Werk & Studie alle pijlers

Statistiek (regressieanalyse) Ik kan wel janken!

25-02-2013 14:46 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel janken.... statistiek ligt me niet. Helemaal niet.

Docent is vandaag niet te bereiken, en niemand in mijn omgeving heeft statistiek (gehad) of snapt het.

Ik heb alle boeken erop na geslagen maar ik kom er niet uit.



ik wil mediatie aantonen. Dit heb ik via de methode van baron en kenny gedaan dus via (hierarchische) regressieanalyse.

Ik heb eerst een regressieanalyse gedaan van x naar M (mediator) en daarna in een regressieanalyse de overige 2 stappen.



ook heb ik covariaten, die heb ik in de regressieanalyses toegevoegd. So far so good. Nu krijg ik in mijn output een hele hoop tabellen. Ik weet niet welke ik waarvoor moet gebruiken en in elke tabel staan steeds model 1, 2 (en soms 1,2 en 3).

Wat betekent dit en waar moet ik nu kijken?



in het eerste model zie ik dat het daar alleen over de covariaten gaat. In het tweede model staan er de covariaten en ook de onafhankelijke variabele(X).



Ik zie model summary en daarna zie ik anova en dan nog een tabel met coefficienten. Welke tabel moet ik nu aflezen? En naar welk model moet ik kijken? En welke getallen heb ik nodig in mijn rapportage?



bleeh.. ik voel me zo dom.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je hogeschool/universiteit geen statistiekhelpdesk waar je dit kunt vragen? Misschien een statistiekwondermedestudent?
dit is al het vierde topic ofzo, en uit elk topic blijkt dat je er geen bal van begrijpt (sorry daarvoor). In plaats van dat je je focust op wat je onderzoekt, lijk je vooral bezig met welke cijfertjes je moet bekijken...



Ga naar een helpdesk/medestudent/bijlesdocent/methodologie-balie...
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies wat je moet doen, maar ik heb wel een tip die voor de meeste software werkt.



Welk programma gebruik je, spss?



Dan open je de help en zoek je de functie die je hebt gebruikt, dan bekijk je daar een voorbeeld, dan wordt er meestal al veel duidelijk.



Je kunt ook het sofsware pakket met de functie googlen, dan vind je vaak ook hele goede informatie.



Ik denk dus dat je aan een boek niet zoveel hebt, maar dat je het in de software moeten zoeken.



En je bent echt niet dom hoor, je moet alleen even weten waar je moet zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het boek van Andy Field al geprobeerd? Die legt alles uit met SPSS output erbij.
Liever elitair dan een pauper!
Academia edu was mijn bijbel: Heb je hier wat aan?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me ook heel verstandig om een computer skills of programmeer cursus te doen. Daar leer je dat je niet alles kan snappen, maar de help functie moet gebruiken. Ik doe niet anders in mijn werk. Ik werk met pakketten die ik niet ken, maar door een beetje basis kennen en veel googlen kom ik er altijd wel uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb andy field inderdaad, en die heeft een duidelijke output, maar geen output waar covariaten zijn meegenomen. En dat is nou juist wat me in de war brengt.
quote:pompedom schreef op 25 februari 2013 @ 15:07:

Het lijkt me ook heel verstandig om een computer skills of programmeer cursus te doen. Daar leer je dat je niet alles kan snappen, maar de help functie moet gebruiken. Ik doe niet anders in mijn werk. Ik werk met pakketten die ik niet ken, maar door een beetje basis kennen en veel googlen kom ik er altijd wel uit.



Om eerlijk te zijn denk ik dat het niet perse aan de computer skills ligt (hoewel die helpfunctie in spss zelf uit te zoeken was), maar aan een compleet gebrek aan basiskennis.



Een regressie in spss doen is makkelijk (analyse > regression) en de covariaten gaan in het vakje covariaat. En als je dan nog iets hierarchisch is vink je dat aan. So far so good...



Maar de interpretatie is een kwestie van snappen-wat-je-doet. Dat lukt niet door knoptjes in te drukken..
Alle reacties Link kopieren
clarins: die had ik inderdaad al gevonden, duidelijke uitleg, maar ook zonder covariaten. Dat maakt dat ik het niet snap... :(



Ik volg afstandsonderwijs dus er is geen methodologiebalie oid.

En medestudenten zijn of niet met hetzelfde bezig of ze snappen het ook niet of geen tijd, noem maar op.

Docent is niet bereikbaar vandaag.
Alle reacties Link kopieren
quote:sonane schreef op 25 februari 2013 @ 15:10:

[...]





Om eerlijk te zijn denk ik dat het niet perse aan de computer skills ligt (hoewel die helpfunctie in spss zelf uit te zoeken was), maar aan een compleet gebrek aan basiskennis.



Een regressie in spss doen is makkelijk (analyse > regression) en de covariaten gaan in het vakje covariaat. En als je dan nog iets hierarchisch is vink je dat aan. So far so good...



Maar de interpretatie is een kwestie van snappen-wat-je-doet. Dat lukt niet door knoptjes in te drukken..Hoeveelste jaars ben je? Kan je niet meedoen met de introductie statistiek van eerste jaars? Of een andere basis cursus? Als je kennis zo achterblijft is het verstandig daar even flink aan te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Precies sonane, dat is het. Ik weet niet wat ik doe en ik weet niet hoe ik de output moet ontcijferen.



Met een voorbeeld kom ik een eind, maar laat er nou net geen voorbeeld zijn met covariaten.



Kun jij me op weg helpen?
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 25 februari 2013 @ 15:10:

Ik heb andy field inderdaad, en die heeft een duidelijke output, maar geen output waar covariaten zijn meegenomen. En dat is nou juist wat me in de war brengt.Kijk je wel goed? In mijn field vanaf pagina 212 over hiërarchische regressie...
Alle reacties Link kopieren
Ja of een online cursus statistiek voor dummies. Kijk eens op coursera.org of daar iets bij zit waar je wat aan hebt?
Alle reacties Link kopieren
Op marktplaats kun je wel iemand vinden die je bijles statistiek kan geven.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:pompedom schreef op 25 februari 2013 @ 15:14:

Ja of een online cursus statistiek voor dummies. Kijk eens op coursera.org of daar iets bij zit waar je wat aan hebt?Wat een goeie site! Die kende ik nog niet! Dank je wel (Als ik ooit een paar weken 'vrij' heb )
In veel studentensteden worden bijles cursussen georganiseerd... misschien kan je daar naar kijken? Je bent namelijk al best "geavanceerd" bezig terwijl je de basis nog niet hebt.



Ik zou je graag op weg willen helpen, maar uhhh... een hiërarchische regressie is wel even wat



Als ik jou was zou ik heel hoofdstuk 6 en 7 van field doorlezen (over correlatie en regressie). Geen stukjes overslaan, dus, gewoon lezen. En nog een keer lezen als je het niet snapt.



Als je daar mee klaar bent, ga dan pas weer lopen klooien met je regressieding.
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 25 februari 2013 @ 15:12:

clarins: die had ik inderdaad al gevonden, duidelijke uitleg, maar ook zonder covariaten. Dat maakt dat ik het niet snap... :(



Ik volg afstandsonderwijs dus er is geen methodologiebalie oid.

En medestudenten zijn of niet met hetzelfde bezig of ze snappen het ook niet of geen tijd, noem maar op.

Docent is niet bereikbaar vandaag.Lieverd, die covariates staan daar wel in. Ik vrees dat het ligt aan het feit dat je het echt niet begrijpt, want je kijkt er overheen blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Sonane, ik heb mijn boek er nog een keer bij...



Ik zie nu in de output ook model 1 model 2 staan... er staat dat dit komt doordat er meerdere predictoren zijn opgenomen.

Als ik nu even nadenk zijn covariaten in feite ook predictoren toch?
Alle reacties Link kopieren
in het eerste model zijn alleen de covariaten opgenomen en in model 2 zijn ze alle 3 (de twee covariaten en mijn onafhankelijke).



Kijk ik dan naar het tweede model?
Kijk ook eens op psywiki.com of kijk ook eens hier rond.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het nu (denk ik ) Clarins....



Het duizelt me, al die cijfertjes.

Het stomme is dat ik Andy field helemaal geen fijn boek vind, op de een of andere manier is het uitgelegd alsof dingen vanzelfsprekend zijn. Dat zijn ze (nog) niet voor mij. Er mist dan nog steeds ergens een linkje in mijn hoofd tussen wat ik lees en wat ik moet doen.
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 25 februari 2013 @ 15:22:

Sonane, ik heb mijn boek er nog een keer bij...



Ik zie nu in de output ook model 1 model 2 staan... er staat dat dit komt doordat er meerdere predictoren zijn opgenomen.

Als ik nu even nadenk zijn covariaten in feite ook predictoren toch?



there you go...



http://www.theanalysisfac ... stical-terms-5-covariate/



Nogmaals: veel hangt af van jouw data en je theoretisch raamwerk daaromheen, dus: interpretatie. Zet alsjeblieft SPSS uit en ga nu rustig de theorie doorlezen (& begrijpen).
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan thomaaas, is idd een fijne site met cursussen op hoog niveau!
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 25 februari 2013 @ 15:26:

Ik zie het nu (denk ik ) Clarins....



Het duizelt me, al die cijfertjes.

Het stomme is dat ik Andy field helemaal geen fijn boek vind, op de een of andere manier is het uitgelegd alsof dingen vanzelfsprekend zijn. Dat zijn ze (nog) niet voor mij. Er mist dan nog steeds ergens een linkje in mijn hoofd tussen wat ik lees en wat ik moet doen.Hoe gebruik je Field? Als een naslagwerk? Of lees je echt? Iets wat je al begrijpt kan je als een naslagwerk gebruiken (dus even bladeren naar hoofdstuk X paragraaf 2, en dan denk je ohjaa! dat was zo!), maar als je het niet snapt zul je eerst moeten leren hoe iets in elkaar zit.... Kortom: lezen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven