoeken gewoon om iets te doen en niet de hele dag thuis zitten.

Ik weet niet precies hoe kan ik netwerken, maar ik heb veel reacties gekregen, en denk dat linkedin gaat helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 07 maart 2017 @ 20:19:

Zoek je specifiek iets wat aansluit op je diploma? Of is het vooral belangrijk snel betaald werk te krijgen? In het laatste geval zou je kunnen solliciteren bij callcentra, een aantal zoeken altijd mensen die meerdere talen spreken.Nu zoek ik iets meer specifiek op mijn diploma. Niet te lang gelenden ik heb andere takken en werken gedaan (share services werk en ik was Spaans/Engels lerares), maar nu wil ik in mijn vaak verder groeien.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt "een paar sollicitaties" gedaan zonder resultaat ?



Je bent echt geen uitzondering wanneer je meer dan 100 sollicitaties de deur uit moet doen voordat je een keer succes hebt.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Mona_chita schreef op 07 maart 2017 @ 20:51:

[...]





De nood is niet echt hoog, maar ik zou graag een werk hebben op mijn gebied. Misschien in de tussentijd, ga ik iets anders zoeken gewoon om iets te doen en niet de hele dag thuis zitten.

Ik weet niet precies hoe kan ik netwerken, maar ik heb veel reacties gekregen, en denk dat linkedin gaat helpen.



Misschien is dit boek iets voor je. What Color Is Your Parachute? 2016: A Practical Manual for Job-Hunters and Career-Changers.

Ik heb er veel aan gehad om uit te zoeken wat voor werk ik wil doen en het heeft ook geholpen met netwerken. Dat is ook waar dit boek vanuit gaat... netwerken naar je droombaan.
Lastig hoor! Maar geef niet op
anoniem_289331 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 13:54
Reden: privacy
78.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Succes met solliciteren. Misschien heb je iets aan deze sites.

http://waterforum.net/vacatures

https://www.waterschappen.nl/vacatures/

https://www.gemeentebanen.nl

https://h2o-job.nl
Alle reacties Link kopieren
Kijk hier eens naar : https://www.edubookers.com/trainingen/hr/solliciteren

afgelopen jaar een training gevolgd en geboekt op deze pagina. heeft mij erg goed geholpen om zekerder een sollicitatie gesprek aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Rijkswaterstaat (programma Ruimte voor de Rivier), Rijkstrainee of bij Waterschappen zijn goede opties.

Verder doet Arcadis veel met water management, ook internationaal (handig met je talen). RHDHV is ook een goede optie, of Tauw.
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
Veel mensen uit het buitenland verbeteren hun Nederlands bij dit instituut:

https://www.reginacoeli.n ... en/cursus-nederlands.html

Daar kan je intensieve les volgen, ook als je hoogopgeleid bent.



Mijn tip: zoek op Linkedin naar iemand die werkt in WaterManagement van een jaar of 60 (dus iemand met ervaring). Vraag hem/haar om een keer koffie met je te drinken. Niet met doel 'heeft u een baan voor me', maar 'kunt u mij meer vertellen over uw visie op WaterManagement in Nederland'.



Succes ermee.
Investeer in het verbeteren van je Nederlands. Het is knap dat je de taal al snel zo beheerst om je te redden, maar voor een baan op hoog niveau nog niet genoeg vermoed ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven