Werk & Studie alle pijlers

Sollicatie: bellen na afwijzing?

27-09-2016 21:29 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het moment zit ik in het derde jaar van het HBO en het is de bedoeling dat ik komend jaar stage ga lopen van januari tot april.

Om er op tijd bij te zijn ben ik dit jaar in juni begonnen met zoeken naar een stageplaats, waarbij ik dezelfde maand nog bij een instelling ben uitgenodigd om op gesprek te komen.

Het gesprek verliep goed en na afloop kreeg ik te horen dat ik er stage zou kunnen lopen. Toen hebben we afgesproken dat we in september opnieuw contact met elkaar op zouden nemen om verder te kijken wat haalbaar is.

Alleen had ik zo mijn twijfels, aangezien de stage wel enigszins, maar niet volledig aansloot bij mijn wensen. Daarom heb ik toen besloten om in de komende maanden verder te solliciteren en uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een andere stageplaats die nog beter bij mijn wensen aansluit.

Nu restte het mij alleen nog om de stage waar aanvankelijk mijn voorkeur naar uit ging af te zeggen. Aangezien ik er maar één keer op gesprek ben geweest, ik nog niks concreet had toegezegd naar mijn idee, en we voor het laatst contact hebben gehad in juni, besloot ik dat het handigste was om even te mailen. Ik heb een berichtje gestuurd met daarin dat ik de sollicitatie procedure niet voort wil zetten, omdat ik een stage heb gevonden die gezien de afstand gunstiger is en ook goed aansluit op mijn wensen.

Als reactie kreeg ik terug dat de instelling het jammer vond, en dat ze eigenlijk ook al een opdracht voor mij klaar hadden liggen.



Ik moet toegeven dat ik me ergens wel schaamde. Als ik niets anders had gevonden, had ik die stage wel toegezegd. Maar ik wist niet dat ze er al helemaal vanuit gingen dat ik zou komen, aangezien we na afloop van dat gesprek in juni hadden afgesproken om in september opnieuw contact op te nemen om verder te kijken. Nog niet erg concreet, was mijn indruk.

Nu resten mij nog drie opties:

- Ik reageer op de mail, waarin ik de instelling nogmaals bedank, zeg dat ik het ook jammer vind, en aangeef dat ik zeker nog wel een keer binnen loop.

- Ik bel de instelling op om de vrouw bij wie ik op gesprek ben geweest persoonlijk nog een keer te bedanken en ik geef aan dat ik het erg jammer vind dat het niet doorgaat.

- Ik laat het rusten en neem geen contact meer op. Geen woorden meer aan vuil maken.



Het probleem is eigenlijk dat ik achteraf gezien vind dat ik het een beetje lullig heb afgehandeld omdat ik in de veronderstelling was dat de stage nog niet definitief was. Ik hecht er namelijk wel waarde aan om een beleefde/goede indruk achter te laten.

Aan de andere kant, moet ik hier nog meer woorden aan vuil maken. Is het niet gewoon afgehandeld en zet ik mezelf alleen maar voor gek door er nog een keer achteraan te bellen om haar nog een keer persoonlijk te bedanken? Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het laten rusten. Je hebt er van geleerd en volgende keer pak je zoiets anders aan.
Bel het bedrijf even met excuses. Anders hebben ze een verkeerd beeld van stagiars van jouw opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon terugmailen. Je denkt echt veel te ver door.
Alle reacties Link kopieren
quote:honingbijtje schreef op 27 september 2016 @ 21:34:

Bel het bedrijf even met excuses. Anders hebben ze een verkeerd beeld van stagiars van jouw opleiding.



Ze hebben nog nooit eerder stagiaires gehad vanuit mijn opleiding, dus ik maak me eerder zorgen om wat ze over mij denken. Volgend jaar ga ik er in elk geval niet opnieuw solliciteren, maar als ik ga doorstuderen solliciteer ik er misschien opnieuw, maar dan een andere afdeling. Dat is wel een paar jaar later en een ander emailadres, maar toch.

Ik zou graag nog even willen bellen, maar ben erg bang dat ik mezelf daarmee een beetje voor gek zet. Bellen nadat het is afgehandeld om die vrouw nogmaals te bedanken en aan te geven dat ik jammer vind dat het niet doorgaat.. Terwijl het laatste eigenlijk niet het geval is omdat de stage die ik nu heb veel beter aansluit op mijn wensen.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou jij niet van jouw kant iets op mogen zeggen? Zij komen nergens op terug, zij laten na een gesprek niets horen maar geven als jij contact met hen opneemt wel aan dat ze van plan waren om je wel aan te nemen als stagiaire? Vreemd organisatie zeg, ga een beetje netjes met mensen om ook al zijn 'het maar' stagiaires.



Ik zie echt niet in waarom jij nou nog een keer zou moeten reageren. Als zij jou een mail hadden gestuurd met de boodschap dat ze je geen stageplek zouden hebben aangeboden en als jij daarop verbaasd zou hebben gereageerd, dan denk je toch niet dat zij nogmaals zich bij je zouden gaan verontschuldigen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem niet aan dat je de enige bent die stage moet lopen? Ik zou een net mailtje sturen (a la goh wat jammer etc.) met daarin ook de vraag of ze het op prijs stellen als je met je studiegenoten communiceert dat ze op zoek zijn naar stagiairs. Dan kun je misschien en het bedrijf en een studiegenoot blij maken.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het lees was je daar al aangenomen. Je zegt "Het gesprek verliep goed en na afloop kreeg ik te horen dat ik er stage zou kunnen lopen." Je was dus al aangenomen en komt nu toch niet. Dat is geen ramp, zeker niet voor een stage, zeker niet zo lang van tevoren, maar het is ook niet netjes. Ik zou wel nog antwoorden en zeggen dat het je spijt dat het zo gelopen is. Ik zou niet gaan zeggen dat je het zo jammer vindt want dat is niet waar en dat snappen zij natuurlijk ook.
ik zei ook een keer een stageplaats af en toen kwam karma mijn keihard pakken en was mijn uiteindelijk stage super stom. Pas maar op



Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 27 september 2016 @ 21:41:

Maar waarom zou jij niet van jouw kant iets op mogen zeggen? Zij komen nergens op terug, zij laten na een gesprek niets horen maar geven als jij contact met hen opneemt wel aan dat ze van plan waren om je wel aan te nemen als stagiaire? Vreemd organisatie zeg, ga een beetje netjes met mensen om ook al zijn 'het maar' stagiaires.



Ik zie echt niet in waarom jij nou nog een keer zou moeten reageren. Als zij jou een mail hadden gestuurd met de boodschap dat ze je geen stageplek zouden hebben aangeboden en als jij daarop verbaasd zou hebben gereageerd, dan denk je toch niet dat zij nogmaals zich bij je zouden gaan verontschuldigen?



Na het gesprek in juni hadden we afgesproken dat we in september opnieuw contact met elkaar op zouden nemen. Naar mijn idee nog niet helemaal concreet, omdat mijn lesrooster gedurende de stageperiode niet helemaal vast staat.

Ik heb toen wel laten blijken dat ik een stage daar wel zag zitten, maar verder niks. Die vrouw kon overigens ook nog niet precies zeggen wat voor een stageopdracht ik zou kunnen verwachten omdat mijn stageperiode toen nog vrij ver weg was. Het gesprek vond plaats in juni en mijn stage begint in januari pas. Dus we hadden toen afgesproken dat we in september opnieuw contact met elkaar op zouden nemen om verder te kijken.

Ik had niet verwacht dat ze al een hele opdracht voor mij klaar hadden liggen en in de mail stond ook dat ze ook op het punt had gestaan om mij te mailen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een nette mail sturen omdat je ze wellicht later nog 'nodig' kunt hebben:



Geachte X,



Hartelijk dank voor uw mail.

Ik vind het vervelend om te moeten constateren dat er sprake is van miscommunicatie. Mijn oprechte excuses hiervoor.

Ik hoop dat u zo spoedig mogelijk een stagiaire zult vinden.

Indien gewenst kan ik informeren of studiegenoten interesse hebben in de opdracht?



Nogmaals hartelijk dank voor uw tijd en moeite.



Met vriendelijke groet,

X.
Kun je andere mensen van je studie die nog een stage plek zoeken niet wijzen op dit bedrijf?
Alle reacties Link kopieren
Wat Minnimouse zegt dus... :-)
Alle reacties Link kopieren
Die e-mail van Minnie is mooi.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnim schreef op 27 september 2016 @ 21:58:

Zoals ik het lees was je daar al aangenomen. Je zegt "Het gesprek verliep goed en na afloop kreeg ik te horen dat ik er stage zou kunnen lopen." Je was dus al aangenomen en komt nu toch niet. Dat is geen ramp, zeker niet voor een stage, zeker niet zo lang van tevoren, maar het is ook niet netjes. Ik zou wel nog antwoorden en zeggen dat het je spijt dat het zo gelopen is. Ik zou niet gaan zeggen dat je het zo jammer vindt want dat is niet waar en dat snappen zij natuurlijk ook.



Antwoorden door te bellen of mailen?

De stage die ik nu heb is met het OV amper een uur reizen en de stage die ik nu heb afgewezen lag op 2,5 reizen met het OV van mijn huis af. Gedurende het gesprek met dat bedrijf dat ik nu heb afgewezen heb ik aangegeven dat ik eventueel wel op kamers zou willen gaan, omdat het anders qua afstand niet te doen zou zijn.

De stage die ik nu heb ligt op een uur reizen af vanaf mijn huis, dus het scheelt wel. Dit heb ik ook aangegeven in mijn afwijzingsmail. Althans dat mijn keuze was gevallen op een andere stageplaats omdat die gezien de afstand wat gunstiger lag.

Ik heb in dit opzicht wel laten blijken dat ik er veel voor over had gehad, dus ik denk dat het wel prima is om te zeggen dat ik het desalniettemin wel jammer vindt..
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 27 september 2016 @ 22:00:

Ik zou een nette mail sturen omdat je ze wellicht later nog 'nodig' kunt hebben:



Geachte X,



Hartelijk dank voor uw mail.

Ik vind het vervelend om te moeten constateren dat er sprake is van miscommunicatie. Mijn oprechte excuses hiervoor.

Ik hoop dat u zo spoedig mogelijk een stagiare zult vinden.

Indien gewenst kan ik informeren of studiegenoten interesse hebben in de opdracht?



Nogmaals hartelijk dank voor uw tijd en moeite.



Met vriendelijke groet,

X.





Dit vind ik het meest voor de hand liggend. Wat het is toch ook een miscommunicatie. Waarom direct de 'fout' bij jezelf zoeken. Jullie gingen beide van iets anders uit en omdat er verder geen contact was, bleef dit in stand.



Overigens ben heel benieuwd wat je met deze zin bedoeld:"Ik reageer op de mail, waarin ik de instelling nogmaals bedank, zeg dat ik het ook jammer vind, en aangeef dat ik zeker nog wel een keer binnen loop.'



Waarvoor moet je nog zeker eens binnen lopen? Voor een bak koffie?

Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 27 september 2016 @ 22:00:

Ik zou een nette mail sturen omdat je ze wellicht later nog 'nodig' kunt hebben:



Geachte X,



Hartelijk dank voor uw mail.

Ik vind het vervelend om te moeten constateren dat er sprake is van miscommunicatie. Mijn oprechte excuses hiervoor.

Ik hoop dat u zo spoedig mogelijk een stagiare zult vinden.

Indien gewenst kan ik informeren of studiegenoten interesse hebben in de opdracht?



Nogmaals hartelijk dank voor uw tijd en moeite.



Met vriendelijke groet,

X.



Dankjewel! Hier heb ik zeker wat aan.

'Ik vind het vervelend te moeten constateren dat er sprake is van een miscommunicatie, aangezien jullie al een hele opdracht klaar hadden liggen.' klinkt goed lijkt mij.

Het nadeel vind ik alleen de term 'miscommunicatie' omdat dit er wel op wijst dat ik ze misschien een beetje aan het lijntje heb gehouden. Dat heb ik gedaan, omdat ik wel voor deze stage gekozen zou hebben als ik niks beters had gevonden. Wat vinden jullie? Vinden jullie dat deze term wijst op 'aan het lijntje gehouden zijn'?
Alle reacties Link kopieren
quote:IBAOHI schreef op 27 september 2016 @ 22:08:

[...]





Dit vind ik het meest voor de hand liggend. Wat het is toch ook een miscommunicatie. Waarom direct de 'fout' bij jezelf zoeken. Jullie gingen beide van iets anders uit en omdat er verder geen contact was, bleef dit in stand.



Overigens ben heel benieuwd wat je met deze zin bedoeld:"Ik reageer op de mail, waarin ik de instelling nogmaals bedank, zeg dat ik het ook jammer vind, en aangeef dat ik zeker nog wel een keer binnen loop.'



Waarvoor moet je nog zeker eens binnen lopen? Voor een bak koffie?

Nee, dat niet. Ik zit op de kunstacademie en het is een soort kunstgalerie die ik nu heb afgewezen, dus als ik in de buurt ben kan ik er gewoon binnenlopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fiorah schreef op 27 september 2016 @ 21:44:

Ik neem niet aan dat je de enige bent die stage moet lopen? Ik zou een net mailtje sturen (a la goh wat jammer etc.) met daarin ook de vraag of ze het op prijs stellen als je met je studiegenoten communiceert dat ze op zoek zijn naar stagiairs. Dan kun je misschien en

het bedrijf en een studiegenoot blij maken.Dat is een goede!
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 27 september 2016 @ 22:00:

Ik zou een nette mail sturen omdat je ze wellicht later nog 'nodig' kunt hebben:



Geachte X,



Hartelijk dank voor uw mail.

Ik vind het vervelend om te moeten constateren dat er sprake is van miscommunicatie. Mijn oprechte excuses hiervoor.

Ik hoop dat u zo spoedig mogelijk een stagiaire zult vinden.

Indien gewenst kan ik informeren of studiegenoten interesse hebben in de opdracht?



Nogmaals hartelijk dank voor uw tijd en moeite.



Met vriendelijke groet,

X.Het lijkt mij erg zinvol om een mail op deze manier op te bouwen. Alleen wat zouden jullie doen? Aangezien het om een 'miscommunicatie' gaat het even wat persoonlijker aanpakken door te bellen? Of gewoon mailen? Mailen vind ik onpersoonlijker, maar als ik bel komt het misschien een beetje te verontschuldigend over.
Alle reacties Link kopieren
quote:laurajh schreef op 27 september 2016 @ 22:16:

[...]

Het nadeel vind ik alleen de term 'miscommunicatie' omdat dit er wel op wijst dat ik ze misschien een beetje aan het lijntje heb gehouden. Dat heb ik gedaan, omdat ik wel voor deze stage gekozen zou hebben als ik niks beters had gevonden. Wat vinden jullie? Vinden jullie dat deze term wijst op 'aan het lijntje gehouden zijn'?Haha je hebt ze toch aan het lijntje gehouden? Dat is toch precies wat je gedaan hebt? Geeft verder niet hoor, maar om je nou zo'n zorgen te maken dat ze misschien iets negatiefs over je denken...
Alle reacties Link kopieren
Best wel vreemd dat bedrijven steeds minder bereid zijn om stagiaires aan te nemen wanneer de gemaakte afspraken zo onbetrouwbaar zijn.



Het zou mij ook niet verbazen wanneer dit bedrijf in het vervolg geen stagiaires meer aan zal nemen vanuit jouw opleiding.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:laurajh schreef op 27 september 2016 @ 22:16:

[...]





Dankjewel! Hier heb ik zeker wat aan.

'Ik vind het vervelend te moeten constateren dat er sprake is van een miscommunicatie, aangezien jullie al een hele opdracht klaar hadden liggen.' klinkt goed lijkt mij.

Het nadeel vind ik alleen de term 'miscommunicatie' omdat dit er wel op wijst dat ik ze misschien een beetje aan het lijntje heb gehouden. Dat heb ik gedaan, omdat ik wel voor deze stage gekozen zou hebben als ik niks beters had gevonden. Wat vinden jullie? Vinden jullie dat deze term wijst op 'aan het lijntje gehouden zijn'?

Nou en? Zij weten toch niet dat je voor hen gekozen had als je niets beters had gevonden? Je hoeft ze dat ook niet te vertellen.

Ik zou doen alsof mijn neus bloed en het op miscommunicatie houden. Je kunt het bericht eventueel aanvullen met:



'Naar mijn mening waren we nog niet tot een concrete afspraak gekomen, ik vind het daarom erg vervelend om te horen dat het bij u anders overgekomen is. Ik hoop dat u begrijpt dat stage X beter aansluit bij mijn opleiding en de reisafstand een stuk korter is. Dit is voor mij de reden om met hen in zee te gaan'.



Ik zou zeker aanbieden om te kijken of studiegenoten eventueel interesse hebben. Zo laat je je goede wil zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnim schreef op 27 september 2016 @ 23:08:

[...]



Haha je hebt ze toch aan het lijntje gehouden? Dat is toch precies wat je gedaan hebt? Geeft verder niet hoor, maar om je nou zo'n zorgen te maken dat ze misschien iets negatiefs over je denken...



Ik moet toegeven dat ik me er inderdaad wel druk om maak. Het heeft ermee te maken dat ik altijd wel graag beleefd over wil komen en dit is tevens de eerste keer dat ik heb gesolliciteerd bij een wat grotere, gevestigde instelling waar ik graag binnen wilde komen (althans, voordat bleek dat de stage minder bij mij aansloot dan ik aanvankelijk dacht..) Dus wat dat betreft is het wel een stukje gebrek aan ervaring en onzekerheid.

Ik wil het liefst bellen, want dat is persoonlijker en dan kan ik wat beter een indruk krijgen tot in hoeverre ze het vervelend vinden dat ik heb afgezegd. Aan de andere kant stel ik me dan wel erg kwetsbaar op omdat ik me dan in feite verontschuldig voor een miscommunicatie..

Mailen is gezien deze situatie de makkelijkste weg. Weliswaar onpersoonlijk, maar dit komt wel wat professioneler/formeler over dan een hele soort verontschuldiging aan de telefoon.

Ik blijf het wel maar lastig vinden.. En daarom hoop ik dat er hier misschien mensen zijn met meer ervaring omtrent dit soort situaties.

Toch wil ik je nog een keer bedanken voor het mail format dat je hebt gestuurd. Daar kan ik zeker mee vooruit!
Alle reacties Link kopieren
quote:laurajh schreef op 27 september 2016 @ 23:30:

[...]





Ik moet toegeven dat ik me er inderdaad wel druk om maak. Het heeft ermee te maken dat ik altijd wel graag beleefd over wil komen en dit is tevens de eerste keer dat ik heb gesolliciteerd bij een wat grotere, gevestigde instelling waar ik graag binnen wilde komen (althans, voordat bleek dat de stage minder bij mij aansloot dan ik aanvankelijk dacht..) Dus wat dat betreft is het wel een stukje gebrek aan ervaring en onzekerheid.

Ik wil het liefst bellen, want dat is persoonlijker en dan kan ik wat beter een indruk krijgen tot in hoeverre ze het vervelend vinden dat ik heb afgezegd. Aan de andere kant stel ik me dan wel erg kwetsbaar op omdat ik me dan in feite verontschuldig voor een miscommunicatie..

Mailen is gezien deze situatie de makkelijkste weg. Weliswaar onpersoonlijk, maar dit komt wel wat professioneler/formeler over dan een hele soort verontschuldiging aan de telefoon.

Ik blijf het wel maar lastig vinden.. En daarom hoop ik dat er hier misschien mensen zijn met meer ervaring omtrent dit soort situaties.

Toch wil ik je nog een keer bedanken voor het mail format dat je hebt gestuurd. Daar kan ik zeker mee vooruit!



Tja, ik heb ook weleens bij een bedrijf gesolliciteerd omdat ik om werk verlegen zat. Was absoluut mijn droombaan niet en ze wilden dat ik 2 dagen voor niks kan werken, ze deden ook heel moeilijk, maar uiteindelijk mocht ik die 2 proef komen werken. Net voor die proefdag had ik ineens een aanbod van een hele leuke functie. Ik heb dat 1e bedrijf toen ook een mail gestuurd. Nooit meer iets van gehoord. Ze zullen wel pissig geweest zijn maar ja, zij deden ook dingen niet mochten (proefdagen laten draaien) en ze deden zo moeilijk terwijl het echt geen hoogstaande baan was ofzo. Althans, ik vind het moeilijk doen als je iemand met veel ervaring (ik dus) na 2 gesprekken, waarbij je aangeeft dat het klikt, nog geen kans wilt geven. Er waren geen andere kandidaten. Gesprek vond ook ineens plaats (5 maanden nadat ik gesolliciteerd had). In de proeftijd kun je zien of het is wat je ervan verwacht.



Denk niet dat ik het er lang volgehouden had. Ik vond dat ik prima gehandeld heb met die mail. Jij moet het ook loslaten. Het is niet erg; iedereen gaat voor de beste keuze en voor jou is dat je andere stage. Je bent netjes als je die mail stuurt want dan valt er jou niets te verwijten voor het geval het in de toekomst nog eens van pas komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven