Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek: zwart jurkje of jeans?

04-12-2014 09:35 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb straks een gesprek. Mijn eerste in een jaar. Bij een recruiter maar wel met de directeur van het bedrijf erbij. Ik denk dat het kansloos is want de vacature is voor 32u (in mijn brief heb ik duidelijk aangegeven dat ik voor max 24u beschikbaar ben ivm zorgintensieve kind) en de locatie is voor mij zeer onhandig. Maar het lijkt me wel een hele leuke functie en ook in de richting waar ik op wil en wellicht is flexibel en gedeeltelijk vanuit huis werken wel mogelijk.



Maar nu zat ik dus net te bedenken wat ik aan zou doen. Ik heb een zwart jurkje wat ik vorig jaar voor een begrafenis heb gedragen maar toen was ik wel 20kg zwaarder dus het is te groot. Maar met een jasje erop kan het wel. Maar wel koud nu brrrr.



Maar eigenlijk ben ik echt een spijkerbroekenmens. En ik zou het liefst gewoon als mezelf gaan. Een donkerblauwe spijkerbroek met een net donkerblauw jasje en pumps eronder staat wel heel netjes bij mij. Maar kan eigenlijk niet toch?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt aan het soort bedrijf....

Ik heb ooit een gesprek gehad met de directeur van een bedrijf, ik netjes in pak, hij in korte broek en sneakers ( serieus waar, daar liep hij altijd in).

Heb de baan overigens wel gekregen toen.

Wat voor bedrijf is het, is het een strakke cultuur?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er een beetje aan wat voor functie het is en hoe net je spijkerbroek is maar ik vind een nette donkerblauwe jeans met colbertje ook netjes hoor. Succes straks!
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 04 december 2014 @ 09:37:

Dat ligt aan het soort bedrijf....

Ik heb ooit een gesprek gehad met de directeur van een bedrijf, ik netjes in pak, hij in korte broek en sneakers ( serieus waar, daar liep hij altijd in).

Heb de baan overigens wel gekregen toen.

Wat voor bedrijf is het, is het een strakke cultuur?Het is een stichting. Klein. 5-10 man volgens mij.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort bedrijf is het?



Ik werk als secretaresse en ik ga altijd in een pakje (zwarte broek, blouse en colbert). Ik heb wel eens de tip van een uitzendbureau gekregen dat je beter overdressed kunt zijn dat underdressed. In mijn functie word dat dan ook wel gewaardeerd.



Maar weet niet hoe dat is voor bijvoorbeeld horeca, zorg en dergelijke. Toen ik in een winkel werkte droeg ik dus ook naar dat sollicitatiegesprek een pakje.



Succes in ieder geval! ;)
Carpe Diem!
Geen kleding aantrekken die te groot zit, dat staat armoedig!



Voor een kleine stichting volstaat een nette jeans met blouse en jasje wel, lijkt me.

Heb ooit zelf bij zoiets gewerkt en dat was gewoon informeel. Er kwam een nieuw bestuurslid solliciteren en die kwam strak in het pak, hem werd meteen gezegd dat dat niet nodig was . . . . . . . . Het ligt denk ik ook aan het soort werk?? Krijg je contact met cliënten of is het alleen kantoorwerk??
Alle reacties Link kopieren
Het is wel een representatieve functie
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat bij een stichting een nette spijkerbroek met jasje wel kan, hoor.



Maak je geen zorgen over de uren. Als jij al aangegeven hebt dat je max. 24 uur wilt werken, hebben ze dat waarschijnlijk al meegenomen in de beslissing om je uit te nodigen. Ik had hetzelfde, solliciteerde op een fulltime baan, maar gaf aan max. 32 uur te willen werken. Ik heb de baan mooi wel gekregen.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Alle reacties Link kopieren
Jurkje. Maar voor de liefst nog een passend jurkje, anders loop je kans op het hobbezakeffect.



(Je hebt toch niet echt in je brief gezet dat je maar 24 uur beschikbaar bent door een zorgintensief kind )
Ligt echt aan het type werk. Opzich klinkt je outfit als netjes. Het te grote jurkje zou ik niet doen. Je moet iets aantrekken waar je je prettig in voelt.
Alle reacties Link kopieren
Voor een stichting kan een netjes gecombineerde donkere jeans prima, vind ik.
Als het om een representatieve functie gaat dan zal je tijdens je werk toch ook wel eens iets anders dragen dan een spijkerbroek? Ik vind het daarom een no go. Ook niet voor een kleiner bedrijf.



Je bent jezelf ook in iets anders dan een spijkerbroek hoor. Niet zo beperkend denken.
Heb je nou niks tussen een te groot jurkje en een spijkerbroek in? Gewoon nette broek met colbertje.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder,

het is maar net wat de definitie van representatief is.

Er is heel scala tussen een driedelig kostuum en een fleecetrui op een casual broek,
quote:amarna schreef op 04 december 2014 @ 10:18:

Voor een stichting kan een netjes gecombineerde donkere jeans prima, vind ik.Dat ligt er maar helemaal aan wat voor stichting het is en wat voor persoon je tegenover je krijgt. Ik heb ook ooit bij een stichting gewerkt, alleen sollicitanten in spijkerbroek die voor magazijnfuncties solliciteerden maakten kans. Voor andere banen werden sollicitanten in spijkerbroek eigenlijk niet serieus genomen. Op de werkvloer liepen overigens wel veel mensen in spijkerbroek hoor. Maar dat waren wel allemaal mensen die wanneer het nodig was echt wel in het net kwamen. Als je solliciteert is het ook nodig.
Alle reacties Link kopieren
Beter overdressed dan underdressed.

Van een sollicitant in een spijkerbroek zou ik niet erg onder de indruk zijn, zeker niet als het om een representatieve functie gaat. Mijns inziens neem je het dan niet erg serieus. En jezelf zijn kan ook in een nette pantalon.

Je hebt toch wel wat anders dan een te grote jurk of een spijkerbroek?
Helemaal eens met Nessemeisje.

Als je geen andere broeken hebt dan spijkerbroeken, dan zou ik er toch maar snel nog even 1 kopen of zo.
quote:amarna schreef op 04 december 2014 @ 10:25:

Vlinder,

het is maar net wat de definitie van representatief is.

Er is heel scala tussen een driedelig kostuum en een fleecetrui op een casual broek,Een nette niet-spijkerbroek van H&M kan daarom ook prima in dit geval lijkt me. Die dingen kosten ¤20, lijkt me een prima investering als je een baan zoekt. Met een spijkerbroek zeg je gewoon "ik doe geen extra moeite". Tuurlijk zijn er zat mensen die zich daar niet aan storen maar er zijn er ook zat die dat wel doen. Ik zou het risico niet nemen als je dat zo makkelijk kunt inperken.
Alle reacties Link kopieren
Ik trek meestal een mooie zwarte broek aan voor een sollicitatie. Met mijn lengte staat een rok of jurkje mij echt niet. Dus dan ga ik voor nette zwarte broek, mooie blouse en colbertje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 04 december 2014 @ 10:36:

[...]





Een nette niet-spijkerbroek van H&M kan daarom ook prima in dit geval lijkt me. Die dingen kosten ¤20, lijkt me een prima investering als je een baan zoekt. Met een spijkerbroek zeg je gewoon "ik doe geen extra moeite". Tuurlijk zijn er zat mensen die zich daar niet aan storen maar er zijn er ook zat die dat wel doen. Ik zou het risico niet nemen als je dat zo makkelijk kunt inperken.



Wat een onzin. Ook een spijkerbroek kan netjes zijn. Als het maar een nette jeans is ( bij voorkeur donker) en niet een met gaten. Dat is idd geen gezicht. Als ik ging solliciteren droeg ik altijd een nette jeans met colbertje. Ook bij representative functies.

¤20 is/was voor mij het maximale voor een broek, dan ga ik dus geen broek halen die nooit aantrek. Bovendien zou ik mij zwaar ongelukkige voelen in een andere broek dan een jeans. En dat valt meer op in een gesprek dan een nette jeans.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Wat een onzin, waarom zou je je ongelukkig voelen in een niet-spijkerbroek?

Bij een sollicitatie kleed je je beter iets netter dan nodig is voor de functie. Dat maakt een betere eerste indruk, en de eerste indruk is veel waard.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 04 december 2014 @ 11:00:

Wat een onzin, waarom zou je je ongelukkig voelen in een niet-spijkerbroek?

Bij een sollicitatie kleed je je beter iets netter dan nodig is voor de functie. Dat maakt een betere eerste indruk, en de eerste indruk is veel waard.



Omdat dat compleet niet bij mijn past. Net als een vriendin die nooit jurken draagt. Die moest voor een bepaald feest een vrolijke jurk aan. Die voelde zich niet zichzelf meer.

En die eerste indruk is een stuk beter als ik mij gewoon lekker en mezelf voel.

En willen ze mij niet om iets kinderachtigs als een nette jeans ipv een pantalon, prima. Dan wil ik daar niet eens werken, wat een onzin om daar iemand op af te wijzen. Ik kom niet in mijn klus kleren. Gewoon netjes.

Werken in een pak zou sowieso niks voor mij zijn.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Het feit of je representatief bent hangt niet alleen van je kleding af. Ik kan er in een pak nog flodderig uitzien terwijl mijn vriendin in een simpel rokje overkomt als een dame van stand bij wijze van spreken.



Je uitstraling, manier van doen etc. Persoonlijk zou ik iemand in een nette spijkerbroek met mooie blouse of jasje en pumps helemaal prima vinden tijdens een sollicitatiegesprek. (mooie simpele sieraden maken het vaak af!) Vooral als diegene een goed verhaal heeft over de functie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een echt spijkerbroekenmens (privé !) maar ik heb nog nooit gesolliciteerd in een spijkerbroek. Dan toch liever een nette broek met mooi topje of bloes, en een net colbertje. Als ik dan eenmaal bij het bedrijf werk kijk ik even de kat uit de boom hoe de collega's zich kleden; bij de meeste niet-representatieve functies kan een nette spijkerbroek dan prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 04 december 2014 @ 10:57:

[...]





Wat een onzin. Ook een spijkerbroek kan netjes zijn. Als het maar een nette jeans is ( bij voorkeur donker) en niet een met gaten. Dat is idd geen gezicht. Als ik ging solliciteren droeg ik altijd een nette jeans met colbertje. Ook bij representative functies.

¤20 is/was voor mij het maximale voor een broek, dan ga ik dus geen broek halen die nooit aantrek. Bovendien zou ik mij zwaar ongelukkige voelen in een andere broek dan een jeans. En dat valt meer op in een gesprek dan een nette jeans.Dan koop je een pantalon in de uitverkoop, maar solliciteren in een spijkerbroek is not done (tenzij je solliciteert als schoonmaakster oid). Het betaalt zich weer uit in een baan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven