Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren, baan....help

25-03-2015 14:07 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaat om mijn man. Ik schat op 6 sollicitaties per week, als het er niet meer zijn. Ingeschreven bij uitzendbureaus. Er staan wel tientallen voorbeeldbrieven en cv's op de laptop. Een aantal hebben tegen betaling laten schrijven! Ook sollicitaties op zeg maar "simpele" banen, zoals pakketbezorger enz. worden gedaan, maar tot nu toe alleen maar afwijzing! Begin nu beetje hopeloos te worden. Hij zelf heeft al zoiets van 'heeft het nog zin'?

Hij heeft de meeste ervaring als customer service medewerker. Full of parttime maakt nog niet eens zoveel uit. Ook niet echte salaris eisen.

Wie heeft er tips? Ik las laatst ergens dat mensen solliciteren dmv een filmpje van zichzelf?

De economie trekt aan zeggen ze, maar waar zijn dan die banen? We worden een beetje moe van die afwijzingen.

En hoe belangrijk is social media? Hij heeft geen fb. Maar een linkedin is denk ik niet meer onmisbaar?
Alle reacties Link kopieren
Hm... heeft hij weleens constructieve feedback gehad op zijn sollicitaties/sollicitatiebrieven? Dus iets waardoor hij echt kan bedenken 'hier liggen die afwijzingen aan'? Zoekt hij bij bedrijven waar zoveel sollicitaties binnenkomen dat überhaupt maar 1 op de 1000 een kans maakt? Of staat er iets op zijn CV, heeft hij een rare achternaam, een gat in zijn CV, een dt-probleem, een te standaard riedeltje in zijn motivatiebrieven, noem maar op?

Wel ontzettend balen zeg! Succes, wie weet krijg je hier nog ideeën.
Alle reacties Link kopieren
Wel een paar gaten in cv ja, en zelfstandig ondernemer geweest, misschien dat dat ook niet bevalt. Daarom hebben we ook een vaardigheden cv. Ik laat brieven ook weleens lezen aan collega's die goed Nederlands beheersen, en die vinden de brieven wel ok. En wat betreft naam, ja ik persoonlijk vind het niet raar klinken, maar het blijft een niet Westerse achternaam. Maar ja die kun je ook moeilijk veranderen. Behalve vacature sites kijken we ook gewoon op sites van bedrijven zelf.

Behalve callcenter hebben we niet geprobeerd, maar daar is ie denk ik te oud voor.
Alle reacties Link kopieren
Linkedin helpt wel, merk dat je sneller gevonden wordt. Als er een vacature is, wordt er vaak eerst in het eigen netwerk gekeken of daar invulling gevonden kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Ok tijd voor linkedin dan.
Klote To. Als je man ervoor openstaat kan hij callcenter best proberen. Ik werk op een callcenter (klantenservice), mijn collegae zijn merendeels 30+ en ook lang niet allemaal van Westerse afkomst. Het betaalt wel ruk, maar op zich valt het werk me nog mee. Had er een erger beeld van vantevoren.
Open sollicitaties naar bedrijven die hij kent/uit omgeving. Persoonlijk afgeven kan soms ook in je voordeel werken, als je verder komt als 'de balie' dan heeft de baas gelijk een gezicht bij de brief.
Alle reacties Link kopieren
Tjee, vervelend inderdaad... Ik ben zelf 10+ jaar werkzaam binnen recruitment en wil best eens naar het CV kijken. Maar weet niet hoe je dat naar me kunt sturen want ik wil mijn email niet hier op 't forum zetten.



Mijn advies is bellen! Niet alleen maar een brief en CV sturen maar eerst de recruiter / contactpersoon bellen en een vraag stellen. Daarnaast is het niet moeilijk om uit te zoeken waar in jullie omgeving klantenservices zitten. Wonen jullie in de Randstad? Kun je aangeven waar en wat bereisbaar is?



Als je zegt niet-Nederlandse achternaam, wat wil dat zeggen? Europees / Latijns / Arabisch?



Waar veel klantenservice centra moeite mee hebben, is het verloop van personeel. Je geeft trainingen etc voordat mensen beginnen en dan haken ze soms al na 3 maanden af omdat er iets beters te vinden is. Een indicator van het 'hoppen' is de lengte van ieder dienstverband. Als dit bij jouw vriend kort is, moet ie daar eens kritisch naar kijken / aanpassen op het CV want dat kan ook doorslaggevend zijn in een directe afwijzing.



Dan nog iets, wordt hij wel uitgenodigd voor gesprekken of direct op basis van CV afgewezen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer heeft zijn CV op de nationale vacaturebank gezet en is meteen door twee bedrijven gebeld. Eentje was een detacheringsbureau die hem sowieso in portefeuille wilt houden. Ik vraag mij af of HRM-medewerkers een vaardigheden CV wel waarderen. Misschien kan je de gaten op het CV beter goed verantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
quote:mizzpiggie schreef op 25 maart 2015 @ 15:40:

Tjee, vervelend inderdaad... Ik ben zelf 10+ jaar werkzaam binnen recruitment en wil best eens naar het CV kijken. Maar weet niet hoe je dat naar me kunt sturen want ik wil mijn email niet hier op 't forum zetten.



Mijn advies is bellen! Niet alleen maar een brief en CV sturen maar eerst de recruiter / contactpersoon bellen en een vraag stellen. Daarnaast is het niet moeilijk om uit te zoeken waar in jullie omgeving klantenservices zitten. Wonen jullie in de Randstad? Kun je aangeven waar en wat bereisbaar is?



Als je zegt niet-Nederlandse achternaam, wat wil dat zeggen? Europees / Latijns / Arabisch?



Waar veel klantenservice centra moeite mee hebben, is het verloop van personeel. Je geeft trainingen etc voordat mensen beginnen en dan haken ze soms al na 3 maanden af omdat er iets beters te vinden is. Een indicator van het 'hoppen' is de lengte van ieder dienstverband. Als dit bij jouw vriend kort is, moet ie daar eens kritisch naar kijken / aanpassen op het CV want dat kan ook doorslaggevend zijn in een directe afwijzing.



Dan nog iets, wordt hij wel uitgenodigd voor gesprekken of direct op basis van CV afgewezen?



Bedankt voor de tips! Ik denk zeker wel dat gaten in een cv meespelen bij de beoordeling. En hij is nog geen een keer uitgenodigd voor gesprek. Hij heeft helaas ook niet echt een specialiteit zoals vreemde talen of zo. Gewoon normaal werkervaring.

Helaas zit hij momenteel in een emdr behandeling, dus zijn reacties op vacatures zijn meer passief. Maar spontane acties is zeker wel positief. Daar kan hij misschien alvast mee oefenen.

En die van de cv op vacaturesites vind ik ook zeker een slimme zet.

We gaan vanavond maar weer eens aan de slag.

Ik weet niet hoe belastend werken bij een callcenter is, maar misschien moet hij het eens proberen. Het zou alleen jammer zijn als hij inderdaad na de training weg hopt.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij al overleg gehad met zijn therapeut over werk zoeken? Ik heb begrepen dat EMDR erg heftig kan zijn en het zou zonde zijn als hij net een baan heeeft en dat hij dan uitvalt wegens overbelasting.
Alle reacties Link kopieren
quote:amy2010 schreef op 25 maart 2015 @ 18:33:

Heeft hij al overleg gehad met zijn therapeut over werk zoeken? Ik heb begrepen dat EMDR erg heftig kan zijn en het zou zonde zijn als hij net een baan heeeft en dat hij dan uitvalt wegens overbelasting.



Nee zoiets heeft hij niet gezegd. Maar ik denk dat het juist goed voor hem zal zijn. Een goede drive zeg maar voor een frisse start.

En bovendien heeft hij niet veel keus. Uwv heeft besloten dat hij uit de zw moet en ww is bijna afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Ok gisteren cv op vacaturesite. Ik zag dat het vandaag al 8 keer was bekeken. Ook wel positief weer
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het al bekeken is. Probeer wel een beetje op te vallen (geldt ook voor op de UWV website). Dus een persoonlijk stukje over hemzelf (wat hem aanspreekt, motiveert, voldoening geeft). Eventueel uitspraken die over hem gedaan zijn door voormalige werkgevers/collega's. Dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis het netwerken een beetje in je verhaal. En dan bedoel ik praten met potentiële werkgevers, eens vragen of hij ergens een dagje mee mag lopen etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Als je denkt dat het mede aan zijn achternaam ligt; hij mag, als jullie getrouwd zijn, jouw achternaam gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 26 maart 2015 @ 21:08:

Ik mis het netwerken een beetje in je verhaal. En dan bedoel ik praten met potentiële werkgevers, eens vragen of hij ergens een dagje mee mag lopen etc.Op een soort bedrijvenmarkt bedoel je? Want er schijnt zoiets via werk.nl te zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:_Branwen_ schreef op 27 maart 2015 @ 07:41:

Als je denkt dat het mede aan zijn achternaam ligt; hij mag, als jullie getrouwd zijn, jouw achternaam gebruiken.Zo schrikbarend is de naam niet denk ik. Ik heb wel eens gehoord dat mensen een compleet andere naam invullen, zoals jantje/hendrik/ of zo. Maar dat vind ik te ver gaan. En je wordt dan uiteindelijk toch niet aangenomen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
@muurbloempje, een vacature is de laatste halte op het traject. De werkgever heeft al gekeken of hij de vacature intern kan vervullen, of hij iemand kent die de vacature kan vervullen etc., pas als dat allemaal niet lukt plaatst de werkgever een vacature. Daarom moet je netwerken, zodat de werkgever meteen aan jou denkt als hij een vacature heeft. Je zegt dat hij vooral ervaring heeft in het call center. Heeft hij nog contact met oud leidinggevenden? Kan hij nog eens contact opnemen? Dan kan hij vragen hoe het gaat binnen het bedrijf , of er nog grote projecten aan staan te komen, misschien een nieuwe klant etc. En als de werkgever dan nieuwe mensen nodig heeft, denkt hij meteen aan jouw vriend.

Heeft je vriend nog bijzondere vaardigheden die hij kan gebruiken op de arbeidsmarkt? Een vreemde taal bijvoorbeeld? Ik denk dat jouw vriend zich meer moet richten op wat hem bijzonder maakt op de arbeidsmarkt, dan alleen op het schrijven van sollicitatiebrieven.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:muurbloempje66 schreef op 27 maart 2015 @ 09:06:

Zo schrikbarend is de naam niet denk ik. Ik heb wel eens gehoord dat mensen een compleet andere naam invullen, zoals jantje/hendrik/ of zo. Maar dat vind ik te ver gaan. En je wordt dan uiteindelijk toch niet aangenomen lijkt me.Tsja, genoeg vrouwen die de naam van hun man gebruiken. Daar wordt, alhoewel ik het persoonlijk ouderwets vind, niets geks over gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg laatst in mijn werkmap van UWV een link naar een online cursus solliciteren. Het gaat o.a. over LinkedIn, netwerken, soll.gesprekken, elevator pitches, CV's etc.. Er zaten ook opdrachten bij. Kijk eens bij online cursussen op werk.nl of vraag anders de link bij UWV. Ik heb daar zelf nog wel wat tips uitgehaald terwijl Ik toch redelijk bekend ben met solliciteren, netwerken, etc.. De opdrachten helpen je je weer eens bewust te worden van je competenties, valkuilen etc..
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 27 maart 2015 @ 09:51:

@Heeft je vriend nog bijzondere vaardigheden die hij kan gebruiken op de arbeidsmarkt? Een vreemde taal bijvoorbeeld? Ik denk dat jouw vriend zich meer moet richten op wat hem bijzonder maakt op de arbeidsmarkt, dan alleen op het schrijven van sollicitatiebrieven.



Het is best moeilijk om op te vallen. Want echte goede cursussen heeft hij niet gevolgd, talenknobbel heeft hij niet, de enige vreemde taal(turks) die hij uitstekend beheerst is meestal niet relevant.

Hij is goed met cijfers, dat zou hij wel kunnen onderstrepen.

Wat mij opvalt dat voor gewone adminstratieve functies al heel snel hbo niveau wordt gevraagd, soms zelfs wo.

En in linkedin is echt wel het verdiepen waard ja, anders kun je er geen wijs uit.

Branwen ik bedoel met naam veranderen, dat sommigen hun allochtone naam niet vemelden, maar gewoon een hollandse naam neerzetten. Liegen dus. Er schijnt trouwens best wat gelogen te worden in c.v's.

Het is echt een veldslag zo dat werk zoeken.
Alle reacties Link kopieren
OK, dus als ik het goed begrijpt, heeft hij geen of weinig opleiding? En niet veel ervaring? Is er een mogelijkheid om een opleiding te volgen, evt. BBL? Dat zal zijn kansen wel vergroten waarschijnlijk. Wil hij niet voor zichzelf beginnen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 27 maart 2015 @ 13:41:

OK, dus als ik het goed begrijpt, heeft hij geen of weinig opleiding? En niet veel ervaring? Is er een mogelijkheid om een opleiding te volgen, evt. BBL? Dat zal zijn kansen wel vergroten waarschijnlijk. Wil hij niet voor zichzelf beginnen?Hij heeft gewoon een mbo opleiding gevolgd en afgemaakt. Maar daarna weinig update cursussen gevolgd zeg maar. Wel ervaring maar geen extra ditje en datje. Opleiding volgen is evt wel iets voor in de toekomst. En voor onszelf beginnen mogen we nu niet omdat we in de schuldhulp zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zet je trouwens bv in je brief dat je een paar dagen kosteloos wil werken om te proberen. En is dit verstandig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven