Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie gesprek en werkzaamheden valt tegen

30-01-2017 13:17 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva's

Paar weken geleden was ik gaan solliciteren op een aantal vacatures welke binnen mijn studie en werkervaring vallen. Aantal bedrijven hebben mij een afwijzing gestuurd en één bedrijf heeft mij uitgenodigd voor een gesprek. Ik was hier erg blij! Tijdens mijn eerste gesprek kreeg ik twee teamleiders voor me die elk een eigen verhaal hadden inzake de vacature. Ze hadden namelijk 2 mensen nodig binnen een afdeling die elk een apart richting had. Alles wat op de vacature stond was door de teamleiders anders geformuleerd aan mij. Nadat ik de kans kreeg om iets over mezelf te vertellen(opleiding werk en ervaringen) werd ik onderbroken dat dit niet echt iets met mijn opleiding/werk te maken had maar een beetje kennis daarvan is welkom. Ik begreep er niets van maar ik dacht wellicht door de zenuwen dat bepaalde informatie niet duidelijk overkomt. Maar ik had toch het vermoede dat ik het toch niet zal worden.

Tot mijn verbazing kreeg ik snel een tweede gesprek met de manager en tweetal medewerkers die de taken van het eerste gesprek allemaal bevestigde. Ook hier moest mij duidelijk zijn dat het niets met mijn opleiding of werkervaring te maken had. Wel moest mij duidelijk zijn dat dit een afdeling was waar een hoge werkdruk is en veel stress met zich meebrengt. Ik moet mij wel voorbereiden dat er zomaar iemand (collega - extern) naast mij staat die mij de grond in kan boren (ook schelden) als iets niet in orde is geweest. Hier moet ik stevig in mijn schoenen staan en professioneel reageren. Mijn kennende

Ik reageerde beleefd op al hun vragen en gedroeg me netjes in het gesprek maar het enthousiasme en interesse waren bij mij compleet verdwenen.

Wel vroeg de manager wanneer ik kan beginnen. Ze willen het heel snel afronden. Ik dacht meteen wat doe ik hier!

Op vrijdagochtend kreeg ik een afwijzing en ik dacht pfieuw goed dat het van hun kant komt. In de middag kreeg ik weer een e-mail dat de afwijzing niet voor mij bedoeld was en dat ik begin deze week een bericht kan ontvangen

Ik wil dit niet meer en vraag me af: Stel dat ze mij toch willen, hoe kan ik dit het beste afwijzen? Per e-mail of telefonisch? En vooral eerlijk over zijn?

Ik had spijt dat ik dat niet in de 2e gesprek had gezegd puur omdat ik niet wist hoe ik dat op de juiste wijze moest zeggen. Soms werk ik mezelf in de nesten

Ik vind persoonlijk de gang van zaken niet echt netjes.

Wat denken jullie?
Als je niet durft te bellen zou ik een mailtje sturen met dat je bij deze van je sollicitatie afziet en dat je ze veel succes wenst met het vinden van een fijne collega.
Als je bericht van hen ontvangt kan je erop reageren dat je er vanaf ziet. Netter is om nu zelf contact op te nemen om te vertellen dat je je terugtrekt.

Succes met het vinden van een andere baan!
Hoezo werk je jezelf in de nesten? Je wordt toch niet gedwongen om een contract te tekenen. Reageren op de tweede mail dat je afziet van de functie.
Je kan toch gewoon nee zeggen. Dat je geen zin hebt in zo'n werkomgeving en verder gaat zoeken.

Is heel normaal hoor. Zo'n gesprek is voor beide partijen om te kijken of je bij elkaar past.
Laat je de OP dit keer staan trouwens?
Ik zou die mail replyen met de mededeling dat je bedankt voor de functie maar er vanaf ziet. Dus dat ze beter verder kunnen kijken.
Je moet je voorbereiden dat er iemand zou kunnen zijn die jou de grond in boort of uitscheld?? Serieus?

Nou, lijkt me niet de ideale baan. En ook niet zo moeilijk om af te wijzen. Je maakt het echt moeilijker dan het is.

Bedankt ze voor hun tijd en zeg dat het niet bij je past. Maakt niet uit of je dat telefonisch op per e-mail doet.

Een gesprek is niet alleen voor het bedrijf om jou te leren kennen, maar ook voor jou om het bedrijf te leren kennen. Vrijblijvend dus.
Beetje offtopic, maar bij wat voor bedrijf is het normaal dat je kan verwachten dat er iemand naast je komt staan en je scheldend de grond in boort?

Gewoon reageren op de mail dat je ervan afziet.
Het is prima dat je dit niet meteen in het gesprek hebt aangegeven, ook jij hebt de tijd om over het gesprek na te denken.

Ik zou zelf bellen en aangeven dat je er vanaf ziet, dat de werkzaamheden en werksfeer niet aan jou besteed zijn en hen veel succes wensen met het vinden van een meer geschikte collega.

(verwachten dat je wordt uitgescholden door een collega??? Ik ben heel benieuwd naar de functie!)
Een sollicitatiegesprek is bedoeld zodat jij indruk kan maken op het bedrijf en het bedrijf op jou. Zodat je wederzijds weet dat je met elkaar in zee wilt. In dit geval heeft het bedrijf dus jammerlijk gefaald om indruk op jou te maken (collega's uitschelden, really?? ) en dus mag jij je terugtrekken.

Dus je schrijft gewoon een net mailtje terug a la:

Beste x,

Bedankt voor uw bericht. Helaas heb ik naar aanleiding van het tweede gesprek het idee dat de baan niet bij mij past. Ik trek mij dus terug uit de sollicitatieprocedure. Ik wens jullie succes met het vinden van een goede medewerker.

Met vriendelijke groet,

Fa2012
quote:Fee-de-Goede schreef op 30 januari 2017 @ 13:22:

Je kan toch gewoon nee zeggen. Dat je geen zin hebt in zo'n werkomgeving en verder gaat zoeken.

Is heel normaal hoor. Zo'n gesprek is voor beide partijen om te kijken of je bij elkaar past.Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Ik dacht dat zij sollicitanten nauwkeurig uitfilteren. Zodat zij niet onnodig tijd verspillen met verkeerde kandidaten.
quote:Star schreef op 30 januari 2017 @ 13:23:

Laat je de OP dit keer staan trouwens?Ja doe ik! Soms ben ik bang dat iemand mij herkend vandaar.
quote:fa2012 schreef op 30 januari 2017 @ 14:12:

[...]

Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Ik dacht dat zij sollicitanten nauwkeurig uitfilteren. Zodat zij niet onnodig tijd verspillen met verkeerde kandidaten.

Je hebt toch gewoon zelf een mening over waar je wil werken? Het is niet zo dat als ze je een baan aanbieden je die MOET nemen hoor. Je hebt nog zelf ook wat te willen en er van te vinden?

Dat zou toch wat zijn.
Een sollicitatiegesprek is óók om te zien of jij het wat vindt. Dat vindt je niet. Dus kan je nu bellen of mailen zeggen 'ik zie van de sollicitatie af en wens jullie veel succes in de toekomst' o.i.d.
Het lijkt me juist heel logisch en professioneel om niet meteen in een gesprek te zeggen dat je er toch vanaf ziet maar eerst het gesprek eens te overdenken en dan rustig je conclusies te trekken. Je hebt je dus niet in de nesten gewerkt door het toen niet meteen te zeggen - hooguit was je er dan nu al vanaf geweest.

Je kunt gewoon nog melden dat de inhoud van de baan niet is wat je je ervan had voorgesteld n.a.v. vacaturetekst en opleidingseisen, en dat je er daarom vanaf ziet. Of je dat dan telefonisch doet of per mail hangt denk ik van je eigen voorkeur af.
quote:tinypotato schreef op 30 januari 2017 @ 13:33:

Beetje offtopic, maar bij wat voor bedrijf is het normaal dat je kan verwachten dat er iemand naast je komt staan en je scheldend de grond in boort?

Gewoon reageren op de mail dat je ervan afziet.Toen ik dat hoorde had ik zoiets van Pardon? Ik moest er ook niet gek van kijken als dit zou gebeuren bij mij. Het kwam best wel vaak voor. En nog was ze benieuwd hoe ik dan zo reageren. Ik keek haar heel lang aan. Wist eigenlijk niet wat ik moest zeggen
Maar wat ga je nu doen? Heb je al een nee dank u gemaild?
quote:Fee-de-Goede schreef op 30 januari 2017 @ 14:43:

Maar wat ga je nu doen? Heb je al een nee dank u gemaild?Ja, ik heb een e-mail gestuurd. Pfiew nog nooit gedaan maar beter nu dan later. Nou afwachten op hun antwoord!
quote:fa2012 schreef op 30 januari 2017 @ 15:13:

[...]

Ja, ik heb een e-mail gestuurd. Pfiew nog nooit gedaan maar beter nu dan later. Nou afwachten op hun antwoord!Lekker belangrijk wat ze antwoorden. Op naar een andere leuke werkgever. Succes!
quote:fa2012 schreef op 30 januari 2017 @ 15:13:

[...]

Ja, ik heb een e-mail gestuurd. Pfiew nog nooit gedaan maar beter nu dan later. Nou afwachten op hun antwoord!Wat verwacht je voor reactie dan? Het zou best kunnen dat ze het voor kennisgeving aannemen en dus helemaal niet meer reageren.
quote:borboletas schreef op 30 januari 2017 @ 15:40:

[...]

Wat verwacht je voor reactie dan? Het zou best kunnen dat ze het voor kennisgeving aannemen en dus helemaal niet meer reageren.

Ik heb net een bevestiging binnen gekregen van 1 van die teamleiders. Had mij bedankt voor mijn eerlijkheid en wenste mij succes.

Ik dacht ik meld het even!
Prima opgelost, Fa.

Succes met je verdere zoektocht.
quote:minnimouse schreef op 30 januari 2017 @ 16:04:

Prima opgelost, Fa.

Succes met je verdere zoektocht.Bedankt! !
quote:fa2012 schreef op 30 januari 2017 @ 16:00:

[...]

Ik heb net een bevestiging binnen gekregen van 1 van die teamleiders. Had mij bedankt voor mijn eerlijkheid en wenste mij succes.

Ik dacht ik meld het even!Goed gedaan! Dat lucht vast op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven