Werk & Studie alle pijlers

Steeds weer dezelfde aandachtspunten

19-11-2014 20:05 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje: waar jullie mij misschien mee kunnen helpen. Ik werk nu bijna 10 jaar, maar krijg altijd wel dezelfde feedback. Dat ik mijn schriftelijke vaardigheden niet altijd even goed zijn, dingen niet altijd perfect kan overbrengen en dat ik af en toe wat onhandig ben qua opmerkingen zijn de negatieve punten al 10 jaar lang.



Daar staat tegenover dat ik dingen zeer snel op pak, collegiaal/behulpzaam ben, op analytisch vlak zeer sterk ben en dingen goed plannen/coordineren, dat staat tenminste altijd in functioneringsverslagen etc.

Het lijkt mij zo fijn als het een andere keer negatieve dingen zijn, maar het lijkt wel of hoe je het ook doet het nooit goed genoeg is. Een deel is natuurlijk karakter maar hoe zouden jullie hiermee omgaan en/of wat kan ik nog doen om er mijn zwakke punten bij te schaven? Soms voelt het of je best doen niet goed genoeg is.
Het wordt alleen maar aangegeven en verder niks? Er wordt geen verbetering van je verwacht?
Herken je jezelf ook in die feedback?

Het werken aan bijvoorbeeld schriftelijke vaardigheden is vrij gemakkelijk, daar kan je eventueel een cursus voor volgen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al die jaren de zelfde leidinggevende? En is er ook iets afgesproken om de aandachtspunten te verbeteren.

Misschien kun je een training volgen om je communicatieve en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Ik heb er veel aan gehad.
Als die punten steeds terugkomen, betekent het dat je geen verbetering hebt laten zien.

Wat heb jij zelf gedaan om deze punten te verbeteren?
Alle reacties Link kopieren
Ter verduidelijking: dit is in verschillende banen. En ondanks deze punten heb ik twee keer promotie gemaakt.



De feedback is uitermate terecht en er wordt natuurlijk verbetering verwacht. Ik heb ook trainingen gevolgd voor deze punten en probeer er iedere dag op te letten. Er zit een stijgende lijn in dat heb ik meermalen gehoord, maar het blijft altijd terugkomen, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Sinnombre wat ik heb gedaan specifiek voor de onhandige opmerkingen:

cursus;

op gezette tijden feedback vragen van collega's;

mijzelf er bewust van zijn en proberen altijd tot 10 tellen;

omgeving met collega's zoeken waar het geaccepteerd is;

veel boeken gelezen over dit onderwerp wat zou kunnen helpen



Schriftelijk:

Cursus;

Laten liggen, uitprinten, nalezen en nog keer nalezen voordat ik het oplever;

Collega's laten tegenlezen;

af en toe weer eens een cursusboek uit de kast om de kennis op te frissen.



Dingen overbrengen:

cursus;

voorbespreken;

referentiekader bepalen publiek;

krachtenveld inschatten;

redelijk wat boeken hierover gelezen
Alle reacties Link kopieren
Welke mogelijkheden krijg je of heb je gekregen om die zaken te verbeteren.



Bijv een cursus zakelijk schrijven, een mentor, ....etc.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als er door verschillende mensen het issue wordt aangedragen en ook nog tijdens verschillende functies zal het wel zo zijn. Hard maar waar.



Aan jou dan om samen met je leidinggevende dit aan te pakken. Dat kan op veel verschillende manieren maar dat hoef je niet,zelf te bedenken, daar is ook je leidinggevende voor.

Jij kunt wel misschien wel een cursus volgen op eigen initiatief maar wellicht heeft je leidinggevende wel betere ideeën.
Je bent zelf een theepot
Weet je, niemand is perfect. Je bent wie je bent. Blijf je best doen, maak een excuus als je per ongeluk onhandig bent geweest. En verder? Zij zijn ook niet perfect. Je hoeft niet perfect te zijn
Alle reacties Link kopieren
Soms moet je ook gewoon accepteren dat je zo bent. Dat gelul altijd over per se kritiekpunten in je beoordeling. Als je je best hebt gedaan ze te verbeteren, maar het zit gewoon niet in je, dan soit!



Ik krijg ook altijd hetzelfde te horen en ze kunnen hoog of laag springen; zo zit ik gewoon niet in elkaar en mijn sterke punten overtreffen de minder goede punten.
precies sensy!
Alle reacties Link kopieren
Miep, goed dat je zelfkennis hebt en goed om te horen dat je die aandachtspunten oppakt. Zo te lezen doe je er al best veel voor.



Wat bedoelen ze met dat je schriftelijke vaardigheden niet altijd even goed zijn? Bedoelen ze dan dat je veel spelfouten maakt of dat de taal niet zakelijk/professioneel genoeg is?
Alle reacties Link kopieren
Suzanne, ik weet dat ik het aan moet pakken. Ik probeer op deze manier uit te vinden of er buiten de standaard dingen nog andere dingen zijn. Volgende week ga ik weer naar een laagdrempelige workshop om weer wat te leren (op eigen iniatief.



Dat het deels karakter is weet ik, maar je kunt altijd bijleren!
Alle reacties Link kopieren
minimouse, vooral stijl. Ik heb dyslexie dus het is al extra moeilijk voor mij, maar ik probeer er hard aan te werken. Spelfouten zitten nooit meer in stukken, opmerkingen zijn vaak over zinsbouw bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet echt onder de maat is, zou ik het laten voor wat het is. Het is zinvoller om je sterke punten verder te ontwikkelen. Daarmee maak je meer verschil dan energie steken in het van 6 een 6,5 maken.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
je was me net voor lolapaloeza.

Niemand is perfect en je bent je in ieder geval bewust van wat je mindere punten zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:twijlfelmiep schreef op 19 november 2014 @ 20:46:

Suzanne, ik weet dat ik het aan moet pakken. Ik probeer op deze manier uit te vinden of er buiten de standaard dingen nog andere dingen zijn. Volgende week ga ik weer naar een laagdrempelige workshop om weer wat te leren (op eigen iniatief.



Dat het deels karakter is weet ik, maar je kunt altijd bijleren!



Ik mis dan de rol van je leidinggevende. Wat zegt hij/zij ervan? Heeft die persoon nog ideeën ?



Ik bedoel daarmee dat het mogelijk is dat jij denkt aan de issues te werken door cursus x en dat die cursus ( hoe goed ook) misschien geen effect heeft voor je werk. Je leidinggevende heeft misschien een beter idee om aan de issues te werken.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:twijlfelmiep schreef op 19 november 2014 @ 20:47:

minimouse, vooral stijl. Ik heb dyslexie dus het is al extra moeilijk voor mij, maar ik probeer er hard aan te werken. Spelfouten zitten nooit meer in stukken, opmerkingen zijn vaak over zinsbouw bijvoorbeeld.



En weet je werkgever dat ook? Je kunt er zo hard aan werken als je wilt maar als jij echt dyslexie hebt dan blijft dit dus. Misschien toch eens bespreekbaar maken en aangeven dat je je best doet maar dat dit niet 180 graden gaat omdraaien.



Zijn het trouwens stukken die naar buiten gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:twijlfelmiep schreef op 19 november 2014 @ 20:47:

minimouse, vooral stijl. Ik heb dyslexie dus het is al extra moeilijk voor mij, maar ik probeer er hard aan te werken. Spelfouten zitten nooit meer in stukken, opmerkingen zijn vaak over zinsbouw bijvoorbeeld.Is taalgebruik een essentieel deel van je werk of kan duidelijk zijn naar je collega's over je dyslexie al helpen?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Vanuit leidinggevende op dit moment: eraan werken en erop letten. Af en toe feedback vragen.
Alle reacties Link kopieren
Werkgever weet dat. Stukken gaan bijna nooit extern. Op universitair niveau is kunnen schrijven helaas essentieel onderdeel van het werk, ook al is mijn functie meer gericht op cijfers (financieel beroep).
Alle reacties Link kopieren
quote:twijlfelmiep schreef op 19 november 2014 @ 21:06:

Werkgever weet dat. Stukken gaan bijna nooit extern. Op universitair niveau is kunnen schrijven helaas essentieel onderdeel van het werk, ook al is mijn functie meer gericht op cijfers (financieel beroep).





Je leidinggevende weet van je dyslexie?



'Er aan werken' lijkt me geen optie, toch?

Is dyslexie nog aan te pakken op oudere leeftijd? Zo ja: vraag om die begeleiding. Zo nee: vraag dan wat dan wel te doen. Denk aan collega die jouw teksten nakijkt bijv.



De reactie van je lg vind ik wat laks./makkelijk Maar daarin zul je ook wat beter voor jezelf moeten opkomen.

Zie mijn alinea bijv om samen uit te zoeken
Je bent zelf een theepot
Lijkt me wel vervelend als het steeds terugkeert, maar je werkt eraan (en er is vooruitgang). Meer kun je niet doen. En stel dat het helemaal weg is, dan wordt er ineens wat anders gezien. Het is hartstikke goed van je om van een 5,5 een 6,5 te willen maken (bijv.), maar je valt juist op door je goede punten. En voor jezelf is het ook leuker om je daarop te focussen, van een 9 een 9,5 te maken. Zeker als je aan sommige dingen eigenlijk niets kunt doen (dyslexie). Je moet een vis niet beoordelen op hoe goed hij kan klimmen!
Alle reacties Link kopieren
Precies wat lola zegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven